Pony stopt niet met schudden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sauffi

Pony stopt niet met schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:39

Mijn paard/pony schudt tijdens het rijden met haar hoofd.
Dit met name als ik haar er iets meer bij probeer te pakken zodra ik met een losse teugel rijd is er niet veel aan de hand. Ik heb haar nu 2 jaar en in het begin ongeveer het eerste half jaar was er niets aan de hand. Maar toen we elkaar wat beter leerde kennen en ik eigenlijk wat serieuzer met haar aan het werk probeerde te gaan begon ze te schudden en niet een klein beetje ook. Kon niet meer zonder handschoentjes rijden want me hele handen gingen kapot. dit gaat nu al anderhalf jaar zo door en ik heb het dressuur totaal opgegeven. Springen vind ze helemaal geweldig dus we zijn lekker vrolijk aan het rondhobbelen en pakken regelmatig een sprongetje mee om met name voor mezelf het nog een beetje leuk te houden.
We hebben verschillende dingen geprobeerd maar ik hoor elke keer van alle kanten wat ik fout doe terwijl als ik het probeer 'goed' te doen pony gewoon door blijft gaan. Soms ben ik het zat en zeg ik ook (wel op een vriendelijke manier) ik heb alles geprobeerd probeer het zelf maar.

De ene zegt je bent veel te lief (ik heb zelf het idee dat ik haar en mezelf helemaal kapot maak als ik wel streng ben)
En de ander zegt dat er wat met haar is (meerdere dingen onderzocht maar we kunnen niks vinden)
En nog een ander noemt het spierpijn (anderhalf jaar lang spierpijn... En wel een L parcours kunnen springen..... Lijkt me stug)

Het gaat hier om een merrie van Namelus R, ze is 14 jaar en 156,9 hoog :') ze heeft bij de vorige eigenaar L dressuur gelopen en M gesprongen!

Dus zoals ik al zei er zit voor mij eigenlijk geen plezier meer in en ik ben eigenlijk een beetje einde raad -O-
Ik hoop dat iemand me kan helpen of tips voor me heeft.
Groetjes Sanne

sauffi

Re: Pony stopt niet met schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 20:40

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:42

al eens naar haar tanden laten kijken? zodra je druk wilt nemen wilt ze er onderuit komen, kan best zijn dat haar iets niet lekker zit. past het bit en hoofdstel goed? hoe is haar rug?

loezzzzie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:47

heb je al gekeken of het hoofdstel perfect goed zit? en of je niet een te zwaar bit hebt? zo te horen is het je eigen paard. maar was ze eerst van iemand anders? zo ja, dan kan er iets gebeurd zijn wat ze niet prettig vind aan haar hoofd. voor zover ik weet, schud een paard met het hoofd als iets niet lekker zit, ze zenuwachtig is of ergens last van heeft. en ik denk zelf dat spierpijn inderdaad niet het probleem is de oorzaken:
• verveling
• pijn (meestal rug, gebit of hoofd)
• verkeerd harnachement
• vliegen
• jeuk aan de neus
• zonnebrand op de neus
• aanleuningsprobleem
• nerveusiteit
• teveel energie, vooral bij paarden die hoog in het bloed staan
• trauma waardoor hoofdpijn
• oormijt of middenoor problemen
• headshaking syndroom
hopelijk heb je hier wat aan :D :D
kijk hier eens naar, misschien herken je wat en praat over deze oorzaken met je vee arts!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:48

of misschien last van Pollen allergie?

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:02

Ik heb hetzelfde hoofdstel met bit overgenomen later een andere gekocht omdat de oude versleten was alles op maat laten maken. Haar hals en rug zijn ook nagekeken en het zadel ook. Ik rij 4 tot 6 keer per week waarvan 3 keer per week springen 1 keer ben ik met dressuur aan het prutsen. En de andere keren rijd ik buiten pony speelt zelf regelmatig met de schaapjes energie teveel is bijna onmogelijk en verveling zou ik vaag vinden. nerveus zou ook apart zijn want wanneer zij nerveus is voel ik dat heel goed aan en gaat ze namelijk steigeren. Als het met de oren te maken heeft mag je er meestal toch ook niet aanzitten..... En bij hoofdpijn en trauma's zou ze toch ook niet op haar gemak een L parcours springen..... Heb ook meerdere keren een langer clinic van lammert Haanstra met haar gehad... Die kon ook niets vinden en vond headshaking niet toepasselijk
Zonnebrand wordt toch alleen gebruikt bij een lichte neus... Poownie is bruin en heeft donkere neus

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:02

Moet wel zeggen dat pony een eigenwilletjes heeft en ook echt lomp is

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:06

En wat als je met een los teugeltje rijdt?
Ik suggereer niet dat je teveel druk geeft, maar probeer eens op een losse teugel te rijden. Laat ze het dan niet zien? Dan is het misschien een spanningstrek/aangeleerd gedrag.

Freestyle gaan rijden zou je kunnen helpen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:08

Heeft ze ook wel pony vriendjes dan?
Ik zou een tandarts er bij laten, ik denk dat het dan wel opgelost is. Ze kan gewoon haken hebben.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:10

Mijn paard deed dat ook. Bij verder onderzoek bleek ze botwoekeringen op haar onderkaak te hebben. Precies daar waar het bit ligt. Op de momenten dat je dus wat inkwam met je hand kwam het bit tegen die woekering, wat haar behoorlijk pijn deed en ze dus heel onrustig met haar hoofd werd. Misschien toch maar eens iemand daar naar laten kijken of foto's van haar kaak laten maken. Je kunt het maar beter uitsluiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:11

Inderdaad, 14 jaar en geen tandarts gezien de laatste jaren?? Laat er maar eens naar kijken want dit is waarschijnlijk de meest simpele en goedkoopste optie.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:12

Ik herken het stukje wel van 'aan de lange teugel niks aan het handje en zodra je haar wat korter neemt begint ze te schudden'. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat als ik met een iets lossere teugel rijd het er gewoon veel relaxter aan toe gaat op buitenrit. Vrijheid = blijheid :D
Trouwens: als jij natuurlijk dressuur wilt rijden is het niet echt een oplossing :+

Mijn pony doet het trouwens ook als ze zelf in de wei rond draaft. Geen idee waarom.... Lijkt me niet dat het dan iets met de tanden te maken zou hebben.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:14

Vindt je het moeilijk om je teugels op maat te houden? Vaak zie je dat paarden die een los-vast contact krijgen van de ruiter hierop reageren door te schudden met het hoofd. Ook zou ik even laten kijken naar de tanden ;) Haken kunnen lelijke wondjes in de mond veroorzaken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:18

Eerst tanden, en daarna zou je evt ook kunnen kijken wat bitloos doet, echter wel als je weet wat je doet, ook daarin zie je veel spanning bij paarden die teveel druk op de neus krijgen.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:25

@marlinderooz schapen zijn haar beste maatjes niet uit elkaar te halen die. Doen alles met elkaar!

@milounigel nee inprenciepe niet maar als ze zo hard schudt verlies ik nog Willis de teugels

Pony komt gewoon achterlijk hard omhoog heb al meerdere keren af moeten stappen wegens te zere armen en schouders. Als ik haar heel iets naar beneden krijg ontspan ik gelijk en dan loopt ze daar 5 metertjes en dan gaat ze met haar hoofd nog verder zakken en komt daarna zover omhoog en zo hard dat je armen helemaal mee getrokken worden mensen kijken me vaak aan waarom kan dat kind haar handen niet stil houden maar bij mijn instructrices gebeurt precies hetzelfde

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:26

Een paard hoort gewoon paarden als maatjes te hebben, een shetlander hoeft maar 50 euro te kosten. En waarom wil je er geen tandarts bij?

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:27

Tanden is door meerdere mensen (dierenartsen, tandarts in opleiding) naar gekeken maar konden niks zien
Echte tandarts eigenlijk nooit maar kreeg elke keer te horen die vind waarschijnlijk ook niets

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 21:30

Mijn paard is heel bot naar andere paarden toe maar schapen zijn echt haar beste maatjes ze beschermt hun en eet alleen als hun er ook zijn. Opzadelen kan ik ook niet als ze de schaapjes niet kan zien anders gaat ze zover dat het gewoon te gevaarlijk is voor wie dan ook.

Chyennevd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:32

jippie5 schreef:
Ik herken het stukje wel van 'aan de lange teugel niks aan het handje en zodra je haar wat korter neemt begint ze te schudden'. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat als ik met een iets lossere teugel rijd het er gewoon veel relaxter aan toe gaat op buitenrit. Vrijheid = blijheid :D
Trouwens: als jij natuurlijk dressuur wilt rijden is het niet echt een oplossing :+

Mijn pony doet het trouwens ook als ze zelf in de wei rond draaft. Geen idee waarom.... Lijkt me niet dat het dan iets met de tanden te maken zou hebben.

Ik denk dat die van jouw last heeft van pollen allergie. Dat had mijn pony ook en die heb ik dan met een neusnetje gereden. Daarna was niks meer aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:33

Tja je paard probeert je toch echt iets te vertellen en het kan van alles zijn. Pijn in de nek(bijv de atlas), pijn in de rug, pijn in de benen etc. Het is aan jou te kijken waar ze last van heeft. Het feit dat ze haar hoofd hard omhoog gooit wil zeggen dat ze iets niet prettig vind.
En dan heb ik het niet over even door iemand laten nakijken, maar naar de kliniek en volledig onderzoek bijv. Of eerst een goede instructeur erbij en die mee laten kijken.

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:36

Loop je met hem/haar in de krul? Misschien helpt het om vooral veel overgangen te rijden. Bijv. Stap, draf, middendraf, stap, draf, galop, enz. Dan hou je hem heel goed aan het werk en heeft hij geen tijd om te klieren. Ik zou de tandarts ook even laten kijken, het kan ook iets in de mond zijn, tenzij je dat al hebt gedaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!!

Chyennevd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:38

Ik zou niet weten wat het probleem is bij jouw. Wel erg vervelend! Als je het paard met het hoofd omhoog laat lopen, schut ze dan nog steeds met haar hoofd?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:39

sauffi schreef:
Pony komt gewoon achterlijk hard omhoog heb al meerdere keren af moeten stappen wegens te zere armen en schouders. Als ik haar heel iets naar beneden krijg ontspan ik gelijk en dan loopt ze daar 5 metertjes en dan gaat ze met haar hoofd nog verder zakken en komt daarna zover omhoog en zo hard dat je armen helemaal mee getrokken worden mensen kijken me vaak aan waarom kan dat kind haar handen niet stil houden maar bij mijn instructrices gebeurt precies hetzelfde

Heb je al eens een andere instructrice geprobeerd? Een paard gaat aan de teugel, omdat hij zijn acherhand er onder zet. En niet door het hoofd naar beneden te trekken. Lees anders ook een het centrale aan-de-teugel-topic.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:42

Chyennevd schreef:
jippie5 schreef:

Ik denk dat die van jouw last heeft van pollen allergie. Dat had mijn pony ook en die heb ik dan met een neusnetje gereden. Daarna was niks meer aan de hand.

Maar dan zou het toch niet het hele jaar door zijn? Niet dat ik je niet geloof hoor!!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:43

Mijn pony heeft dit ook. Mijn insturctrise zegt dat het verzet is. Ik kijk het nog even aan en anders de da een laten komen