paard rijden na 7 weken rust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

paard rijden na 7 weken rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 14:03

Hallo bokkertjes! /3

Mijn paard mocht namelijk 7 weken niet uit de stal komen omdat het rhinovirus een straat verder zat. (Limburg, België) Nu kan ik na de examens eindelijk weer rijden. Maar omdat mijn paard nog al een hevig jongetje is met redelijk bloed in hem, ga ik toch met een klein hartje op mijn paard kruipen ... :\
Iemand tips hoe ik hem toch echt wel rustig kan houden? :?
Ga hem zowiezo enkele uren ervoor op de wei zetten + met uitbindertjes longeren!

Polly
Moderator Algemeen

Re: paard rijden na 7 weken rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:52

Heeft je paard serieus 7(!!) weken in zn hok gestaan omdat er een straat verder een rhino uitbraak was???

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:54

Eerst even losgooien? Ben het ook wel wat met de bovenstaande reactie eens...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:57

Waarom zo lang ts? Eerst losgooien dan longeren dan erop.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:59

Eerst maar eens een paar dagen weer in het weideritme komen, wat longeren en wandelen. Dan is ie wel weer in zn normale doen. Helemaal als jij je er zorgen om maakt dat ie fel is.
Maar is hij 7 weken echt de stal niet uitgeweest??? Als ik dat met mijne probeer is er na 3 dagen geen stal meer over....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:01

Laat je paard eerst maar gewoon een paar dagen uit de stal zodat ie lekker vrij kan bewegen voordat je erop kruipt. Als je er nu na een paar uur wei erop gaat zitten, is het de goden verzoeken :=

Wil je wel rijden, stap dan alleen. Rustig aan weer opbouwen.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:05

Ik zou inderdaad doen wat Bernoe zegt. Eerst weer een week de wei op en longeren etc. Dan pas erop zou ik zeggen.

Een paar jaar terug was bij ons in de buurt ook Rhino uitgebroken. Ik kon toen ook een tijd niet rijden. Is niet ideaal. :n

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:21

Rhino is gewoon erg lastig in dat opzicht.
En als het echt zo dichtbij is, logisch dat ze er niet uit mogen, wel lastig!

Lekker op de wei, longeren en na een aantal dagen, rustig beginnen!

Succes

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:25

Tuuuurlijk, hij kwam elke dag wel even op de wei! hoe erg zou het anders zijn voor mijn allerliefste vriendje! Maar rhino is wel zééééér besmettelijk hé + de dodelijke versie was een straat verder bezig ... Logisch toch dat je dan niet meer buiten gaat? of ben ik nu zo mis? Als er 1 paard rhino heeft in je stal en dan uitademt kan het zelfs zijn dat de andere paardend dit oook krijgen. Alle manege's in de buurt waren 6 weken gesloten uit voorzorg. De 7e week kan ik niet rijden omv mijn examens. Misschien moeten jullie je dan eventjes inlichten wat rhino juist is. http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... irus.dhtml <-- dit artikel is een bewijs dat we gewoon niet buitenmochten, er was zelfs sprake van een verkeersverbod met paarden in dez buurt!!

Toch bedankt aan degene die WEL geantwoord hebben op mijn vraag!

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:28

Ik zou eerst lekker losgooien, dan longeren , dan er op gaan , behalve is het echt zo'n heet hoofdje is dan zou ik iemand er naast laten lopen met n longeerlijn zodat die m nog lichtelijk kan remmen als jij de controle totaal verliest..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:28

Uuuh heb je op stal dan 0 faciliteiten om te rijden? Dat de rhino zo dichtbij was, is natuurlijk vreselijk. Echter moet je op je eigen stal dan toch gewoon kunnen rijden met de benodigde voorzorgsmaatregelen?

Voor nu, eerst ff los, longeren en er dan nog even op.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:30

Ik begrijp uit je verhaal dat je ook geen buitenbak ter beschikking hebt dus?
Zolang je op je eigen erf rijd is het risico net zo groot als dat je paarden in de paddock staan op het erf.

Ik zou sowieso eerst longeren een paar dagen achter elkaar en daarna er pas opstappen

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:33

Ik heb namelijk geen piste. +Het weer was de voorbije weken zéér slecht. Dus de weides waren te nat om te rijden. Deze zomer wordt er een piste aangelegd!
Ja hij heeft toch wel wat bloed op hem zitten. Is een Bernstein x Amor ... Is dus niet 1 van de rustigste }:)
Bedankt voor de tips, maar zouden jullie aub alleen op mijn vraag willen antwoorden ipv alleen maar nutteloze commentaar te geven! :n

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:38

Een paard bouwt spanning op als zn hoofd in de lucht is, dus zorg dat zn hoofd laag blijft hoeft niet nagefelijk te zijn maar wel rustig, een plekje om zn hoofd naar beneden te krijgen zodat ie rustiger word is je voet ( met rijden ) even tussen zn schouder te doen klinkt misschien heel gek maar werkt wel. Als hij heel hard gaat rij m op de volte. Bij correct ingereden paarden zit de rem op de buiten hand dus zet je buitenhand iets naar buiten en ontspan weer als ie terug komt.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:42

WOW renske bedankt! Dit bedoelde ik met tips!
THANKS!! <3

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:44

Zo ts, kalm aan een beetje! Misschien kun je zelf voortaan duidelijker zijn want als je je beginpost even opnieuw leest kun je misschien begrijpen dat het overkomt alsof je paard 7 weken heeft binnen gestaan.
Verder geef je de oplossing zelf al, gewoon even longeren voordat je erop gaat.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:51

Vala schreef:
Zo ts, kalm aan een beetje! Misschien kun je zelf voortaan duidelijker zijn want als je je beginpost even opnieuw leest kun je misschien begrijpen dat het overkomt alsof je paard 7 weken heeft binnen gestaan.
Verder geef je de oplossing zelf al, gewoon even longeren voordat je erop gaat.

Daar ging het niet om je kan een paard lang longeren maar als je paard het spannend vind dat je er op gaat dan heb je niet aan longeren, ze vraagt om tips tijdens het rijden om hem dan rustig te houden en niet hoe ze hem moe moet krijgen voor het rijden :j

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:55

Bedankt renske! iemand die me snapt :o

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:58

Ze vraagt hoe ze hem rustig kan houden in het algemeen, dus niet onder het zadel tijdens het rijden. Vandaar dat ik en met mij ook de meeste komen met losgooien/longeren. Iets wat ts ook in kleine letter erbij heeft gezet. Wellicht handiger om de openingspost wat meer info te geven en specifieker te vragen/formuleren wat ze wil. We zijn niet helderziend.

Verder veel succes ts.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:59

martine0503 schreef:
Ze vraagt hoe ze hem rustig kan houden in het algemeen, dus niet onder het zadel tijdens het rijden. Vandaar dat ik en met mij ook de meeste komen met losgooien/longeren. Iets wat ts ook in kleine letter erbij heeft gezet. Wellicht handiger om de openingspost wat meer info te geven en specifieker te vragen/formuleren wat ze wil. We zijn niet helderziend.

Verder veel succes ts.

Je zegt precies wat ik bedoel, misschien snappen ze jou wel?

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:02

"Maar omdat mijn paard nog al een hevig jongetje is met redelijk bloed in hem, ga ik toch met een klein hartje op mijn paard kruipen ... :\
Iemand tips hoe ik hem toch echt wel rustig kan houden? "
Toch wel duidelijk dat ik tips bedoelde voor erop? of niet soms?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:10

Gezien de reacties niet, want er worden voornamelijk tips gegeven om te doen voor je erop gaat. Ik heb er ook wel eens tegenop gezien om na ruim 3 maanden weer op mijn paard te klimmen terwijl ie mega fris was, dat was ook met losgooien en longeren op te lossen. Dus ze raar vind ik alle reacties niet. Misschien is het voor jou heel logisch wat je schreef, maar voor anderen minder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:10

BEH > RT-V

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:20

Jeetje ts, even kalm aan. Je reacties zijn overbodig fel en dat trekt nou niet echt mensen aan om je goede tips te geven. Bokt probeert alleen maar te helpen!

Ontopic,
Eerst longeren en losgooien zoals is gezegd. Daarna zou ik er op gaan en even stappen, aangezien het je eigen is zou je wel moeten kunnen voelen of hij heel heet is of niet. Is hij heet, blijf stappen en hou het bij stappen. Valt het mee, doe een of een paar rondjes draf, maar laat het daar ook bij. Gaat hij wel te hard? Zet hem op de volte, ophouding + ontspannen, werkt het niet? Terug naar stap/halthouden. Paar stappen stap en dan weer aandraven. Laat het tempo van jou zijn!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:24

Als je er zelf al zo tegen op ziet om er op te gaan zou ik iemand anders vragen er op te gaan. Jou paard voelt jou spanning aan en een fris paard en een gespannen ruiter is ook geen fijne start.