Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Air schreef:Instructie hoort imo altijd het paard voorop te zetten, dus geen gepluk/geruk aan het bit etc.
Daarnaast voor alles wat je doet een goede onderbouwing kunnen geven. Waarom moet je iets doen? Wat doet dat in het lijf van het paard?
Het lastige is dat er een hele hoop instructeurs zijn die niet weten waar ze het over hebben maar wel mooie praatjes kunnen houden. Bijv. ''geef kneepjes in de teugel want dan gaat het hoofd omlaag en dan ontspant hij en geeft na''.
In de werkelijkheid probeert het paard alleen maar dat vervelende gevoel in de mond weg te halen.
In de zoektocht helpt het je ook om zelf al veel theorie te lezen zodat je voor een deel al weet hoe het zit.
listiglistje schreef:Goede instructe voor mij is iemand met heel veel kennis en ervaring, weet waarover hij/zij praat,
het over kan brengen in jip/en janneke taal en waarbij je niet vastloopt.
listiglistje schreef:Goede instructie voor mij is iemand met heel veel kennis en ervaring, weet waarover hij/zij praat,
het over kan brengen in jip/en janneke taal, geen stappen overslaat en waarbij je niet vastloopt.
Angela schreef:Een goede instructie geeft aan wat je bij jezelf moet veranderen, waardoor je paard veranderd. Dus niet "hij moet ontspannen", maar bijvoorbeeld "haal die spanning uit je eigen onderrug". Ook zal je tijdens de les je paard voelen verbeteren. Daarnaast geeft een goede instructie je huiswerk mee, waar je thuis mee aan de slag kunt. Uiteraard geen gezaag, geruk en gepluk.
Joolien schreef:Ik vind het belangrijk dat instructie geen dwang oplegt naar het paard maar zoekt naar een vriendelijke samenwerking. Ook dat iemand duidelijk kan uitleggen wat er bedoelt wordt, maar ook waarom en hoe je dat doet en hoe je leert voelen. Want iemand kan je wel fantastische dingen laten doen, maar als je niet voelt hoe je dat doet kun je daar de rest van de week niks mee.
Succes met je zoektocht!