Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
idylle schreef:aeolusnr1 schreef:Je krijgt en wil geen les.
Ze wil wel les, alleen willen haar ouders niet betalen
Jette schreef:Laat hem gewoon eens gaan op buitenrit? Een pad waar het geen kwaad kan en dan galopperen en het liefst flink lang. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn ijslander. Buitenrijden ging prima, hoewel altijd met veel pit, maar zodra hij aan het werk moest in de 'bak' (het is een stuk vlak gras) ging hij bokken/drammen/aangalopperen/etcetera. Zelfde gold overigens voor het aanspringen in galop, altijd eerst een rodeo.
Op een goed moment ben ik zo boos geworden dat ik ernaast ben gaan staan, longeerlijn eraan geknoopt en heb gedacht 'als jij wil galopperen, dan galoppeer je net zolang door totdat ik zeg dat je mag stoppen'. Het duurde 20 minuten, zowel pony als ik in het zweet. Misschien niet de meest subtiele manier, maar ik heb nooit meer problemen gehad.
Het gedram buiten heb ik opgelost door hetzelfde stukje gewoon 40 keer over te doen, totdat het ging zoals ik het wilde. Heel veel geduld en soms goed doorpakken heeft goed uitgepakt hier. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet de meest 'aardige' manier is, maar omdat ik altijd buiten rijd en geen bak tot mijn beschikking heb, moet er wel geluisterd worden. Want uiteraard had ik het ook aan de hand gedaan en aan de fiets, maar daar was hij doodbraaf. Het ging er echt om dat hij hard wilde, waar ik dat niet wilde.
Kostolany schreef:Kan he tniet zijn dat de haflinger juist iets tekort komt en daardoor dit gedrag geeft? Want ook andersom kan het is niet altijd teveel maar ook te weinig wat gedrag kan geven. Alleen hooi en zeker aan het einde seizoen en nog begin gras kan je haflinger ook nog tekorten krijgen. Bloedje trekken om te zien of alles genoeg aanwezig is.
En ruimte genoeg tot vrij bewegen, voelt hij zich prettig in de kudde. Liggen alle spullen goed op de rug? Want ook dat kan fanatiek heid geven. Dus je materiaal na laten lopen. Tanden oke? Fysiek in orde?
Maar ja lees dat ze al geen geld erin willen doen om te lessen dan staan ze ook niet open voor dit soort dingen helaas. Eigenlijk sneu...voor het paard als er zo weinig kan.