Tips voor doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misher

Tips voor doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:20

Hallo,

Het doorzitten in draf krijg ik maar niet voorelkaar.. (Dat klinkt echt hulpeloos :') )
Heeft iemand misschien wat tips voor mij om het makkelijker te maken?

:wave: nynke

Angela

Re: Tips voor doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:27

Kun je een filmpje plaatsen? Dan kunnen we meekijken wat er mis gaat.

Misher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:29

Nee ik heb geen filmpjes :o maar ik blijf gwn niet fatsoenlijk zitten

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:34

Je bekken iets kantelen zodat je onderrug opbolt. Met een holle rug kun je niet fijn doorzitten dan ga je stuiteren. Niet klemmen met je dijen en knieën dan druk je jezelf uit het zadel. Beeld je in dat je benen zijn zoals natte dweilen. Zwaar vol water hangen ze om het paard heen en verder doen ze niets. Als je bij de manege lest vraag dan een keer om een paard met vlakke gangen. Paarden met vlakke gangen gooien minder hoog op en zijn vaak makkelijker uit te zitten. Vroeger leerden we doorzitten door zonder beugels te rijden.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:18

Goed je hakken uitdrukken, buikspieren aanspannen en rugspieren ontspannen.
Trek jezelf eens in het zadel, dan voel je ook welke spieren je moet aanspannen en welke niet :)
Succes !

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:24

Ik had dit ook een langere tijd gehad, ik hobbelde de hele tijd.
In de les hebben we zonder beugels gedraafd, en het doorzitten ging op het op het paard met het ergste zadel al goed ! :)

Je kan ook zitles nemen.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:25

Ik had dit ook een langere tijd gehad, ik hobbelde de hele tijd.
In de les hebben we zonder beugels gedraafd, en het doorzitten ging op het op het paard met het ergste zadel al goed ! :)

Je kan ook zitles nemen. Tenzij dit niet kan..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:30

Vooral onspannen! Als je gaat verkrampen ga je stuiteren.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:40

Vroeger op de manege leerden wij ook doorzitten door zonder beugels.
Ik vind doorzitten trouwens met wat langere beugels fijner dan met kortere.
Misschien kun je als je les hebt? aan je instructeur vragen wat je kunt verbeteren aan je houding zodat het gemakkelijker gaat.
Succes :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:58

Als we niet kunnen zien wat je nu doet, kunnen we ook niet zien wat je fout doet, en waardoor je niet door kunt zitten. Feitelijk gezien zou het namelijk ook kunnen komen doordat het paard de rug niet los laat en is dat de oorzaak. Je kunt je rug te hol maken, maar ook te bol. Je kunt je bovenbenen aanspannen, je kunt ze afsteken. Je kunt je bekken vast zetten, enz.,..,.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:58

Ik heb daar ook een tijdje last van gehad en begon met filmpjes zoeken op youtube, dit is een hele fijne:
https://www.youtube.com/watch?v=ygU078qDU08

Dus mijn basistips zijn:
- Ga goed rechtop zitten en kantel je bekken
- Schouders wat naar achteren
- Druk je hakken uit, maar niet overdreven veel
- Maak jezelf lang
- HEEL BELANGRIJK: klem je niet af met je bovenbenen aan het zadel, je moet de druk verdelen over je beugels en je benen. Dus zorg dat er genoeg druk op je beugels staat dat je benen niet gaan zwaaien en geen eigen leven gaan lijden, maar op de plek blijven. Te veel druk op de beugels zorgt voor een stoeltjeszit.
Dus niet te veel klemmen aan het zadel met je bovenbenen, want dan gaat het mis met je onderbenen en dan krijg je waarschijnlijk het gevoel dat je nog erger naar alle kanten heenvliegt. Niet te weinig want dan zit je niet stabiel. Dit is echt een kwestie van oefenen voordat je door krijgt wat daar het evenwicht in is.
- Span je buikspieren aan :D

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, wat voor mij heel zinvol was, zitles :) Laat iemand je paard longeren en ga er opzitten en maak er een spelletje van. Met beugels, zonder beugels, met teugels in je handen, zonder teugels. Om het moeilijker te maken kan je wat oefeningen toevoegen zoals met je handen zwaaien etc.

Veel succes! *\o/*

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:06

Probeer het eens door omhoog te kijken tijdens het oefenen. Klinkt vreemd... maar werkt wel om het gevoel te krijgen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:11

Zoals eerder genoemd, het paard moet je wel laten zitten. En het kan maar een ienieminie beetje spanning schelen of je kunt niet meer fijn zitten. Blijf dus voelen of het paard volledig ontspannen is en jouw hulpen goed doorlaat. Pas dan kun je door gaan zitten.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:54

handige tip : je navel intrekken ( om jezelf meer in het zadel te drukken door buikspieren aan te spannen ... want pff die moet je wel trainen haha )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:26

Loopt je paard wel zo ontspannen dat hij je kan laten zitten??
En kun jij in draf de juiste hulpen geven zodat je paard gaat dragen?
Wat je kunt doen om wat meer ontspanning te krijgen in je eigen lijf is door zitten met een kleine intentie lichtrijden, dus de beweging van het paard blijven volgen in je zit, vaak gaat een ruiter zitten en beweegt niet meer dan zet het paard zich ook vast als je gaat zoeken met een intentie lichtrijden dan blijft er beweging in jou heupen/bekken, als je dit zonder zadel doet dan gaat het makkelijker, dan zul je moeten ontspannen anders val je eraf

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:38

Het begint eigelijk ook bij de basis van je paard als deze goed bij elkaar gereden is en een goed constant tempo draft. Gaat vaak het doorzitten wel vanzelf en natuurlijk hou je paarden die niet fijn doorzitten en dan heb je de bovenstaande tips nog :9

Maar dit is mijn ervaring met doorzitten

eenmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:04

goed achterover blijven zitten, niet te veel en in de ''stoeltjeszit''. En tsja, klinkt raar, maar rollen op je billen :)) . Probeer anders ook je beugels wat langer te doen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:34

eenmans schreef:
goed achterover blijven zitten, niet te veel en in de ''stoeltjeszit''. En tsja, klinkt raar, maar rollen op je billen :)) . Probeer anders ook je beugels wat langer te doen :)

Fout, als je nl. achterover gaat zitten. Rem je je paard af. Je moet juist recht op je paard zitten. En er eerst voor zorgen dat je paard ontspannen over de rug loopt. En dan kun je bij de meeste paarden netjes en rustig doorzitten. Er zijn ook paarden waarbij je dan nog niet rustig door kan zitten, omdat ze hoog opgooien met hun benen.

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:36

Zoals al een paar keer eerder gezegd is: misschien kan je een keer zitles nemen? Dan kan jij je volledig concentreren op je zit en hoef je even niet je paard te sturen ;) Tijdens zo'n zitles kan je allerlei oefeningen doen om je zit te verbeteren en een onafhankelijke zit te krijgen!Bijv. oren/staart aanraken, benen helemaal laten hangen of juist optrekken, licht rijden in draf (op een barebackpad oid.) enz.

Succes!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:38

Ik heb ook lang gepuzzeld. Maar ik heb het eindelijk onder de knie haha

Op een paard met vlakke gangen rijden werkte voor mij wel . Ik heb een aantal keer op de haflinger van een vriendin gereden , hop erop en kon zo doorzitten (ik was dan ook een tuiger gewend).

Zonder beugels rijden was geen oplossing voor mij. ik ging met mijn benen knijpen om te blijven zitten en vond het ook doodeng.

Je moet echt doorkrijgen dat je niet gewoon moet zitten zoals mensen zeggen. Je moet je heupen meer mee bewegen en niet proberen dat de zwaartekracht het oplost. Zo begreep ik het in elk geval.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:29

Je moet vooral niet klemmen met je bovenbenen. Als je krampachtig zit dan zal het doorzitten sowieso nooit soepel gaan en daarnaast druk je jezelf dan juist wat uit het zadel, in plaats van dat je goed op je zitbeenknobbels zit. Voor mijn gevoel heeft het blijven zitten bij doorzitten vooral te maken met soepelheid in je bekken en goed gebruik van je buikspieren.

pllfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:35

Misschien een keertje zonder zadel rijden?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:02

Ik ben nu ook vaak aan het doorzitten en ik merk dat je het gewoon veel moet doen om te leren. Buikspieroefeningen zijn ook goed om te doen hiervoor.
Ik heb zelf een paard met vrij vlakke gangen, dan is het gelukkig niet zo moeilijk maar met een fries zal het een stuk lastiger gaan :D

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:17

proberen te ontspannen, vooral je benen (ookal heb je dan het gevoel dat je er af glijd. desnoods een plukje manen pakken)
zonder beugels rijden (iemand er bij hebben die je helpt herinneren dat je niet moet klemmen is erg fijn. Je bedenkt het meestal zelf pas als je paard op je knijpen reageert)
zonder zadel rijden. (geeft je een beter gevoel voor de bewegingen van je paard)

proberen het tempo wat lager te leggen. kleine stukjes langzamer draven en dan blijven doorzitten. Langzaam uitbreiden.

het is gewoon heel veel oefenen. Maar niet hele lange stukken gaan zitten stuiteren als het niet wil, dat helpt niet. Dan kan je beter bij het aandraven een paar passen langer blijven zitten en rustig opbouwen.

en sterke buikspieren en een soepele bekken helpt natuurlijk altijd!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:28

Dat is heel simpel. Als je paard zijn rug niet goed gebruikt of niet fijn ontspannen over de rug loopt kan jij niet doorzitten. Dit probleem had ik ook, nu zijn we juist bezig met de rugspieren trainen enzo en nu kan ik heel fijn blijven zitten (achterhand er meer onder e.d.) . Maar heb nog wel momenten dat ze niet fijn loopt en dan kan ik ook niet doorzitten.
Je kan doorzitten op je paard als je paard dit toelaat. Zie elk cc wel mensen stuiteren.