Eerste officiële B wedstrijd met King

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Eerste officiële B wedstrijd met King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:31

Hallo allemaal :wave:

Vandaag, zondag 3 mei, had ik mijn eerste officiële wedstrijd in de B met King. Eerder hebben we op de manege waar die staat wel al meegedaan aan een onderlinge competitie en toen zijn we kampioen geworden van de klasse waar ik in zat, maar vandaag was het voor het eerst officieel!

Ik rij King nu ruim een jaar alweer. Toen ik met hem begon was hij heel wat kilo's te dik en had absoluut geen conditie. Qua gewicht zit hij nu aardig goed maar dit conditie kan nog steeds wel wat beter.

Onze werkpuntjes:
* Impuls en activiteit. Hij is al 10 malen beter aan mijn been dan eerst maar nog steeds is het niet waar het moet wezen en moet ik er nog steeds teveel bij blijven. Dit is ook te zien aan mijn nog steeds soms wat onrustige benen. Hier zijn wij onwijs hard mee aan het trainen, ook om die achterhand er steeds beter bij te krijgen. Mede hierdoor verliest hij af en toe nog wel eens de tact.
* Aanleuning. De aanleuning is nog niet altijd constant. De ene keer is hij wat tegen de hand en de andere keer kruipt hij wat teveel achter de teugel. Maar ik ga er vanuit dat wanneer die activiteit en impuls beter wordt de aanleuning ook constanter word.
* Middendraf. Te zien is in het filmpje is dat hij bij de eerste middendraf aanspringt in galop. Dit was heel verrassend voor mij want doordat die nog steeds wat activiteit en impuls mist vertrekt die vaak niet goed genoeg naar de middendraf waardoor ik eigenlijk altijd wat feller in moet komen met mijn hulp. Dit deed ik nu dus ook gewoon zoals ik altijd doe en opeens sprong die aan, mijn hulp was dus te groot. Bij de tweede proef deed die dit ook bij de eerste middendraf, hier ga ik weer mee aan de slag dus.
* Halsstrekken. Halsstrekken is echt al beter dan het was maar hij moet nog veel verder zakken. Maar ook hierbij denk ik dat dit beter wordt wanneer hij sterker wordt van achter en dus hierdoor minder snel op de voorhand kukelt.

Hierbij eerst het filmpje van de eerste proef en daarna een paar foto's. Ik hou van feedback en tips waar ik vervolgens goed mee aan de slag kan gaan!

Wat tegen de hand maar wel wat activiteit vanuit achter vind ik.
Afbeelding

Ai, wat te strenge hand.
Afbeelding

Afbeelding

Ik hang iets achterover??? Dat is nieuw....nooit eerder gedaan geloof ik.
Afbeelding

Afbeelding

Op mijn billen zitten.....I know.....
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

ERdiva

Re: Eerste officiële B wedstrijd met King

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:19

Hardstikke netjes!
Wat ik wel zie is dat je je handen soms te ruim en te diep zet, en dat je je hak in de galop optrekt; dit zijn gewoon van die kleine dingen waardoor het net wat beter eruit ziet verder zou ik gek worden van zoon voorlezer met zoon kille stem, maar goed. Ik vind jullie al wel een hele mooie combinatie en wens jullie veel plezier!
L

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:24

ERdiva schreef:
Hardstikke netjes!
Wat ik wel zie is dat je je handen soms te ruim en te diep zet, en dat je je hak in de galop optrekt; dit zijn gewoon van die kleine dingen waardoor het net wat beter eruit ziet verder zou ik gek worden van zoon voorlezer met zoon kille stem, maar goed. Ik vind jullie al wel een hele mooie combinatie en wens jullie veel plezier!
L

Voorlezer is de eigenaresse van King en keihard haar stem kwijt haha, dus veel kon ze er niet aan doen en was al hartstikke blij dat ze dit toch voor elkaar kreeg!
Verder klopt het helemaal wat je zegt, ik ben stukje bij beetje aan het proberen om mijn houding beter te krijgen, wordt hard aan gewerkt dus, dankje!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:33

Ik denk dat jou houding vooral ligt aan het zadel.Buiten dat hij op de schouder ligt is hij ookecht te klein voor je benen. Daardoor kun jij niet ontspannen en een paard dat flink spiegelt.

Probeer meer los te laten en zelf te laten lopen, want het is een heel knap paard waar je nog ver mee kunt komen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:38

smurffie schreef:
Ik denk dat jou houding vooral ligt aan het zadel.Buiten dat hij op de schouder ligt is hij ook echt te klein voor je benen. Daardoor kun jij niet ontspannen en een paard dat flink spiegelt.

Probeer meer los te laten en zelf te laten lopen, want het is een heel knap paard waar je nog ver mee kunt komen.

Zadel is echt meerdere keren nagekeken en ligt nu toch wel echt goed. Voordat die aangepast was lag die te ver naar voren ja maar nu toch echt niet meer. Dekje was wat naar achter gezakt, denkt dat het daardoor zo lijkt. Verder kan ik helaas dus niks aan het formaat aanpassen, ik ben bezig iets kilo's kwijt te raken maar veel slanker zouden mijn benen daardoor niet worden. Maar ik zoals ik in de openingspost ook zei ben ik zelf al heel erg bezig om mijn houding te gaan verbeteren maar helaas gaat dit niet zo heel makkelijk met een paard wat je flink aan de pruttel moet houden. Bedankt voor je bericht, ik ga er weer eens extra op letten!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:01

Ik bedoel negens te zeggen dat je te "dik" zou zijn voor het zadel, maar je benen zijn te lang voor het zadel. Hoe veel je ook af valt (niet doen hoor!) Jou benen gaan nooit lekker in dit zadel liggen.

Een dekje dat schuift wijst op een zadel wat niet goed ligt, zonder wrijving zou hij namelijk niet schuiven. Al is een passend zadel op dit soort paarden erg moeilijk te vinden!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 23:23

smurffie schreef:
Ik bedoel negens te zeggen dat je te "dik" zou zijn voor het zadel, maar je benen zijn te lang voor het zadel. Hoe veel je ook af valt (niet doen hoor!) Jou benen gaan nooit lekker in dit zadel liggen.

Een dekje dat schuift wijst op een zadel wat niet goed ligt, zonder wrijving zou hij namelijk niet schuiven. Al is een passend zadel op dit soort paarden erg moeilijk te vinden!

Oh haha nou bedankt, al moeten die wat extra kilo's er wel af hoor! :P
King heeft een lastige bouw ja, hij heeft een wat weke, korte rug en is overbouwd, inderdaad vrij lastig dus. Daarom zijn wij juist zo blij dat het zadel nu eindelijk voor zo'n 98% goed blijft liggen!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 23:33

Oh ik bedacht me opeens dat ik heel mijn punten niet heb genoemd en kan mijn bericht niet meer aanpassen. Ik had 188 en 185 punten en dus 2 winstpunten. Ben ik zeer tevreden mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:11

Ik kijk zo'n 25 sec film maar t valt me meteen op dat hij onregelmatig loopt. Ik kan de vinger er niet op leggen maar het zou ook bij jou wat weg kunnen komen(teugelkreupel) want je zet je buitenhand redelijk vast lijkt het. Zie het vooral p de rechterhand. Ik zou daar eens kritisch naar kijken, naar die onregelmatigheid.
Verder zeg je dat je constante nageeflijkheid verwacht als de impuls beter wordt maar dit zou je juist andersom moeten zien. Door dat je nu al veel aan die voorkant bezig bent, zet je hem als het ware op de handrem. De blokkeert hem in zijn beweging, ga eerst eens werken aan fijne ontspanning en voorwaarts neerwaarts, dan kan een paard zijn hele lijf goed gaan gebruiken en dan kunnen we pas gaan spreken van impuls. Vooral op de foto's kun je goed zien dat hij op de voorhand valt en achter er duidelijk uit drukt, dus er is nog werk aan de winkel voor juiste nageeflijkheid, nu loopt hij helaas in een valse knik.

Ga thuis met rust en geduld trainen. Eerst voorwaarts neerwaarts zonder een terugwerkende hand, bied hem een ontspannen hand aan en laat hem zelf zakken. Maak het voorspelbaar, ga niet te moeilijke lijnen rijden maar laat hem zijn balans zoeken zodat hij de gelegenheid krijgt om het uit te zoeken. Ga tot in den treuren voltes rijden, stelling vragen(hand opzij niet terug), volte vergroten en verkleinen, af en toe van hand veranderen, op de 2e hoefslag rijden. Maar maak je vooral neit te druk over dat hoofd, ga er niet aan zitten friemelen, maar laat hem het zelf uitzoeken. Als je hem de tijd geeft om het uit te zoeken zul je zien dat hij vanzelf gaat zakken.
Succes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:15

Gefeliciteerd met je punten :-) Dat is een mooi debuut :-)

Het filmpje kan ik hier niet zien, maar zo vanaf de foto's vraag ik me inderdaad af of het zadel wel helemaal lekker ligt. Zo voor mijn gevoel lijkt het te ver naar voor te liggen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 12:30

Joolien schreef:
Ik kijk zo'n 25 sec film maar t valt me meteen op dat hij onregelmatig loopt. Ik kan de vinger er niet op leggen maar het zou ook bij jou wat weg kunnen komen(teugelkreupel) want je zet je buitenhand redelijk vast lijkt het. Zie het vooral p de rechterhand. Ik zou daar eens kritisch naar kijken, naar die onregelmatigheid.
Verder zeg je dat je constante nageeflijkheid verwacht als de impuls beter wordt maar dit zou je juist andersom moeten zien. Door dat je nu al veel aan die voorkant bezig bent, zet je hem als het ware op de handrem. De blokkeert hem in zijn beweging, ga eerst eens werken aan fijne ontspanning en voorwaarts neerwaarts, dan kan een paard zijn hele lijf goed gaan gebruiken en dan kunnen we pas gaan spreken van impuls. Vooral op de foto's kun je goed zien dat hij op de voorhand valt en achter er duidelijk uit drukt, dus er is nog werk aan de winkel voor juiste nageeflijkheid, nu loopt hij helaas in een valse knik.

Ga thuis met rust en geduld trainen. Eerst voorwaarts neerwaarts zonder een terugwerkende hand, bied hem een ontspannen hand aan en laat hem zelf zakken. Maak het voorspelbaar, ga niet te moeilijke lijnen rijden maar laat hem zijn balans zoeken zodat hij de gelegenheid krijgt om het uit te zoeken. Ga tot in den treuren voltes rijden, stelling vragen(hand opzij niet terug), volte vergroten en verkleinen, af en toe van hand veranderen, op de 2e hoefslag rijden. Maar maak je vooral neit te druk over dat hoofd, ga er niet aan zitten friemelen, maar laat hem het zelf uitzoeken. Als je hem de tijd geeft om het uit te zoeken zul je zien dat hij vanzelf gaat zakken.
Succes.

Ik snap wat je bedoelt Joolien en zie waarom je deze 'methode' benoemd alleen dit werkt helaas echt niet bij King.
Als ik hem rij met enkel verbinding of soms enkel gewoon een heel losse teugel dan ontspant hij gewoon niet. Ja na een hele poos dat die soms even zakt en dan weer terug omhoog komt. En nee, dit ligt niet aan het zadel of aan zijn lijf, hij vindt dit gewoon echt extreem moeilijk. Zadel is echt nagekeken en aangepast laatst en hij wordt elk half jaar behandeld door de osteopaat en ook de masseur behandeld hem af en toe. Hier kan het dus gewoon echt niet aan liggen, het maakt niet uit wat voor zadel je erop legt.
Plus als ik hem enkel met bijv een lang teugeltje ga rijden en daarin ga schakelen e.d. dan blijft die nog teveel op die voorhand kukelen, nog meer dan wanneer ik wel met verbinding rijd. Wanneer ik hem met verbinding rij durft hij daarin op een gegeven moment te ontspannen en zoekt hij mijn hand op, ik kan hem dan meer van achter erbij krijgen en dan knikt die (soms dus iets te ver) mooi van voren in en kan ik mijn hand ontspannen.

Dus nogmaals, ik snap echt waarom je zegt wat je zegt maar ik weet dat dit helaas bij King niet zo werkt, die heeft nu eenmaal iets meer steun nodig, maar met hele kleine stapjes gaat dit steeds beter.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:44

Hij ontspant nu ook niet.
Hij loopt alleen maar met zijn hoofd omlaag omdat hij moet.

Dat onregelmatig zie je ook duidelijk net na je eerste galop.
Naar mijn idee ook weer door je strenge hand.

Die strenge hand. Het van voor naar achter rijden zie je ook weer terug in het hals strekken wat daarom ook niet gaat.

Ik ben het ook totaal eens met het bericht van joolien.
En ja elk paard kan van achter naar voor gereden worden en zo ontspannen.
Dat een ruiter het nog moet leren is een ander onderwerp.

Paard heeft genoeg beweging in huis. Jij zit heel netjes. Dus lekker aan de slag ts met ontspannen hand. :)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:54

Dat hij het niet kan vind ik persoonlijk een beetje onzin. Ik reed een paard waar ik het ook moest toepassen wat Joolein zegt. Het heeft lang geduurd, veel getraind en veel geduld. Maar beetje bij beetje kwamen wij er.
Verder heb ik er niets op toe te voegen.

Wel een erg mooi paardje onder je kont! :j

Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:12

Ik zeg niet dat hij het niet kan maar hij vind het zeer zeer zeer moeilijk om zo zonder verbinding te gaan ontspannen en laag te gaan lopen. Wil ik dat bereiken dan moet ik eerst een uur ofzo rijden.
En in mijn beleving train ik op die manier niet de achterhand en kan ik die activiteit er goed in krijgen.

Hoe moet ik dit dan gaan oplossen volgens jullie?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:26

Wie heeft het over zonder verbinding rijden? :)
Een ontspannen hand, een niet terug werkende hand is wat anders als geen verbinding.

Je houd de eerste tijd je hand stil. Zonder gefrummel. Maar met heel licht contact. Net geen boogje in de teugel.
Juist dan kan hij actiever lopen omdat je juist door jou hand nu de rem erop zet.
Overgangen gaan rijden daarmee train je de achterhand. En in die overgangen wil je reactie van hem.

Daardoor gaat die motor achter aan.
Wordt hij actief en zal hij ook minder op de voorhand lopen.
Denk daarbij aan de speedboot. Die heeft ook de motor achter zitten.
Geeft die gas komt de voorkant omhoog.

Doordat jij nu die stille hand hebt. De achterkant in actie hebt. Zul je gaan merken dat je paard vanzelf met zijn hoofd gaat lopen op de gewenste plek.
Maar nu met een lichte verbinding.
Ipv het nu steeds blijven vragen met druk.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:30

Oké dat kan ik gaan doen maar daarin is hij dan zeker niet ontspannen, hij blijft met zijn hoofd wat hoog.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:34

Als je heel veel overgangen gaat rijden hou je hem alert en vooral met overgangen terug wordt hij ook wat compacter. Bijvoorbeeld elke tweede letter rij je een overgang. Terug naar stap, naar draf, naar galop, naar draf, halthouden, weer naar stap, etc.etc.etc.etc. Door telkens iets anders te doen wordt hij vanzelf alerter en begint meer op je hulpen te letten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:35

Hij is nu ook niet ontspannen. Dus daar hoef je het niet voor te laten. :)

Hij moet nu gaan vertrouwen dat jou hand niet meer frummelt.
Want frummelen is niet fijn.
Dat vertrouwen duurt even.
Daarnaast moet hij gaan leren actief te lopen van uit achter.
Verwacht ook niet dat je dat in een paar keer anders rijden voor elkaar hebt. Zeker niet als je dat zelf ook allemaal anders moet doen dan je gewend bent.

Beste is instructie zoeken die je met die punten helpt.
Want zonder hulp gaat het erg moeilijk worden.
Paardrijden is gewoon moeilijk :)

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:45

Ik heb de eerste helft van de proef gekeken, en zie daar een vriendelijke amazone, dat doe je netjes. Daarna ben ik gestopt, King loopt echt onregelmatig (valt op rechtsvoor) en ik denk dat hij ergens last van heeft. Ik adviseer jullie hem eens op de harde volte te laten draven om te kijken of er iets met hem aan de hand is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:46

Ik vind de pony op het filmpje ook niet helemaal regelmatig lopen in draf.
Het is heel licht, maar het valt toch op, ook omdat hij hierdoor met zijn hoofd "bopt" (elke pas een klein beetje omhoog bewegen). Ik zou de pony eerst eens laten nakijken door de dierenarts.

je rijd hem wel vriendelijk trouwens, ik ga mee met mijn voorganger.
Op de harde volte aan de longe zal hij waarschijnlijk nog veel minder goed gaan lopen, als hij echt kreupel is en niet teugelkreupel(waar ik zelf niet in geloof eerlijk gezegd)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:12

Ik ga hem morgen sowieso longeren dus zet hem dan eerst wel eens op het harde op een volte en kijk daar eens naar.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:41

Wat mij vooral opvalt zijn je handen en armen, probeer die te ontspannen en mee te gaan. Ze staan nu wat vast lijkt het

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 11:17

oliebol jullie hebben inderdaad gelijk. Ik heb hem net eens op het harde op een volte gezet en daar zie ik rechtsom inderdaad net ietsje onregelmatigheid. Linksom volgens mij niet. Ik heb het geprobeerd te filmen maar dat is erg lastig in je eentje, kan die zo wel even uploaden. Ik heb het de eigenaresse ook gestuurd, geen idee alleen wat er mee gedaan wordt want helaas heeft zij niet zoveel geld extra over. Maar ik heb het in ieder geval gemeld.

Wat ik dan alleen wel raar vind is dat ik er niks over hoorde bij de jury, die zou dat dan toch ook moeten zien lijkt mij....

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:22

In de B zie je heel veel paarden die niet helemaal rad zijn, dat komt vaak voor dus je hoeft je daar niet gelijk veel zorgen om te maken hoor :) Als het dier goed is op de foto's is vaak de enige oplossing: hem en jezelf lekker goed aan het werk zetten! Veel les nemen en inderdaad zorgen dat hij los gaat laten, dan stopt hij ook met onregelmatig lopen. Succes!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:37

Zooo zeg julli zijn wel echt vooruit gegaan!!

Al valt t me wel op dat hij onregelmatig loopt..
In de middendraf verliest hij tact en swung, hier zou ik nog even mee oefenen. Ik vind hem wel veel meer constant dan in je vorige topics, nog steeds niet helemaal door het lijf maar dat komt nog wel! :D

Van mij mag je je onderbeen een stuk meer naar achter leggen, op je kont gaan zitten en iets meer gericht opde letter rijden.

Maar ik vind het heel netjes voor een eerste keer, kunnen vele een puntje aan zuigen! :)

Heeel veel succes verder, jullie komen er echt wel!