springpaard terug trainen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

springpaard terug trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:01

Hoi.
Ik rijd sinds deze week op een merrie.
Ze is een kruising met waarschijnlijk een Spaans ras. Heeft spring ervaring volgens de eigenaar.

Maar heeft ook lange tijd stilgestaan (weet niet hoelang dat is)
Nu was ze gisteren best hevig met zowel opzadelen als het rijden.
Had 2 balkjes op de grond gelegd om erover te draven. Maar hoe ik haar ook probeer in te houden, ze springt erover ipv te draven. Tien ik uit de Piste ging wou ze in galop naar haar weide rennen. Dit heb ik wel kunnen voorkomen.
Maar naast haar staat een Friese hengst en de merrie is vorige week hengstig geweest. Nu misschien nog? Al is ze al minder roeperig.

Maar is het misschien beter om met lange teugels te werken aan de basis?
Stap, draf en galop zodat ze terug leert luisteren en ook over balkjes draaft ipv springt.
Wil haar nu nog niet laten springen omdat ze lang heeft stilgestaan, wil dus eerst haar conditie op pijl brengen.

Tips zijn dus welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:17

Citaat:
Stap, draf en galop zodat ze terug leert luisteren en ook over balkjes draaft ipv springt.
Wil haar nu nog niet laten springen omdat ze lang heeft stilgestaan, wil dus eerst haar conditie op pijl brengen.

Wie luistert er niet dan? Het paard, of jij? Ik zou beginnen met eerst eens onder het zadel op de normale manier (dus niet met balkjes) en met het longeren basis bij te brengen. Onder kundige begeleiding, en dan eens kijken wat je met die balkjes kan doen. Ik denk dat het paard niet achterlijk is in ieder geval en blijkbaar weet dat ie een loopje met je kan nemen ;)

Begin bij de basis en werk dan verder omhoog. Ik ga er vanuit dat je les hebt? Houd er ook rekening mee dat het dier er net een week of wat staat? Misschien een idee om d'r eerst even te laten wennen aan d'r nieuwe plek, zadelpassertje om een mooi zadel erop te leggen en dan met instructie eens verder te kijken hoe je dit het beste aan kan pakken.

_Zoe

Re: springpaard terug trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:28

Dus in je ene topic heb je er 3 rondjes opgezeten en direct een sprong geprobeerd, en nu heb je gereden en wilde je enkel over balkjes.. Begin gewoon met de basis je kent haar net, zorg dat je eerst weet hoe ze in elkaar zit en ga dan pas over springen nadenken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:33

laat dat springen nu gewoon even voor wat het is en zorg eerst dat je haar leert kennen en onder controle krijgt..

dat ze weer wat conditie krijgt, goed aan je hulpen staat en soepel wordt.
want in het vorige topic zei je dat ze perfect aan je hulpen stond..
maar vertelde je ook dat dit drie rondjes betrof en dat je eraf kukelde..
je bedoelt dat ze dus aandraafde toen je het vroeg, maar dat is niet aan de hulpen staan.

gewoon goede les zoeken en zorgen dat je de basis op orde hebt, niet alleen bij de pony maar ook bij jezelf.

ik zie er overigens niet echt iets spaans in? ik ben belachelijk slecht in het herkennen van paardenrassen hoor.. verwar nog net geen fries met een welsh.. maar de foto ziet er uit als een doorsnee recreatie ponietje.. zie er ook niet echt een talentvolle springpony in verder, misschien dat hij wel eens een periode leuk kon springen
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-04-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:34

Paard wat met opzadelen al hevig is zou ik niet op stappen.

De eerste vragen die in mij opkomen zijn:
* Past het zadel?
* Is de merrie om een bepaalde reden lang niet gereden?
* Hoe ervaren ben jij, kan jij de merrie opnieuw opleiden?

Zo te lezen is de merrie en nog niet gewend, en er helemaal uit en niet in hele kundige handen.

Ga terug naar de basis. Begin met longeren, en dan niet elke dag een half uur, maar rustig opbouwen en ook soms een dag niet wat doen.

Lange teugelen kan maar daar moet je zelf wel flink ervaren in zijn en een heftig paard wordt daar niet rustiger van natuurlijk.

Als je vanaf de grond rust kan vinden met longeren en zadelen dan is rijden pas een optie.
Mijn advies zou zijn om de eerste keren onder begeleiding van een goede instructeur te gaan rijden.
Die kan beoordelen waar het aan schort en hoe dit aan te pakken is rijtechnisch.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:35

zoek goede les en werk eerst aan de basis en aan der conditie.
zodra dat in orde is kun je aan springen denken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:37

Zorg eerst eens voor de goede basis, paard moet naar je luisteren/je begrijpen.
Maar naar aanleiding van je vele topics raad ik toch héél sterk aan eens een paar lessen te nemen, scheelt toch verdere problemen :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:44

Ik zou haar eerst lichamelijk laten nakijken, je zei zelf iets van een slechte rug?
En dan een goed passend zadel vinden?

En zoals voorgaande zeggen, waarom neem je niet een paar lessen?

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:18

Je rijd dit paard pas een week. Leer elkaar eerst even wat beter kennen. Begin bij de basis en neem les.
Zou ook even je zadel na laten kijken of dit wel goed past.
Misschien handig om bij de vorige eigenaar na te vragen waarom ze zolang stil heeft gestaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:23

MaricoGraphy schreef:
Hoi.
Ik rijd sinds deze week op een merrie.
Ze is een kruising met waarschijnlijk een Spaans ras. Heeft spring ervaring volgens de eigenaar.

Maar heeft ook lange tijd stilgestaan (weet niet hoelang dat is)
Nu was ze gisteren best hevig met zowel opzadelen als het rijden.
Had 2 balkjes op de grond gelegd om erover te draven. Maar hoe ik haar ook probeer in te houden, ze springt erover ipv te draven. Tien ik uit de Piste ging wou ze in galop naar haar weide rennen. Dit heb ik wel kunnen voorkomen.
Maar naast haar staat een Friese hengst en de merrie is vorige week hengstig geweest. Nu misschien nog? Al is ze al minder roeperig.

Tips zijn dus welkom.

Je rijdt dit paard net een week. En dan direct al balkjes willen lopen, terwijl ze een tijd heeft stil gestaan. Paard geeft heel duidelijk aan dat jij veel te hard van stapel loopt. Ga eerst een terug naar de basis. En dan gewoon zonder de balkjes. Bouw eerst rustig de conditie op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:38

Tjonge waarom weer negatief beginnen doen?? Ik vraag niet meer dan gewoon nuttige info en wordt alweer eens voor schut gezet. Typisch Bokt zeker??

Misschien vermeld in ook iets te weinig info??

Ik was sowieso van plan om nu eerst met longeren of lange teugels te beginnen. Als ze dan goed luisterde kan ik drafbalkjes gaan toevoegen. En pas daarna een lage sprong.

Gisteren ging het best goed hoor. In de piste luisterd ze, maar erbuiten niet. Maar over de drafbalkjes gaat ze enthousiast springen (oortjes naar voren). Ik weet ook niet hoe zij vroeger bereden werd en om info moet ik natuurlijk weten wie de eigenaar was. De huidige eigenaar zie ik zelden, en als die er is zegt hij niet veel.

Daarnaast ben ik van zin om spring les te volgen want heb daar nog niet echt veel ervaring in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:39

Furrow schreef:
Ik zou haar eerst lichamelijk laten nakijken, je zei zelf iets van een slechte rug?

Ik vind de rug er gewoon uitzien alsof ze op jonge leeftijd te vaak bereden is geweest. (Doorgezakte rug?)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:43

MaricoGraphy schreef:
Furrow schreef:

Ik vind de rug er gewoon uitzien alsof ze op jonge leeftijd te vaak bereden is geweest. (Doorgezakte rug?)

Dan zou ik hem zéker even na laten kijken.

Verder zijn de reacties niet negatief bedoeld, maar de basis is gewoon heel belangrijk en kan je een hoop problemen (of zelfs ongelukken) voorkomen. En als het goed gaat is het voor jezelf ook leuker.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:50

Voor een paard/ pony waarbij nu nog zoveel onduidelijk is rondom de afspraken met zijn eigenaar en die jij maar 3 keer in de week zou kunnen trainen, zou ik niet zo hard van stapel lopen.

Bij een training van maar drie keer in de week gaat het behoorlijk lang duren voor een 13 jarige weer helemaal in top conditie is. Ik zou het idee van springlessen op de lange termijnplanning zetten en eerst basis dressuurlessen gaan volgen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:57

een spaans ras met springervaring die balkjes lopen niet kent.... ik weet niet....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:03

Kruising van Spaans ras is enkel wat ik vermoed. Ze heeft prachtig zacht golvende manen en staart, vacht en manen zijn ook erg zacht. Heeft een lichte ramsneus en is schimmel haha. Springen kan ze wel goed. Ze springt met veel ruimte over de balkjes. En ze is tevens ook braaf alleen wat te fanatiek. Misschien heeft ze ook te veel energie aangezien ze naast ruwvoer ook een soort meusli krijgt en de eigenaar zelf niets Met haar doet en ze haar energie niet kwijt kan in de wei want momenteel staat ze nog alleen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:05

Lange teugels hielp bij de haflinger overigens beter dan gewoon longeren. Ik kon hem dan nageefelijk laten lopen en hij luisterde dan ook beter naar mijn teugelhulpen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:08

Misschien moet je wat beter nadenken voordat je een topic opent, want je lokt bepaalde reacties namelijk uit. Daar reageer jij dan weer verontwaardig op, en dan gaat het balletje rollen.

Om op je openingspost te reageren:
Begin lekker bij de dressuur, en zorgt dat je alle gangen en haar tempo goed beheerst. Pas daarna kun je balkjes gaan toevoegen. Om een paard niet meer over een balk te laten springen is het vaak genoeg om het te gewoon een aantal keren te herhalen. Paard ontspannen > over balkje, springt? > paard ontspannen > over balkje etc etc.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:08

Heb je soms een filmpje van het rijden?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:10

:')

Dit paard had een lange poos stilgestaan, een doorgezakte rug en te lange hoeven. Je had er maar drie rondjes op gerekend, maar wel gestapt, gedraafd, gegaloppeerd en gesprongen.

Anyways, door gewoon bij de basis te beginnen. Geen sprongen neer zetten, maar eerst eens het koppie naar jouw hand om zetten en zorgen dat je in de dressuur goed met elkaar overweg kan en ze daar aan de hulpen is. Vervolgens beginnen met balken, en dan pas gaan denken aan sprongetjes.

En op die foto zie ik geen Spaans ras :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:23

Misschien eerst maar eens zorgen dat je er op de grond mee overweg kan TS, minstens net zo belangrijk... Als je al blij bent dat je hebt kunnen voorkomen dat ze er aan de hand in volle galop vandoor ging...

Ik zie er ook geen Spaans ras in. Die van mij heeft ook een prachtige zachte staart en een zachte vacht, maakt het niet meteen een Spaans ras.

Ik vind het niet bepaald fair dat je een onbespierd paard dat lang heeft stilgestaan meteen zo belast onder het zadel. Begin gewoon aan de basis, neem dressuurlessen en eventueel wat longeerlessen. Je kunt er nu eenmaal niet vanuit gaan dat ze meteen snapt dat jij wil dat ze over de balkjes draaft en niet springt.

Er zijn verder al veel goede tips gegeven waarin ik meega.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:27

MaricoGraphy schreef:
Tjonge waarom weer negatief beginnen doen?? Ik vraag niet meer dan gewoon nuttige info en wordt alweer eens voor schut gezet. Typisch Bokt zeker??

Misschien vermeld in ook iets te weinig info??

Ik was sowieso van plan om nu eerst met longeren of lange teugels te beginnen. Als ze dan goed luisterde kan ik drafbalkjes gaan toevoegen. En pas daarna een lage sprong.

Gisteren ging het best goed hoor. In de piste luisterd ze, maar erbuiten niet. Maar over de drafbalkjes gaat ze enthousiast springen (oortjes naar voren). Ik weet ook niet hoe zij vroeger bereden werd en om info moet ik natuurlijk weten wie de eigenaar was. De huidige eigenaar zie ik zelden, en als die er is zegt hij niet veel.

Daarnaast ben ik van zin om spring les te volgen want heb daar nog niet echt veel ervaring in.

Nee, niet typisch bokt. Maar het is het ene topic na het andere topic, met de meest uiteenlopende onderwerpen waardoor men misschien het idee heeft dat het een soort uitlokking is tot een soap/rel? :)*

Een prachtige staart en zachte vacht maakt zo'n dier nog geen spaanse schoonheid, net als dat een doorgezakte rug niet betekent dat ze vroeger te veel is gereden. Dat weet je niet, tenzij je met de eigenaar spreekt. Simpel zat, maar houd er rekening mee dat de eigenaar van het paard jou geen uitleg verschuldigd is.

Ik zou toch echt eens beginnen met fatsoenlijke lessen/instructie te vinden, al dan niet op een manege alvorens je begint over 'springinstructie' want ik heb zo het vermoeden dat de basis bij de pony ongetwijfeld in orde is, alleen nu bij jou nog ;) Dat is namelijk waarom deze witte doerak zo met je aan de haal gaat; ze weet dat ze het toch kan maken. Ik weet niet hoe raar ze heeft gedaan met die 3 rondjes rijden waar je het eerder over had gehad; maar als je er na 3 rondes afligt, laat die drafbalken onder het zadel dan al helemaal voor wat het is tenzij je een hele goede valtraining wilt volgen, door ponylief gegeven ;)

Het idee klinkt ongetwijfeld hartstikke leuk, maar je wilt en roept teveel. En dat is niet typisch bokt, maar dat is denk ik typisch teveel willen in 1 week. Neem de tijd. Dier staat er de komende 5 jaar toch nog volgens jouw eigen zeggen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:30

Witte doerak? Pony heeft jaren stil gestaan volgens ts en moest bij de eerste keer rijden binnen 3 rondjes drafbalken lopen en een sprong maken :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:33

Celiien schreef:
Witte doerak? Pony heeft jaren stil gestaan volgens ts en moest bij de eerste keer rijden binnen 3 rondjes drafbalken lopen en een sprong maken :roll:

Je snapt wat ik bedoel :+ Ik ben het ook niet met de trainwijze eens maar om d'r een spaanse witte schone te noemen ging me ook weer wat te ver :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:35

Jaa ik snap wat je bedoeld :+ lees het net teruf en was ook totaal niet aanvallend bedoeld, maar meer zo van die pony kan er niks aan doen, die wordt verhuisd en verwacht een springtouw te zijn na een 'pensioen'