Schudden > jeuk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Schudden > jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:17

Sinds het voorjaar op gang komt loop ik tegen een probleem aan met mijn paard. Af en toe tijdens het rijden begint ze met haar hoofd te schudden.

Dit doet ze standaard met het uitstappen, dat vind ik zelf geen probleem.
Maar ze doet dit ook gewoon in draf en galop en ook juist als ik een proef probeer te rijden.
Door het schudden verlies ik heel mijn aanleuning en is het dus lastig mijn oefeningen nog goed te rijden.

Ik ging er altijd vanuit dat dit samenhangt met haar zomereczeem (dit heeft ze). Maar ook in de regen als er geen beestjes zitten gebeurd dit.

Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? En wat ik hieraan kan doen?
Zo jammer dat ze op zo een moment niet kan praten.

Daks

Re: Schudden > jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:19

Het kan een uiting zijn van ongemak/scheefheid/ allergie etc.

Bij die van mij is het scheefheid.
Op het moment dat ik hem recht heb is het schudden over.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:21

Daks schreef:
Het kan een uiting zijn van ongemak/scheefheid/ allergie etc.

Bij die van mij is het scheefheid.
Op het moment dat ik hem recht heb is het schudden over.

Daar had ik nog niet aan gedacht, mijn paard is in haar bespiering wel wat scheef, ga er eens opletten op de momenten dat ze begint te schudden. Bedankt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:26

Mogelijk kan ze ook last hebben van iets, bijvoorbeeld haar tanden of het zadel.
Mijn vorige paard deed het vanuit ongemak in zijn lijf( had kissing spines) maar de huidige doet het door ongemak in het algemeen :+ Als ie geirriteerd is omdat het niet snel genoeg gaat naar het land, als zijn zadel zeer doet, zijn tanden, spierpijn etc...Kortom, kan best een zoektocht zijn.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:30

Ja ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, zadel hebben we een hoop ellende mee gehad, ze heeft al haar 4e zadel sinds ze bij mij is. Osteopaat is geweest, zat goed vast is los gemaakt..
Tanden zijn nagekeken, dit was allemaal goed.

Zelf denk ik wel dat het iets met de zomerexceem te maken heeft, als ik Swit Itch op doe, begint ze op dezelfde manier te schudden. Maar waarom dan ineens tussen het rijden door, begrijp ik dan weer niet. Het is ook nooit op het begint, eigenlijk pas vanaf een kwartiertje ofzo, zodra ze begint te zweten..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:31

Kan me voorstellen dat je dan denkt aan jeuk, juist met zweten. Kan ze niet bijvoorbeeld last hebben daardoor van haar hoofdstel, achter haar oren? Is een hele gevoelige plek en als daar dan zweet komt..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:47

Dat zou inderdaad kunnen.. Het viel me vooral op dat ze het in de regen heel erg deed. Dat het misschien toch meer met zweet/druppels ofzo te maken heeft. Maarja, ik kan niet voorkomen dat ze gaat zweten of dat het regent -O-

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:00

Klopt, maar misschien wel eens proberen wat ze met een ander gevormd hoofdstel doet:)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 10:08

Dat is zeker nog te proberen, al betwijfel ik of het helemaal gaat helpen. Ze doet het overigens ook met een oornetje op. Gister op wedstrijd begint ze in de proef ook weer doodleuk met haar hoofd te schudden.. Zo vervelend want ik kan er zo weinig tegen doen zolang ik de oorzaak niet weet..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:11

wat een puzzel met die paarden he! Die van mij doet het nu zodra ik aandraaf, hoe langer ik rij, hoe erger het wordt. Heb het schuim op mijn kop zitten. maar denk dat het in dit geval van tanden of zadel komt..

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:27

Gaat ze schudden als het voor haar wat moeilijker wordt of juist als ze niet goed wordt beziggehouden? Misschien is het een uiting van verveling of vind ze iets juist moeilijk?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:37

Mijn paard doet dit als ze spanning heeft/heeft gehad. Meestal niet onder het rijden zelf, maar wel met uitstappen. Bij echte spannende situaties durft ze het ook wel met t draven etc te doen. Ik ga dan even stappen, laat haar schudden, stel haar gerust zodat ze even haar spanning kan laten afvloeien en pak haar dan weer op. Maar kan idd ook goed door exceem komen. Of ongemak. Lastig. Konden ze het zelf maar vertellen eh, zou een hoop gepuzzel schelen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:42

Het kan ook komen door een slecht zittend hoofdstel of bit. Wij hebben een men paard wat ook altijd schudde tot we er achter kwamen dat de kin ketting kriebelde als ie te los hing. En wij maar denken dat we haar een lol deden met een los kettinkje, want dat pakt minder aan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:44

Heb je de oren al wel eens laten controleren? Het zou oormijt kunnen zijn, dat geeft ook erge jeuk en gaan ze van schudden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:46

En simpelweg last van pollen of kleine vliegjes bij haar neus dan?

Het paard van mijn stalgenootje had hier erg last van toen het pollenseizoen begon dit jaar. Ze heeft een netje aangeschaft om over de neus van haar paard te doen en meteen is het schudden gestopt.

Of doet jouw paard dit echt alleen tijdens het rijden?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 22:23

Ze doet het voornamelijk met rijden, ik denk zelf toch echt dat het vanuit de spieren of vanuit jeuk komt..

Bij beestjes sowieso wel, maar soms lijkt het net of ze even haar hals los wil schudden..

Zo jammer dat ik het haar niet even kan vragen..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:51

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 19:43

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:47

Miss vraag je te lang en de sterk een houding , te veel druk op het bit zodat het paard de hals verkort , kan dus spierpijn zijn ,
Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft en is miss een osteo een keer nodig in samen werking met betere training,

Wat doet het paard bv als je met losse teugel rijd?
Miss niet teveel met je oefening bezig zijn want als het paard daar last van heeft dan train je tegen alles in en zal hij dus niet verbeteren, probeer eens samen te werken en te luisteren naar het paard en vraag de oefeningen die je doet een zonder druk op de teugel, want daar word een paard ook niet beter van, het moet uit jou zit komen en niet uit de mond van het paard

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:31

Ze doet het veel erger met een losse teugel. Zodra ik uitstap met een losse teugel in het begin heel erg.

Ze is onder behandeling bij een osteopaat, gebeurd voor en na (en soms zelfs tijdens!) de behandeling van de osteopaat.

Schudden (en slecht passend zadel) was voor mij de reden naar een osteopaat te gaan. Heeft helaas niet geholpen hierin.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:35

Oren, neus en hoofdstel zou ook nog kunnen inderdaad, lastig om hier achter te komen! Ik heb nu ook niet de middelen om dit allemaal maar even te laten onderzoeken helaas..

Tijdelijk een ander hoofdstel lenen is misschien wel te doen. Al denk ik zelf dat het meer vanuit de spieren en jeuk bij de hals komt.

Het viel me op dat ze het minder deed bij een vriendin van mij die haar een keer gereden heeft. Zij kreeg haar in stap al wat fijner los dan ik zelf, daarna 'los' in draf heeft ze geen enkele keer geschud !

linda312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:37

zou een neusnetje proberen. Denk dat ze last heeft van pollen/ hooikoorst. Als ik de sytomen lees zie ik me eigen paard vor me. Neusnetje kost niet veel maar kan een hoop ellende verhelpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:31

renee16 schreef:
Ze doet het veel erger met een losse teugel. Zodra ik uitstap met een losse teugel in het begin heel erg.

Ze is onder behandeling bij een osteopaat, gebeurd voor en na (en soms zelfs tijdens!) de behandeling van de osteopaat.

Schudden (en slecht passend zadel) was voor mij de reden naar een osteopaat te gaan. Heeft helaas niet geholpen hierin.

Dus al je met een losse teugel uitstapt?

Doet ze het ook als je met losse teugel instapt?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 00:36

midgie schreef:
renee16 schreef:

Dus al je met een losse teugel uitstapt?

Doet ze het ook als je met losse teugel instapt?

Nee nooit met instappen en ook niet op het begin met rijden..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 00:38

midgie schreef:
Miss vraag je te lang en de sterk een houding , te veel druk op het bit zodat het paard de hals verkort , kan dus spierpijn zijn ,
Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft en is miss een osteo een keer nodig in samen werking met betere training,

Wat doet het paard bv als je met losse teugel rijd?
Miss niet teveel met je oefening bezig zijn want als het paard daar last van heeft dan train je tegen alles in en zal hij dus niet verbeteren, probeer eens samen te werken en te luisteren naar het paard en vraag de oefeningen die je doet een zonder druk op de teugel, want daar word een paard ook niet beter van, het moet uit jou zit komen en niet uit de mond van het paard

Waar haal je overigens vandaan dat ik met veel druk op het bit rij?