rustig paard ineens heel druk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mabby

rustig paard ineens heel druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:42

hoi! ik heb een vraag.. maar 5 jarige tinker heb ik nu ongeveer een jaar en zelf verkeersmak gemaakt, hij is nu ongeveer ruim een half jaar verkeersmak en dit ging erg goed, hij vond niks eng en ook alleen rijden was geen probleem. nu doet hij al sinds een maand heel erg raar, hij durft niet meer in zijn eentje naar buiten, vind alles dan eng en gaat er vaak vandoor.. maar nu doet hij het selfs ook als ik met andere paarfen rijd.. hi heefy volgensmij geen trauma ofzo en er is echt niks veranderd behalve dst ze nu weer naar het land gaan.. hij is nu de hele tijd onrustig terwijl het eerst een heel rustig paard was. heeft iemand misschien een idee waardoor dit zou kunnem komen of heeft iemand misschien tips? elke reactie is welkom!!!

Blixem

Re: rustig paard ineens heel druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:48

Misschien lente kriebels

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:41

Spijtig vind ik dit, dit is een mooi voorbeeld en je bent zeker niet de enige met dit soort problemen.
Je zult dit niet graag horen, maar ik ben heel zeker dat jij bij het beleren HEEL Grote fouten gemaakt hebt, heel veel basis dingen overgeslagen hebt, je dacht paard is toch braaf genoeg en die doet toch wat ik van hem vraag, neeeeeeeee
Het paard is nu geworden wat jij van hem hebt gemaakt, paard heeft hier geen enkele schuld aan, zoek de fout bij jezelf.
Om dit weer een beetje goed te maken zal het eigenlijk hernieuwde basis-belering moeten worden, maar dan hopelijk beter gedaan dan dat jij het tot nu toe hebt gedaan.
Spijtig voor jou, maar vooral ook voor het betreffende paard, die heeft enkel verkeerde lessen gekregen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:22

Wat een onzin hierboven; hoe weet jij hoe het paard ingereden is. Kan ook gewoon komen omdat het paard nu op de weide staat en meer suikers binnen krijgt door het voorjaarsgras.
Vaak is dit een kwestie van wennen. Wellicht kun je de weidegang ook wat langzamer opbouwen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:28

Is hij in het weiland ook onrustig of alleen als je er op zit en naar buiten wil?

Is er behalve de overgang naar de wei nog iets veranderd in voer?

Is de wei ver van de plek waar hij van de winter stond?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:37

aeolusnr1 schreef:
Spijtig vind ik dit, dit is een mooi voorbeeld en je bent zeker niet de enige met dit soort problemen.
Je zult dit niet graag horen, maar ik ben heel zeker dat jij bij het beleren HEEL Grote fouten gemaakt hebt, heel veel basis dingen overgeslagen hebt, je dacht paard is toch braaf genoeg en die doet toch wat ik van hem vraag, neeeeeeeee
Het paard is nu geworden wat jij van hem hebt gemaakt, paard heeft hier geen enkele schuld aan, zoek de fout bij jezelf.
Om dit weer een beetje goed te maken zal het eigenlijk hernieuwde basis-belering moeten worden, maar dan hopelijk beter gedaan dan dat jij het tot nu toe hebt gedaan.
Spijtig voor jou, maar vooral ook voor het betreffende paard, die heeft enkel verkeerde lessen gekregen.

Heel bijzonder dat je dit vanaf afstand kunt weten. Dit soort reactie kan ik gewoon niet serieus nemen als je niet eens de hele situatie kent, dus ts niet en paard niet.

TS is er niemand in de buurt die je helpen kan, dit is iets wat moeilijk vanaf bokt op te lossen is. Sluit alle medische zaken uit om te beginnen, weet zeker dat je zadel goed ligt en derg. Is hij bij iedereen onrustig? Heb je hem deze winter ook gewoon doorgetraind?Er zit momenteel nog veel fructaan in het gras (=suiker), sommige paarden kunnen hier meer op reageren. Hoe zit het met zn voer, wordt hij normaal doorgevoerd?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:46

Is er echt helemaal niks veranderd? Nieuw kuddelid? Nieuw zadel? Ander voer?

Ik heb een paar ideetjes.. Het zou inderdaad lente kriebels kunnen zijn. Zien we bij onze paarden ook heel erg

Het zou ook de puberteit kunnen zijn. Paard is uitgegroeid, houdt meer energie over, lekker aan het pubereb, icm lente kriebels..

Mss iets gebeurt dat hij eng vond buiten? Is hij ergens van geschrokken? Gevallen en pijn gehad?

Ik ben maar een beetje aan het brainstormen hoor. Je kan eens proberen met hem naar buiten te gaan aan de hand. En dan eens goed gaan kijken wat hem triggert om druk of onzeker te worden. Succes!

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:56

Alsof ik het zelf heb geschreven.
Mijn 5 jarige ruin is altijd super braaf in het verkeer, schrikt nergens van.
Gisteren wilde ik het bos in met een stalgenoot, we waren net voorbij een druk kruispunt.
Ineens begint hij te steigeren hij wilde niet stoppen, het was op een druk fietspad dus ik geef hem een tik.
Hij schiet naar voren, hij draait zich om en schiet er zo vandoor..
Over het drukke kruispunt, bijna onderuitgegaan, ik had echt geen rem meer.
Uiteindelijk hem toch teruggekregen, weer terug gegaan naar mn stalgenoot, weer net voorbij de stoplichten, het ging weer goed.
En weer uit het niets omdraaien en in volle galop het kruispunt over.
Toen maar opgegeven en terug gegaan naar stal.
De hele terugweg een druk schrikkerig paard gehad, eenmaal terug op stal in de bak niks aan de hand, gewoon weer het paard wat ik kende.
Echt een levensgevaarlijke situatie was het, zowel voor mij en mijn paard als alle weggebruikers.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet eigenlijk..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:02

aeolusnr1 schreef:

En laat me raden... tegen een goed tarief wil jij ts haar paard vast resetten en de basis er goed opzetten. Ik vind je reactie behoorlijk onbeschoft. Je kent ts niet, je kent het paard niet. Hoe kan je nu vanachter de pc/telefoon zulke conclussies trekken.

Lastig probleem ts. Kan je voor jezelf terug halen wanneer het precies begonnen is?
Misschien lente in zn bol, maar dat duurt bij die van mij altijd maar een paar dagen, en dat komt dan af en toe terug(maar goed ieder paard is anders)
Of zou het kunnen dat hij jouw niet meer genoegals leider ziet en nu zelf nerveus aan het bekijken is of de situatie wel of niet veilig is? Doet hij dit aan de hand ook, of alleen als je eropzit?

Heb je les? Het is denk ik verstandig om er iemand bij te halen die kan zien waarom je paard zo reageerd en je er doorheem kan helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:13

Tussen 5 en 7 jaar komt bij de meeste paarden hun echte karakter pas goed tot hun recht.
Ze beginnen dan langzaam uit te zwaren en worden volwassen. Niet enkel in het lichaam maar ook in het hoofd. Vaak moet je ze rond die leeftijd wat meer aan het werk gaan zetten, verder ontwikkelen en duidelijke bevestigingen geven.
Wat vaak verkeerd gaat is dat mensen denken dat hij AL 6 maanden braaf is en dus braaf blijft. Dit klopt niet. Hij is pas sinds SLECHTS 6 maanden aan het leren om verkeersmak te worden. Als je dan zelf te relaxed wordt dan laat je het paard in feite alleen en is hij op zichzelf aangewezen. Je geeft hem dan alle reden om angstig te worden. Een paard van 5 is pas net baby af.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:41

aeolusnr1 schreef:

Whaaaa dit vind ik echt wel een hele grappige reactie, whoppa vol in de aanval naar ts terwijl je niet eens weet hoe het paard ingereden is.............ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit soort reacties geeft ??

Ts: er kunnen meerdere oorzaken aan de hand zijn, best lastig te bepalen op deze manier, is er iemand die je paard kent en eens mee zou kunnen rijden met je om te kijken of het nu een soort protest gedrag is of dat hij wellicht wat reageert op de harde wind ( daar is de mijne nu bv best wat drukker van de laatste weken) . Succes in ieder geval.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:56

aeolusnr1 schreef:

Ik moet hier wel heel erg om lachen hoor! Ben jij helderziend geworden ofzo?! Niet oordelen zonder de situatie te kennen!

Ts hoe is je paard in omgang? Is hij dan ook zo druk? Kan het ook niet uitproberen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:03

Magnesium tekort misschien?

En je kunt het heel gemakkelijk erbij gaan geven, want te veel plassen ze uit, dus is heel gemakkelijk uit te testen of dat het is of niet, zonder dure bloedtesten te hoeven gaan doen.
Heb er al meerdere jaren ervaring mee met mijn eigen paard en het is heel opvallend en als je het niet gelijk doorhebt, kan het zelfs (met zon sensibel kanon als mijn Tuiger is) ronduit gevaarlijk worden, maar magnesium tekorten doen bij mens en paard precies hetzelfde; Het maakt ontzettend gestresst en angstig.

Enne Aeolusnr.1 , ga jij je mond eens wassen met zeep joh! Hoe durf je!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:03

Ik weet al waarom het paard zo druk is, aeolusnr1 zit hem achter elk bosje in de gaten te houden :+

Maar even zonder gekheid, veel Tinkers zwaren op deze leeftijd nog eens uit, hij bouwt ook nog eens spieren op door het rijden en nog lekker sappig gras erbij.
Is je zadel niet gaan knellen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:14

De reactie van aeolusnr1 is wel erg vreemd. Als ik heel eerlijk moet zijn verrast me dat. Normaal heeft diegene best goede tips en adviezen. Maar deze reactie.......

Maar goed.
Wellicht toch de overgang naar het land. Paard zal toch de lente in z'n koppie hebben.
Kan verder niet echt tips geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:52

Ik begrijp heel goed dat ts en heel veel anderen mijn antwoord niet graag lezen.
Maar als je ts haar profiel bekijkt ze is 14j oud en heeft zoals ze zelf zegt haar Tinker zelf beleerd, das allemaal leuk en fijn en zoals idd de meeste Tinkers wel zijn , het zijn eerder rustige paarden die niet vlug opkijken en niet erg schrikkerig aangelegd zijn, dus het beleren ging in eerste instantie vrij makkelijk.
Het betreft een jong paard, dus die krijgt meer spieren net ook door de training en het werken met het paard, die gaat idd de ruiter ook uitttesten van waar liggen hier de grenzen en dergelijke, en die merkt dat grenzen soepel en rekbaar zijn, en tjaaaa dan kom je ineens bij een situatie dat er ineens geen rem of geen stuur meer is.
Ik hoef daar helemaal niet helderziend voor te zijn om dit te kunnen inschatten, ik hoef het paard daar ook niet echt voor gezien te hebben, de kans dat dit het probleem is, is bijzonder groot.
En idd ik train zelf professioneel paarden, maar wil mij zeer zeker niet opdringen hier, ik wil alleen maar zeggen zoek de fout bij jezelf, want dit is heel duidelijk er zijn heel veel fouten gemaakt bij het beleren anders heb je echt zo'n situatie echt niet.
Zoek goede instructie een trainer daar bij jou in de buurt, die dan samen met jou dit gaat oplossen.
succes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:55

Ze zegt dat ze de tinker zelf verkeerssmak gemaakt heeft maar zelf volledig opgeleerd dat lees ik niet hoor?

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:00

Is hij alleen druk als je buiten rijdt of ook in de bak? Misschien is hij je gewoon aan het uit proberen, maar misschien is ie ook wel gegroeid waardoor het zadel niet meer lekker ligt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:09

Kan natuurlijk 100 dingen zijn.
Van eventueel fouten die je zelf hebt gemaakt met rijden of die je nu maakt met rijden, omdat je net niet handig genoeg bent.
Maar ook, paard heeft ondertussen betere balans en kan dus ook eens iets doen wat je niet verwacht, terwijl hij daarvoor zo bezig was met wat hij nou precies moest doen dat hij geen tijd meer over had voor andere zaken.
Paard staat nu weer op de wei, ander voer dus, allicht andere groepssamenstelling.
Paard kan eventueel wat mankeren of mankeerde wat dat nu weg is.

Kortom zo simpel is het niet.

Voor je idee, heb een 9 jarige, verkeersmak zo braaf als wat, oh, foei! Ook zelf doorgereden, waarmee
ik altijd gewoon over straat ga en die stond 2 wkn geleden ook ineens in de voortuin van de boer,
gingen op een hulststruik af achterwaarts waar metalen standaard stond dus bij moeten sturen de tuin in.
Om.. 2 eendjes en een reiger 8)7 , denk ik.
Stuk verderop waren 2 roestige tonnen ineens eng (Staan er al weken) en moest ik afstappen omdat ik daar toch echt in een S-bocht midden op straat stond met paard dat alle kanten op ging behalve voorwaarts. Na de bocht er weer op en verder gehobbeld, vervolgens heerlijk gedressuurd, want hij was in ieder geval goed wakker.
(zo wakker dat ie ineens ook een plastic zakje op de bakrand met eten van de instructie erin, dus zowel instructie als ik lagen in een deuk, af en toe is het zo'n heerlijk ui.)
Dag erna zag ie nog ergens wat en is nu weer over, lente fratsen of zo.

Dus best kans dat die van jou dat ook heeft en dan is het zaak dat je wel meteen overtuigend daar wat mee doet, anders geef jij geen leiding en ben jij niet de persoon die hij altijd kan vertrouwen. En dan gaat het fout, dus ga niet zelf verder eraan rommelen, maar vraag iemand om hulp die ervaren is met dit soort zaken.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:11

aeolusnr1 schreef:
Ik begrijp heel goed dat ts en heel veel anderen mijn antwoord niet graag lezen.
Maar als je ts haar profiel bekijkt ze is 14j oud en heeft zoals ze zelf zegt haar Tinker zelf beleerd, das allemaal leuk en fijn en zoals idd de meeste Tinkers wel zijn , het zijn eerder rustige paarden die niet vlug opkijken en niet erg schrikkerig aangelegd zijn, dus het beleren ging in eerste instantie vrij makkelijk.
Het betreft een jong paard, dus die krijgt meer spieren net ook door de training en het werken met het paard, die gaat idd de ruiter ook uitttesten van waar liggen hier de grenzen en dergelijke, en die merkt dat grenzen soepel en rekbaar zijn, en tjaaaa dan kom je ineens bij een situatie dat er ineens geen rem of geen stuur meer is.
Ik hoef daar helemaal niet helderziend voor te zijn om dit te kunnen inschatten, ik hoef het paard daar ook niet echt voor gezien te hebben, de kans dat dit het probleem is, is bijzonder groot.
En idd ik train zelf professioneel paarden, maar wil mij zeer zeker niet opdringen hier, ik wil alleen maar zeggen zoek de fout bij jezelf, want dit is heel duidelijk er zijn heel veel fouten gemaakt bij het beleren anders heb je echt zo'n situatie echt niet.
Zoek goede instructie een trainer daar bij jou in de buurt, die dan samen met jou dit gaat oplossen.
succes.

Hier idem, ik zie nergens staan dat ze de tinker zelf heeft beleerd. Wel heeft ze hem verkeersmak gemaakt. Ik vind je reactie ook iets wat overdreven. Ik vind het voor Ts erg naar dat dit gebeurt maar met zo'n antwoord komt ze nergens natuurlijk.
Ts ik heb dit ook gehad (nee heb haar zelf niet ingereden :p) ik zou een instructrice vragen je te helpen en eventueel een keer met je mee te gaan op pad zodat je aan het probleem kan werken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:16

ok wie dan het beleren ook gedaan mag hebben maakt op zich niet uit, ik wijs ook niet met een beschuldigende vinger naar ts, feit is wel rem en stuur zijn er af en toe wel en af en toe niet, dus basis is niet in orde, dat is toch duidelijk.
Op deze manier neem je een risico dat je dus eigenlijk al kon inschatten dat het er is, fout blijft dus nog steeds een onafgewerkte opleiding/training van het paard.
Ik weet ook wel een levend wezen (hier een paard) kan natuurlijk altijd wel iets onverwacht naar voren brengen, maar de meeste dingen kan je zo trainen dat er eigenlijk bijna geen risico aan verbonden is, dat de controle over het paard , zijn aandacht, en waar en hoe hij zijn benen zet je dit toch altijd wel weer vlug onder controle krijgt.
Ik merk heel dikwijls, dat ruiters die een onbestuurbaar en heel druk paard hebben waar ze na een paar ongevallen soms ook schrik van krijgen, er een goede en zelfzekere ruiter opzetten en plots blijkt dit paard ineens te veranderen in een braaf en welwillend en meewerkend dier.
Dit is geen toverij, dit is gewoon een bewijs dat rijtechnische bagage, kennis en inzicht, gevoel voor de reactie en hoe paarden leren , een heel ander resultaat laten zien.
Het is idd zo dat sommige , eigenlijk de meeste paarden volgens de seizoenen iets vlotter en of heviger kunnen voorkomen, maar het is dan ook aan de ruiter die toestanden weer te kunnen opvangen en zo het paard mentaal bij ou te houden, eens dat gelukt is is ook het probleem ineens verdwenen.

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:04

En toch heeft aeolusnr1 gelijk.
Basis is een goede voorbereiding.
Enkel en alleen dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:45

Maar dan nog kunnen jullie daar vanuit den luie stoel niet over oordelen of dit bij de ander wel of niet goed is gebeurd.

Het is niet voor niets dat de beste stuurlui altijd aan wal staan he...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:29

witenbruin schreef:
En toch heeft aeolusnr1 gelijk.
Basis is een goede voorbereiding.
Enkel en alleen dit.

Er staat nergens dat ts het paard zelf heeft ingereden. Er staat alleen dat ts het paard verkeersmak heeft gemaakt dus nee aeolusnr1 heeft niet gelijk want men weet niet wie het paard heeft ingereden.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:36

Ik zou er iemand bij halen en samen kijken wat het probleem kan zijn. Iemand met veel ervaring die jou en je paard kunnen helpen. Zodat het buiten rijden weer prettig wordt.