Waarom moeten ruiters...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Waarom moeten ruiters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 14:51

Met rondere dikke bovenbenen de beugels korter hebben dan ruiters met platte dunnere bovenbenen?
Deze opmerking heb ik vaker gehoord en zelf ook al gekregen maar ik vraag me af waarom?Wat is daar de toegevoegde waarde van?
Misschien kan iemand hier een helder antwoord op geven? :)

_suus19_

Re: Waarom moeten ruiters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:53

Is dat zodat het er beter uit ziet of heeft het ook een nut?
Ik heb er nog nooit van gehoord..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:55

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat door de vorm van het been mensen met andere beenvorm (maar wel zelfde beenlengte) hun been op het paard niet even lang kunnen maken.
Een andere verklaring kan ik niet bedenken, heb dit ook nog nooit eerder gehoord :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:59

Anders kun je je knie niet meer aan de zadelwrong leggen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:02

Ja, ik merk zelf nu mijn benen wat dikker zijn dan vroeger dat ik mijn benen minder lang kan houden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:41

Maar ik heb al zo'n ellendige stoelzit -O- en toen ik mn beugels nog korter moest maken kwam ik helemaal niet meer met mn knieën weg :o .(staken voorbij het zadel)
Ik kon me er niet echt in vinden in die theorie helaas ondanks dat er heus een kern van waarheid in zal zitten maar niet als je zit zelf niet optimaal is denk ik.
Het zat alles behalve lekker :')

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:43

Nog nooit gehoord :')

In heb ook dikkere bovenbeen maar ik zit gewoon lekker lang :j

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:44

Ik heb wel wel redelijke bovenbenen. Maar m'n beugels gaan gewoon op een lange lengte naar beneden. Iemand zei het laatst tegen mij om ze ook een gaatje korter te doen maar ik leek net een springruiter en zo voelde ik me ook. Ik heb m'n benen voornamelijk wat dikker aan de hoge kant aan de binnen zijde.. Maar ik zit heerlijk met lange beugel op het paard. Langer lukt ook niet want dan kom ik er niet meer bij

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:56

Ik heb dan het probleem ook dat mn bovenbeen naar voren gaat steken ipv naar beneden.
Ik kon toen helemaal niet meer ontspannen omdat net zoals Summerless al zei dat het net lijkt alsof je gaat springen ipv dressuren hihi

Pfff ik vind het wel moeilijk om het goed te doen hoor overal hoor ik een andere theorie hahaha.
Ik weet dat ik moet werken aan mijn zit,dus niet knijpen met mn knieën/bovenbenen en proberen mn rug niet te hol trekken.
Nu heb ik van nature een wat holle rug dus ik moet er goed op letten dat ik niet nog holler word dus dan helpen kortere beugels niet echt......toch? :?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:00

Ik doe juist door m'n dikke stompjes m'n beugels langer. Als je de hoek in graden zou meten hebben de meiden bij mij op stal met lange en slanke bene de beugels korter. (5 tot 8 gaten langer dan ik, maar in graden een grotere hoek)

Het idee van de beugels ivm je knieën snap ik nog een beetje. Maar juist met dikke boven benen zou ik denken dat als je je knie aan wil leggen je gaat knijpen?! (Beredeneer op mezelf)

Iig ik zou het niet doen als het niet fijn aanvoelt

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:26

Ik heb er ook nog nooit van gehoord.. Ik heb ook stevige oftewel dikke, en bovendien ook nog erg lange bovenbenen volgens diverse zadelmakers c.q. zadel verkopers. Ik rij ook gewoon met een lange beugel.
Waar ik wel last van heb is dat ik niet op elk zadel kan zitten. Zadels met een doorlopende wrong daar kan ik mijn knieën niet ik kwijt, ik zit in deze zadels steevast met mijn knieën over de wrong..
Mijn dressuurzadel (hulsebos wb 4) heeft een halve wrong daar kan ik mijn knieën in kwijt en mijn been goed lang in maken. De springzadels die ik heb gehad heb, hadden ook altijd "halve" wrongen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:31

Ik denk, even visualiserend, dat het ermee te maken heeft dat een been dat aan de binnenkant dik is iets meer lengte in het "breed" zitten stop en daardoor een gaatje korter kan hebben.
Eens stevig bovenbeen dat aan de buitenkant dik is door brede heupen maar aan de binnenkant normaal zal wel langer kunnen zitten.

Edit: eigenlijk het zelfde als wanneer je op een breed paard zit je benen er minder onderuit hangen dan wanneer je op een smal paard van dezelfde hoogte zit.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:51

Ik heb het wel eens gehoord. Maar je moet gewoon je beugels zo doen hoe jij het beste en het stevigst zit. Je moet in staat een huppeltje opzij en bokkenspringen kunnen uitzitten. Beugels te kort kan je zit ook instabiel maken, net als te lang.
Ik vind het oude truc wat ik tijdens mijn eerst ponyles leerde nog steeds werken. Van je vinger toppen tot je oksel, is de goede lengte (voor mij).

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:01

Wat Tiwi1969 zegt, zo werkt het voor mij en een vriendin: we zijn nagenoeg even groot, en hebben staand op de grond dezelfde lengte been. Maar ze zit 3 gaten korter vanwege haar stevige benen. Andere vriendin heeft langere benen dan ik, maar zit op dezelfde lengte omdat ze dat fijner rijden vindt.

Op mijn beide ponies werkt het ook zo! De kleine ronde van 135 cm, voor het oog hangen mijn voeten precies op de rand van zijn buik (niet eronderuit). Op de grotere smalle (152 cm) hangen mijn voeten op dezelfde hoogte, net aan de rand van de buik! Er is toch een heel aardig verschil tussen beide, 17 cm!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:10

In dit filmpje zeggen ze het inderdaad ook:

Ze zeggen alleen niet waarom :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:21

Hier ook dikker ronde bovenbenen en billen, maar ik heb ze juist steeds langer gemaakt ipv korter.

Wel sluit mijn knie niet meer aan bij de wrong, of ik word in stoelzit gedwongen...tot grote ergernis!

Dus de zadelmaker maar laten komen afgelopen maand en een zadel helemaal naar wens laten maken
voor mij en voor het paard (want hij heeft ook een vreemd model) :D

Ik krijg nu een kussentje op het dijbeenblad en dikke lange kniewrong met breder uitlopend onderaan (kniewrong op het zweetblad = closecontact zadel)

zo moet ik dus wel lang en recht blijven zitten :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 20:02

Dat heb ik ook Listiglistje maar ik moet zowiezo werken aan mij zit (hoe ouder hoe stijver haha)
Maar als ik mijn beugels dus korter maak dan dat ikzelf fijn vind steken mn bovenbenen teveel naar voren.
En aangezien ik niet zo'n lange benen heb zit ik al heel snel in een stoelzit....zucht.... -O-

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 20:13

En dan heb ik nog een vraagje nml is het beter om met een hele of halve wrong te rijden?
Dus met name als je korte dikke stampertjes hebt := .
Is een halve wrong dan handiger om enkel als bovenbeenwrong te hebben zodat de knie niet op 1 plekje gedwongen word?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:33

funnyhorses schreef:
En dan heb ik nog een vraagje nml is het beter om met een hele of halve wrong te rijden?
Dus met name als je korte dikke stampertjes hebt := .
Is een halve wrong dan handiger om enkel als bovenbeenwrong te hebben zodat de knie niet op 1 plekje gedwongen word?

iig lange wrongen ivm je knie/optrekken been! Dikte verschilt nogal, er zijn tegenwoordig zoveel keuzes, ook met op/onder het zweetblad!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:45

Volgens mij heeft het te maken met het rollen van het been op het zadel. Dit gebeurt eerder bij dikkere bovenbenen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:50

Ik doe de beugels precies zo dat ik lekker zit. Meestal wat lang. Maar ik heb dan ook hele lange dunne benen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:47

Er wordt alsmaar ook gesproken om lang/laag (beenlengte) te rijden, en velen interpreteren dit dan een beetje verkeerd en overdrijven, en dat is nooit goed natuurlijk.
Verder is natuurlijk ook ieder mens net iets anders gebouwd, er zijn ook verschillen tussen de bouw van de heup tussen man en vrouw, nu blijkt dat de meeste zadels gebouwd zijn op het mannelijk model v/d heup en dit geeft heel soms een probleem gevoel bij de vrouwelijke ruiters de amazones.
Er bestaan een paar merken zadels die typische modellen hebben voor vrouwen (ik heb het hier echt wel over de anatomische vorm, de openingshoek, niet over één of ander mode kleurtje dus).
Vandaar dat soms aangeraden word de stijgbeugels net één gaatje korter te maken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 12:03

Kan een persoon ook anatomisch niet geschikt zijn voor een dressuur zadel?
Ik heb mn knieën naar buiten staan als ik op mn paard zit pas als ik mn benen hoger aanleg sluiten mijn knieën aan.
Of is het gewoon een totaal foute houding van het bekken?

Gister ook zonder zadel gereden en gewoon rek en strek en balans oefeningen gedaan.
Daarbij mn benen laten afhangen waarbij de knieën dan naar buiten vallen.
Legde ik mn been hoger dan lag het keurig aangesloten op t paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:55

Niet ieder persoon is geschikt voor elk dressuurzadel. Net zo als niet ieder zadel op ieder paard past.
Positie van de wrong en beugelophanging en hoe dat in verhouding zit met het diepte punt van het zadel. Het punt en hoe stijl de lepel omhoog gaan aan de achterkant zijn allemaal van invloed op hoe jij in een zadel zit en hoe zich dat verhoudt tot jouw maten.

Een zadel met een diepe zit is vaak fijn voor een ruiter met maatje 38-platte billen, maar mijn mijn forse achterwerk heb ik veel meer aan een zadel met een wat langere en vlakkere zit.

Een kwestie van passen en proberen wat bij jou en je paard past.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:14

Ik zit ook maar op enkele zadels goed, ik heb lange benen, met dikke ronde bovenbenen. Maar ik rij met hele lange beugels.