hulpmiddelen bij activeren van achterhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseVandeV

hulpmiddelen bij activeren van achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:57

Hallo,

een paar maanden geleden stelde ik al een vraag.
toen was een van de paarden die ik bijrijd nogal onactief, ik reed toen met sporen en er werd gezegd dat ik beter met een zweep zou rijden en de sporen zou afdoen. die raad volgde ik op en ik moet zeggen dat het effect heeft, het paard is inderdaad actiever (reageert meer op mijn commando) maar gebruikt zijn achterhand echt niet.
hij protesteert veel wanneer ik vraag de achterhand te gebruiken, maar de eigenaar zegt dat dat redelijk normaal is, ik moet echt trekken in zijn mond om zijn achterhand een beetje te laten werken, ook rijd ik nu terug met sporen (op vraag van de eigenaar) anders krijg ik zijn achterhand echt niet actief, is dit echt zo'n moeilijk paard? dat is toch niet normaal dat ik zo moet trekken in zijn mond tot mijn vingers pijn doen? ik wil echt vorderingen maken met hem maar weet niet meer of ik nu juist bezig ben?
hopelijk kunnen jullie me wat raad geven? vragen mag je altijd stellen?
alvast dankjewel
Elise

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:07

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:10

Heb je geen filmpje?

En je paard zou dus vanachter actief moeten worden doordat je het tegenhoud? :?
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 23-05-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:12

Trekken in de mond om de achterhand te laten werken? Hoe moet ik me dat voor me zien? Dat je paard actiever wordt naar mate je harder op de rem hangt? Dat lijkt me nogal tegenstrijdig voor je paard, ik kan me voorstellen dat die absoluut niet snapt wat jij van hem wil. Wat voor hulpen geef je om je paard actief te krijgen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:22

Dat lijkt mij ook niet de juiste manier. Wanneer een paard zwaar is in je handen, is hij er achter niet bij. Hij moet zichzelf gaan dragen, niet jij.

Je kunt je handen beter naar voren steken wanneer je been geeft. Als dat betekent dat je paard even niet 'in de krul' loopt, dan is dat maar zo. Geef het tijd. Veel schakelen en vanuit die activiteit weer in tempo terug en dat blijven herhalen. Niet te lang op hetzelfde tempo blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 23-05-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kitobeer

Re: hulpmiddelen bij activeren van achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:25

Het is niet jou paard . Dus je zal er weinig aan kunnen veranderen. Maar het zou wel eens iets medisch kunnen zijn waardoor het paard zijn achterhand niet goed kan gebruiken. Ben er bij mijn paard ook veel later pas achter gekomen. Hij heeft last van spieratrofie op zijn knieen. Waardoor hij zijn achterhand mindergoed kan gebruiken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:25

Remmen en gas geven werkt niet tegelijk!

Gas werkt (niet hard maar actief) + een zachte ontspannen hand, van achter naar voor naar de hand toe rijden.
Veel overgangen en schakelen, je paard moet vlug worden van onderen, pas dan krijg je impuls.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:30

Balkjes lopen kan helpen om de achterhand ook wat sterker te maken.
Overgangen en wendingen rijden, schakelen in tempo (langzame draf, midden draf snellere draf bijvoorbeeld).
Niet op de hoefslag blijven rijden maar van de kant af.
Heb je les?
Je paard zal eerst voorwaartser moeten zijn, is hij wel goed aan je been?

EliseVandeV schreef:
Hallo,

dat is toch niet normaal dat ik zo moet trekken in zijn mond tot mijn vingers pijn doen?
Elise

Als je vingers al zeer doen, enig idee hoe dat in de mond van je paard moet voelen?
Dit is sowieso niet de manier om een achterhand actiever te krijgen.
Bedenk wat je vraagt: Ik trek in jou mond, nu moet jij je achterbenen actiever bewegen. Klinkt niet als een logische vraag toch?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:05

maar hoe wil het paard de achterhand eronder gaan zetten als jij hard aan de mond trekt..
ik zou het paard eerst eens voorwaarts maken veel overgangen rijden balkjes draven met licht contact met de mond

EliseVandeV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 03:11

door overgangen te rijden, wordt zijn achterhand echt niet actief.. dat doe ik echt heel veel. overgangen in dezelfde gang, overgangen naar andere gangen.
eigenaar zei zelf, vooruitgaan en tegenhouden op bit
ik rij al jaren privéles maar natuurlijk niet met dat paard
paard heeft wel wat karakter en wanneer hij iets niet wil is dat wel duidelijk..
door overgangen krijg je hem gewoon niet actief
ik begin nu met een galop zodat hij al wat losser is en dat werkt inderdaad wel maar ik denk dat ik gewoon moet blijven oefenen, als de eigenaar zegt dat het zo moet, zal ik maar zijn raad opvolgen maar ik blijf het gewoon zo raar vinden, het klopt gewoon niet...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:56

Tja, ieder zijn ding maar remmen en gas geven, daar snapt een paard niets van. Laat hem dan aan de voorkant los zodat hij zichzelf gaat dragen.

Alles wat jij in je handen voelt, is hij er achter niet bij. Heeft totaal geen nut om hem vast te houden.

Eigenlijk is je paard dus gewoon niet aan het been.

Wat gebeurd er met zijn impuls als je eens flink vooruit gaat galopperen, en dan bedoel ik écht vooruit en dat een aantal rondes vol houden.

Lees dit eens: http://correctedressuur.webklik.nl/page ... in-de-mond

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:59

Blijven trekken tot je vingers er zeer van doen omdat de eigenaar dat zegt? Ik zou vertrekken, zo zou ik geen enkel paard willen rijden

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:20

Als je zo verder blijft doorgaan, dan maak je van dit paard een totaal waardeloos paard.
De training die je nu bezig bent is gewoon een opéénhoping van onbegrip.
sorry maar kan dit echt niet anders benoemen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:47

aeolusnr1 schreef:
Als je zo verder blijft doorgaan, dan maak je van dit paard een totaal waardeloos paard.
De training die je nu bezig bent is gewoon een opéénhoping van onbegrip.
sorry maar kan dit echt niet anders benoemen.

Dat vind ik dan wel weer knap, dat je dat kan concluderen op basis van een paar regels tekst zonder ze ooit te hebben gezien.

@Ts ik denk dat je zelf ook al wist dat hard trekken tot je handen pijn doen niet gaat helpen. Toch moet je wel ophoudingen maken, als je je paard aan de voorkant helemaal los laat zal hij lastig op zijn achterhand te brengen zijn. Misschien bedoelde de eigenaar dat? En het kan natuurlijk dat je paard niet makkelijk de achterhand er achter brengt. Sommige paarden hebben er gewoon van nature geen aanleg voor.
Wat met mijn paard geholpen heeft is hem eerst goed voorwaarts te krijgen, en dan heel veel overgangen draf -bijna stap-draf-uitgestrekte draf-halthouden en weer draf-galop etc etc te doen. Geen enkel rondje rij je zonder overgang. En de voltes en hoeken zijn ook goed om de achterhand er bij te krijgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:29

Toch ben ik het wel met Aeolusnr1 eens.
Dit kwam ik vandaag in de Hoefslag tegen en geeft wat meer in detail weer wat er met tegenstrijdige hulpen bereikt wordt. Of liever gezegd, wat niet.

Afbeelding

Oftewel, laat je paard los aan de voorkant.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:35

Starbreeze schreef:
Toch ben ik het wel met Aeolusnr1 eens.
Dit kwam ik vandaag in de Hoefslag tegen en geeft wat meer in detail weer wat er met tegenstrijdige hulpen bereikt wordt. Of liever gezegd, wat niet.

[ [url=m/Ctts4O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oftewel, laat je paard los aan de voorkant.

Ik ben het ook zeker met Aeolusnr1 eens.
Neem een fatsoenlijke instructeur. Je hebt imo geen flauw idee waar je mee bezig bent.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:06

Arm paard :( Ik snap ook werkelijk niet waarom je een dier op zo'n manier wilt rijden. Die eigenaar kon van mij de hoogste boom in.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:46

Eigenlijk heel erg dat een paard zo gereden word, trekken in de mond om de achterhand te activeren, mensen die zo rijden zouden nooit meer op een paard mogen zitten.
Het activeren van de achterhand komt niet uit de mond, miss moet je zelf eens wat meer gaan lezen en in elk geval een goeie instructrice nemen, ook de eigenaren mogen wel eens achter hun oor gaan krabben en zich afvragen wat nou echt paardrijden is, dat is niet je paard zeer doen en kapot rijden, want dat gebeurd helaas maar al te veel op deze manier,

Bedenk hoe meer druk je in je handen hebt hoe minder actief het paard de achterkant gebruikt, je trekt hem als het waren op de voorhand, blijf uit die mond totdat jij weet hoe je je paard actief krijgt en leer wat actief is,

G_Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:02

wat erg dat die eigenaar er zo over denkt, maar fijn dat je zelf naar een betere oplossing zoekt.
Heb je misschien al filmpjes gekeken over rechtrichten van marijke de jong? hierin doe je grondwerkoefeningen en zorg je ervoor dat de achterhand zich ook meer in gaat zetten, de meeste paarden lopen op de voorhand terwijl dit eigenlijk heel slecht is voor ze vooral als er jou gewicht nog bij opkomt.
ik kan je echt aanraden die filmpjes te gaan kijken en er misschien mee bezig te gaan je moet wel geduld hebben maar het is het zeker waard en uiteindelijk loopt je paard ook hoe het moet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:21

De BASIS is recht richten. Dat je paard daarbij nog wat meer op de voorhand loopt is dus helemaal niet zo erg. Als hij recht gericht loopt kan hij ontspannen en als hij ontspant kan je gaan werken aan het gewicht meer op de achterhand brengen. Een paard kan nooit zijn achterbenen goed naar voren zetten als hij scheef is.
Focus je niet zo op dat "in de krul" plaatje, maar laat een goede instructeur je uitleggen waar het werkelijk om gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:18

Nikass schreef:
De BASIS is recht richten. Dat je paard daarbij nog wat meer op de voorhand loopt is dus helemaal niet zo erg. Als hij recht gericht loopt kan hij ontspannen en als hij ontspant kan je gaan werken aan het gewicht meer op de achterhand brengen. Een paard kan nooit zijn achterbenen goed naar voren zetten als hij scheef is.
Focus je niet zo op dat "in de krul" plaatje, maar laat een goede instructeur je uitleggen waar het werkelijk om gaat.

Je paard rechtichten is niet zomaar rechtuit rijden, dat kan geen enkel paard , rechtuit rijden is een training van jaren een scheef paardrecht richten of een paard leren dragen daar heb de de zijgangen voor nodig, het paard vwnw rijden en later gaan verzamelen,
De eerste rechricht oefening is het paard en de ruiter leren wat stelling en buiging is en wat dat doet in het lijf van jou paard en in de hand van de ruiter, het handigst is dat vanaf de grond te doen, want als je erop zit komt je ruiter gevoel daar bij kijken een ruiter die altijd te veel aan de teugel heeft gezeten heeft geen ruiter gevoel kunnen ontwikkelen, dus ik zou zeggen stap af en doe eens een aantal maanden handwerk en leer je paard te voelen en leer zijn beweging te zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:16

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard kan pas een goede zijgang lopen imo als hij recht gericht is. Dat is dan ook bij mijn instructie het eerste waar aan gewerkt wordt: verticaal evenwicht in stap, draf en galop, op rechte lijnen en in de wending. En dat dat niet "rechtuit rijden" betekent lijkt me duidelijk, dat hoef je mij niet uit te leggen.

Ik ben het wel met je eens dat grondwerk een goede basis is, vooral als je gewend bent om zo hardhandig te zijn. Maar voor dat grondwerk uit gaat eigenlijk eerst nog een stuk theorie: wat is je doel en waarom? Ik denk dat ts daar eerst zou moeten beginnen. En dan wel onder deskundige begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-05-15 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:25

been zonder hand en hand zonder been

dat een paard beter onder komt met sporen is logisch, werkt bij de buikspieren.

zijgangen zijgangen zijgangen, dan heb je ook minder in de hand, en kan je het ene en dan het andere been ondertreden.

schakelen met een ongetalenteerd paard ben ik niet zo'n fan van, omdat dat hand tegen been in de hand werkt. (zou niet moeten, maar gebeurt zo vaak)een eenvouige schouder binnenwaarts is meestal geen probleem, en travers natuurlijk nog veel beter.

kan ook aan zadel en zit liggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:25

Ik zou eerst eens beginnen met de vraag aan de eigenaar te stellen met wat bedoel je met tegenhouden op het bit? Wie weet bedoelt die helemaal niet dat je moet trekken...
Verder eerst naar voren en dan bedoel ik ook echt scherp maken op je been en daarbij niet in je hand laten duwen naar voren (zich lang maken) Heb namelijk het idee dat het hier gebeurd. Dit doe je niet door vasthouden maar door het niet te laten gebeuren, voel je dat er druk in je hand komt, op je stille maar op zijn plek staande hand naar voren rijden en daarbij niet in je hand laten komen. Kan zijn dat je eerst even een paar keer wat harder gaat dan je wil maar als je dit consequent doet gaan ze het wel snappen en kan je ook langzaamaan actief terug rijden in tempo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:32

Je hand statisch houden (op zijn plek staand) en niet meebewegen met het paard lijkt me niet zo'n goed advies.
Of begrijp ik je verkeerd?