tips voor paard dat niet kan galopperen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

tips voor paard dat niet kan galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:38

Hallo bokkers,

Allereerst, ik krijg binnenkort les! Helaas heeft de instructrice op dit moment nog geen tijd. Daarom dacht ik, misschien heeft bokt tot die tijd wel een goede tip.

Het zit namelijk zo, het gaat om een fjord die eigenlijk heel haar leven lang alleen maar buiten trektochten gereden heeft maar nu dus vaker in de bak loopt, omdat ik niet alleen naar buiten mag. Totdat ik kwam heeft ze alleen maar buiten gegaloppeerd, en ze is ook het type liever lui dan moe. Het heeft me veel moeite gekost maar sinds twee weken galoppeert ze ook aan de longe, maar het is nog erg ongecontroleerd allemaal. Op buitenrit lijkt ze ook simpelweg steeds sneller en sneller te gaan totdat ze in de galop 'valt', in plaats van gewoon vanuit de draf aan te springen.

Sinds een paar weken is ze ook een stuk actiever omdat ze ontzettend afgevallen is, en is ze ook een stuk voorwaartser. Het heeft lang geduurd (8 maanden) om tot een goede samenwerking in stap en draf te komen.

Als ze aan de longe galoppeert glijden haar achterbenen ook weleens weg of struikelt ze en haar galop lijkt ook vaker op maar wat met haar benen gooien om vooruit te komen. Daarom denk ik aan onbalans of het simpelweg nooit echt geleerd hebben.

Ik wil dit met haar trainen, zodat ze het op een fatsoenlijke manier kan, maar ik weet niet hoe. Wel snap ik dat ze het aan de longe moet leren, zonder mijn gewicht op haar rug, dat ze ook nog moet balanceren.

Wie weet goede oefeningen of tips?

mairead

Re: tips voor paard dat niet kan galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:53

Galoppeert ze ook niet op de weide? Als ze dat wel doet, dan kan ze dus wel galopperen.

Dan vindt ze het hooguit erg moeilijk om onder het zadel/aan de longeerlijn te galopperen en geeft ze daarom de voorkeur aan draven. Ik heb ook precies zo'n Fjord die liever kiest voor de makkelijkste manier; ook liever lui dan moe. :)

Mijn merrie vond (en vind) de galop ook altijd wat lastiger. Bij haar lukt de rechtergalop dan nog wel, maar linksom springt ze 9 van de 10 keer verkeerd aan. Ook zij viel eerder in de galop ipv aanspringen. Aan de longe deed zij altijd de galop echter wel altijd al en ook linksom lukt daar goed (al kost het soms wat moeite).
In heb begin hield zij de galop (onder het zadel of aan de lijn) ook nooit lang erg vol; zelfs niet op rechts (haar 'makkelijke kant').

Ik ben sinds een jaar met een nieuwe instructrice actief bezig met rechtrichten, stelling, buiging en goed aan het been maken. Mijn merrie is daardoor in korte tijd ZO vooruit gegaan!
Sinds deze zomer is opeens het kwartje gevallen en galoppeert ze (in elk geval rechtsom) heel fijn en kan ze dat langer volhouden. Ook is ze actiever.
Links is nog steeds lastig onder het zadel, maar dat gaat aan de longe wel steeds beter en meer beheerst (ging eerst hard en plat door de bocht).
Van mijn instructrice mag ze ook niet zomaar in de galop meer vallen; gaat ze harder draven voor het aangalopperen? Dan moet ik terugnemen en weer opnieuw proberen.
En vooral heel goed belonen als ze het wel doet! :)

In het begin waren we ook nog niet zo bezig met die galop: eerst hebben we haar in stap en draf goed aan het been gemaakt. En aan mijn houding gesleuteld; want mijn instructrice is zeer van mening dat de juiste houding van de ruiter al het halve werk is.

Zoals je kunt lezen; het kost wat tijd, maar het is zeer de moeite waard. En de aanhouder wint.

Mijn Fjord biedt trouwens buiten ook wat eerder de linkergalop aan. Dan kan ze lekker rechtuit. Bochten zijn best lastig!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:56

Waar die van mij ook veel aan heeft gehad is longeren met een balkje in de longeerbak (dat hielp haar makkelijker aanspringen op links) en tijdens het rijden rijden ook oefenen met balkjes (bijvoorbeeld 3 achter elkaar en dan in draf of juist 2 veel verder uit elkaar en dan in galop).
Zo gaan ze de achterhand beter gebruiken en worden ze zich bewust van hun lichaam. De mijne struikelde ook nogal eens, maar door de balkjes leert ze beter op te letten waar ze haar beentjes plant. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:34

Ik zou er in elk geval een fysio eerst bij halen om haar te laten nakijken en pas daarna echt met haar aan het werk gaan. Misschien kan ze het simpelweg nu wel niet omdat eea niet ok is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:11

Hartstikke bedankt voor de tips!

Ze galoppeert inderdaad op de wei wel en ook als ik haar losgooi een paar pasjes. Ik had de titel heel specifiek kunnen maken maar dat pastte niet in het aantal tekens.

Dus de tips zijn balkjes, geduld, veel belonen en aan mijn eigen houding sleutelen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 03:12

Je vergeet nog een antwoord namelijk na laten kijken door een fysio !

Moeilijk te zegen of die het niet snapt of door een oorzaak het niet kan ! Het lijkt me verstandig om te wachten met trainen tot je begeleiding hebt van je instructie

Struikelt die in draf ook regelmatig ?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 07:53

Ja ze struikelt in draf ook regelmatig, maar dat is omdat ze met haar aandacht er vaak niet bij is en haar benen vergeet op te tillen.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:16

Een Fjord is een paard dat (meestal) snel op de voorhand valt. Ik weet niet hoe haar achterbeen gebruik is?

Mijn pony kon eerst ook niet galopperen (alleen linksom) en die was helemaal scheef, chiropractie erbij gehaald en daarna begonnen met haar rechtrichten.
Hoe ik heb geleerd om aan te springen in galop: op de volte paard eerst netjes laten lopen (stelling, achterbenen eronder, ontspanning maar actief) in draf. Ook is het heel belangrijk dat hij niet schuin door de bochten gaat/op de voorhand valt, een trucje wat daarmee kan helpen is het paard om je binnenbeen heen rijden, zodat het paard zijn ribben een beetje naar buiten draait. Daarna is het een kwestie van binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel en aanspringen. Zeker niet in galop laten vallen.
Er is veel kracht voor nodig in de achterbenen om aantespringen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 08:27

Dat is inderdaad op dit moment ons trainingspunt nummer een, want ze gaat nog best wel plat door de bocht. Daarom zijn we nu bezig met veel slangenvoltes en gewone voltes, klein en groot.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:44

ik zou met dat struikelen toch een bang zijn voor wat slijtage als bv artrose Zeker gezien ze vroeger veel trek tochten heeft gemaakt Als je het niet vertrouwd kan je er een DA naar laten kijken

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 08:49

Ik wou haar sowieso binnenkort eens na laten kijken door een ostheopaat of iets dergelijks, maar dat moet ik nog met de eigenaresse bespreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:54

Misschien kun je beter een bezoekje aan de veearts brengen (en dan ook gelijk een die ook de rug in de beoordeling meeneemt).
Veel struikelen is meestal niet een kwestie van niet opletten. Ik denk dat het niet onverstandig is het paardje te laten nakijken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:55

Dan zou ik toch beginnen met een DA in dit geval Een kreupelheids onderzoek is zo duur ook niet Dan doen ze ook buigproeven enz Als het in de rug zit (wat ik niet denk ) Zal de DA je wel doorverwijzen naar een fysio of ostheo

Stel dat er iets van slijtage zit is het vaak beter om gwn nog bosritten te maken dit is minder belastend Dan hoeken en voltes etc

Lastig is dat als ze niet van jou is Zo te lezen wil je er het beste voor TOP !!!!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 08:58

Ik zal het met de eigenaresse bespreken. Ik heb laatst een ostheopaat gesproken die toevallig voor een ander paard op stal was. Die heeft ook even naar 'mijn' paard gekeken en zei dat ze hooguit een beetje scheef zou zijn maar geen echte problemen in haar lichaam had. Ze heeft wel alleen kort naar de meest bekende probleempunten gekeken, dus benen, nek en rug.

Helaas is het moeilijk om de eigenaresse te overtuigen omdat zij ervan overtuigd is dat haar paard zoiets niet nodig heeft.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:04

Ja dat is vaak het probleem met verzorg paarden en eigenaars helaas :( Ik zou het toch maar proberen :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:07

Ik denk dat het er ook aan ligt dat ze nooit gezonde stelling oid geleerd heeft, ze heeft tenslotte alleen maar buiten gelopen en daar ga je meestal niet op stelling letten in de bochten oid.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:14

Kniebanden al laten controleren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:29

MorganeR schreef:
Ik zal het met de eigenaresse bespreken. Ik heb laatst een ostheopaat gesproken die toevallig voor een ander paard op stal was. Die heeft ook even naar 'mijn' paard gekeken en zei dat ze hooguit een beetje scheef zou zijn maar geen echte problemen in haar lichaam had. Ze heeft wel alleen kort naar de meest bekende probleempunten gekeken, dus benen, nek en rug.

Helaas is het moeilijk om de eigenaresse te overtuigen omdat zij ervan overtuigd is dat haar paard zoiets niet nodig heeft.

Dat is dus vind ik altijd het probleem met osteopaten. Een paard kan scheef zijn door een blessure of een blessure krijgen door verkeerd belast te zijn.
Als het eerste het geval is kan een osteopaat behandelen wat ie wil maar komt de scheefheid toch terug omdat de oorzaak niet is weggenomen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:47

Precies, DA is er voor de diagnose de ostheopaat voor uitvoering van een behandeling. Tegenwoordig laat men vaak de osteopaat de diagnose stellen. Omgekeerde wereld... Ostheopaten concentreren zich slechts op een klein onderdeel van de diergeneeskunde waardoor er snel andere onderliggende oorzaken over het hoofd worden gezien. Dan beland je in symptoom behandeling wwar maar geen eind aan komt. Het steekt steeds weer de kop op. Wel goed voor de bankrekening van de ostheopaat.

Ostheopaten behoren niet op de stoel van de DA te gaan zitten. Zij mogen aanvullen, niet overnemen.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 06-05-15 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:48

Heel herkenbaar, maar mijn ervaringen zijn toch anders dan al eerder benoemd is. Ik ben het er zeker mee eens dat het altijd goed is om na te laten checken op gebreken, pijn o.i.d. Je wilt niet aan het werk gaan met een paard dat pijn heeft!

Maaaar.. struikelen is iets wat zeker bij fjorden wel vaker gebeurt, omdat (al eerder benoemd) ze heel erg geneigd zijn om op hun voorhand te blijven lopen. Een verkeerde pas op de voorhand en ze struikelen al.

Als ik jou zo hoor, denk ik dat je paard dit ook doet. Galop is een gang, wat moeilijk vol te houden is op de voorhand. Galop gaat het soepelst op de achterhand, maar als je paard dit niet gewend is, zal ze hier zeker moeite mee hebben. Het belangrijkste is dan dat je gaat werken aan haar achterhand!

Ik zou adviseren om te gaan longeren met dubbele lijnen. Als je hier geen ervaring mee hebt, zal ik iemand zoeken die dit wel heeft. Een normale longeerlijn zet een paard niet per definitie op de achterhand en bij te veel longeren met een enkele lijn kunnen ze zelfs schreef worden.

Verder veel gaan oefenen met langzaam draven, doorzitten en vooral goed de achterhand erbij houden tijdens het rijden (het gaat niet om het aan de teugel lopen, maar om het rug- en achterhand gebruik!)

Bij mijn eigen paard (ook een fjord) heeft het heel erg gelopen om hem een tijdje achter een ander paard aan te laten galopperen. Op die manier kon ik oefenen met langer dan een zijde achtereen galopperen en ze zijn ook sneller geneigd om achter een ander aan te gaan.

Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat de achterhand sterker wordt en vooral ook meer gebruikt wordt. Op die manier wordt het voor haar ook een stuk makkelijker om in galop aan te springen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 10:14

Ja het achter een ander paard galopperen had ik ook al bedacht maar helaas blijft ze dan keihard draven en valt ze na een paar pasjes in de bocht weer in draf.

Bij het longeren loop ik tegen het probleem aan dat ze wel galoppeert maar al snel in de bocht de andere kant op draait en zich sterk maakt waarbij ze mij mee trekt.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:40

Koop een Portugese kamptoom voor het longerwerk. Dan kan ze niet naar buiten wegspurten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:29

Heb je een link naar zo'n kaptoom? Ik heb namelijk al halster en touwhalster geprobeerd, een hoofdstel met bit heeft ze ook maar gebruik ik liever niet. Waardoor kan ze daarbij niet meer weg dan?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:35

Toen ik mijn merrie kocht kon ze ook moeilijk galopperen, sowieso niet in de bak en op buitenrit
een paar meter dan 'stortte' ze in. Ik heb geoefend met eerst met losgooien veel te laten galopperen (andere paarden erbij en dat ging goed. Daarna in de longeerkraal geoefend dat vond ze super lastig in het begin
en was er steeds erg moe van.

Toen ben ik op buitenrit steeds lange, rechte stukken gaan galopperen. Eerst drie sprongen, en steeds
proberen een paar meter erbij. Inmiddels gaat het hartstikke goed en vindt ze het ook leuk.
In de bak kan ze inmiddels al een paar rondjes +:)+ Ik oefende voorheen ook vaak met hindernissen, ze is gek op springen en wilde dan graag in galop eroverheen. Dan galoppeerde ze veel en werd ze er direct
sterker van.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:38

Wij springen nu ook best veel aan de longeerlijn maar het lastige is dat ze zich ook daarbij sterk gaat maken in de hoeken en na de sprong.