[HAW]Rijden met Esprit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

[HAW]Rijden met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:51

Okee, ik voel me bijna gek dat ik hier een topic open :') Waarom? Omdat dit echt het beginpunt is. Net begonnen en dacht dat het redelijk ging, maar als ik de foto's zie schrik ik gewoon. Hoe ik er soms op zit, zoveel verbeterpunten. Maar goed, ik wil het leren dus wil ik ook commentaar! Tips heel graag, zodat ik het kan leren.

Wat het verhaal is: Altijd rondgereden op shetjes, toen hele poos niet gereden, denk wel 3 jaar niet. Tot het moment dat ik mijn shetten besloot weg te doen en samen met iemand een pony te kopen. Nu ik een poosje weer rijd ben ik mij meer gaan interesseren in dressuur. Volgde heel veel topics op bokt in HAW om er van te leren (Ik weet dat er ook minder goede beelden tussen staan natuurlijk. )
Zo langzamerhand begon ik te snappen wat nageeflijkheid inhield, stelling, achterhandgebruik etc. Maar nu nog zelf kunnen. Wil ik nageeflijkheid? Alleen als ik het correct doe, niet voor het plaatje maar om mijn paard zo goed en fijn mogelijk te rijden en over zijn rug te laten lopen. Hier zijn we alleen nog lang niet, maar daar wil ik graag naar toe werken. Wil enkel nageeflijkheid uit ontspanning en niet dmv met je handen allerlei dingen doen!

Nu gaat dit topic niet over mijn pony, die is 4. Nu aan het opbouwen met rijden en ik ga daar ook op lessen. Deze pony staat bij ons en mag ik regelmatig pakken. Dit is Esprit :)

6 weken terug een lesje op Esprit gehad, en ben er van plan nog meer te doen.
4 weken terug brak ik mijn hand omdat ik er af viel. Ben sinds deze week weer aan het rijden en moest het echt weer opbouwen, want was er na de val niet meer opgeweest. Er is dus ook behoorlijke spanning in mij.

Kortom, ik begin net in de dressuur wereld te kijken, en ga vanaf volgende week weer lessen. Heb heel veel verbeterpuntjes voor mijzelf, zeker als ik de foto's zie.

Oa:
- Handen goed houden, heb vaak pianohandjes of zet ze vast.
- Had altijd last van naar voren vallen, daar heel erg opgeoefend en nu kan ik dus bijna niet meer doorzitten zonder naar achter te zitten. Ik kan niet goed meebewegen als ik recht op zit. Nu schrok ik gewoon op de foto HOE ver ik naar achter zit! Iemand tips hiervoor?

De foto's dan maar, hou het alsjeblieft een beetje lief :D Sta natuurlijk open voor heel veel tips en commentaar, ik wil het tenslotte super graag leren!

1. Instappen

Afbeelding

2. Beginnen met draven

Afbeelding

3. Iets korter pakken

Afbeelding

Afbeelding

Hier echt mij er af gesneden. Mijn hoofd was verschrikkelijk :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Figuren rijden

Afbeelding

Teugeltjes wat langer
Afbeelding

En een eindfoto!

Afbeelding

Alle foto's zijn op 1 hand gemaakt denk ik, natuurlijk ook andere kant gereden.
Galop foto's ontbreken!

Verder zijn we heel veel bezig met tempowisselingen, overgangen en figuren rijden. En vooral niet teveel bezig met mijn handen. (Wel hoe ik ze moet houden, maar niet om zijn hoofd naar beneden te houden natuurlijk! )

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:33

Wat mij heel erg opvalt is dat het zadel. Het lijkt dat het niet goed voor jouw zit is. Daardoor ga je bij het lichtrijden voorover zitten. En bij het doorzitten achterover hangen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:17

FriesWytske schreef:
Wat mij heel erg opvalt is dat het zadel. Het lijkt dat het niet goed voor jouw zit is. Daardoor ga je bij het lichtrijden voorover zitten. En bij het doorzitten achterover hangen.

Daar heb ik eigenlijk nog geen moment aan gedacht moet ik eerlijk zeggen! Heb ook een vzh zadel en daar val ik ook naar voren in, heb het eigenlijk altijd al gehad en als ik het spannend vind nog meer. Maar ik zal er eens naar kijken en op letten. Zou het trouwens ook te maken kunnen hebben met het zadel zelf? Het zadel moet opgevuld worden.

Anoniem

Re: [HAW]Rijden met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:20

Dat was ook wat mij direct opviel.
Het is niet zozeer dat je er te groot voor bent, maar hij dwingt je in een bepaalde houding.
Dit los je niet op met opvullen helaas.

Wel een leuke pony en logisch dat het er nog niet helemaal top uitziet!
Komt vast goed! +:)+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:52

amado7 schreef:
FriesWytske schreef:

Daar heb ik eigenlijk nog geen moment aan gedacht moet ik eerlijk zeggen! Heb ook een vzh zadel en daar val ik ook naar voren in, heb het eigenlijk altijd al gehad en als ik het spannend vind nog meer. Maar ik zal er eens naar kijken en op letten. Zou het trouwens ook te maken kunnen hebben met het zadel zelf? Het zadel moet opgevuld worden.

Denk niet dat je het daarmee gaat oplossen.
Voor de rest ziet het er niet superslecht uit. Maar denk dat als je een zadel hebt wat jouw ook goed past, dat het er dan al heel anders uit gaat zien.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:04

Mij vallen je handen op. Piano handjes :D dit geeft je ook al aan. Op 2 foto's val je naar achter. Probeer aan je houding te gaan werken. +:)+ hoe oud is het paardje? Vind hem er erg iel uitzien.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:08

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal nog eens even verder denken over het zadel.

Cas123, hij is momenteel 11 als ik het goed heb. Door omstandigheden werd hij niet zo vaak gereden, en kreeg hij te weinig te eten. Hij is al een stuk dikker dan dat hij was en begint nu weer meer bespiering te krijgen, dit miste hij 3/4/5 maanden geleden helaas.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:12

Ik vind het er al goed uit zien hoor! Je rijd vriendelijk :)
Wat mij opvalt is dat je je balans nog erg aan het zoeken bent, dit zou aan het zadel kunnen liggen, maar ook aan de spaningen waardoor je zwaartepunt te hoog ligt en je uit balans raakt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:16

Wat mij vooral opvalt is je bodyprotector. Volgens mij is die echt veel te groot. Het belangrijkste deel moet je nu omklappen om niet uit je zadel gewipt te worden en hij lijkt echt veel te wijd en te lang. Het is veiliger om zonder bodyprotector te rijden dan met een niet goed aansluitende/passende bodyprotector!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:20

oji schreef:
Wat mij vooral opvalt is je bodyprotector. Volgens mij is die echt veel te groot. Het belangrijkste deel moet je nu omklappen om niet uit je zadel gewipt te worden en hij lijkt echt veel te wijd en te lang. Het is veiliger om zonder bodyprotector te rijden dan met een niet goed aansluitende/passende bodyprotector!

Dat viel mij ook op!
Ik rijd zelf met een vergelijkbare BP en die valt echt veeeel korter en sluit netter aan op mijn bovenlichaam.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:31

Mij valt op dat je rug hol is zo kun je ook moeilijk mee bewegen. Laat iemand langs je ruggengraat met een hand om hoog gaan in een rechte lijn waarbij jij die wervels los van elkaar stapelt. Dit voelt heel raar een tijdje maar went wel.kantel je bekken/heupen naar voren (stap 1) vandaaruit je ruggengraat. Meebewegen in draf: laat je heup meezakken met de beweging van de achterbenen van het paard. Linkerachterbeen naar voren is jou linkerheup die zakt. Oefen dit eerst in stap en benoem wel been het is dit kan je helpen wanneer je het in een drafje oefent, fijnste is om dit op paard met vlakke gangen te oefenen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 09:28

Bedankt voor de reacties.

Wat BP betreft: Ik doe dus samen met iemand met alle spullen die wat langer is. Verder vind ik hem zelf heel erg lekker zitten en ondanks dat hij groot is sluit hij wel aan aan beide kanten en rug, alleen is hij wel te lang inderdaad. Misschien is het dan beter zonder te rijden en opzoek gaan naar een andere, maar ik durfde hem deze keer niet af te laten ivm spanning.

xxdomiixx, dankje! Het wordt ook vaak gezegd als ik aan het rijden ben, dat ik of mijn schouders niet naar achter heb, of naar voren hang of mijn rug hol maak ja. In het dagelijks leven heb ik daar ook last van, dat ik mijn schouders erg naar voren heb als ik zit. Moet dus oppassen dat ik er niet als een zoutzak opzit soms :P Maar dat is natuurlijk geen excuses. Ik ga er op letten volgende keren! :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:45

Wat een heerlijke pony!
Vind jullie ook een mooie combinatie.

De tips zijn al gegeven ;)

Maar wil ook zeker nog even de nadruk leggen op het zadel, dat viel zelfs mij op ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:14

Over het zadel en je zit is genoeg gezegd.

Ik vind het er al helemaal niet verkeerd uitzien hoor.
Als je gewoon lekker les neemt kom je er wel.

Wat mij vooral op viel is de verticale scheefheid. Op foto 10 is dit goed te zien. Hij valt uit balans en valt dus op de binnenkant. Zijn balans moet boven de 4 benen blijven en jij moet dan ook rechtop blijven :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:15

Alle dingen die mij opvielen zijn al gezegd, vooral het zadel. Misschien wil de beugels een gaatje langer helpen? Heb het idee dat je nu meer op de lepel zit, misschien word dat iets opgelost door de beugels wat langer.
Maar ik wil even zeggen dat ik je heel erg vriendelijk vind rijden :) Daar moet je in ieder geval niet aan twijfelen als je dat ooit gaat doen! :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:37

Joh, wat jammer dat je zo bang bent voor commentaar, want ik vind het er hartstikke goed uit zien! Zo te zien ben je op de juiste weg. Ik zou hem ietsje lager rijden. Hij heeft nog niet genoeg kracht om los te blijven in een hoge houding, te zien op verschillende foto's. Terwijl juist die ontspanning, de lossigheid belangrijk is in het begin. Daar zou ik dus nu naartoe werken (stelling, buiging, beenhulpen ook meenemen) en pas vanuit daar werk je naar het 'achterhand meer eronder' waardoor de voorkant omhoog gaat.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:49

Wou vandaag eens op alle puntjes gaat letten en hoe of wat, maar door het weer vandaag niet gereden. Morgen misschien nieuwe kans!

Cinnepin, zo'n gevoel had ik inderdaad al! En Sindy, zal morgen of overmorgen de beugels eens 2 gaatjes langer doen, denk dat dat wel gaat lukken, kijken of ik er dan meer inzit. Al heb ik wel het idee dat ik niet alleen bij dit zadel achterop zit, maar bij meerdere. Zal zo eens andere foto's bekijken.

Geryon, Dankje! :D Komt vooral puur omdat het bokt blijft en de eerste keer is dat ik zoiets plaats. Maar het voelt wel goed dat mensen zeggen dat het er vriendelijk uit ziet :D

Laat hem vaak in het begin ook wel langer, en laat hem vaak halsstrekken. Maar ik neem het mee!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:57

Langere beugels, handen rechtop en zeker 1 vuist hoger houden (je drukt paard nu op de schouder er mee), en eerst je eigen ruiterbalans zoeken, die zoek je nu een beetje op de teugels nog.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:53

Kan wel zijn hoor dat als het zadel opnieuw gevuld is dat je handiger zit. Hebben het vorig jaar ook meegemaakt, zadel lag te ver achterover (kussens) waardoor je ook zo gek kwam te zitten. Na het opvullen lag het zadel zelf weer goed en konden we zelf weer automatisch rechter zitten!

Beugels mogen zeker wel wat langer, lijkt erop dat je mede daardoor ook zo lastig zit!

VrouwkjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:07

Ziet er al goed uit hoor.
Gewoon lekker lessen dan wordt het beter.
Er is al genoeg gezegt over het zadel.
Misschien kan je ook een keer zitlessen nemen dit zodat jouw evenwicht beter wordt wat ook kan helpen met je handhouding.
Veel rijplezier!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:54

Wat een leuke pony Jolande!
Dat voorover vallen herken ik wel van mezelf..
succes met je lessen dat komt vast wel goed!
wat je zelf ook al aan geeft en wat mij opviel zijn je handen, probeer die lekker ontspannen rechtop te houden :)
succes! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:02

Leuk paard en leuke ruiter!

Ik heb nog 1 extra tip. Je bent zo druk bezig om alles goed te doen dat je volgens mij vergeet te ontspannen en te voelen. Probeer eens een tijdje te focussen op ontspannen in het zadel zitten met benen los en te voelen wat je paard onder je doet. Contact leggen in je zit en je houding. Ik denk dat je daardoor een stuk beter gaat zitten en qua ruitergevoel erg veel gaat winnen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:15

Opnieuw bedankt allemaal! :D

Loez, ik zal eens kijken. Hij wordt binnenkort opgevuld. Ik ga er niet vanuit dat alles dan ineens goed is maar wellicht helpt het wat! Pony is overigens niet van mij en rijd meestal er 1 keer in de 2 weken op maar deze week moest ik hem een weekje pakken.

Miscshien dat ik inderdaad een paar zitlessen ga nemen!

Beugels heb ik 2 gaatjes langer gehad vorige week vrijdag, en had het idee dat het lekkerder en beter zat. Alleen vond ik ze nu wel té lang want kon niet eens mijn hakken naar beneden houden en verloor ze soms :+ Dus doe hem ipv 2 gaatjes eens 1 gaatje langer.

Troi, daar heb je helemaal gelijk in. Vorige week heb ik les gehad op eigen pony, en daar zijn we veel bezig geweest met mijn houding. Ze zei ook al dat ik het gelijk allemaal goed wil doen maar dat niet hoeft, als ik maar ontspannen zit. Daarom veel gepraat onder de les, dat ik ook met wat anders bezig ben en het ging warempel goed :+ Ook zegt ze dat ik niet normaal elastische polsen heb, en dat ik mijn handen verdraai in bijv een volte en daardoor onbewust soms met zweepje tik. Daar ben ik nu steeds mee bezig om ze recht te houden.

Doorzitten op Esprit heb ik geprobeerd met langere beugels, en dan rechtop zitten. Ging best goed alleen korte stukjes. :)

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:57

Hoi TS!
Zoals ik het zie, zijn de wrongen van het zadel waar je op rijdt eigenlijk gemaakt voor een langer persoon.
Daardoor worden je knieën te ver naar achteren geduwd en ga je dit compenseren door je bovenlichaam naar voren te buigen.
Ga maar eens goed op je billen rechtop zitten en leg je benen zoals ze horen. Dan zal je merken dat je knieën over de wrongen heen komen. (Dat gebeurd ook op de foto's waar je gaat doorzitten)
Is heel moeilijk om op een zadel te rijden die een verkeerde wrong voor jouw benen heeft!

Als het je eigen paardje zou zijn, zou ik zeggen een ander zadel.
In jouw geval lekker blijven rijden, misschien een keertje zonder zadel proberen?
En inderdaad beugels ietsje langer kan helpen.

Veel succes !!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:31

Wat een leuke pony heb je!
Ik zie dat je de ene keer te veel naar voor zit en de andere keer te veel naar achteren. Dat kan komen door je zadel zoals hierboven al genoemd. Je BP lijkt mij ook niet helemaal goed te passen, misschien dat je daarom soms meer naar voor gaat zitten zodat je BP lekkerder zit. Ook heb je je handen iets te ver uit elkaar. Dus iets meer boven je zadel handen netjes rechtop en naast elkaar houden, dus niet op je schoot leggen.

Edit: sorry, die handen zag ik op een foto op de andere foto's heb je ze goed zitten +:)+ . Mijn fout |o