Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:26

Hallo,

Onderstaand topic is een oud topic. In overleg met een mod is het misschien een leuk idee om een nieuwer topic over rechtrichten te starten.

[RT-D] [AC]Rechtrichten

Ik lees op het internet dat er heel veel verschillende methodes zijn wat betreft rechtrichten. Marijke de Jong, ADB.. ect.
Van ADB krijg ik een heel slecht beeld wat het nu precies inhoud. Ik heb vanavond de webinar van Marijke de Jong gezien en dat vindt ik veel duidelijker. Alleen lijkt het mij vanaf sleutel 4 erg lastig worden..

Misschien zijn er mensen heel actief bezig met rechtrichten hier op bokt en kunnen zij duidelijk uitleggen wat ze precies doen. Niet alleen 'Ik vindt rechtrichten erg belangrijk en pas het dagelijks toe.' Maar wat doe je dan? Hoe train je? Wat pak je mee? Ect ect ect.
Van in de les tot een buitenrit. :D

pien_2010

Re: Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:10

Revhtrichten doe ik door mijn paarden te buigen en stellen op de lange zijde. Als je dit op twee kanten kunt met contra kun je je paard recht gaan zetten en zo mogelijk corrigeren met je stelling. Simpeler is het volgens mij niet :D ik vind rechtrichten zo overgehyped.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:16

Ik ga helemaal met Joolien mee. Cursus recht richten? Wat doe je dan die andere dagen op je paard? Rechtrichten doe je bij iedere training. Net als stap, draf, galop, impuls, gehoorzaamheid aan de hulpen. Noem je trainingspnderdelen maar op. Met een krom/scheef paard kan je niks. Dus recht richten is gewoon een onderdeel van de dagelijkse bezigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:18

Sterker nog Rien, ik gebruik stelling en buiging ook voor de nageeflijkheid. Als een paard loslaat in stelling geeft hij ook na. Vaak als je dan een paard recht maakt zakken ze vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:19

Rechtrichten is inderdaad iets dat bij elke les/rij-sessie aan bod zou moeten komen.
Als je paard van zichzelf al vrij recht is, kan het inderdaad al voldoende zijn om, zoals Joolien zegt, te buigen en stellen.
Heb je echter een behoorlijk scheef paard, zul je er eerst voor moeten zorgen dat hij niet op/over de schouder valt.
Dit kun je doen door je hand omhoog te brengen.
Maar zorg wel dat je niet zelf aan gaat zitten rommelen en haal hier instructie bij, want je kunt er ook een hoop mee verknoeien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:19

Zeker. :j Joolien

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:21

Nou, ik zou maar lekker van de voorkant afblijven en 200% been gebruiken.

Nou ja, niet afblijven. Buiten kant begrenzen. Maar geen handen trukendoos.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 15-05-15 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:22

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:23

Leuk topic. Ik ga volgende week beginnen met lessen met mijn jonge pony. Volgens de methode van Greetje :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:23

Koper schreef:
pien_2010 schreef:

My GOD... zie OP zou ik zeggen :roll:

Daarin staat "mensen die actief zijn met rechtrichten". Dat ben ik ook. :)
Maar goed. Dat was dus niet de vraag. Ok.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:30

rien10 schreef:

En waar is dat goed voor? Zo min mogelijk been gebruiken ben ik voorstander van...

Rechtrichten is iets wat ik altijd doe als ik dressuur rijd, immers is dat juist het doel: een rechtgericht paard. En dat betekend, alle scheefheden aanpakken, met als laatste de horizontale scheefheid. (hoewel je die ook wel mee pakt met het trainen van de andere scheefheden, maar de echte verzameling komt pas later)
Als het paard de neiging heeft zijn achterhand naar binnen te zetten, vraag ik juist deze meer recht achter de voorhand te zetten (dus ofwel de achterhand naar buiten ofwel de voorhand iets naar binnen) ik vraag stelling in buiging in de bochten waarbij belangrijk is het gewicht goed te verdelen over 4 benen, het binnenachterbeen onder het lichaam te zetten en zo niet naar binnen vallen. (idee van plat door de bocht gaan) Dit train ik tevens aan de hand, op een kleine volte.

Dit is even een stukje heel praktisch, maar belangrijk is te weten is je paard links of rechtsgebogen, wat is van nature het dragende en stuwende achterbeen, welk voorbeen zet ie graag meer gewicht op, ofwel wat zijn de scheefheden en van daaruit kun je ook weer specifieke oefeningen doen zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:33

Inderdaad, en een echt scheef paard krijg je met enkel je been echt niet zo makkelijk in stelling, daar heb je gewoon ook teugelhulpen voor nodig. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:37

Ben ik het niet mee eens. Juist geen of weinig teugelhulpen en meer been. Met veel teugelhulp krijg je juist een scheef paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:38

Misschien leuk om even te laten zien.
Dit is onze jonge, 4-jarige pony die we in Februari zijn gaan inrijden.
Tussen de eerste 2 foto's en de laatste 2 foto's zit een maand waarin we actief bezig zijn geweest met rechtrichten.
Dit is het resultaat.

5 weken geleden.
Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag
Afbeelding

Afbeelding

FriesWytske, zie je mij ergens zeggen dat je véél teugelhulp moet geven?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:47

Niet om het een of ander kbk, maar dat heet gewoon africhten of opleiden, die pony past mij trouwens wel..
Ben het dan ook eens met Joolien, dat gehype over rechtrichten slaat nergens op, het hoort gewoon bij alles wat je doet als je op een paard zit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:50

FriesWytske schreef:
Ben ik het niet mee eens. Juist geen of weinig teugelhulpen en meer been. Met veel teugelhulp krijg je juist een scheef paard.

Nee het moet in balans zijn, of beter nog doe wat nodig is en niet meer. Dat geldt zowel voor been als teugel. Meer beenhulpen dan nodig is onduidelijk, stompt de hulpen af, je hebt geen stille beenhouding waardoor je zit ook onrustig wordt... Je paard wordt er zelf ook onrustig van omdat het niet duidelijk is of gaat de hulpen negeren. Het zorgt voor een heleboel ruis wat onnodig is en alleen belemmerend werkt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:50

kamsel schreef:
Niet om het een of ander kbk, maar dat heet gewoon africhten of opleiden, die pony past mij trouwens wel..
Ben het dan ook eens met Joolien, dat gehype over rechtrichten slaat nergens op, het hoort gewoon bij alles wat je doet als je op een paard zit.

Jammer genoeg doen heel veel mensen dat niet door de engelse dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:51

Tussen africhten en rechtrichten zit i.m.o een groot verschil.
Ik ken een hoop goed afgerichte paarden die toch ontzettend scheef zijn.
Maar ben het met je eens dat rechtrichten een onderdeel is van het africhten.

Hoevaak kom je topics tegen op Bokt; mijn paard wil niet op de rechterhand lopen, mijn paard wil niet in de linkergalop, mijn paard wil niet in binnenstelling lopen op links... dit is in de meeste gevallen gewoon een scheefheids probleem.
Dan is het enige wat je dus kunt gaan doen, rechtrichten.

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:54

saskiakefie schreef:
rien10 schreef:

En waar is dat goed voor? Zo min mogelijk been gebruiken ben ik voorstander van...

Rechtrichten is iets wat ik altijd doe als ik dressuur rijd, immers is dat juist het doel: een rechtgericht paard. En dat betekend, alle scheefheden aanpakken, met als laatste de horizontale scheefheid. (hoewel je die ook wel mee pakt met het trainen van de andere scheefheden, maar de echte verzameling komt pas later)
Als het paard de neiging heeft zijn achterhand naar binnen te zetten, vraag ik juist deze meer recht achter de voorhand te zetten (dus ofwel de achterhand naar buiten ofwel de voorhand iets naar binnen) ik vraag stelling in buiging in de bochten waarbij belangrijk is het gewicht goed te verdelen over 4 benen, het binnenachterbeen onder het lichaam te zetten en zo niet naar binnen vallen. (idee van plat door de bocht gaan) Dit train ik tevens aan de hand, op een kleine volte.

Dit is even een stukje heel praktisch, maar belangrijk is te weten is je paard links of rechtsgebogen, wat is van nature het dragende en stuwende achterbeen, welk voorbeen zet ie graag meer gewicht op, ofwel wat zijn de scheefheden en van daaruit kun je ook weer specifieke oefeningen doen zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc.

De basis is dat je het paard naar de hand toe rijdt met je been. Been aanleggen & handen er bij moeten voor het paard betekenen dat hij mag zakken. Je rijdt altijd met druk op je been, in ieder geval als je je hakken mooi uitdrukt en je been langs je paard legt, wanneer je dan iets van je paard wil vragen verhoog je deze druk. Op die manier rij je je paard naar je hand toe en gaat het uit eigen wil naar beneden. Voor een oefening oid kan je dan teugelhulpen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:55

AnjaClaudia schreef:
De basis is dat je het paard naar de hand toe rijdt met je been. Been aanleggen & handen er bij moeten voor het paard betekenen dat hij mag zakken. Je rijdt altijd met druk op je been,in ieder geval als je je hakken mooi uitdrukt en je been langs je paard legt, wanneer je dan iets van je paard wil vragen verhoog je deze druk. Op die manier rij je je paard naar je hand toe en gaat het uit eigen wil naar beneden. Voor een oefening oid kan je dan teugelhulpen gebruiken.
Nee, je rijdt pas met druk als die druk nodig is.
Als het paard doet wat je van hem vraagt, haal je die druk juist weg, zowel van been als van hand.
Dat is juist de beloning die je aan je paard geeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-15 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:56

Rechtrichten is een lekker commercieel trucje. Door jezelf rechtricht expert te noemen kun je ineens 50 euri per les te kunnen vragen ipv 20 aan een relatief beginnende combinatie. Grappig dat juist die rechtricht gurus eigenlijk vaak niet bezig zijn rechtrichten zoals in het scala bedoeld wordt met rechtrichten. Vaak zie ik bij de rechtricht topics vooral paarden die scheef lopen en nog niet in balans zijn. Scheef lopen en gebrek aan balans los je niet op met rechtrichten, dat is gewoon een spraakverwarring. Scheef lopen los je op met je paard aan beide zijden los werken, even los, door het hele lichaam los. Pas als ie aan beide zijden los is, kan ie op twee teugels gaan nageven, correct sporen en daar zijn balans houden. Dat is geen rechtrichten zoals in het scala benoemd is. Dat is stap 1 in het scala, loswerken. Kan in principe elke normale goede instructeur je bij helpen, maar als je het loswerken noemt kun je minder geld vragen. Rechtrichten volgens het scala komt pas heel veel later aan de beurt. Rechtrichten is niet je paard laten sporen en op twee teugels in balans krijgen. Rechtrichten is je paard op links en rechts in de fijne motoriek en in kracht gelijkwaardig krijgen. Dat heb je niet nodig om gewoon recht te kunnen lopen. Rechtrichten moet je zien als een rechtshandig persoon met links net zo netjes leren schrijven, net zo snel in de reflexen en net zo krachtig zien te laten worden als op rechts. Rechtrichten is de laatste stap voor je aan verzameling kan beginnen. Om correct te kunnen verzamelen zal je paard dus idd net zo fijn in de motoriek, net zo snel in de reflexen en net zo krachtig moeten zijn op beide zijden. Anders verzamel je niet echt, maar maak je je paard gewoon kort. Er zit jaren training en opleiding van het paard tussen het recht laten lopen en het recht richten. Recht laten lopen, dus volledige losgelatenheid aan beide zijden, is de basis van de basis. Ja daar hoort iedereen zich altijd me bezig te houden, altijd op terug te grijpen en blijven voelen of deze basis voorwaarde voor elkaar is. Rechtrichten is in mijn interpretatie van het scala pas echt pas aan de orde als je paard al recht en in balans loopt, in horizontaal en verticaal evenwicht. Daar ben je dus niet altijd mee bezig, daar ga je pas mee bezig als je paard zo ver is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:59

Oji, prima dat je het een commercieel trucje vindt, maar laten we het netjes houden en respectvol blijven en niet gaan strooien met woorden als rechtricht goeroes en 'jezelf rechtricht expert noemen'.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:01

Ik noem het zoals ik het zie. Dat jou dat niet bevalt, prima. Volgens mij onderbouw ik mijn mening prima.
De foto's die jij toont van de 4-jarige pony, dat vind ik dus een schoolvoorbeeld van wat nog verre van rechtrichten is, maar balans en losgelatenheid zien te verkrijgen. Ik zeg niet dat ze daar verkeerd bezig zijn, ziet er prima uit voor een pony van die leeftijd. Maar het is geen rechtrichten. Op die pony gaan rechtrichten zou nl gewoon zielig zijn en totaal verkeerd uitpakken. Dat zegt niets over de kwaliteit van de pony of amazone, dat zegt iets over het verkeerd gebruik van het woord rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door oji op 15-05-15 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:02

FriesWytske schreef:

Hier ben ik het mee eens, een paard moet leren op eigen benen te lopen. Daarvoor moet je hem niet zoveel in de mond zitten maar met je been gaan rijden. Dit kost tijd, maar dat loont.