Paard gooit tong uit de mond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammo

Paard gooit tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:58

Al sinds januari heeft mijn paard een probleem met het rijden. Hij klapt soms met zijn tanden op elkaar, loopt achter de loodlijn en gooit zijn tong vluchtig aan de linkerkant naar buiten. Sinds januari is er al 2 keer een tandarts langs geweest die niks vreemd in de mond kon vinden. Alleen dat zijn bovenste ruinentandjes doorkomen maar deze klachten komen daar wss niet vandaan. Nu weet ik dat hij gevoelige hoeven heeft dus vrijdag krijgt hij voor ijzers onder, zouden zijn gevoelige hoeven en het gedoe met de tong een verband kunnen hebben of kent iemand dit probleem en heeft er een andere oplossing voor?

Tevens rijd ik op het moment met een dubbelgebroken bit dat ook is nagekeken door de tandarts, hiervoor reed ik een ongebroken trensje van Trust maar deze bleek ietwat te dik voor hem.

Cinnepin

Re: Paard gooit tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:00

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:03

Heb je een tandarts gehad die onder verdoving heeft gekeken en dus helemaal achterin is geweest?
Schijnt dat sommige tandartsen daar niet bij kunnen komen als er alleen handmatig wordt geveild.

Mijn eerste gedachte is: paard is scheef en heeft last van zijn scheefheid in zijn nek en kaak en gooit daardoor de boel naar buiten. Kantelt hij ook tijdens het rijden? Merk je veel verschil in links en rechts?

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 18:12

Mijn tandarts heeft mijn paard bekeken zonder verdoving maar naar mijn idee wel alles bekeken, niet alleen in de mond maar ook of hij elders op het hoofd gekke plekken heeft.
Hij kantelt niet met zijn hoofd maar hij buigt links moeilijker dan rechts, rechts juist iets te veel. Verder is het trouwens een super braaf paard, gaat er niet vandoor en bokt ook niet. Misschien ook wel goed om te weten is dat hij nog maar 6 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:26

Kan ook zijn dat het paard elders in het lijf pijn heeft. Tong kan een gevolg zijn.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:26

Toch nog een keer je tandarts raadplegen. Welke tandarts heb je ?

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:41

De tandarts is spencer shumacher (hoop dat ik het goed spel) uit Zwolle. Hij is afgelopen donderdag geweest, heeft mij ook zien rijden en natuurlijk was hij toen hartstikke braaf

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:44

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:44

Sammo schreef:
De tandarts is spencer shumacher (hoop dat ik het goed spel) uit Zwolle. Hij is afgelopen donderdag geweest, heeft mij ook zien rijden en natuurlijk was hij toen hartstikke braaf

Ai... laat even door iemand anders controleren.
Hij vergeet veel de achterste kiezen, omdat hij daar niet bij durft.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:52

Misschien toch eens een ander bit proberen.
Kan heel goed zijn dat het daar mee te maken heeft.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:56

Ik heb nu 4 bitten geprobeerd. Een dubbel gebroken watertrens van harry's horse, een dubbel gebroken D trens (iets dikker) van harry's horse, een dubbel gebroken van sprenger en de ongebroken flexi van trust.
Tot december liep hij perfect op het eerste bit trouwens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:59

Sammo schreef:
Ik heb nu 4 bitten geprobeerd. Een dubbel gebroken watertrens van harry's horse, een dubbel gebroken D trens (iets dikker) van harry's horse, een dubbel gebroken van sprenger en de ongebroken flexi van trust.
Tot december liep hij perfect op het eerste bit trouwens.

Misschien is een bitfitter een idee?
Die bied bitten aan op de anatomie van de mond van het paard.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:02

Zit er ook een goede bitfitter in de buurt van Zwolle?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:03

Geen idee. Denk als je googled, dat je er wel op uit komt.

Paul versluis, als ik het goed heb, is een goede....

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:04

Wat vervelend dat die dit doet Sommige paarden vinden die druk op de tong helemaal niets en om dat te vermijden slaan ze de tong erover Als ze dit "trucje" eenmaal door hebben is het ook heel moeilijk af te leren Je hebt van die africhting stangetjes met een tong boog Dan ligt de tong wat vrijer en kunnen ze hem er eigenlijk niet meer overslaan Zijn ook van epplejeck merk te koop Die van sprenger zijn best duur Ik vind zelf die met losse bitringen het prettigst

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:07

dresjoepie schreef:
Wat vervelend dat die dit doet Sommige paarden vinden die druk op de tong helemaal niets en om dat te vermijden slaan ze de tong erover Als ze dit "trucje" eenmaal door hebben is het ook heel moeilijk af te leren Je hebt van die africhting stangetjes met een tong boog Dan ligt de tong wat vrijer en kunnen ze hem er eigenlijk niet meer overslaan Zijn ook van epplejeck merk te koop Die van sprenger zijn best duur Ik vind zelf die met losse bitringen het prettigst

Zo een heb ik er toevallig ook.
Een van de EJ, omdat deze wat minder dik is. De 18 mm past niet in der mond.
Bij haar hadden we niet zo zeer dat ze de tong over het bit deed.
Maar ze accepteerde de druk op de tong niet.
Werd daar heeeel onrustig van in de mond.

Enkel, dubbel en ongebroken...

Haar menbit heeft een tongboog. En toen ben ik de correctietrens gaan proberen.
Losse ringen en tongboog.

Kauwt zachtjes, mooi suikermondje, en het belangrijkste, rust...

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:19

Heb idd ook nagedacht over een bit met tong boog alleen nu zijn ruinentandjes doorkomen is zijn gehemelte iets dikker, creëert dit bit daar dan niet teveel druk?
Ook ben ik heel benieuwd over hoe hij het gaat doen op ijzers. Hij heeft in 1,5 jaar tijd al 3/4 hoefzweren gehad. Of is het heel makkelijk denken dat ik hier ook met betrekking tot de mond gemak van kan hebben?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:25

Sammo schreef:
Heb idd ook nagedacht over een bit met tong boog alleen nu zijn ruinentandjes doorkomen is zijn gehemelte iets dikker, creëert dit bit daar dan niet teveel druk?
Ook ben ik heel benieuwd over hoe hij het gaat doen op ijzers. Hij heeft in 1,5 jaar tijd al 3/4 hoefzweren gehad. Of is het heel makkelijk denken dat ik hier ook met betrekking tot de mond gemak van kan hebben?

Nee, je weet nooit precies wat een paard voelt en hoe het precies uit.

Het is een kwestie van proberen, wat bij hem past.
En ook meerdere dagen proberen, anders weken.
Ze moeten er ook aan wennen.

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:48

Misschien bitloos proberen??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:11

Probeer eens je paard te longeren aan een halster, met de longe vastgegespt aan het halster.
Kijk wat hij dan doet.

Vervolgens leg je er een hoofdstel met bit overheen, longe nog steeds aan het halster.

Dan zet je iemand op je paard, nog steeds aan de longe/halster, géén teugelcontact.

Dan teugelcontact.

Uiteindelijk kom je dan bij je probleem uit en kun je daar de passende oplossing bij zoeken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:26

Het paard van mijn stalgenoot had hetzelfde probleem met haar ruin, op elke foto zag je de ondeugd met zijn tong buitenboord hangen. Ook tijdens het rijden was dit aan de orde. Zij heeft verschillende bitten geprobeerd en is uitgekomen op een ongebroken bustrens. Sommige paarden/pony's vinden een gebroken bit gewoon niks ;-)

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:06

Bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee :D Ik ga de komende tijd gewoon een beetje met hem spelen en hopelijk kom ik er zodoende uit wat voor hem het prettigst werkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:27

Spencer Schumann is inderdaad paardentandarts. Heb hem ook bij mijn paarden wel gehad een aantal keren.

Erg fijne man en prima vakman. Maar! hij doet alles inderdaad met de hand en kan daardoor niet volledig bij de achterste kiezen.

Voor veel paarden is dit geen probleem maar gezien jou paard zijn 'tong'problemen zou ik toch een keer opladen en naar de kliniek gaan. Mochten de achterste kiezen dan toch goed blijken te zijn kan je dat uitsluiten. Dat kan niet door alleen Spencer te laten komen helaas.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:24

Vaak zit het probleem in de rug, slecht zadel, ruiter enz enz,
Een keer een goeie chiropractor laten komen en je training aanpassen kan al heel veel verschil maken,
Ga eens een tijdje zonder zadel en bit rijden en ga leren je paard te voelen dan voel je vaak ook waar het probleem zit.
Het paard geeft heel duidelijk aan dat hij ongemak heeft , luister daar naar en ga het niet met andere bitten oplossen o.i.d, het probleem ligt bij de ruiter, die traint, die koopt de zadels ....
Een paard gooit niet vanzelf zijn tong eruit, alleen bij pijn en dat is vaak onder het zadel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:34

dresjoepie schreef:

Paarden verzinnen geen trucjes, het probleem is de ruiter, die niet kan inschatten of het paard al toe is aan een bit, sommige paarden vinden een bit niet erg vanaf het begin, andere moet je langzaam aan laten wennen, bedenk dat de tong een spier is die ook voor bereid moet worden op dat bit, ga er niet zomaar klakkeloos van op aan dat een paard dit maar moet doen, respecteer de mening van je paard , zeker bij het materiaal en ga er nooit grof mee om , want helaas zijn er vele ruiters die als het paard niet doet wat de ruiter verwacht dat ze in de mond getrokken worden, hoe vaak zie je niet een paard met angst in de ogen en een ruiter die aan het bit staat te sjorren omdat het paard stil moet gaan staan en dat nota bene ook nog bij een paard wat een bit nog helemaal moet leren kennen.

Sorry dat ik zo reageer, maar word zo ziek van steeds weer mensen die zomaar aannemen dat een bit daar hoort en het verkeerde gebruik ervan en verkeerde zadels, paarden met tongen uit de mond en dan de afschuwelijkste oplossing verzinnen,

Als mensen die zeggen zo begaan zijn met hun paard staan te trekken aan het bit, een paard wat zijn tong uit zijn mond steekt is een kwalijke zaak en als je dat hier op bokt moet vragen sorry, zoek een vakkundig iemand en leer jezelf te ontwikkelen, zodat je weet waarom je paard dit soort dingen doet en geloof me dat is vaak door pijn