Hoe herken je een goede instructie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSylvano

Hoe herken je een goede instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:22

Na 3 jaar t rijden weer opgepakt te hebben met een leuk maar onervaren bijrijdpaard (rij m nu een maandje) opzoek naar een instructrice. Gisteren een proeflesje gehad van gediplomeerd instructie rijdt zelf z2, en het ging best goed, buitenteugel binnenbeen (heel anders dan die gewend is) en reageerde daar erg goed op ze leek er ook wel echt verstand van te hebben gaf fijne aanwijzingen en t werkte ook wel voor ons, volgende week weer een proeflesje met iemand maar hoe herken je nou DE instructrice?

EngeltjeS

Re: Hoe herken je een goede instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:25

mijn ervaring is, dat je na 3 lessen ongeveer wel zeker weet of het iemand is voor je of niet :)
Ik zou zelf niet te vaak willen wisselen, met proeflessen. Soms kan informatie erg tegenstrijdig overkomen.

Wanneer herken je DE instructrice? als je het gevoel hebt om veel van die gene te kunnen leren en accepteren :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:29

Instructie hoort imo altijd het paard voorop te zetten, dus geen gepluk/geruk aan het bit etc.
Daarnaast voor alles wat je doet een goede onderbouwing kunnen geven. Waarom moet je iets doen? Wat doet dat in het lijf van het paard?

Het lastige is dat er een hele hoop instructeurs zijn die niet weten waar ze het over hebben maar wel mooie praatjes kunnen houden. Bijv. ''geef kneepjes in de teugel want dan gaat het hoofd omlaag en dan ontspant hij en geeft na''.
In de werkelijkheid probeert het paard alleen maar dat vervelende gevoel in de mond weg te halen. :+

In de zoektocht helpt het je ook om zelf al veel theorie te lezen zodat je voor een deel al weet hoe het zit.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:34

Air schreef:
Instructie hoort imo altijd het paard voorop te zetten, dus geen gepluk/geruk aan het bit etc.
Daarnaast voor alles wat je doet een goede onderbouwing kunnen geven. Waarom moet je iets doen? Wat doet dat in het lijf van het paard?

Het lastige is dat er een hele hoop instructeurs zijn die niet weten waar ze het over hebben maar wel mooie praatjes kunnen houden. Bijv. ''geef kneepjes in de teugel want dan gaat het hoofd omlaag en dan ontspant hij en geeft na''.
In de werkelijkheid probeert het paard alleen maar dat vervelende gevoel in de mond weg te halen. :+

In de zoektocht helpt het je ook om zelf al veel theorie te lezen zodat je voor een deel al weet hoe het zit.

Heb de opleiding paardenhouderij gedaan voor een groot deel dus theoretisch weet ik wel wat, ze had idd goede onderbouwing maar toch vindt ik t zo lastig t is zo belangrijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:41

Ik vind het belangrijk dat instructie geen dwang oplegt naar het paard maar zoekt naar een vriendelijke samenwerking. Ook dat iemand duidelijk kan uitleggen wat er bedoelt wordt, maar ook waarom en hoe je dat doet en hoe je leert voelen. Want iemand kan je wel fantastische dingen laten doen, maar als je niet voelt hoe je dat doet kun je daar de rest van de week niks mee.

Succes met je zoektocht!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:49

Goede instructie voor mij is iemand met heel veel kennis en ervaring, weet waarover hij/zij praat,
het over kan brengen in jip/en janneke taal, geen stappen overslaat en waarbij je niet vastloopt.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 21-03-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:50

listiglistje schreef:
Goede instructe voor mij is iemand met heel veel kennis en ervaring, weet waarover hij/zij praat,
het over kan brengen in jip/en janneke taal en waarbij je niet vastloopt.

Dit, maar toch vind ik zelf ook vreselijk moeilijk.
Afgelopen jaar bij heel wat mensen wezen kijken, maar durf nergens meer heen.
Want vind het vervelend om te vertellen dat het niet bevalt HAHA :')

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:53

Ik denk dat dat voor iedereen verschilt.
Mijn instructrice heeft zeeën van geduld. En kan iets op heel veel manieren uitleggen. Als ik het de eerste keer niet snap, probeert ze het op een andere manier. Dat vind ik persoonlijk heel prettig. Mijn paard voelt zich niet gedwongen, en ik ook niet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:00

Een goede instructeur werkt aan jouw rijkunst om het paard optimaal te laten lopen, je zult dan dus vooral horen dat jij het fout doet ;)
Verder moet het ook gewoon klikken met de persoon zelf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:13

En het moet een goed gevoel geven! Les = leuk! (Dat vind ik tenminste). Aan het eind van de les zijn we allebei een beetje moe (paard wat meer dan ik :) ) maar voldaan en zijn we weer een stapje verder...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:26

Bovengenoemd allemaal, maar wat ik persoonlijk nog wil toevoegen is dat een instructrice duidelijk moet aangeven wat je moet doen, waarom je dat moet doen, war het resultaat zal zijn en waarom dat dan belangrijk is. Dus de berijder bewuster leren te trainen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:30

Iemand die ook op jouw houding let. Heb instructrices gehad die alleen maar keken naar het paard en hoe ik erop zat maakte niet uit..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:52

listiglistje schreef:
Goede instructie voor mij is iemand met heel veel kennis en ervaring, weet waarover hij/zij praat,
het over kan brengen in jip/en janneke taal, geen stappen overslaat en waarbij je niet vastloopt.

Dit ja,
Met daarbij: Die een probleem van meerdere kanten kan bekijken, (dus als het ene niet werkt/aankomt dan op een andere manier proberen/uitleggen)

Verder vind ik het voor mezelf belangrijk, dat er wel een redelijk tempo zit in uitleg/oefeningen. Dus net even een variatie voor hetzelfde doel etc.

(afgelopen tijd les gevolgd, en diegene zei alleen maar wat ik fout deed, toen het al zwaar fout ging -O- Verder geen ideeën aangebracht wat voor oefeningen etc. Dus ik was zelf aan het rijden en af en toe kreeg ik er commentaar op (of paard flipte weer eens voor de zoveelste keer in ongehoorzaamheid) Leuk als je al aardig kunt rijden, maar niet als je net een nieuwe rijstijl onder de knie probeert te krijgen.)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:52

Ben het eens met alles wat hier boven staat maar heb nog een aanvulling. Een goede instructrice leert je ook voelen. Voelen wat wel goed is en wat niet goed is. Zodat je ook thuis verder aan de slag kan. En weet naar welk gevoel je rijden wilt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:58

Wat ik heel belangrijk vind is dat een instructeur vertelt wat je wél moet doen. Ik zie om me heen veel te veel instructeurs alleen maar gillen wat iemand verkeerd doet zonder een goed alternatief te geven of uit te leggen wat ze dan wel willen zien.
Daarbij is het beter om iemand te vertellen wat ze wel moeten doen omdat hetgeen wat je niet moet doen in je onderbewustzijn toch mee gaat spelen. (denk niet aan een roze olifant :+ )

Daarnaast moet een een instructeur passen bij je doelen en je rijstijl. Zodra je tussen je lessen andere dingen gaat doen dan je in je lessen geleerd hebt ben je niet goed bezig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:34

RT-V >>> RT-D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:04

Het belangrijkste vind ik dat de persoon die mij helpt, weet waar hij het over heeft en zijn tactiek goed weet te onderbouwen. Niet alleen maar binnenbeen aanleggen en dat is het, maar waarom leg ik mijn binnen been aan (simpel voorbeeld).
Daarnaast moet hij zowel mij als het paard voor op zetten, ik moet goed en meegaand leren zitten waardoor ik het paard niet in de weg zit en dito moet het paard goed en gebalanceerd gaan lopen. Ik heb instructeurs gehad die of te veel met mij of te veel met het paard bezig waren.

Het alle belangrijkste vind ik het logische verstand van zaken, oorzaak en gevolg. Het paard deed zo omdat ik zo deed, dus als ik het de volgende keer zo doe, doet het paard zo. Daarbij ben ik een persoon die het soms gewoonweg bij iemand anders moet zien wat er bedoeld wordt. Dus ik zal het fijn vinden als de instructeur af en toe dingen voor doet op/met het paard zodat ik de stof beter begrijp.
Voorbeeld, laatst een les gehad met werken aan de hand. De theorie werd uitgelegd, instructeur deed het voor en ik snapte de bedoeling. Werkt fijner voor mij.

En natuurlijk het alle alle belangrijkste, het moet klikken tijdens de lessen, we moeten op één lijn liggen en daarbij moet ik durven te vragen en de slechte punten goed kunnen ontvangen (dus dat ik ze goed onderbouwd krijg). Maar ook wil ik per les vooruitgang zien, hoe groot of klein ook.

Als deze genoemde aspecten aanwezig zijn voor mij, dan is het voor mij dé instructeur. Zo niet, dan zoek ik een andere. :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:07

Voor mij moet het iemand zijn die bij mijn leerstijl past. Ik ben bijvoorbeeld meer een denker dan een doener, dus ik vind rustige uitleg veel prettiger dan 'probeer het maar eens'. Iemand die een beetje snapt tot waar ik gepushed kan worden, maar niet over die grens heengaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:11

Op een heel eenvoudige manier ineens heel lekker aan het rijden zijn doordat de juiste aanwijzingen op het juiste moment gegeven worden. En even een evaluatie aan het eind van de les vind ik wel fijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:14

Een goede instructie geeft aan wat je bij jezelf moet veranderen, waardoor je paard veranderd. Dus niet "hij moet ontspannen", maar bijvoorbeeld "haal die spanning uit je eigen onderrug". Ook zal je tijdens de les je paard voelen verbeteren. Daarnaast geeft een goede instructie je huiswerk mee, waar je thuis mee aan de slag kunt. Uiteraard geen gezaag, geruk en gepluk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:18

Angela schreef:
Een goede instructie geeft aan wat je bij jezelf moet veranderen, waardoor je paard veranderd. Dus niet "hij moet ontspannen", maar bijvoorbeeld "haal die spanning uit je eigen onderrug". Ook zal je tijdens de les je paard voelen verbeteren. Daarnaast geeft een goede instructie je huiswerk mee, waar je thuis mee aan de slag kunt. Uiteraard geen gezaag, geruk en gepluk.

Dat is dus een aanwijzing waar ik niks mee kan als ik niet weet hoe.. Ik ben tijdens het wijken geneigd scheef te zitten, maar dan moet ik voor mij gevoel een bepaald iets doen van mijn instructrice en dan blijf ik recht zitten :j
dat is echt fijn en op die manier forceer ik mezelf ook niet ergens.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:28

Joolien schreef:
Ik vind het belangrijk dat instructie geen dwang oplegt naar het paard maar zoekt naar een vriendelijke samenwerking. Ook dat iemand duidelijk kan uitleggen wat er bedoelt wordt, maar ook waarom en hoe je dat doet en hoe je leert voelen. Want iemand kan je wel fantastische dingen laten doen, maar als je niet voelt hoe je dat doet kun je daar de rest van de week niks mee.

Succes met je zoektocht!

Eens! Vooral het waarom (en hoe) vind ik erg belangrijk. Iemand die alleen zegt wat je (niet) moet doen en niet weet of vertelt waarom, heeft naar mijn mening waarschijnlijk niet echt verstand van zaken :+
Persoonlijk vind ik enthousiasme ook een belangrijk punt. Ik heb zelf een hele bevlogen en gedreven instructrice. Haar vrolijkheid en enthousiasme zijn aanstekelijk en sporen mij weer aan als het even niet gaat zoals ik wil.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:23

Over mijn huidige instructeur ben ik het meest tevreden van allemaal.
Hij daagt me uit maar overvraagt mij en mijn paard niet.
Hij heeft engelengeduld en geeft mij het vertrouwen dat ik het kan en dat het goed gaat komen.
Zijn aanwijzingen zijn helder en als ik ze exact opvolg dan zie en voel ik onmiddellijk resultaat.
Mijn instructeur wist alle problemen op te lossen die waren ontstaan bij mijn vorige instructeur.
Hij maakt nooit gebruik van hulpmiddelen, geen dwang en geen geweld.
Ik heb altijd zin mijn les, mijn instructeur geeft overal een positieve draai aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:42

Practice what you preach, dus in ieder geval een instructeur die zelf ook rijdt zoals ze probeert les te geven.
Ken er te veel die dat niet doen. (bv eentje die altijd heel verhaal stond te houden over warming up en cooling down en zelf met paard in galop vanuit stal de baan in kwam en paard ging in passage stal weer in)

Ervaren instr. dus iemand die zelf toch aanzienlijk aantal paarden heeft opgeleid naar niveau dat ik voor ogen heb en extra.
(Ik begin met onervaren paarden dus iemand die daar mee om kan gaat tot doorgereden paard)

Diploma is tegenwoordig verplicht, maar moet eerlijk zeggen dat dat papiertje bij sommigen wat mij betreft vandaag nog in de openhaard mag. Er zijn ook instr. die geen papiertje hebben en heel goed les kunnen geven.

Hou van richting klassiek, maar is hier niet te vinden, dus ben in staat (tot grote frustratie van sommige instructie gok ik zo) om selectief doof te zijn. (huidige instr. zowel prive als groeps, moet ik zeggen past wel aardig)

Instr. moet in mijn ogen paardvriendelijk les geven, maar wel fanatiek.

Mag streng zijn, mits rechtvaardig (voor ruiter en paard). Aan goed zo aai aai instructie voor ruiter en paard heb ik niets.

Moet passen bij ons als combinatie dus instr. ruiter en paard, het is niet vanzelfsprekend dat al je paarden matchen bij die instructie.

Iemand in de buurt, waarbij je als je in de problemen zit, makkelijk een afspraak voor een les mee kan maken.
En niet geheel onbelangrijk, moet in je budget passen.

Moet bereid zijn om les te geven aan atypische dressuur combinatie (heb nou een maal geen langbenig opwaarts gebouwd sportpaard), die wel serieus aan de weg timmert, als instr. dat niet ziet zitten hoor ik het graag meteen. (sommigen zijn er overigens op terug gekomen, niet dat de fysieke kwaliteiten van mijn paarden nou zo fantastisch zijn/waren, maar hun inzet was boven verwachting dat vonden ze dan weer leuk, dat werkt dus ook prima.)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:47

Selina schreef:
Iemand die ook op jouw houding let. Heb instructrices gehad die alleen maar keken naar het paard en hoe ik erop zat maakte niet uit..

Dit vind ik ook belangrijk. De mijne let er wel op, want een paard kan niet fijn lopen als de ruiter niet goed zit