Drumhorse Dido nu mét zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

Drumhorse Dido nu mét zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 22:43

Hoi allemaal!
Welkom in mijn 2e HAW topic met Dido.

Vorige topic ( [RT-HAW] Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse) wachtte ik nog op mijn zadel, ondertussen heb ik hem geleverd en er probleemloos half jaar mee kunnen rijden. Echter paar maanden terug begon hij te schuiven naar voren en te kantelen.
Enkele weken geleden is hier een zadelmaker bij geweest en na een andere kopstuk en opvulling zit hij weer als een trein. Super fijn om weer aan de slag te kunnen en de training weer op te kunnen pakken.

Op dit moment is Dido bijna 5 jaar (nog 2 maanden) en zijn we bezig om het galopperen erin te krijgen en werken we aan de 'normale' dingen zoals balans, inbuigen, activiteit.
Dido is van nature geen voorwaarts denker, hierdoor ben ik nog totaal niet met de voorkant bezig. Zolang ze niet actief genoeg is ga ik niet haar begrenzen, echter probeer ik wel meer contact te houden.

Op het moment heeft ze een flinke groeispurt gehad, flink overbouwd :D dus dat kun je ook goed zien op de foto's. Ik heb haar nu weer 2 weken onder het zadel, tussendoor wel zonder zadel, gelongeerd, lange teugels en naar buiten geweest aan de hand.

Instappen

Afbeelding

Afbeelding

Draf

Afbeelding

Tussendoor geconcentreerd koppie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het hoofdstuk galop, je ziet nog veel spanning. Ze begint al meer kracht te ontwikkelen waardoor ze al een paar meter door kan galopperen. Afgelopen periode veel bezig geweest met alleen aanspringen, nu dus meer het doorgalopperen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo berg opwaarts genoeg vrouwtje? :')

Afbeelding

En nog eentje om af te sluiten, stiekem in haar oor fluisteren dat ze weer ontzettend goed haar best heeft gedaan :D

Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:27

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Graag verzoeken wij om de regels van RT-HAW te volgen.

Jolandaa_

Re: Drumhorse Dido nu mét zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:30

Er mag meer contact zijn met de teugels. Ik zie te veel een hoog? Of maakt dat met bitloos niet uit?

Wat een mooi dier. Heb nog nooit van een drumhorse gehoord? Lijkt veel op een (grote) tinker?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 01:28

Dido <3
De vieze sloot baggeraar ;) (maar zo'n schattige baby)

Je hebt een mooie houding. Probeer je benen op 1 plaats te houden. Rij je bewust met lange teugels? Ik zou zelf iets meer contact houden. (Maar dat is een keuze)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:55

Knappe Dido :D

Zelf zou ik ook meer contact pakken. Niet zozeer om haar te begrenzen, meer om haar te helpen. Nu moet ze het echt zelf uitzoeken en dat is best lastig. Persoonlijk vind ik het fijn als ze steun hebben aan de ruiterhand.

Galoppeert ze aan de longe wel makkelijk? Anders zou ik daar extra tijd aan besteden zodat de galop vanzelfsprekender wordt. Hoeft ze alleen nog zichzelf samen met jou in balans te houden. Daar kan contact op de teugel ook bij helpen :) nu valt ze uit elkaar wat niet makkelijk galopperen is.

Waarom heb je eigenlijk zo'n kort zweepje?

Ik vind wel dat jullie sinds het vorige topic enorm vooruit zijn gegaan!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:24

Wauw wat een verschil met jullie vorige topic! Goed zeg! :D

Betreft de teugels, als je netaan contact hebt, kun je haar fijn helpen en begeleiden in haar balans:)

Xelf rijd ik een draver zonder balans en amper rugspier ik liet hem. Ook lang en dan struikelde/verstapte jij zich vaak, nu op advies teugels erbij gepakt en dat gaat een stuk beter!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:45

Veulen84 schreef:
Dido <3
De vieze sloot baggeraar ;) (maar zo'n schattige baby)

Je hebt een mooie houding. Probeer je benen op 1 plaats te houden. Rij je bewust met lange teugels? Ik zou zelf iets meer contact houden. (Maar dat is een keuze)

Leuk je reactie! ook alles goed met Carolina?

@Jolandaa_, drumhorse is een kruising tussen een tinker een shire. Gemiddelde iris cob en het cob type zijn +- 1.50. Dido is hier voorbij en ik heb het idee dat ze de 1.60 wel gaat halen. Het vanner type van de tinker zijn veelal ranker, door de kruising met een shire hou je een groffer paard.

@Selka, Bedankt voor je feedback. In mijn beleving pak ik haar nu al meer op, maar ik zie op de foto's dat het nog steeds heel los is. Ga ik wat mee doen!
Het galopperen aan de longe vind ze lastig, daar zijn we nu afgelopen periode veel mee bezig geweest. Puur aanspringen en de koppeling maken naar het begrijpen dat ik onder het zadel ook wil aanspringen. Dat gaat nu ondertussen beter, meer kracht en ze begrijpt wat ik wil, maar dit blijf ik sowieso ernaast trainen.
Korte zweep is voor de impuls, ben nu bezig met activiteit en het actief voorwaarts denken. Dressuur zweep gaat ze niet op vooruit na een tik, hier kan ik haar wel mee begeleiden tijdens zijgangen. Door het leertje, 'klapt' het als het ware meer waar ze veel efficiënter op reageert. Ik zie het als een tijdelijk hulpmiddel, hoop verder in de training weer over te kunnen stappen op de dressuur.

@Nadine, ga ik zeker wat mee doen!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:08

Ze is echt gegroeid Suus! Wordt nu echt een paard. Ze ziet er goed uit <3

Ik vind het wel echt een lekker vrij beeld geven zo met losse teugel, juist omdat ze dan op eigen benen moet lopen. Dat is misschien moeilijk ja, maar je geeft haar er wel de tijd en mogelijkheid voor.
Ik zie veel liever dit dan een 4 jarige die al met de neus op de borst loopt! +:)+

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:42

Ik had het al gezegd, maar werd verwijdert omdat het niet rij technisch was :
Mooi paard en mooi hoofdstel.
Rijtechnisch moet ik nu ook iets zeggen anders verdwijnt het compliment weer :
Vind ik het dus ook erg goed, mooi, gedurfd dat je bitloos rijdt. Niet zo heel technisch maar wel een compliment over je rijstijl keuze.
Ik heb zelf een tinker die nog niet zo lang onder het zadel is (ze is bijna 4 jr) en wil ook heel graag met een ontspannen (los) teugel rijden.
Rij technisch heb ik er dus respect voor.
(Zou het nu wel mogen blijven staan???)

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:54

Wauw wat gaaf! En dat bitloos!! Ik vind het juist top dat je met een boogje rijd, dat betekent dat jullie elkaar volledig vertrouwen en dat ze wel mooi op eigen benen leert lopen. Zeker met inrijden vind ik dat je niet meteen de teugels moet grijpen voor controle/contact/sturen etc.
Heel leuk om dit te zien, ga zo door!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:08

Aah oke, nouja een dressuurzweep is voor jou natuurlijk een hoop makkelijker. Je zou haast je huidige zweep gaan verbouwen ;)

@sharonsemme, hoe wil je contact hebben zonder teugels? Of heb jij het over een ander contact dan ik?

De reden waarom ik wel voor teugelcontact ga is omdat ik een paard wil hebben dat zijn/haar lijf correct gebruikt. Ik wil een paard wat de rugspieren ontspant en de buikspieren aanspant. Dit doen ze niet door met een weggedrukte rug sterren te kijken om het maar overdreven te stellen.

Het is ook niet erg om stukken te pakken waar het paard zelf de balans mag zoeken maar je bent er als ruiter ook om je paard wat te leren. Waaronder het zo gemakkelijk mogelijk dragen van een ruiter, toch?
Laatst bijgewerkt door Selka op 20-04-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:18

Wat een knapperd! Leuk om hier ook eens een drumhorse tegen te komen!
Ik rijd er zelf ook een merrie van 7 jaar jong en 1.73 groot.

Ohja iets rij technisch, bij Calan rijden we ook met een losse teugel, wel met contact maar wel los.
Wat bij Calan heel erg opvalt, als ik te strak pak (was erg onzeker op haar in het begon) ging ze met haar hoofd de lucht in. Laat ik haar te lang ook of gaat ze met haar neus tegen de grond lopen. En idd struikelen. Dus mijn tip is ook iets meer contact :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:21

Selka; Dat kan zeker ook zonder dat je het paard helemaal oppakt, hoor. Ik vind dat een paard zelf naar contact moet zoeken, niet dat de ruiter het neemt. Natuurlijk is dat niet de mening van iedereen. Maar het is zeker niet waar dat een paard wat niet vastgehouden wordt aan de voorkant sterren zoekt en zijn rug wegdrukt. Dit paard loop inderdaad niet op alle foto's ontspannen met zijn hoofd naar beneden, maar je ziet hem wel zoeken. En op veel foto's zie ik echt geen weggedrukte rug..

Ik denk dat het niet verkeerd is als paarden eerst leren om de ruiter zelf te dragen, en zichzelf in balans te houden, voordat ze opgepakt worden en in elke stap ondersteund worden door de ruiter.

TS; Leuk paard en mooie foto's! Ik vind dat je op een fijne, vriendelijke manier bezig bent. Ga zo door :) Probeer inderdaad wel om op je benen te letten en je handen op dezelfde plek te houden. Je hebt ze nu vaak scheef t.o.v. elkaar.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 20-04-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:48

Selka schreef:
De reden waarom ik wel voor teugelcontact ga is omdat ik een paard wil hebben dat zijn/haar lijf correct gebruikt. Ik wil een paard wat de rugspieren aanspant en de buikspieren ontspant. Dit doen ze niet door met een weggedrukte rug sterren te kijken om het maar overdreven te stellen.

Andersom neem ik aan :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:53

@suus19, ik doelde op de post van sharonsemme. Niet de foto's van TS :) Een paard met teugelcontact wordt echt niet elke stap ondersteund door de ruiter hoor.

FCSA, misschien moet ik maar eens 1 ding tegelijk gaan doen. Oh wat dom! Heb het maar even aangepast :+ ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:08

Verder eens hoor: teugelcontact (vanuit de ruiter) en van daaruit aanleuning (vanuit het paard) is een voorwaarde om het paard correct te laten bewegen - al is het alleen al vanwege het rechtrichten en daarmee symmetrisch(er) maken van het paard.

Erop gaan zitten en het paard het zelf maar laten uitzoeken is m.i. minder eerlijk dan begeleiden mbv teugelcontact (en andere hulpen uiteraard).

Heel leuk paard trouwens!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:53

Ben ik het niet volledig mee eens, specifiek het stukje erop zitten en maar uit laten zoeken.
:D

Je paard zal zijn natuurlijke 'schommel' noem ik het, aanhouden. Dit is de basis waar je aan begint. Een teugel contact is hierbij een ondersteuning maar de basis komt vanuit de zit van een ruiter.
Paard zal leren zijn romp te kantelen en volte netjes te kunnen nemen. Zolang de ruiter niet mee zit en de schommel vergroot kan er geen kanteling plaatsvinden. Dan kun je hierbij aan het hoofd gaan zitten maar dat zal meer spanning opleveren dan een juiste oefening.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:03

Ben ik het dan weer niet helemaal mee eens :)

Zonder ruiter heeft het paard geen last van zijn natuurlijke gebogenheid, wanneer we erop gaan zitten wordt dit wel een issue en hebben we (als een soort fysiotherapeut) de verantwoordelijkheid om het paard zo goed mogelijk te laten bewegen. De 'natuurlijke schommel' zoals jij het noemt zal nooit symmetrisch zijn en dit wordt verergerd wanneer er een ruiter op stapt.

Niet voor niets is aanleuning in het skala een van de voorwaarden om tot rechtgerichtheid, schwung en uiteindelijk verzameling (wat jij het kantelen van de romp noemt?) te komen.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 20-04-15 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:24

Ik las hierboven ergens, dat je een paard met contact gelijk in de krul zou trekken, of met de kin op de borst.. Dit is natuurlijk onzin, dan rijd je van voor naar achteren ipv van achteren naar voren.

Wanneer ik rijd, rijd ik los (en ook uit) met een lange teugel, Maar wel met contact. Waarom? Paard drukt zijn rug weg en gooit hoofd omhoog.. Met licht contact, bolt hij zijn rug, maakt ruimere passen en zakt daarna met zijn neusje richting de grond.

Als je alles natuurlijk wilt doen, moet je een mooi natuur gebied huren en je paard daar in de kudde laten lopen.. Wij willen rijden, dit is on natuurlijk en zorgd voor onbalans. Je mag je paard daar gewoon in begeleiden, mits vriendelijke!

Ts je bent hartstikke leuk bezig, ga zo door en probeer gewoon eens uit ;)

Selka, ik sluit me verder bij jou aan, ik weet dat wij hetzelfde bedoelen :)

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:48

Ik vind best dat je wat contact mag zoeken maar zeker met bitloos moet je dit niet constant willen! Je moet juist kunnen loslaten. Tuurlijk ondersteunen en rechtrichten etc is niks mis mee. Maar bitloos continu op contact is juist niet de bedoeling. De drukverdeling werkt heel anders in. Ik vind het persoonlijk erg fijn als een jong paard wat pas net onder het zadel is juist zo grotendeels kan lopen. Maar dat is mijn mening. :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:27

Met bit moet je ook loslaten van voren ;)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:53

FCSA: Nee kanteling van de romp vind ik niet hetzelfde als swung en verzameling waar jij het over hebt.
Paard moet op een volte volledige inbuiging kunnen, van kop tot staart, door deze inbuiging vind er romp kanteling plaats.
Misschien is dit eerder een discussie onderwerp in een andere topic in plaats van mijn haw topic?
Graag zou ik feedback ontvangen op basis van de geplaatste foto's, niet enkel jouw visie :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:02

Hoort inderdaad meer thuis onder Discussies :) Al was de opmerking natuurlijk wel n.a.v. de foto's.

Ik vind het een erg leuk paard en je rijdt hem netjes en vriendelijk. Ik zie wel op vrijwel iedere foto een paard dat niet zo blij kijkt, wat m.i. te maken kan hebben met het feit dat hij nog niet lekker door zijn lijf beweegt. Ik zou dus gaan werken aan rechtgerichtheid en ontspanning (maar daar heb je wel teugelcontact bij nodig).

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 23:30

Dankjullie :) :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:36

Mooi paard en mooi hoofdstel. Het mag in mijn ogen alleen nog wel wat omhoog, neusriem 2 vingers onder het jukbeen.