Hackamore

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 22:48

"Een hackamore is een marteltuig." - dit zie ik net voorbij komen in een ander topic.

Maar hoezo? Is een hackamore nou zoveel slechter als een grote hoeveelheid ijzer in de mond?
De ruiterhand bepaald de scherpte van de inwerkingen, toch?

Discussieer erop los :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:11

het is zo slecht als de ruiterhand inwerkt met het bit.

als jij een rustige/ stille hand hebt, hoeft je paard er geen last van te hebben, en datzelfde geldt ook voor een ruiter die met bit rijdt.

bedoel je trouwens de hackmore? :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:02

Ik heb er toevallig van de week voor het eerst mee gereden. Ben dit seizoen begonnen met lange afstand wedstrijden en wil daarvoor graag overstappen op bitloos.
Normaal rijd ik mijn paard buiten met mijn spring/cross hoofdstel, met mexicaanse neusriem, mooi hoofdstel en zit ook prima, maar voor lange tochten eigenlijk heel onhandig omdat hij zijn mond niet zover open kan doen om tussendoor te snacken/drinken. Daarbij is het gewoon nergens voor nodig (springen wordt hij soms nogal heet, dus daarvoor was het prima).
Dus ik opzoek naar iets bitloos, diverse dingen al geprobeerd, kin en kaakgekruist vond mijn paard echt niks, gaf hij heel duidelijk aan. Sidepull was verwarrend omdat er een beetje een vertraging in de hulpen inzat, en van de week de hack(a?)more, en dat was echt perfect. Paard liep ermee rond alsof hij niks anders gewend was, hij was niet over gevoelig (zoals bij de kin en kaakgekruisde) en reageerde perfect.
Alleen nog eventjes oefenen met precies sturen, merk dat ik heel snel op een teugel stuur en dan trek je alles een beetje krom. Verder was zowel de neusriem als de kinriem van leer, dus geen ijzer oid.
Ik denk dat als je er gewoon normaal mee omgaat het niet zoveel kwaad kan en al zeker geen martelwerktuig is, maar dat is inderdaad afhankelijk van het paard en de ruiterhand.

Djoopie

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:17

Ik volg even. Ik heb er vroeger erg fijn mee gereden en wilde hem voor dit paard ook aanschaffen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:23

Jaren geleden, toen ik mijn IJslander nog had, reed ik haar op een hackamore buiten.

De buren naast mijn paard hadden Arabieren. Zij reden deze op een hackamore. Onder hun begeleiding ben ik dit gaan proberen en dat beviel uitstekend. Weer ontspannen buitenrijden zonder strijd.

Een hackamore is zo streng als de ruiterhand. Heb je de teugels ontspannen, dan word er amper druk uitgeoefend op de neus.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:36

Een hackamore is zo hard als de hand van de ruiter, net zoals elk bit of andere bitloze optoming. Ik heb zelf heerlijk met een hackamore gereden :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:41

Sluit me aan bij bovenstaande. Het is geen martelwerktuig mits op correcte hoogte op de neus bevestigd. Wel zou ik kiezen voor een leren kinriempje zonder ketting. Ketting kan wel erg scherp inwerken. Hoewel ook dan nog steeds de ruiterhand bepaalt natuurlijk. Rijdt zelf mijn draver op een hackamore met korte scharen buiten (Barefoot). Nadeel vind ik alleen dat bij eenzijdige druk scharen vaak omklappen, dus qua sturen is het in het begin even zoeken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:43

zucht krijgen we dat weer. Verhalen van mensen dat je er een neusbeen mee kan breken. Moet je hem eerst toch zo laag hangen dat dat kan, en dan nog wel echt iets heel raars doen om dat neusbeen te breken.

Nee hoor, zeker zonder ketting, is het echt wel vriendelijker dan een bit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:44

Ik heb er 2 en vind fijn rijden...net als wat met hier al zegt.Het is zo scherp als de hand van de ruiter.Je moet er wel mee om leren gaan,net als met een gewoon bit.

Heb overigens een gewone Hack en een bloemhack of Glücksrad,dit is een "zachtere" en verstelbare versie van de gewone hack.

Hier een foto van een bloemhack:

Afbeelding
Bron: http://z14.invisionfree.com/IJslanders/ar/t13372.htm

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:47

Dit is overigens mijn hackamore, een s-hackamore ipv de 'normale'. Hij ziet er scherper uit omdat 't een berg ijzer is, maar hij werkt juist minder scherp in dan de gewone hackamore. Ook kunnen ze met deze een stuk makkelijker eten & drinken omdat 'ie minder 'uit steekt' dan de reguliere hackamore.
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:52

Toydoll schreef:
zucht krijgen we dat weer. Verhalen van mensen dat je er een neusbeen mee kan breken. Moet je hem eerst toch zo laag hangen dat dat kan, en dan nog wel echt iets heel raars doen om dat neusbeen te breken.

Volgens mij heeft niemand hier t over een neusbeen breken hoor :P

De discussie hier gaat over of het een martelwerktuig zou zijn, naar mijn mening dus niet, mits hij correct bevestigd is.
Ik ben van mening dat een te laag hangende hackamore, evenals een slecht passend bit wel degelijk martelwerktuigen zijn, zeker bij een slechte ruiterhand.

Hier nog even een foto van mijn hackamore:
Afbeelding

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:55

Vergelijkbaar met een stangbit. En ben geen liefhebber van stang.

Nee merci voor mij dus. Ik rij of met trensje, of sidepull, eventueel nog kaakgekruisd als het paard dat accepteert. Maar een hackamore denk ik zelfs nog niet over na. Komt op mijn paard nooit niet op...

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:01

Ook ik rij met een hackamore en dat rijd heerlijk. Paard loopt er 10 keer fijner op dan op een bit en het is maar net hoe je hem gebruikt. Gewoon zachte stillen hand is er niks aan de hand :)

marteltuig is echt zwaar overdreven, denk dat menig mens het paard meer pijn doen met dat hele bit door de mond heen trekken als met een hackamore.. je moet m natuurlijk wel goed om doen op de juiste hoogte enzo maar dat is met ieder hoofdstel en bit :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:09

Ik rij ook al jaren met een hackamore, maar alleen op buitenrit. Paard kan nogal enthousiast worden op weg naar huis en op dat moment pak ik hem erbij. Verder rij ik met een los teugeltje en kom ik er dus niet aan.
Ik heb ook een tijdje met een passoa bit met 2 teugels gereden. Dat vond ik alleen zo'n geknoei, voordat je de 2e teugel er goed bij had was ik haast al te laat.
Mijn hackamore hangt hoog genoeg en sowieso, een bit(loze optoming) is zo scherp als de ruiterhand.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:30

Precies het licht aan de ruiterhand, zelf rijd ik side pull ook wel erg fijn.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:38

Ik heb zelf ooit een paard met een hackamore gereden (omdat deze een wondje had in de mond) en was lekker ontspannen rijden ook voor het paard, met een zachte hand kan het prima.

Zoals al eerder is gezegd een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:36

Ik heb nu een hack besteld omdat mijn paard erg druk is in zijn mond, hoor er erg veel goede verhalen over . Ben echt benieuwd hoe hij gaat reageren en kan zo dus afwisselen:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:20

Ik zie ineens dit topic, leuk! Mijn vorige paard kon absoluut niet met bitloos omgaan, die kon totaal geen druk op haar neus verdragen.
Maar met mijn huidige paard toevallig afgelopen zaterdag met S-hack gereden. In het begin vond ze het wat vreemd, maar na een kwartiertje was ze eraan gewend en liep ze er goed op. Ik moet er zelf wel goed aan werken dat ik nog meer los moet laten merkte ik, ze liep af en toe wel te diep en te rond.

Darkadia, waar heb jij die van jou vandaan? Die ziet er ook heel fijn uit. Ik heb nog wel een bloemhack liggen, maar deze zit net tussen de S-hack en de bloemhack in volgens mij.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:26

darkadia schreef:
Toydoll schreef:

Volgens mij heeft niemand hier t over een neusbeen breken hoor :P

De discussie hier gaat over of het een martelwerktuig zou zijn, naar mijn mening dus niet, mits hij correct bevestigd is.
Ik ben van mening dat een te laag hangende hackamore, evenals een slecht passend bit wel degelijk martelwerktuigen zijn, zeker bij een slechte ruiterhand.

Hier nog even een foto van mijn hackamore:
[ [url=m/q7XYTm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zIVIR8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar heb jij deze hackamore gekocht?
Ben opzoek naar zo'n soort hackamore.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 05:54

Grappig dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in deze hackamore. Hij is van Barefoot, en kunt de teugels op diverse standen bevestigen, danwel met 2 teugels rijden. Ben er nog steeds blij mee, en paard reageert er goed op. Te verkrijgen op site van Barefoot zelf (goede service)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:39

Hier ook goede ervaringen. Het eerste waar mijn paard na veel uit proberen eindelijk op ontspande. Ik had hem ook vrij hoog hangen en alleen leren riempjes.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:24

Ik heb gisteren mijn s-hack binnen gekregen, vanmiddag eens in de bak kijken hoe en wat. Deze is ook alleen biothaan met wat neopreen, geen ijzeren ketting ofzo. Lijkt me ontzettend handig voor het buitenrijden :)

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:46

Darkadia: die ziet er inderdaad erg fijn uit! super dat je paard er zo goed op reageert.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:54

Ik heb voor een van m'n Tinkers een sweet iron snaffeltje en een standaard hackamore, van de een op de andere dag er eens een bitloos aan gehangen omdat ik die gekregen had, en werkt prima hoor, als je een zachte hand rijdt is er toch niets aan de hand? Ik heb de gewone scharen, paard loopt er ook prima op.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:11

De bloemhack is er ook met een extra ringetje onderaan, zodat je daarmee iets van hefboom hebt. Kun je kiezen waar je de teugels hangt. Krijg je een beetje het idee van die van
barefoot.