Hoe paard actiever maken op buitenrit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe paard actiever maken op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:07

Hallo! :D

Ik rijd graag in het bos met mijn paard. Van een rustig stap ritje tot een fanatieke rit.
Nu houd ik er ook wel van om mijn paard wat sneller te laten gaan, alleen heeft mijn paard niet z'n top snelheid, of heeft ze wel maar toont ze niet altijd. :+ Wel galoppeert ze graag in het bos.

Hoe kan ik zorgen dat ze wat feller wordt in het bos? Hoe crossen/racen jullie buiten? Ik vindt het niet fijn om haar met zweepslagen en schoppen in de ren galop te zetten, dat spreekt voor zich.
Wat ik zelf al doe is vanuit stap gelijk naar voren te drijven, daar wordt ze wel erg heet van. Maar misschien hebben jullie wel meer tips. ;)

Als ze met een ander paard naar buiten gaat, dan kan ze plotseling wel erg hard galopperen.

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 05-04-15 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel op verzoek veranderd.

Shellebel93

Re: Hoe paard in de rengalop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:08

waarom zou je uberhaupt ren galop willen? Meestal zijn paarden dan niet meer goed te besturen en zit er bijna geen rem meer op.. Ik zou gewoon gecontroleerd gaan galopperen..

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:10

haha, wat grappig, veel mensen willen juist af van het geren in het bos, maar jij wilt het juist.
Ik heb geen idee hoe je het kunt 'activeren' maar het lijkt me ook niet echt handig, stel je komt tegenliggers tegen, dan heb je je paard nooit op tijd terug.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:13

Mocht je controle hebben, wat het begin is heb ik er wel een trucje voor wat bij mijn arabiertje zeer goed werkt :)

Ik zet haar dan even stil, en laat mijn stalgenoten doorrijden. Ze wordt gelijk alerter, oortjes er op, staartje omhoog. Dan langzaam de druk ophogen (let op, doe dit alleen als je paard NIET angstig is!), been aanleggen maar nog even vasthouden van voor. Als je voelt dat ze echt opgelden is kan je dr van voor loslaten, en een aanmoedigingsroep "ja" werkt super bij mijn merrie. Romaissa vindt dit echt helemaal geweldig en is nog goed bestuurbaar, maar blijf zelf ook alert want dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden ;)

Zorg wel voor een recht, afgelegen en overzichtelijk pad, zodat je op tijd kan remmen voor tegenliggers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:14

Shellebel93 schreef:
waarom zou je uberhaupt ren galop willen? Meestal zijn paarden dan niet meer goed te besturen en zit er bijna geen rem meer op.. Ik zou gewoon gecontroleerd gaan galopperen..

Wat is daar raar aan? Rengalop is een normale gang hoor. Ik wil haar zo als hier al gezegd is wat meer activeren.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:15

ik moedig de mijne flink aan met stem en extra been hulp. op het strand werkte dit perfect. ook was hij nog goed controleerbaar waar nodig :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:15

zou ook eerst goed aan de conditie werken. Ook bewust trainen aan een vlotte galop. Dat langzaam uitbreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:17

WildDreams schreef:
Mocht je controle hebben, wat het begin is heb ik er wel een trucje voor wat bij mijn arabiertje zeer goed werkt :)

Ik zet haar dan even stil, en laat mijn stalgenoten doorrijden. Ze wordt gelijk alerter, oortjes er op, staartje omhoog. Dan langzaam de druk ophogen (let op, doe dit alleen als je paard NIET angstig is!), been aanleggen maar nog even vasthouden van voor. Als je voelt dat ze echt opgelden is kan je dr van voor loslaten, en een aanmoedigingsroep "ja" werkt super bij mijn merrie. Romaissa vindt dit echt helemaal geweldig en is nog goed bestuurbaar, maar blijf zelf ook alert want dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden ;)

Zorg wel voor een recht, afgelegen en overzichtelijk pad, zodat je op tijd kan remmen voor tegenliggers

Dank je wel! Dit kan ik inderdaad eens proberen. Maar hoe gebruik je dit als je alleen bent? Gebruikt ze de rengalop dan niet omdat ze bij de anderen wilt komen in plaats van dat ze even lekker mag rennen? Wordt dat niet anders geïnterpreteerd? Zo van: Ik moet nu rennen om bij de groep te blijven?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:18

WildDreams schreef:

Dit zou ik dus echt niet doen, heel handig om je paard te leren dat 'ie moet gaan racen als de rest van de groep doorrijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:18

Knert schreef:
zou ook eerst goed aan de conditie werken. Ook bewust trainen aan een vlotte galop. Dat langzaam uitbreiden.

Ja we zijn ook bezig met de conditie. Flinke stukken stappen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:19

Fiffill schreef:
WildDreams schreef:

Dit zou ik dus echt niet doen, heel handig om je paard te leren dat 'ie moet gaan racen als de rest van de groep doorrijdt...

of je doet het daarna nog een keer of wat, waarbij je hem weer leert rustig te blijven.
uiteindelijk heeft ie maar te luisteren naar de ruiter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:19

Rengalop (4-takt) kun je alleen op echt lange stukken rijden (leeg strand bijvoorbeeld). Niet elk paard zal dit doen en het is zelden verantwoord in bewoond gebied.
Ik zou eens beginnen met wat tempowisselingen naar voren waarbij je de controle houdt, dan kun je een fijne middengalop rijden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:20

Elk paard kan in rengalop, zonder moeite, als het goed is :j Uitzonderingen daargelaten. (hele oude paarden of medische redenen)

Natuurlijk heeft elk paard een eigen 'topsnelheid'. Ik bedoel, mijn Fries kan echt laaaang niet zo hard als een paar KWPN'ers of arabieren bij mij op stal, maar toch kan ze zonder moeite in rengalop.

Hoe je paard in rengalop krijgen? Gewoon een mooi recht stukje vinden, aangalopperen en lekker laten gaan.. Meestal weten ze het zelf wel en gaan ze. En anders rustig wat aansporen, been geven, hoeft niet eens hard. Handen mee, desnoods nog stemhulpen. Moet lukken!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:21

Knert schreef:
Fiffill schreef:

of je doet het daarna nog een keer of wat, waarbij je hem weer leert rustig te blijven.

Ja een paard moet luisteren naar de ruiter maar dit lijkt me nou niet de meest handige manier.

faunty

vaak werkt samen met een stalgenootje een wedstrijdje doen ook goed , en anders goed aanmoedigen.
licht ook een beetje aan het ras hoor , een Arabier zal sneller in de race stand dan een fjord . ookal gaat onze fjord ook lekker hard tijdens een wedstrijdje , maar zorg wel dat er duidelijk samen geremt word en houd het controleerbaar.

WildDreams

AmoorM schreef:
WildDreams schreef:

Dank je wel! Dit kan ik inderdaad eens proberen. Maar hoe gebruik je dit als je alleen bent? Gebruikt ze de rengalop dan niet omdat ze bij de anderen wilt komen in plaats van dat ze even lekker mag rennen? Wordt dat niet anders geïnterpreteerd? Zo van: Ik moet nu rennen om bij de groep te blijven?

Voorop doet ze dit ook, dan blijven de paarden achter mij in een rustig tempo rijden of maken ze er een wedstrijdje van. Ook haalt ze vaak de rest van de groep in als ik en de anderen het toestaan, maar echt alleen rijden doe ik nooit dus ik weet niet precies hoe ik dit in mijn eentje zou oplossen haha :)
Voorop helpt het wel vaak als ik in de verlichte zit sta, aanmoedig met stem en mijn handen een stuk naar voren breng, dat is voor haar ook een teken dat ze mag gaan.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:22

Interval training

Maar of het een goed idee is vraag ik me af. Weet waar je aan begint

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:22

AmoorM schreef:
Knert schreef:

Ja we zijn ook bezig met de conditie. Flinke stukken stappen.

Van stappen krijgt je paard niet zo zeer conditie ;)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:23

Knert schreef:
Fiffill schreef:

Dit doe ik ook zeker hoor, wees gerust ;)
Ik kan er ook zo achter aan stappen terwijl ze draven, ik ben en blijf de baas. Maar dan drijf ik haar toch ook niet aan en geef ik haar die hulpen toch niet lijkt me? Dacht dat een paard altijd naar je hulpen moest luisteren, zoals Knert zegt? :Y)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:24

PP -> RT-V

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:25

Wat door velen als rengalop geinterpreteerd wordt is vaak nog steeds gewoon galop maar dan hard.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:25

Ik doe ook geregeld een rengalopje hoor :-), heerlijk!
Mijn paard is daarna altijd super fijn te rijden ik de bak, even het hoofd leeg rennen.
Doe het alleen niet te vaak, 1x in de 2 maanden ofzo.
Ik het begin deed ik haar aanmoedigen met been en stemhulp.
Nu hoef ik alleen naar "toe maar" te zeggen en weg is ze.......

Ik zou wel de paden proberen te afwisselen als je rengalop doe, en ook over die paden een keer alleen stappen of een rustig drafje of hand galopje.
Anders krijg je uiteindelijk wel een ongecontroleerd paard die uit zich eigen op die paden hard wilt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:26

Net zoals WildDreams zei: zorg wel voor een recht, afgelegen en overzichtelijk pad. Je moet op tijd kunnen remmen. Wees ook alert op dat je paard wel bestuurbaar blijft en niet op hol slaat/paniek schiet. Ik zou in het begin niet met andere paarden doen, juist om een vlucht reactie te voorkomen.

Mijn paard kon het eerst ook niet, maar heel langzaam (en alleen op het strand) uitgebouwd. Ik vind rengalop ook een goede manier om ze even lekker uit te rekken en te strekken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:26

Fiffill schreef:
WildDreams schreef:

Precies dat, ik zou het ook niet aanraden, dat kan in sommige gevallen gevaarlijk zijn, je kan het beter doen in je eentje en het je paard leren.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:28

Mijn vz pony heeft de rengalop ook net ontdekt. Ze vind het super leuk en is er soms ook echt even aan toe om haar koppie leeg te maken.
Maar doe dit alsjeblieft niet te vaak anders gaat je paard het bos zien als een racebaan ;)

Mijne heeft het "geleerd" door gewoon achter haar maatje aan te rennen, ze vroeg of het tempo iets omhoog kon, dat kon gezien ik goed de controle had en zo voelde ik de rengalop..