Paard is te enthousiast..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunnybellami

Paard is te enthousiast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:02

Ik lease een 7 jarige haflinger genaamd storm, echt een super leuk beest met een hart van goud wat alles voor je wilt doen. Maar 1 probleem hij is te enthousiast. Dressuur in de bak gaat prima, hij geeft soms een bok in galop als hij aanspringt maar met hulp hebben we dit al verminderd. Hij vind het gewoon leuk om snel te gaan, ook al is het niet de bedoeling om snel te gaan tijdens het dressuur...

Bij zijn vorige eigenaar heeft hij veel gesprongen en vindt dit ook geweldig. Het probleem is alleen dat hij te enthousiast is.. In de bak gaat het al aardig goed en hij is daar gewoon rustig te houden maar zodra ik de crossbaan oploop voel ik hem heet worden. Hij vind crossen geweldig maar doordat hij zo heet is kan ik hem niet meer houden. Hij geeft af en toe gigantische bokken en springt ook zomaar met 4 benen in de lucht.

Vandaag dus geprobeerd maar na een half uur racen en bokken ben ik boos om hem geworden en ermee gekapt.Heb hem in de buitenbak losgegooid en hem laten uitrazen en man hij ging snel.. na 5 minuten racen had hij er wel genoeg van en dacht zomaar over de bakrand heen te springen.. Heb hem daarna in de longeerkraal opgesloten en een join up gedaan daarna nog wat grondwerk en alles was weer goed..

Ook heb ik dit probleem in het bos, langs de weg samen met een ander paard gaat nu prima en op het strand is hij ook te houden maar in het bos is hij zo heet. Als ik wandel aan het touwtje is er niks aan de hand en in stap gaat het nog wel, maar zodra we aandraven geeft hij een bok en wilt meteen galopperen.

Ik lease hem 3 dagen per week en gooi hem meestal 2 keer los en rijd hem 3 keer per week, soms 2 licht eraan hoe druk ik het heb. Op de andere dagen wordt hij helaas in de les gebruikt. Het is totaal geen les pony, dat beest heeft 1 persoon nodig die hem dingen leert en niet 10 andere.. Hij is net 7 geworden en loopt al vanaf dat hij net 6 is in de les. En altijd iedereen eraf bokken.. Ik heb helaas geen geld genoeg om hem 7 dagen te leasen wat ik super graag zou willen zodat ze hem niet meer gebruiken kunnen in de les en dat er maar 1 persoon is die hem rijd...

Ik hoop dat iemand weet wat ik met hem kan doen.. Een lichamelijk probleem is het denk ik niet aangezien hij altijd enthousiast is geweest ook bij de vorige eigenaresse, maar nu is het echt niet leuk meer. Wordt er soms gewoon bang van omdat ik niet weet wat ik moet verwachten als ik hem aanspoor, zijn bokken voel je ook niet aankomen namelijk...

Hij staat trouwens in vanaf april 24/7 op de wei en krijgt alleen hooi bijgevoerd, er staat zo'n grote baal in het weiland. Voor de rest krijgt hij geen krachtvoer.. Dus denk niet dat het daar aan ligt...

Ineke2

Re: Paard is te enthousiast..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:06

Heb je les? Het lijkt mij vooral belangrijk om te werken aan controle.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:10

Ik heb helaas ouders die paarden vreselijk vinden en er het liefst geen geld aan uitgeven.. Les vinden ze dus te duur wat ik zelf belachelijk vind.. Heb ook geen idee hoe ik ze kan overhalen zodat ik wel op les mag. Werken aan controle is sowieso iets waar ik aan werk, in de bak gaat het goed maar daarbuiten is hij zo heet..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:14

Het kan ook aan het karakter liggen, men denkt vaak dat Haflingers van die doodbrave hardwerkende koudbloeden zijn, maar daar vergissen veel mensen zich in.

Ze kunnen behoorlijk pittig zijn, goede opvoeding en goede training is dan belangrijk, hij is behalve pittig ook ondeugend denk ik. Want in de bak valt het mee maar buiten de bak, is ie heet........hij voelt goed aan dat je hem niet goed te baas bent.

Het kan ook best zo zijn dat ie erg fit is en van het gras ook teveel energie heeft, vergelijkbaar met te veel krachtvoer. Vergeet niet dat het een zeer sobere ras is, dan heeft ie aan een beetje al voldoende.

Neem vooral lessen om te kijken of het je verder helpt......en vandaaruit verder kijken hoe en wat verder.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:18

Mijn merrie is momenteel ook erg druk, maar dat is echt het gras. Die heeft vanaf vandaag haar graasmasker weer om, dat scheelt aanzienlijk. Ook in vetjes trouwens.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:21

Klopt hij is inderdaad heel ondeugend, hij is zeker geen doodbrave hardwerkende pony.
Ik kan helaas niks doen aan de hoeveelheid gras die hij krijgt, dat wordt door zijn eigenaar ( de eigenaar van de pensionstal bedacht).

Ik ga gewoon is een paar lesjes volgen van een vrouwtje op stal mag ze de rekening naar m'n ouders sturen haha.
Ze zeggn zelf dat ze willen dat hij braaf doet, maar nee mag echt niet op les hoor... Duidelijk.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:22

Hij is ook in de winter zo druk wanneer hij op zand staat en in de avond op stal...
Kan er helaas niks aan doen dat hij zoveel op gras staat..

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:33

Misschien moet je hem een keer longeren en hem lekker laten galoperen zodat hij moe wordt?

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:34

Doe ik 2 keer in de week... ik lease hem helaas maar 3 dagen dus vaker word het ook niet..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:40

Laat hem gewoon eens gaan op buitenrit? Een pad waar het geen kwaad kan en dan galopperen en het liefst flink lang. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn ijslander. Buitenrijden ging prima, hoewel altijd met veel pit, maar zodra hij aan het werk moest in de 'bak' (het is een stuk vlak gras) ging hij bokken/drammen/aangalopperen/etcetera. Zelfde gold overigens voor het aanspringen in galop, altijd eerst een rodeo.

Op een goed moment ben ik zo boos geworden dat ik ernaast ben gaan staan, longeerlijn eraan geknoopt en heb gedacht 'als jij wil galopperen, dan galoppeer je net zolang door totdat ik zeg dat je mag stoppen'. Het duurde 20 minuten, zowel pony als ik in het zweet. Misschien niet de meest subtiele manier, maar ik heb nooit meer problemen gehad.

Het gedram buiten heb ik opgelost door hetzelfde stukje gewoon 40 keer over te doen, totdat het ging zoals ik het wilde. Heel veel geduld en soms goed doorpakken heeft goed uitgepakt hier. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet de meest 'aardige' manier is, maar omdat ik altijd buiten rijd en geen bak tot mijn beschikking heb, moet er wel geluisterd worden. Want uiteraard had ik het ook aan de hand gedaan en aan de fiets, maar daar was hij doodbraaf. Het ging er echt om dat hij hard wilde, waar ik dat niet wilde.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:46

dat heb ik dus ook! In een bak zelf gaat het nu wel, maar zodra ik op een weiland ga rijden bokt hij alleen maar en kan ik hem niet eens rustig laten stappen.

Zal het is proberen om hem op de heide te laten galopperen. Probleem is dat ik het gewoon eng vind als hij er bokkend en racen vandoor ga, bang dat hij me er toch afkrijgt en mijn paard weg is.. Op het strand galoppeert hij alsof het de bak is, gewoon in een rustig tempo.. Het is echt het bos en de cross weide waar hij het telkens flikt.

Als hij de volgende keer weer zo doet in de bak of op de weide laat ik hem ook een tijd galopperen aan de longeerlijn. Het is inderdaad niet de vriendelijkste mannier maar als ik het op een vriendelijke manier aanpak helpt het toch niet ben ik achter gekomen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:56

sunnybellami schreef:
Doe ik 2 keer in de week... ik lease hem helaas maar 3 dagen dus vaker word het ook niet..

Ik bedoel voor het rijden. Ik weet niet of je het zo begreep?

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:40

haha ja dat doe ik ook 2 keer voor het rijden. ik rijd hem 3 keer in de week.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:30

Je krijgt en wil geen les.
Ok dat is dan afwachten tot er een ongeval gebeurt, want dit is niet veilig zo.
Jij noemt het een enthousiast paard, soms ook een beetje eigenzinnig, soms bokkend alsof je dat de normaalste zaak vind, stuur en remmen werken maar half ......
Ik zeg er is nu op dit moment geen of weinig respect aanwezig, paard laat zich door jou nu niet leiden, ... echt een gevaarlijke situatie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:43

Ik denk ook wel dat les krijgen een hele goede is in dit geval.
Kun je geen krantenwijk gaan doen? En dan zelf je les betalen.
Want ik denk dat je er andedrs niet uit gaat komen zelf.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:39

aeolusnr1 schreef:

Ze wil wel les, alleen willen haar ouders niet betalen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:38

Ik zou toch aanhouden bij je ouders dat je lest wilt,
Elke hobby kost geld en al is het maar 1 x per maand

Ik denk dat het probleem bij jou ligt en niet zo zeer bij de pony.
Miss eens een kort filmpje laten zien?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:53

Dat is een heel flauw antwoord.
Het is ts die wil paardrijden, dus ts moet niet de ouders verplichten tot betalen, indien ze kan zou een soort bijverdienste mssn het probleem kunnen oplossen, aan ts dus om een extra inzet te doen.
Elke sport, of elk ding dat je wil gaan doen kost centen, aan ts om uit te maken of ze voldoende centen voorhanden heeft om dit verder te kunnen doen.
Niet iedereen kan gaan zweefvliegen niet iedereen kan gaan bergbeklimmen, het is niet enkel ik heb een paard tot mijn beschikking, het is ook de nodige kennis en kunde vergaren, en dat vergaren van kennis verloopt via diverse kanalen, boeken, film, het bijwonen van verschillende Clinic's, lessen volgen, jezelf steeds ook kritisch bekijken en zoeken waar het steeds een beetje beter zou moeten kunnen.
Enkel zo kan je meer controle krijgen, meer inzicht en betere communicatie met je paard, al deze dingen samen maken dan ook dat paardrijden heel veel veiliger zal worden.
Op zoek gaan naar antwoorden is goed, maar als je denkt dat je het passende antwoord zal vinden enkel door een vraag via een forum te stellen, tjaaaa zo werkt het echt niet.
Les, les en nog heel veel les.
De fout zit idd bij de ruiter en niet bij het paard, maar om dit goed te krijgen is een intense training noodzakelijk.
succes

idylle schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ze wil wel les, alleen willen haar ouders niet betalen

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:08

Ik denk dat les zeker een goed idee is.
Ik heb zelf ook een haflinger welke soortgelijk gedrag vertoonde. Daar zitten héél wat uurtjes les in. Zonder intensief lessen had ik nu nog steeds geen fatsoenlijke bosrit met hem kunnen maken. Je zal er zelf ook tijd, geld en energie in moeten steken om jou en je pony op elkaar afgestemd te krijgen.

Het op je ouders schuiven vind ik een beetje over het paard getild. Jij bent toch de gene die wil paardrijden? Dan moet je daar zelf ook het een en ander voor over hebben. Heb je al eens aan een baantje gedacht om zo je lessen te kunnen financieren? Ik begon op mijn 12e met stallen mesten en kreeg in ruil daar voor 1x per week les. Kun je niet naar zoiets op zoek gaan?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:11

Jette schreef:
Laat hem gewoon eens gaan op buitenrit? Een pad waar het geen kwaad kan en dan galopperen en het liefst flink lang. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn ijslander. Buitenrijden ging prima, hoewel altijd met veel pit, maar zodra hij aan het werk moest in de 'bak' (het is een stuk vlak gras) ging hij bokken/drammen/aangalopperen/etcetera. Zelfde gold overigens voor het aanspringen in galop, altijd eerst een rodeo.

Op een goed moment ben ik zo boos geworden dat ik ernaast ben gaan staan, longeerlijn eraan geknoopt en heb gedacht 'als jij wil galopperen, dan galoppeer je net zolang door totdat ik zeg dat je mag stoppen'. Het duurde 20 minuten, zowel pony als ik in het zweet. Misschien niet de meest subtiele manier, maar ik heb nooit meer problemen gehad.

Het gedram buiten heb ik opgelost door hetzelfde stukje gewoon 40 keer over te doen, totdat het ging zoals ik het wilde. Heel veel geduld en soms goed doorpakken heeft goed uitgepakt hier. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet de meest 'aardige' manier is, maar omdat ik altijd buiten rijd en geen bak tot mijn beschikking heb, moet er wel geluisterd worden. Want uiteraard had ik het ook aan de hand gedaan en aan de fiets, maar daar was hij doodbraaf. Het ging er echt om dat hij hard wilde, waar ik dat niet wilde.

Dit heb ik dus ook ooit gedaan. Paard wat continu in galop sprong, ongeacht welke hulp je gaf. Leek echt alsof ze het gewoon "misbruikte" om eronderuit te komen. Toen laten galopperen tot ze zelf terug wilde in draf (moe) maar dat niet toestaan, nog een minuut door galopperen. Daarna tuurlijk zelf overgang terug maken en iedere keer dat ze in galop sprong misbruikte door laten galopperen tot ze zelf terugwilde, maar dan in galop houden en pas terug als je zelf de overgang rijdt. Heeft ze uiteindelijk 2 dagen volgehouden en daarna nooit geen last meer van gehad.

Zou dat ook eens proberen. Waarschijnlijk wil je paard harder dan jij en wint hij het door te gaan bokken, rennen etc. Dan maar keer extra vragen (moet tuurlijk wel enigszins veilig zijn) en laten merken dat jij bepaalt wat hij moet doen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:21

Lessen is denk ik toch wel het beste. En als je ouders het niet willen betalen, prima, dan kun je het zelf misschien betalen? Werken? Zo blijven aanmodderen is ook niet goed en is wachten op een ongeluk..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:26

Kan he tniet zijn dat de haflinger juist iets tekort komt en daardoor dit gedrag geeft? Want ook andersom kan het is niet altijd teveel maar ook te weinig wat gedrag kan geven. Alleen hooi en zeker aan het einde seizoen en nog begin gras kan je haflinger ook nog tekorten krijgen. Bloedje trekken om te zien of alles genoeg aanwezig is.

En ruimte genoeg tot vrij bewegen, voelt hij zich prettig in de kudde. Liggen alle spullen goed op de rug? Want ook dat kan fanatiek heid geven. Dus je materiaal na laten lopen. Tanden oke? Fysiek in orde?

Maar ja lees dat ze al geen geld erin willen doen om te lessen dan staan ze ook niet open voor dit soort dingen helaas. Eigenlijk sneu...voor het paard als er zo weinig kan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:23

Kostolany schreef:
Kan he tniet zijn dat de haflinger juist iets tekort komt en daardoor dit gedrag geeft? Want ook andersom kan het is niet altijd teveel maar ook te weinig wat gedrag kan geven. Alleen hooi en zeker aan het einde seizoen en nog begin gras kan je haflinger ook nog tekorten krijgen. Bloedje trekken om te zien of alles genoeg aanwezig is.

En ruimte genoeg tot vrij bewegen, voelt hij zich prettig in de kudde. Liggen alle spullen goed op de rug? Want ook dat kan fanatiek heid geven. Dus je materiaal na laten lopen. Tanden oke? Fysiek in orde?

Maar ja lees dat ze al geen geld erin willen doen om te lessen dan staan ze ook niet open voor dit soort dingen helaas. Eigenlijk sneu...voor het paard als er zo weinig kan.

Het is haar paard niet en ze least het 3 x in de week.
Ik zou er ook geen geld in gaan pompen aan dierenartsen en bloedonderzoek, dat mag de eigenaar doen.

Wel zou ik goede lessen gaan nemen. Of een ander leasepony vragen dat beter bij je past.........

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:30

ik werk zelf ook en wil heus wel is een keer les betalen maar dit ligt niet alleen aan mij wat mensen zeggen.
Bij de vorige eigenaar was hij ook zo, altijd energie teveel.

Mensen trekken te snel conclusies, wil er heus wel geld aan uitgeven maar 30 euro voor een half uur les vinden mijn ouders geld verspilling ook als ik het zelf betaal. Als ik stop met hem leasen word hij elke dag in de les gebruikt en dat vind hij vreselijk, dus dat is zeker iets wat ik niet wil.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:49

Om eerlijk te zijn vind ik dat je ouders gelijk hebben, nu ik meer van je lees in deze topic over deze haflinger.

Je kan beter andere leuke dingen doen met je geld, zeker als het je eigen dier niet is.

Die haflinger deed het altijd al, voor jou weggegooid geld, het gaat het denk ik niet oplossen, want je hebt het dier maar 3 x in de week de rest wordt hij gebruikt voor andere lessen en mensen...........

Dat doet alles weer teniet van wat je goed probeert te doen en van wat hij heeft opgestoken, dit gaat niet werken, dan is 30 euro voor een half uurtje...........weggegooid geld, of teveel...nee ik zou het er niet voor over hebben.

Ik zeg: vraag om een andere pony, want je betaalt toch zeker voor je hobby en plezier..........en dan moet je er niet mee gaan tobben en er bang voor zijn (wat ik ook begrijp, het is ook gevaarlijk als ie zich zo gedraagt).
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-05-15 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt