goed been lichtrijden lukt niet!!!! SOS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

valverrr

goed been lichtrijden lukt niet!!!! SOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:14

Ik kan na heel veel jaren nog steeds niet zien of ik nou op het goede been aan het lichtrijden ben of niet.
ik vind het heel ingewikkeld. kan iemand helpen?

Linnie050

Re: goed been lichtrijden lukt niet!!!! SOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:16

Weet je van het buitenbeen is?
Dat is het been vna het paard aan de kant van het hek.

Als jij tijdens het lichtrijden omhoog komt moet het been van het paard naar voren gaan.

Je kijkt als je aandraaft even naar beneden naar zijn schouder aan de kant van het hek.

Als je het door hebt voel je het vanzelf ook wel aan of je goed of verkeerd zit en bij twijfel kan je altijd kijken.

Linnie050

Telpeva
Moderator Algemeen

Ik kijk naar de schouders van het paard: als de schouder aan de buitenkant (aan de kant van de bakrand) naar voren is, sta ik in de lucht :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:17

Ik keek altijd naar de schouders van het paard. En dan naar de buitenschouder. Als die naar mij toekwam dan ging ik zitten. :)
Als je wat verder bent dan voel je het trouwens ook.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-04-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:18

@TS: Hoe is je eigen ritme gevoel? Met lichtrijden heb je ook een soort van ritme dat erbij komt.
Laatst bijgewerkt door PaysBas op 22-04-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:18

Deze vraag hoort niet thuis op WWW, ik verplaats het topic naar RT-V.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:19

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:21

Ik heb daar ook last van. Ik voel het nu bij mijn pony's maar bij andere moet ik echt ander half tot 2 rondjes kijken of ik goed zit. Ik kan op het paard geen 2 dingen te gelijk, iig met moeite. Ook als ik nagevelijk probeer te rijden en mijn instructrice praat tegen me stop ik met het vragen.

Zoo ook met licht rijden ik zit nu in me hoofd te doen staan zit staan zit en kijk ondertussen naar de schouder

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:23

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:23

ik heb gewoon geleerd naar het buitenbeen (dus de been aan de bakrand kant te kijken). gaat dit naar voren dan ga je staan.

ik had meer moeite om in 1x het juiste been te pakken bij het aandraven.. maar ben er inmiddels achter dat ik gewoon de eerste pas moet blijven zitten en direct het been bekijken en mee omhoogveren zodra ik die de eerste keer naar voren zie gaan vanuit mijn ooghoek.

natuurlijk zit ik af en toe ook verkeerd lol.. hoor ik ineens de instructrice roepen dat ik wel op het juiste been moet lichtrijden.. poedersuiker, hoe heb ik dat voor elkaar gekregen? simpel dan heb ik niet opgelet bij het aandraven.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:34

Mij is altijd gezegd dat je op het goede been moet lichtrijden, om ervoor te zorgen dat het binnenvoorbeen niet teveel belast wordt. Dus niet gaan zitten als het paard het binnenvoorbeen neerzet. In een binnenbocht wordt het binnenbeen sowieso al meer belast dan het buitenbeen, en als daar het gewicht van een neerkomende ruiter op dat moment ook nog eens bij komt, wordt dat verschil nog eens extra groot. Doordat dit voor mij een plausibele verklaring is, is het ook altijd makkelijk te onthouden geweest.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:20

Misschien kun je als je les hebt eens vragen aan je instructrice of ze een tijdje(bijvoorbeeld een rondje in de bak) steeds wil zeggen wanneer het buitenbeen naar voren gaat(bijvoorbeeld nu - nu - nu). Dan kun jij meekijken terwijl je op je paard zit en leer je te zien of je op het goede been lichtrijdt.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:05

Veel oefenen is zeker handig! Probeer er extra op te letten, echt gaan staan wanneer het buitenbeen naar voren gaat en niet bijvoorbeeld wanneer hij zijn buiten voorbeen neer zet. Ik zou inderdaad iemand (instructrice?) vragen of diegene telkens nu wilt zeggen wanneer je moet gaan staan. Als je weet wanneer je op het goede been zit en dan naar de schouders van je paard kijkt kun je dat ook vergelijken met de schouders van je paard wanneer je zelf op het verkeerde been zit. Ik vind het vaak ook veel minder lekker zitten wanneer ik niet op het goede been zit.

Succes nog! :)

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:13

Inderdaad kijken naar het been wat aan de kant van het hek zit, wanneer die naar voren gaat moet jij gaan staan :)

Vaak kan je in de bochten wat makkelijker voelen of je op het goede of verkeerde been licht rijdt. Probeer het eens, door een paar keer van been te wisselen, en probeer dan te voelen wat er gebeurt als je de bocht door rijdt. Als je op het goede been lichtrijdt zult je zien dat het allemaal wat soepeler en ruimer aanvoelt :)

valverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:13

linnie050 schreef:
valverrr @ [WWW] paard wil niet stil staan bij opstappen wat nu?

Ik zie dat je een paard van 5 jaar hebt.

Heb je wel les? Wat zegt je instructrice?
Als je paard steeds weg draait kan hij ook wat aangeven.
Misschien heeft je paard ergens pijn dat hij niet wilt dat je opstapt?

ja ik heb les ik sta bij een dressuurstal. en het probleem is al opgelost. hij was gewoon eigenwijs ach het is ook een levend wezen mag ook een keer in opstand komen toch :P

valverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:17

bedankt allemaal voor de tips ik blijf oefenen haha !! het gaat beter maar het is nog niet perfect hoop dat dat nog komt. als ik verkeerd zit merkt mijn paard dat en verbeterd mij en ga ik nu automatisch al lichtrijden op het goede been.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:28

Ik heb hier ook heel lang problemen mee gehad, ik begrijp helemaal hoe je je voelt!
Mensen zeggen van je moet 'gewoon' naar de buitenschouder kijken maar daar zag ik dus echt geen verschil tussen.
Nu heb ik laatst dé tip gekregen en sindsdien zit ik nooit meer op het verkeerde been; zodra je aandraaft moet je zorgen dat je direct staat, dan rij je gelijk op het goede been!
Laat maar weten of je er iets aan hebt :)

Als dit niet werkt kun je bijv ook een klein stukje gekleurd tape op de schouders plakken, dan zie je de schouders duidelijker naar voor en naar achteren gaan!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:42

Kijken is hulp.

Je moet uiteindelijk niet kijken, maar voelen.

Dit heb ik als kind van 8 geleerd.

enkele dagen in de week aan de longeerlijn, gaan doorzitten, teugels los, ogen dicht en gaan lichtrijden wanneer jij denkt te voelen dat je op het goede been gaat lichtrijden.

Dat was voor mij toen enkele keren en daarna ging het vanzelf.

Buiten dit is het misschien handig als je veel overgangen gaat rijden, zelf goed blijft kijken en je iemand in de buurt/bak hebt om je te helpen corrigeren.

valverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 18:05

L0veMyHorse schreef:
Ik heb hier ook heel lang problemen mee gehad, ik begrijp helemaal hoe je je voelt!
Mensen zeggen van je moet 'gewoon' naar de buitenschouder kijken maar daar zag ik dus echt geen verschil tussen.
Nu heb ik laatst dé tip gekregen en sindsdien zit ik nooit meer op het verkeerde been; zodra je aandraaft moet je zorgen dat je direct staat, dan rij je gelijk op het goede been!
Laat maar weten of je er iets aan hebt :)

Als dit niet werkt kun je bijv ook een klein stukje gekleurd tape op de schouders plakken, dan zie je de schouders duidelijker naar voor en naar achteren gaan!

Ik hoop dat dit 'De gouden' tip is haha ik ga het in ieder geval proberen ;)

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:04

Misschien heel simpel, als je het zelf niet voelt/ziet iemand op neer laten roepen aan de kant van de bak?
Wellicht ga je het gevoel dan zelf wel voelen, en lukt het daarna wel.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:33

Voelen, voelen, voelen. Als het binnen achterbeen omhoog en naar voren komt ga je mee staan in die beweging.
Je voelt het het snelst door door te zitten met je ogen dicht en te tellen.
Je gaat dus ook alweer zitten als het been weer naar beneden gaat.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:29

Je kunt inderdaad het beste eerst leren kijken en dan samen met je instructrice of iemand anders van stal ermee gaan oefenen. Als je het door hebt, dan van je het vanzelf voelen. Succes

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:49

Haha herkenbaar probleem.. Vroeger al een drama en toen ik het eenmaal door kreeg, ging ik voornamelijk buiten rijden waardoor ik het weer kwijt was ;)

Voelen vind ik zelf nog steeds lastig, rij vaak nog op 'zicht' van de schouders zoals eerder beschreven. Ik probeer in mn achterhoofd houden dat ik NIET ga zitten als t paard zijn binnenvoorbeen op de grond zet, omdat dat de beweging op de volte een beetje dwarsboomt.

Voelen, vaak oefenen en uitproberen is een goede manier. Ga bijv eens op de volte (evt met hulp ;) ) op het verkeerde been lichtrijden, misschien merk je dan dat je paard wat moeilijker door de bocht gaat.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:43

misschien ook een tip!!

heb je twee verschillende kleuren bandages?
dan doe je om beide voorbenen een andere kleur, zo kun je goed zien als je naar het buitenbeen kijkt dat de kleur bandage 'omhoog gaat' dat jij dan ook omhoog gaat.

veel succes met oefenen verder!!!! +:)+