Langzaam aankomen we er wel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

Langzaam aankomen we er wel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:50

Hallo iedereen!
Ik wil graag eens tonen hoe ik en m'n haffie vorderen. Vroeger hebben we namelijk een hele slechte communicatie gehad onder het zadel. Ik was heel bang en onzeker en zij was baas. Dan hebben we met veel geduld, veel grondwerk en elke week intensieve lessen toch het vertrouwen en de band tijdens het rijden terug gevonden. We durven steeds meer en het lukt steeds beter. Natuurlijk is alles nog verre van perfect, maar toch ben ik al trots op onze evolutie. :o We streven naar ontspanning tijdens het rijden, want Fleur en ik kunnen beide moeilijk ontspannen. Nu ga ik eerst 2 foto's van iets meer dan één jaar geleden tonen waar je duidelijk veel spanning , angst en zenuwen op kan zien, maar dat was toen.

Foto's vorig jaar :

Afbeelding

Afbeelding

Dan de foto's van nu :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Werkpunten:
- Nog meer rijden op benen en zit i.p.v. met m'n handen.
- Handen laag en stil houden
- Rug rechten , schouders open ipv in gesloten houding
- Tenen naar binnen en hiel naar omlaag

Alvast bedankt voor het kijken en alle tips zijn welkom! :D

Xyris

Re: Langzaam aankomen we er wel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:54

Ziet er al stukken netter uit! Veel gecontroleerder!

Is je hafje echt een volle haf of is het een kruising?

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:56

Xyris schreef:
Ziet er al stukken netter uit! Veel gecontroleerder!

Is je hafje echt een volle haf of is het een kruising?

Bedankt! :D
En ja is een volle haf. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:05

Vind je een nette houding hebben hoor ! En weet je, iedereen leert ! helemaal niet voor schamen ! Foto is ook vaak een moment opname, en lastig in te schatten hoe je continue rijd :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:10

Ik wil toch nog wel wat commentaar geven:

- Naar voren met die pony rijden! Ondanks dat je wat spanning ziet op de eerste foto's en de pony daar zn kop omhoog houd, zie ik op de laatste foto's een ietwat geforceerde pony die absoluut niet actief is.
- Ik zie wat spanning in de handen, hoe/wat/waar zie ik ook niet precies, maar probeer ze wat losser te houden. Als je ze zo strak houd kan je pony ook nooit actief en over de rug gaan lopen. op de tweede foto zie ik dat je je buitenhand ook omhoog gooit; zorg ervoor dat deze op gelijke hoogte blijft als je binnenhand.
- Je eigen beugels mogen zeker nog wel (een paar) gaatje(s) naar beneden. Ik heb ook het idee dat het zadel te klein voor je is, maar misschien lijkt het zo omdat je wat kort zit :j
- Derde foto : pas op dat je niet naar achteren gaat hangen! blijf recht boven je pony zitten.

Ik ben ook geen ster qua paard rijden hoor, maar dit zijn een paar tips die ik je wil meegeven.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:16

Celiien schreef:
Ik wil toch nog wel wat commentaar geven:

- Naar voren met die pony rijden! Ondanks dat je wat spanning ziet op de eerste foto's en de pony daar zn kop omhoog houd, zie ik op de laatste foto's een ietwat geforceerde pony die absoluut niet actief is.
- Ik zie wat spanning in de handen, hoe/wat/waar zie ik ook niet precies, maar probeer ze wat losser te houden. Als je ze zo strak houd kan je pony ook nooit actief en over de rug gaan lopen. op de tweede foto zie ik dat je je buitenhand ook omhoog gooit; zorg ervoor dat deze op gelijke hoogte blijft als je binnenhand.
- Je eigen beugels mogen zeker nog wel (een paar) gaatje(s) naar beneden. Ik heb ook het idee dat het zadel te klein voor je is, maar misschien lijkt het zo omdat je wat kort zit :j
- Derde foto : pas op dat je niet naar achteren gaat hangen! blijf recht boven je pony zitten.

Ik ben ook geen ster qua paard rijden hoor, maar dit zijn een paar tips die ik je wil meegeven.

Tips zijn dan ook altijd welkom! Ja moet wel zeggen ze was die dag enorm lui. Ok op m'n handen weet ik dat ik sowieso moet letten en inderdaad de foto denk dat dit misschien ook beetje moment opname was aangezien ik vaak met de teugel in de knoei lig. :') Zit altijd redelijk kort en over het zadel deze is inderdaad voor mij nipt, maar als ik m'n vakantiegeld heb gekregen dan is de eerste prioriteit een nieuw zadel op maat gemaakt voor zowel mij en Fleur. :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:17

@Miouw, dat is waar is altijd momentopname hé. Zal de volgende keer eens proberen filmen. En haha nou zie je maar ik vind namelijk altijd dat mijn houding op niks trekt... :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:23

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:26

linky1997 schreef:
Tips zijn dan ook altijd welkom! Ja moet wel zeggen ze was die dag enorm lui. Ok op m'n handen weet ik dat ik sowieso moet letten en inderdaad de foto denk dat dit misschien ook beetje moment opname was aangezien ik vaak met de teugel in de knoei lig. :') Zit altijd redelijk kort en over het zadel deze is inderdaad voor mij nipt, maar als ik m'n vakantiegeld heb gekregen dan is de eerste prioriteit een nieuw zadel op maat gemaakt voor zowel mij en Fleur. :)

Dat kan uiteraard! probeer op dat soort dagen veel te schakelen en afwisseling in het rijden aanbrengen. Stap-draf-stap-halt-draf-galop-stap. en uiteraard ook versnellen en langzamer gaan in dezelfde gang. Slangenvoltes, door een S van hand veranderen, dat soort dingen om je pony actiever te maken. Zodra ze dan actief wordt zal ze ook steeds makkelijker gaan zakken. Als je daarbij je handen stil, rustig en ontspannen houd en dus gaat rijden op de zit, zal ze je hand gaan volgen en uiteindelijk over de rug gaan lopen.

Vind ik ook moeilijk hoor, wil ook steeds spanning in mijn handen leggen (hypermobiliteit in handen). Mijn tip is ontspannen, en ik rij altijd met muziek op (zonder oortjes) om nog wat extra te ontspannen :=

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:31

@Celiien , de stap-draf-stap-halt-draf-galop-stap doen we al, maar dat van de voltes wist ik nog niet bedankt!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:32

Wat een leuke pony!

verder zou ik inderdaad goed naar voren rijden. Ookal ben je zelf niet zo actief die dag. je moet je pony niet aanleren om te sjokken.
Hou je handen naast elkaar en zeker niet lager! Dan kom je telkens tegen je zadel aan. Ik zou de teugels korter pakken (boven de schoft je handen) en je handen wat omhoog. Niet in de lucht natuurlijk! Maar boven de manenkam.
Je handen ook echt naast elkaar houden & niet te ver uit elkaar.

vind het er leuk uit zien hoor! Lekker blijven oefenen! :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:05

xPearl schreef:
Wat een leuke pony!

verder zou ik inderdaad goed naar voren rijden. Ookal ben je zelf niet zo actief die dag. je moet je pony niet aanleren om te sjokken.
Hou je handen naast elkaar en zeker niet lager! Dan kom je telkens tegen je zadel aan. Ik zou de teugels korter pakken (boven de schoft je handen) en je handen wat omhoog. Niet in de lucht natuurlijk! Maar boven de manenkam.
Je handen ook echt naast elkaar houden & niet te ver uit elkaar.

vind het er leuk uit zien hoor! Lekker blijven oefenen! :)

Nu pak ik nog niet te kort omdat we bezig zijn dat ze eerst zelf het contact moet zoeken op de teugels als ik direct kort pak loopt ze niet totaal ontspannen, maar zou natuurlijk wel kunnen proberen iets korter nemen. En ben blij dat iedereen zegt dat het er toch al leuk uitziet. :D

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:25

Je hoeft ze ook niet meterslang kort te nemen :p. Maar pak ze korter en doe je handen naar voren. Dan heb je net zo veel contact als nu.

Het is niet zo dat je ze korter pakt en je handen op de plek houd. Een beetje zo als je eerste foto's. Daar op die plek houd je ze :).
En dan zoals k al zei, je handen bij elkaar houden ;D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:35

Ziet er al beter uit! :D

Zou inderdaad gaan kijken voor een ander zadel, waardoor je al vanzelf wat beter gaat zitten.
Je zit er nu echt op als een zak aardappelen, beetje ingezakt zeg maar, denk dat een dressuurzadel veel zou kunnen doen en helpen aan je houding!
Je tenen vind ik zo wel netjes, je hoeft je hakken ook echt niet extreem uit te drukken :=

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:23

De verbetering in het afgelopen jaar is duidelijk zichtbaar!

Je haf toont inderdaad niet actief. Naast de overgangen kan je ook lekker schakelen in de gangen. Op de lange zijden eerst beginnen met 1x naar voren rijden in draf en 1 x terug, als dat goed gaat dat twee keer per lange zijde doen, gaat dat goed 3x etc.

Teugels korten pakken hoeft niet gelijk spanning te betekenen. Je teugels een tikje korter pakken en je handen gaan dragen boven de manekam kan meer soepelheid in je armen en handen stimuleren. Met hoe je je teugels niet vastpakt kan je makkelijk je armen vastzetten.

Je hebt een leuk haffie hoor! gewoon lekker door blijven rijden :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 19:52

xPearl schreef:
Je hoeft ze ook niet meterslang kort te nemen :p. Maar pak ze korter en doe je handen naar voren. Dan heb je net zo veel contact als nu.

Het is niet zo dat je ze korter pakt en je handen op de plek houd. Een beetje zo als je eerste foto's. Daar op die plek houd je ze :).
En dan zoals k al zei, je handen bij elkaar houden ;D

Oh OK nu snap ik het. Was nog niet helemaal mee.. :')
En hier zal ik de volgende keer dat ik rij zeker op proberen letten. :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 19:54

Drico schreef:
Ziet er al beter uit! :D

Zou inderdaad gaan kijken voor een ander zadel, waardoor je al vanzelf wat beter gaat zitten.
Je zit er nu echt op als een zak aardappelen, beetje ingezakt zeg maar, denk dat een dressuurzadel veel zou kunnen doen en helpen aan je houding!
Je tenen vind ik zo wel netjes, je hoeft je hakken ook echt niet extreem uit te drukken :=

Ander zadel komt sowieso als ik het budget het. Is namelijk toch al een hele investering. Maar een zou liever een VZ zadel nemen aangezien wij ook graag eens een sprong nemen. :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 19:59

Stampeltje schreef:
De verbetering in het afgelopen jaar is duidelijk zichtbaar!

Je haf toont inderdaad niet actief. Naast de overgangen kan je ook lekker schakelen in de gangen. Op de lange zijden eerst beginnen met 1x naar voren rijden in draf en 1 x terug, als dat goed gaat dat twee keer per lange zijde doen, gaat dat goed 3x etc.

Teugels korten pakken hoeft niet gelijk spanning te betekenen. Je teugels een tikje korter pakken en je handen gaan dragen boven de manekam kan meer soepelheid in je armen en handen stimuleren. Met hoe je je teugels niet vastpakt kan je makkelijk je armen vastzetten.

Je hebt een leuk haffie hoor! gewoon lekker door blijven rijden :)

Dankje. :o
Hehe soms ik ze wel wat actiever hoor. Afbeelding
Weet is misschien niet de beste foto, maar hier is ze toch al iets voorwaartser. ( is van dezelfde dag)
Oke bedankt voor de tips! Hier kan en ga ik zeker iets meedoen!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:13

Ook met een dressuur kan je sprongetjes nemen, is geen probleem. Vibd zo'n zadel wel bevorderlijk voor je houding, en gewoon onwijs lekker zitten <3

AllePaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:58

Hoi,die foto's van nu zien er echt toppie uit! Je hebt hem veel meer aan de teugel,maar kijk uit dat hij niet inzakt. Je kan er echt trots op zijn hoor.

Duistergruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:59

Je kan zien dat jullie als team vooruit zijn gegaan.

Haf mag actiever, zoals hierboven al gezegd is.
Ook is het leuk om soms eens een cavaletti mee te pakken, voor het gymnastiseren.
Verder heb ik eigenlijk niks op te merken. (:

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:12

AllePaarden schreef:
Hoi,die foto's van nu zien er echt toppie uit! Je hebt hem veel meer aan de teugel,maar kijk uit dat hij niet inzakt. Je kan er echt trots op zijn hoor.

Bedankt & Ok zal er op letten. :o

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:12

BeLikeRobin schreef:
Je kan zien dat jullie als team vooruit zijn gegaan.

Haf mag actiever, zoals hierboven al gezegd is.
Ook is het leuk om soms eens een cavaletti mee te pakken, voor het gymnastiseren.
Verder heb ik eigenlijk niks op te merken. (:

Bedankt & We nemen soms wel eens een cavaletti hoor.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:30

Wow, wat een vooruitgang! Ik zou zeggen, zet dit door!

Ik ken jou en je paard niet, maar je zou kunnen proberen wat meer been aan te leggen, met name als je voelt dat ze met haar hoofd naar beneden wilt. Waarschijnlijk zet ze dan haar achterbenen er net wat meer onder en komt de kracht vanaf de achterhand. Succes!

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:49

Pelientje schreef:
Wow, wat een vooruitgang! Ik zou zeggen, zet dit door!

Ik ken jou en je paard niet, maar je zou kunnen proberen wat meer been aan te leggen, met name als je voelt dat ze met haar hoofd naar beneden wilt. Waarschijnlijk zet ze dan haar achterbenen er net wat meer onder en komt de kracht vanaf de achterhand. Succes!

Bedankt voor deze tip! Ga ik zeker aanwerken. We zijn nu ook vooral aan de longe aan het werken voor een actievere achterhand.