guus en ik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

guus en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 19:06

hoi,

woensdag had ik les en mn zus heeft wat foto's gemaakt.

hierbij de foto's

uiteraard heb ik losgereden en uitgestapt.

mini paspoortje van guus:

3 jaar bijna 4
dartmoor
ruin

verbeterpunten mijzelf:
tenen soms meer rechthouden
rechtop zitten
handen van de hals bij sturen

verbeterpunten bij guus waar we aan werken:
normaal tempo draven
hoofd niet in de lucht
rustig galoperen
achterhand eronder

ohja guus zit erg te klooien met zijn mond daardoor doet hij soms z'n mond open de sperriem hebben we om zodat zn bit stiller ligt. het bit is trouwens ongebroken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hier een filmpje van de galop
View My Video

commentaar graag maar houd het vriendlijk
ik probeer hem zo min mogelijk terugterijden op de teugels maar op m'n zit op sommige foto's lijkt het dat ik hem erg in de mond zit. maar is niet zo :)

Annabel

Re: guus en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:08

leuke pony. toch vind ik je te groot voor het beessie.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:10

leuke pony! ik denk dat je er net op past of net niet.

je zit heel mooi recht op!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:16

Mee eens met mn voorgangers, ook moet je zadel echt een stukje naar achter!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 20:19

ElineCath schreef:
Mee eens met mn voorgangers, ook moet je zadel echt een stukje naar achter!

zal ik volgende keer op letten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:19

Ga mee met mijn voorgangers, en je zadel ligt inderdaad erg ver naar voren.
Wel vind ik dat je een nette zit hebt! :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:28

Hoe kan een ongebroken bit stiller liggen??
Het is al een heel stil liggend bit.
Een sperriem gaat daarbij niet helpen.

Een paard doet zijn mond open om ongemakken kwijt te raken.
Zo jou pony dus ook...

Wat voor jou pony van belang is, een stille hand. Zachte hand, en een klein beetje buiging op de hoefslag naar binnen met het hele lichaam, zodat de pony zijn spieren juist moet gaan gebruiken.

Ook vind ik je, ondanks je nette houding, echt te groot voor je pony.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:30

Super leuke pony! Je houding is erg netjes, vooral je beenhouding. Maar ook ik vind je te groot.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:50

Te groot vind ik reuze meevallen, volgens mij weeg jij ook haast niks :o

Mag alleen wat meer bespiering op de pony vind ik.

En je zadel ligt inderdaad wat te ver naar voren.

Wat ik wel vind, is dat je een hele nette rechte houding hebt die op een grotere pony misschien beter tot zijn recht komt :)

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 07:55

Leuke pony!
Probeer als je springt je handen iets meer mee te geven om je pony wat meer ruimte aan de voorkant te geven. :) Ook mag de neusriem denk ik ietsje lager, hij lijkt nu vrij hoog te zitten.
Ik ben benieuwd hoe jullie als combinatie zijn als de pony straks wat verder is doorgereden! :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:55

Doe asjeblieft die teugels 20 cm langer.
Doordat jij die teugels zo kort hebt kropt je pony zich helemaal op en gaat hij dus met zijn mond open lopen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:01

Ik zal het gaan doen

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:28

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Graag willen we jullie verzoeken je aan de regels en richtlijnen van RT-HAW te houden. Bij voorbaat dank.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:51

Vind het een leuk paardje maar voor mijn idee zitten jullie elkaar in de weg. Natuurlijk zijn het maar moment opnames maar vind het niet zo'n prettig beeld geven.
Misschien eerst lekker op andere manier met elkaar aan het werk gaan, denk aan longeren of iets om te zorgen dat hij even wat meer in de bespiering komt te zitten waardoor het beeld dat je te groot bent ook wat anders kan gaan lijken.
Over zadel is al voldoende gezegd, gewoon even beter naar kijken volgende keer.
p.s. weet je zeker dat het een dartmoor is?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:57

Ik ben de maker van de foto's en de zus van TS. En ik vind de foto's niet representatief.

Ja het zeker weten een dartmoor. Zijn bespiering is ook prima voor een bijna 4 jarige die nog maar een paar maandjes 2/3 keer per week 20 tot 35 minuutjes loopt. We zien hem groeien haha.

Teugels moeten zeker niet langer, contact is erg belangrijk.

Zadel moet inderdaad wat naar voren, heb de singel niet gecontroleerd.

En of ze te groot is.. ik vind dat het net kan. We rijden ongeveer 3 keer per week, waarvan 1 les en 1 buitenrit en we longeren / spelen ook nog 1 keer. We gaan er ook geregeld heen om lekker te tutten. En Guus is een hele vlotte pony. Ontspanning zijn we ook erg mee bezig, de foto' ben ik pas gaan maken toen hij een beetje vervelend werd haha. We beginnen altijd rustig en lekker los rijden.

Sperriem zit er om omdat meneer het leuk vind om zijn tong over het bit te gooien, dat is hem een keer gelukt toen het bit te laag hing en dat is nu zijn hobby als hij zich verveelt. (met uitstappen of op buitenrit)

Ik ben het met jullie eens dat het enorm ongelukkige foto's zijn.

Hier vinden jullie meer foto's
[RIJ-ITP] Volg Myrthe en Guus!

Mijn tip voor ze is, oefen met het sturen op voltes!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:31

Voor het beeld zou een kleinere ruiter/grotere pony mooier zijn, maar ik had het veel storender verwacht toen ik de reacties las en de foto's nog moesten laden. Je moet niet veel meer groeien, maar voor nu vind ik het nog kunnen :)

Verder vind ik ook dat je erg netjes zit! Zadel zou inderdaad zo'n 10 cm naar achter mogen liggen. Ik zag in het andere topic een draf filmpje, en ik kan me voorstellen dat het basistempo wel iets lager mag liggen. Langzaam lopen is voor hem alleen moeilijker, dus daar zou ik kleine stukjes voor nemen :) Zowel in stap als draf kun je overgangen rijden: een keer bewust iets harder draven, en dan weer iets langzamer. Dat hoeven geen hele rondjes te zijn, een paar passen is al goed! Om bij het sturen je hand naar binnen te brengen i.p.v. naar je toe vind ik een volte altijd heel fijn. Dan heb je even goed de tijd om bewust te sturen, maar is de 'stuurbeweging' in principe continu hetzelfde. Wat ook handig is is om iemand erbij te hebben die je daar bewust bij helpt (je zus bijvoorbeeld?). Zij kan je dan zeggen wanneer het goed gaat, zodat je ook leert voelen wat je moet doen. Veel plezier en succes nog met deze leuke pony!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:33

Dat is precies waar we met de les en met zelf rijden heel erg mee bezig zijn haha! :D Ik ga aan de longeerlijn ook bezig met tempowisselingen.

En hard draven is voor Guusje heel makkelijk ja.

En ach, deze foto's geven misschien een wat negatiever beeld. Maar ik ben altijd van mening dat ook de niet goede momenten gedeeld kunnen worden. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:34

Sorry marlinderoos, maar ik sluit me niet aan bij je post.

Ja, contact is belangrijk, maar ik mis buiging door het lichaam.

En de tong over het bit? Is een symptoom dat het bit niet lekker ligt, de optoming onjuist is voor de betreffende pony, of de ruiter niet correct met hulpen omgaat.

Eerst maar vanuit het probleem weg werken, ipv symptoombestrijding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:35

Fijn dat jij meer kan zien dan 2, nee zelfs 3 instructeurs met wie we het er over gehad hebben. :j Heel knap.

En ik vind dat je buiging in het lichaam niet bereikt met lange teugel, zeker als de tempocontrole nog niet juist is. Dan is dat nog een stapje te ver.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:39

Myrthe ik vind dat je het goed doet hoor! En wat zit je netjes! :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:41

MarlindeRooz schreef:
Fijn dat jij meer kan zien dan 2, nee zelfs 3 instructeurs met wie we het er over gehad hebben. :j Heel knap.

En ik vind dat je buiging in het lichaam niet bereikt met lange teugel, zeker als de tempocontrole nog niet juist is. Dan is dat nog een stapje te ver.

Dan wordt het tijd dat je eerst bij de basis gaat beginnen.

Die 3 instructeurs zullen mij gestolen worden, zeker als ze onjuiste informatie mee brengen.

Sperriem is enkel voor het stabiliseren voor het bit. Dit is nu gewoon de mond snoeren omdat hij anders zijn ongemakken niet kan laten zien.
Erg jammer...

Volgens mij schrijf ik nergens lange teugel? Dat is hoe jij interpreteert.
Nee....

Contact teugel.
Dit is een licht contact tussen hand en mond.
Hierbij moeten alle delen van de ruiter los zijn, en mee werkend.

De stuur en rem moet je bevestigen op de juiste hulpen op de juiste timing.
Deze moeten op het juiste moment beloond worden, zo dat het zo positief mogelijk wordt voor de pony.
Ook de pony moet het leren snappen, maar het werken ook leuk vinden.

Je begint met grove hulpen en verkleint ze steeds meer.

Niet zo moeilijk.

Ik vind tevens dat je erg aanvallend reageert, waarom eigenlijk?

Ik vertel wat ik zie. Daar is HAW voor.
Dan had de ts het maar niet in HAW moeten plaatsen.

Nergens trap ik haar de grond in, enkel, als je het niet zo interpreteert.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:42

Ik vind dat ze er nog wel oppast. Ik vind wel de neusriem wat hoog, lijkt echt tegen zijn jukbeen aan te zitten.
En het bit lijkt ook wat hoog te zitten. Hij doet zijn tong over het bit lees ik net. Vervelend als ze dat door hebben maar bit hoger doen is symptoombestrijding en niet het probleem echt verhelpen vind ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:45

Neusriem zit al lager, dat is altijd even zoeken met een nieuw hoofdstel! :) Bitje zit helemaal niet hoog, losser dan ligt hij echt los in de mond.

Hij heeft nu tijdens 2 ritjes zijn tong over het bit gedaan. 1 keer met uitstappen aan de lange teugel en 1 keer in het bos aan de lange teugel.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:56

Myrthe ik vind dat je een ontzettend nette zit hebt! Dus allereerst daar complimenten voor.

Daarnaast denk ik dat het zadel wel wat meer naar achteren kan, maar dat is al wel gezegd.
Op de foto's ogen de teugels niet eens zo heel strak. Wel zie je dat hij met z'n mond steeds bezig is, maar daar zijn jullie al mee bezig lees ik. Op sommige foto's zie ik wel een ondernek die hij opzet, probeer met voorwaarts rijden hem weer te laten ontspannen.
Ik vol jullie andere topic ook en weet dat jullie nog volop bezig, komt vast goed met jullie!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:08

Maralyn, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat TS er meer aan heeft als je ook uitlegt hóe dit moet, in plaats van het alleen te omschrijven :) Als je naar de laatste foto kijkt zie ik bijvoorbeeld echt geen streng contact, maar toch te korte teugels.

Ik begrijp de tip van langere teugels namelijk wel. Kijk bijvoorbeeld naar de tweede en de laatste foto TS. Met zulke korte teugels kan de pony veel minder makkelijk afbuigen en zijn rug loslaten dan wanneer de teugels iets langer zouden zijn. De oplossing hiervoor is niet zozeer om de teugels dan maar los te gooien (want dan ben je de verbinding en controle inderdaad zo kwijt), maar wat je wel kunt proberen is om iets meer met je benen naar je hand toe te rijden, en vanuit daar de teugels iets langer te laten worden. Dit is hoe ik dat heb geleerd:
Als het goed is heb je licht contact met het bit en neemt je pony het bit aan. Je voelt dan iets druk in je hand, en die druk blijft altijd gelijk omdat je met het paardenhoofd mee beweegt (je zet je handen dus niet vast waardoor je een soort 'los/vast' verbinding krijgt). Als je in die lichte verbinding vervolgens iets been geeft terwijl je datzelfde contact blijft houden (dus naar je hand toe drijft) zul je voelen dat de druk in je handen iets groter wordt. Op dit moment 'vraagt' je pony eigenlijk om meer teugel. Als je dan je teugels een heel klein beetje laat vieren, zal de pony als het goed is jouw hand volgen en iets zakken zonder dat je het contact verliest. Je houdt dus evenveel (of even weinig, hoe je het bekijkt) druk op de teugels, maar wel altijd een beetje om dat contact (en controle) te behouden. Krijg je wel boogjes in de teugels, dan gaf je dus iets meer teugel dan je pony nodig had/wilde hebben. Dan neem je opnieuw de teugels iets korter tot je weer licht contact hebt, en herhaal je dit proces opnieuw.

Dit klinkt misschien wat ingewikkeld (ik ben ook geen instructeur die dit haarfijn kan uitleggen :=), maar op deze manier help je de pony om makkelijker te lopen door hem de ruimte te geven om zijn hoofd iets te laten zakken en zijn rug los te laten. Dit is echter wel iets wat je moet voelen, en in een snelle draf is dat misschien iets te veel gevraagd. Maar in stap is het al een goede oefening! Op het moment dat hij zijn rug loslaat en meer ontspannen kan lopen, zal hij bovendien ook makkelijker stelling en buiging kunnen aannemen :)

Mocht iemand het trouwens anders hebben geleerd of het hier niet mee eens zijn, verbeter me dan alsjeblieft!