Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:03

Ik open een topic om even andere meningen en ideeën te hebben. En te weten hoe andere mensen er tegenaan zien.
Niet om pb's te krijgen met goedbedoelde reclame voor allerhande osteopaten, goeroes en fluisteraars.
Ik zeg dit omdat ik dat laatste tijden nogal voor heb..
Ik heb en ken goede lesgevers. Goede osteopaten, masseurs, dierenartsen, bitfitters enzovoort. En maak daar ook goed gebruik van als ik dat nodig acht.

Heb sinds kort een nieuw paard. Na 5 jaar lang met een paard te hebben gereden die voor mij te sterk was en rijtechnisch gewoon erg moeilijk. En ben heel onzeker geworden. Was nooit heel zelfzeker, maar het is erger geworden na die 5 jaar. Aangezien ik altijd op een negatieve reactie stootte ben ik ook onzeker over het rijden zelf geworden.

Nu toevallig op een knappe lusitano gevallen. Die ook erg onzeker was. Bang en niet erg goed gereden geweest. Kon, durfde geen voetjes geven. Hij stond te koop bij ons op stal, mocht er mee rijden. En hij mocht niet meer weg. Dus heb ik hem gekocht. <3
Onze stal had al wat tijd en geld in hem gestoken. Waaronder tandarts en osteopaat, wat enorm nodig was, want hij was zoooo vast.

Heb hem nu sinds januari, en reedt er mee sinds midden december vorig jaar.
Alles ging prima. We gingen stijgende lijn. Kwamen af en toe op problemen uit, die we dan weer oplosten.

De kleine problemen zijn voornamelijk ik die op een negatieve reactie stoot van het paard en mezelf ga aanpassen. Dus compromis sluiten. Wat eigenlijk niet goed is. Onbewust zoek ik een oplossing voor een probleem. Die eigenlijk veel simpeler kon opgelost zijn. Door gewoon te zeggen. Neen ik wil daarheen en op die manier. Maar als eerder onzeker ruiter en (te) zachte persoon tegenover het paard, zoek ik uit nature dus een omweg.
Maar altijd hebben we dat simpel kunnen op lossen. Door mezelf gewoon een schop te geven en even op mijn tanden te bijten. Maar ben altijd wel mezelf gebleven en blijven luisteren naar het paard.

Het werd lente. Paarden gingen buiten. Waaronder ook mijn hengst. Waarschijnlijk de eerste keren in zijn leven dat hij dag dagelijks buiten mocht.
Bloed getrokken ter controle, daar kwam uit tekort aan vit E.
We gingen terug stijgende lijn, voelde hem sterker worden. Echt helemaal in de wolken. Hij werd steeds rechter en gelijk op 2 teugels. Losser in zijn lijf, ging meer doorgalloperen en werdt krachtiger.

Tot opeens. Stapte op, drafwerk ging niet zoals gewoonlijk, maar niet dramatisch. Gewoon wat meer op zijn voorhand, beetje duwen en loperig. Galop opeens rampzalig. Kop in de lucht, kont helemaal naar binnen. Kon gewoon de hoek niet doorgalloperen.
Toevallig stond de staleigenares te kijken. Ik schrok mij een hoedje want wat deed hij nu opeens? Staleigenaresse moedigde me aan om even door te nemen. Vanaf ik wat weer controle had gestopt.
Sindsdien gaat het niet meer zoals gewoonlijk. Paard reageerd extreem prikkelbaar. Staakt en slaat naar het been. En het wordt alleen maar erger en erger. Totdat nu hij gewoon uit het niets begint te bokken.
We dachten eerst hij is dominant geworden. Teveel hengst geworden. Door dagelijkse weidegang en extra vit e, voelt hij zich DE man.
Hij had een allergie. Ik dacht misschien is hij geïrriteerd daardoor. Maar geen verandering.
De osteopaat, die bij ons op stal staat, even laten kijken. Iets vast achter het zadel, maar niets ernstig. Even losgemaakt, mocht meteen weer rijden.
Dus was doornemen toch de oplossing?
Maar voor mij, als onzekere ruiter, die eindelijk wat vertrouwen begon te krijgen, is dit niet evident. Toch even doorgezet. Ene dag wat braver dan de andere dag.
Maar de staleigenares stond les te geven, ik zei hij is wel braaf maar toch weer wat duwen en zich wat lang proberen te maken. Eigenlijk niet zoals ik hem gewoon ben. En ze zei, je zoekt terug omwegen. Je moet hem rijden. En hij moet luisteren. Dus even willen oppakken.
Wat een drama! Bokken en bokken enzovoort. Staleigenares erop. Hetzelfde verhaal.
De dag erna, gisteren, had ik les. Eerste keer op verplaatsing in de buitenpiste daar. Begon goed. Maar opeens terug hetzelfde bokken en blokkeren en nogmaals bokken en slaan naar je been.
En ik heb gewoon geen idee waardoor het komt. Het begon omdat ik zijn aandacht vroeg. Keek naar iets in de verte. Vroeg hem zacht, ey opletten we zijn bezig en krijg ik gewoon een rotbok als reactie. En het ging zo verder. Uit het niets springt hij gewoon de lucht in.
Hij is wel altijd beetje nukkig geweest op je been. Zelfs stijgbeugel aannemen reageerd hij op.
Ik ben gewoon al huilend afgestapt. Ik heb hier geen zin in. Staleigenares er terug op. Hetzelfde verhaal.

De lesgever zei dat ik dit heb veroorzaakt. Maar zou niet weten door wat! Heb ik hem niet genoeg aangepakt? Ik ben een schijtluis. Maar kan technisch gezien een aardig stukje rijden.
Wanneer hij nog niet aan het bokken was, zei de instructeur, dat hij weer in positieve zin was veranderd.
Wat ook zo is. Hij wordt alleen maar mooier en voller!

Dus we gaan nu de osteopaat toch nog eens laten kijken.
Even het zadel bekijken, op het eerste zicht ligt hij nog ok. Maar ik ben geen zadelpasser natuurlijk.
Rij nu met een wintec. Ging normaal volgende week vanuit belgie naar Ninon gaan op zijn zadel te laten aanmeten. Eerst er weer op durven...
We gaan als de osteo niets vind hem even op pijnstilling zetten. Gewoon om te kijken, heeft hij pijn?

Maar wat als ik dit heb veroorzaakt.... Het kan toch niet omdat je geen doorpakker bent en telkens je paard niet op zijn plekkie zet dat het een rotbok moet worden.
En al zeker niet nadat je er 5 maand zelf mee rijdt... Op een normale zachte manier.
Verder heeft hij altijd al moeite gehad met overgang draf stap. Kan niet gesloten naar stap gaan, niet aan de longe niet onder het zadel.
Maar we dachten hij moet nog zoveel sterker worden. Maar nu hij zo bokkig is, heeft hij nog meer moeite met de overgang..

Sorry voor het lang verhaal. Maar het is nodig om een achtergrond te schetsen.

Wat denken jullie?

Amaris

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:09

Och jeetje toch wat een verhaal....

Ik kan je geen tips geven maar je verhaal grijpt me wel aan want er blijkt zoveel verdriet en machteloosheid uit. Ik hoop echt écht van harte dat je dit opgelost krijgt.

Wellicht kan het wel helpen om iemand eens te laten filmen, zodat je bokt en wellicht in de toekomst mensen die je kunnen helpen al van tevoren kunt laten zien wat er precies gebeurd.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:10

Pijn kan ook dieper uit het lichaam komen, zou het zadel kunnen zijn, zouden opspelende hormonen kunnen zijn, maar een paard dat echt prikkelbaar op het been is, zou pijn kunnen hebben aan nieren/lever/darmen/maag, enzovoort. Er zitten daarbinnen nog heel veel stukken waar een osteopaat niks aan kan doen/zien.

Ik zou dus eerst even dierenarts erbij halen, bloed trekken en algemene controle, zou best wel eens wat uit kunnen komen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:16

Handig om te zien. Zo was hij enkele maand geleden
Afbeelding
Afbeelding

En dit is gisteren
Afbeelding

Hij is zoveel verbeterd, denk ik..

Waar ik nu aan denk, het bokken deelt hij heel in het begin ook. Voor hij van mij was, voor hij behandeld was bij de osteo bij ons op stal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:20

Lang geleden was er iemand op bokt die altijd zei 'Een paard maakt gebruik van de ruimte die hij van de ruiter krijgt'(of zoiets). Als ik jou verhaal zo lees, dan krijgt jouw hengst best wat ruimte van jou. Echt corrigeren is er heel lang niet bij geweest. En voor hengsten is het vaak al zo dat ze wat meer de grenzen opzoeken. Jouw paard kijkt elke keer hoe ver hij kan gaan, je hebt dat heel lang goed gevonden, en op een compromietje gegooid.

Als er niks mis is met je paard, dat moet je altijd uitsluiten natuurlijk, dan kan hij gewoon lopen. Waarschijnlijk vraag je geen ingewikkelde Z of hoger oefeningen van hem (dat lees ik tenmiste niet uit je verhaal). Dus gewoon een grote volte draven moet kunnen. Ik vind zelf het woord aanpakken als snel klinken als 'mep 'm eens flink vooruit'. Dat hoeft helemaal niet, maar wees duidelijk in wat je wel en niet wil. Elke dag hetzelfde, wat op maandag niet mag, mag op dinsdag, en de rest van de week ook niet.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:21

Oohja. Bloed is getrokken geweest. Verhoogde leverwaarden! Hij zal waarschijnlijk ooit een giftige planten gegeten hebben. Krijgt hiervoor ook een supplement om lever functie en spijsvertering te ondersteunen.
Zijn Portugese buurman had net hetzelfde bloedbeeld. Laag in vit e en verhoogde leverwaarden. Die is alles maar beter geworden.
De mijne beter maar gewoon ook stout!

Ben inderdaad heel triest, want als het puur uitproberen is. Dan ben ik niet de juiste ruiter. En dan verkoop ik hem, en koop ik ook geen nieuwe meer...
Want heb al 5 jaar geprobeerd en doorgezet en niets teruggekregen. Dacht dat ik nu eindelijk mijn maatje had gevonden...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:22

Ik weet niet hoe oud hij is, maar die van mij doet dat momenteel ook en ook ik heb alles nagekeken en ik ben WEL een doorpakker over het algemeen.
Maar die van mij is naar ons idee gewoon even flink aan het puberen en uit proberen hoe ver hij kan gaan. Zou dat het misschien kunnen zijn?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:23

En zijn die leverwaarden ondertussen gezakt? Ik zou eerst zeker willen weten dat die lever in orde is, voor je in de buik ligt te prikken (spreekwoordelijk) terwijl het daar gewoon pijn doet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:25

Castreren geen optie mocht hij last hebben van zijn hormonen?

Als je lichamelijk alles hebt uitgesloten zou ik ook zeggen aanpakken/concequent rijden. Als hij verder wel je maatje is.

Hoe is hij aan de hand, longeren en in omgang, laat hij daar ook een gedragsverandering zien of een ongemak?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:27

Je verteld dat hij nu in de wei staat? Is het een optie hem tijdelijk in paddock te zetten en bij te voeren? Misschien krijgt hij nu teveel eiwitten binnen.

De merrie van mijn vriend is in de winter fijner met rijden als in de zomer, als madame in het volle gras staat mept ze ook naar mijn been.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:29

belle_boef schreef:
Castreren geen optie mocht hij last hebben van zijn hormonen?

Als je lichamelijk alles hebt uitgesloten zou ik ook zeggen aanpakken/concequent rijden. Als hij verder wel je maatje is.

Hoe is hij aan de hand, longeren en in omgang, laat hij daar ook een gedragsverandering zien of een ongemak?

Daar zat ik ook aan te denken, is castreren geen optie? En als je instructrice je paard eens een paar weken onder handen neemt, dan weet ze vast wel waar de schoen wringt en kan ze je gerichter helpen.

Ook als jij daarmee duiderlijker moet worden, kan ze jou laten voelen wat zij bedoelt.

Het zou zonde zijn als je hierom afscheid zou nemen. Wat meer vertrouwen in je Eigen kunsten mag wel hoor, ik vind het beeld van jou en je knapperd heel mooi!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:29

Moeilijk hoor. Je paard heeft inderdaad een goede leider nodig. Maar eerst even afwachten of er wat uitkomt bij de ostheopaat. Jullie zijn om te zien wel een mooie combi.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:31

Ik vind het ook een prachtig paard.

Zou eerst denken aan castreren en daarna pas aan verkopen eerlijk gezegd.

En is het een optie om hem langere tijd te laten rijden door iemand die geen duimbreed toegeeft (ev na onderzoeken en castratie?) zodat hij gewoon weer even alle manieren bijgebracht krijgt?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:32

Je zegt dat hij al reageert op de stijgbeugel, dat vind ik al een behoorlijke hint en dan is het rijden gewoon een te grote stap.
Inderdaad eerst alles medisch uitsluiten, even op pijnstilling zetten lijkt me een goede.
Maar mocht er niks gevonden worden, dan zou ik eens helemaal bij het begin beginnen. Zijn hele lichaam gaan desensibiliseren, alles kunnen aanraken eerst met bijvoorbeeld een handdoek, en verder werken naar 'enge' voorwerpen, heel voorzichtig stapje voor stapje opbouwen. Haal daar begeleiding bij, iemand die verstand heeft van paarden corrigeren/rehabiliteren. En dat ie nu zo staakt kan best begonnen zijn bij pijn, maar ook al zou hij daar geen last meer van hebben, hij zou nog wel de negatieve associatie kunnen hebben.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:32

Ik weet niet goed of je dit wilt horen, maar zou een dierenarts toch niet een keer moeten kijken?
Of zou de ostheopaat het al moeten hebben opgemerkt?
Een paard op stal werd ook opeens heel vervelend. Ostheopaat vond hem prima, maar na fotos bleek hij toch vol artrose in zijn rug te zitten.

Indien helemaal goed: Het is en blijft een hengst van een redelijk temperamentvol ras. Misschien ben je toch niet consequent genoeg geweest.

Succes in ieder geval!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:32

Anoeska schreef:
Lang geleden was er iemand op bokt die altijd zei 'Een paard maakt gebruik van de ruimte die hij van de ruiter krijgt'(of zoiets). Als ik jou verhaal zo lees, dan krijgt jouw hengst best wat ruimte van jou. Echt corrigeren is er heel lang niet bij geweest. En voor hengsten is het vaak al zo dat ze wat meer de grenzen opzoeken. Jouw paard kijkt elke keer hoe ver hij kan gaan, je hebt dat heel lang goed gevonden, en op een compromietje gegooid.

Als er niks mis is met je paard, dat moet je altijd uitsluiten natuurlijk, dan kan hij gewoon lopen. Waarschijnlijk vraag je geen ingewikkelde Z of hoger oefeningen van hem (dat lees ik tenmiste niet uit je verhaal). Dus gewoon een grote volte draven moet kunnen. Ik vind zelf het woord aanpakken als snel klinken als 'mep 'm eens flink vooruit'. Dat hoeft helemaal niet, maar wees duidelijk in wat je wel en niet wil. Elke dag hetzelfde, wat op maandag niet mag, mag op dinsdag, en de rest van de week ook niet.

Neen hoor nog niets ingewikkeld, hooguit schouderbinnenwaarts en wijken.
Ik probeer echt zo consequent mogelijk te zijn.
Aan de hand is hij super braaf, terwijl hij wel de neiging heeft om voor je te kruipen en de slaan met het voorheen als hij zijn zin niet krijgt. Daar ben ik dan weer minder onzelfzeker.
Maar mijn natuurlijke manier van rijden (Ik heb leren rijden met een dominante pismerrie) is altijd zoeken en compromis sluiten, zo rij ik gewoon..
En niet van je wil niet rechts dan gaan we links. Rechts is nog altijd rechts. En vooruit is vooruit. En ho is ho.
Neen eerder van rechtsom is moeilijk dan gaan we rechtsom in linkerstelling en omgekeerd. En kijk ik hoever ik hem krijg, en dan gaan we van recht naar rechterstelling.
Of ik ik galoppeer aan. Krijg een beetje te grote reactie in de zin van hij slaat naar mijn been. Ik ga de overgang opnieuw vragen maar ga de hulp wel minder geven. En beloon dan ook als hij op minder hulp netjes aanspringt.
En niet van daar wil ik je nu, omdat ik het vraag.
Volgens vele moet je namelijk zo rijden... Dat zal ik nooit kunnen.
Ben ik daar dan zo verkeerd in?
Want in alle eerlijkheid. Het gros van de ruiters kunnen hun tempo niet bepalen op hun zit, wil dat dan zeggen dat alle paarden op hol slaan... Omdat ze de ruimte hebben gekregen van de ruiter: ik versnel dus ik kan nog meer versnellen... Aangezien de ruiter me niet correct terugneemt.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:33

ChocooPrins schreef:
Ben inderdaad heel triest, want als het puur uitproberen is. Dan ben ik niet de juiste ruiter. En dan verkoop ik hem, en koop ik ook geen nieuwe meer...
Want heb al 5 jaar geprobeerd en doorgezet en niets teruggekregen. Dacht dat ik nu eindelijk mijn maatje had gevonden...

Maar dáár kun je ook nog aan werken... misschien is het wél het juiste paard voor je om jou dingen te leren??? Dat kun je natuurlijk ook nog uitproberen... en als dat ook niet werkt, kun je altijd nog besluiten om hem te verkopen.
Het wordt in andere topics op Bokt al veel genoemd, maar ik denk zelf dat je met grondwerk al heel ver kunt komen qua opbouwen van wederzijds vertrouwen en respect. Hij heeft jouw grenzen te accepteren en te respecteren en misschien kun je dat vanaf de grond nu gaan bevestigen vóór je weer uit je comfortzone stapt (=er op gaat zitten en dingen vragen waar je hengst het 'niet mee eens is'...). Hij heeft idd duidelijkheid nodig, een leider. Als dan op de grond blijkt dat het jou uiteindelijk niet gaat lukken, heb je er alles (denk ik?) aan gedaan, toch?
Iemand met een zacht karakter (zoals jij) kan volgens mij best leiding geven, als je maar duidelijk bent. En je letterlijke spierkracht en gewicht kun je compenseren door uitstraling en een leadrope/longeerzweep... Dus je hoeft echt niet onder te doen voor je hengst.
Je voelde toen hij nog niet van jou was zó'n klik... die kan toch niet weg zijn??? Misschien is hij écht wel je maatje... nu om jou (mentale) kracht en zelfvertrouwen te geven, straks om als eenheid lekker aan de gang te zijn en te GENIETEN :(:)

Edit: als je dan grondwerkles gaat nemen of gaat grondwerken met hem... laat het eens filmen, dan zie je hoe je over komt op je paard en valt wellicht 'het kwartje' en valt het misschien nog wel mee. Is het 'alleen maar' een kwestie van bijv. rechtop staan, borst vooruit en rug recht én op je ademhaling letten... (om maar even iets te noemen he).
Laatst bijgewerkt door Julu72 op 11-05-15 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:34

je geeft hij dat hij onzeker is en jij..

dit betekent dat hij dan maar het leiderschap op zich neemt omdat het bij jou vandaan uitblijft.
daarbij, hij is hengst.. het is lente, dus ook nog eens een behoorlijke hormoonprikkeling.

moet hij hengst blijven perse?
En ik zou les vragen, niet op het gebied van rijden.. maar helemaal basic, het omspringen met het paard, het leiden van het paard, het longeren.. kortom leider worden van je paard.. zodat het paard ook het vertrouwen heeft dat jij weet waar je mee bezig bent.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:36

ChocooPrins schreef:
Oohja. Bloed is getrokken geweest. Verhoogde leverwaarden! Hij zal waarschijnlijk ooit een giftige planten gegeten hebben. Krijgt hiervoor ook een supplement om lever functie en spijsvertering te ondersteunen.
Zijn Portugese buurman had net hetzelfde bloedbeeld. Laag in vit e en verhoogde leverwaarden. Die is alles maar beter geworden.

Ik zou echt nog een keer zijn leverwaarden terug laten checken nu hij in de weide staat.
Staat er veel klaver in de weide?

Mijn paard gooide me er vorig jaar 2 keer in 1 week af wat voor hem absoluut niet in het plaatje klopte. De 2de keer stapte ik op en wanneer ik been gaf om te gaan stappen lag ik opeens op de grond.
Die bleek ook echt last te hebben van zijn lever. Hij gaf voordien geen aanwijzingen dat hij ergens last van had. Bleek dat hij last had van klaver en basterdklaver te eten.
Een kuurtje sedochol, weekje paddock, de weide laten spuiten tegen onkruid en nooit geen problemen meer gehad.

Ik zou hem toch zeker terug laten doorlichten vooraleer je hem "doorpakt" of "terug opvoed" etc. Paarden vertonen zulk gedrag niet zomaar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:41

Als hij fysiek OK is (en hartstikke goed dat je dat laat checken!), dan zou ik hem aan de longe (of in een round pen) eens flink 'aan de tand gaan voelen'. Laat hem eens hard werken en voor hem moeilijke dingen doen. Kijken hoeveel verzet in meneer zit en hoe snel dat weer te corrigeren is.

Wellicht is het slim om dat NIET zelf te gaan doen: typisch gevalletje van even heel consequent zijn zijn en 100% prestatie en goed gedrag vragen. Even geen compromissen. Daarnaast is het voor jou als toeschouwer makkelijker om het gedrag te spiegelen met degene die het werk doet. Is voor die persoon meteen ook een stuk gemakkelijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:42

Het kan van alles zijn.
Dat moeite met draf-stap kan echt moeite zijn maar ook aangeleerd.
Ik heb dat bijv bij mijn paard ook erin laten sluipen. Als jong paard waren de knieen vrij slap en gaf ik veel ruimte voor de overgang. Helaas heb ik te laat geconstateerd dat ze dat wel lekker makkelijk vond :+

Toen ik ergens anders ging lessen werd dat pijnlijk duidelijk dat ik 1 vinger gegeven had en ze mijn hele hand genomen had. Daar zijn toen ook wat planken van de bak doormidden gegaan van het vuile bokken, maar na een week doorzetten was het nooit meer een probleem.

Ik zou het laten proberen door een zekere ruiter. Is er binnen 14 dagen geen verbetering dan is er eerder een fysiek probleem.
Heb je Wintec met Cair?
Lusi's zijn doorgaans erg gevoelig op de huid. In de Cair zadels overlappen de twee zakken in het midden van het zadel.
Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard precies op die overlap pijn heeft.
Ik heb laatst nog een cair naar wol omgebouwd voor een Lus omdat hij letterlijk witte haren kreeg op dat randje van de cair-zakken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:49

ChocooPrins schreef:

Ik zou eerst helemaal zorgen dat je paard fysiek ok is. Osteopaat behandeling, de lever etc wat je zelf al zegt, Zadel laten passen en evt. naar je voerbeleid kijken.
Daarna zou ik je ten zeerste aanraden grondwerk lessen te nemen, om je paard te leren lezen, zijn gedrag te begrijpen en evt. ook al op de grond aan gedrag en jouw zekerheid te werken.
Pas daarna zou ik weer opstappen.
Er is zeker hoop voor je, je hoeft niet op te geven, mits je aan jezelf wilt werken.
Het kan dat een paard ruimte neemt die je teveel geeft, het kan.

Paarden doen dit niet uit vervelendheid, maar omdat ze veiligheid zoeken in jullie kudde van 2 (wat je bent als je met je paard bent), neem jij geen leiding dan wil het paard leiding nemen omdat hij zich dan veiliger voelt.
Maar in eerste instantie klinkt het voor mij als pijn.

ps. Hoeven zijn ook heel belangrijk, laat die ook goed bekijken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:55

Ik vind het persoonlijk een kracht dat je compromissen zoekt, je zult zacht zijn en dat is vele malen fijner dan je paard erdoor heen duwen.
Deze kracht kun je juist mooi in leren zetten bij het goed begeleiden van je paard.
En als je het nut meer begrijpt van assertief zijn (omwille van veiligheid) is het ook makkelijker toe te passen. Maar het klinkt dat je goede begeleiding nodig hebt, iemand die je helpt met je kracht hierin te vinden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:56

Oef kan niet meer volgen, jullie gaan even zelf jullie antwoorden moeten zoeken haha

De leverwaarden waren maar miniem. Eigenlijk vond de da geen behandeling nodig. Maar heb toch aangedrongen. Die gaan nadat het supplement op is opnieuw worden getest.

De staleigenares gaat er nu voorlopig op. Wel eerst aantal dingen uitsluiten.

Dus osteo komt vandaag. als hij zegt hij zit toch vast, dan is dat stap 1. Vorige week heb ik hem al gevraagd en vond hij hem maar lichtjes vast zitten achter het zadel. Dat is ook zijn zwakke plek aangezien hij wat langer is in zijn lendenen. Dat heeft hij ook losgewerkt, dus stel hij zit terug vast, denk ik aan het zadel. Want op een week tijd terug vast, daar moet volgens mij een oorzaak voor zijn.
Hij is toch na de eerste behandeling 4 a 5 maand los geweest.
Als de osteo niets bijzonder vind of als het na behandeling niet beter is, dan bel ik de da, vraag ik zijn mening en pijnstillers.
Er komt geregeld een zadelmaker langs bij ons op stal, aangezien ze ook les bij ons volgt. En zal haar dan eens vragen te kijken naar het zadel. Hij is wel breder geworden en het zadel is nog hetzelfde.
Maar de singeldwang. (Had hij vroeger heel erg) is nu beter. En vind het zadel nog steeds gewoon mooi stabiel liggen...

Castreren komt als het duidelijk beter wordt als de merrie's weer minder aantrekkelijk worden, en moest het probleem niet opgelost zijn. Verder is hij geen brulaap ofzo. Hoogstens eens brommen... En eigenlijk op de grond pak ik hem daar al op aan. Omdat ik me heel bewust ben van het feit dat ik met een hengst langs de wei met de merrie's loop. Mijn touw gaat dan richting buik/flank gewoon om te zeggen. Opletten en naast me lopen.

Hij is 10. Maar hoe bang hij was als hij is toegekomen kan het goed zijn dat hij voor het eerst in zijn leven zich goed in zijn vel voelt. De stressringels op zij hoeven zijn bijna uitgegroeid, zoveel stress heeft hij gehad. Misschien een late pubertijd... Mag hij wel iets dankbaarder zijn :Y)

De stijgbeugel aannemen is hij gevoelig voor. Maar niet extreem. Loopt gewoon beetje weg. Maar is nu ook al beter aangezien ik sneller ben geworden. Je moet niet zitten friemelen.

Op de wei staat niets bijzonder volgens mij. Paardebloemen... Dat wel.
Volgens de da heeft het nu nog geen zin om op opnieuw bloed te trekken.
Ook zijn maatje met exact dezelfde bloedwaarden heeft niets van last. Krijgt nu ook dezelfde supplementen.

Het is wintec met cair. Loopt daar al 6 maand mee rond zonder problemen.
Is niet mijn zadel, maar mag die voorlopig gebruiken aangezien ik nog geen zadel voor hem had.
Normaal volgende week dinsdag Ninon op het programma...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:06

Ik ben eigenlijk van nature een leider. sterker nog het is mijn job.
Maar ben grote mond klein hartje, paarden kijken daardoorheen denk ik.
Want vloeken op dat moment wel hoor. Maar actie ondernemen is er teveel aan haha.

Ik dacht ook aangezien ik goed compromissen kan sluiten en zoeken dat dat mijn sterkte was. Maar misschien niet met een hengst? Geen idee.
Ik ben niet van het doorpakken. Echt niet. En onbewust is heel mijn rijden puzzelen en compromissen maken. Het hoeft niet allemaal mijn manier. Maar ik wil wel resultaat zien.

We hebben hem al op minder voer gezet. Staleigenaars hebben dat direct besloten. Moet nu niet te fel zijn ook.

De overgang draf stap heeft hij het al altijd heeeeel moeilijk mee. Was beter is nu weer slechter.