Niet voldoende reageren op de ophouding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Niet voldoende reageren op de ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:09

Hallo Bokkers,

Ik loop momenteel er erg tegenaan met mijn paard dat ze niet wil terug komen op een lichte ophouding. We zijn ondertussen in een ongeveer 1,5 jaar tijd al flink gegroeid met regelmatige een flinke dip in het rijden.

Maar nou heb ik sinds het begin al veel moeite om haar terug te krijgen. Vooral de ophouding draf stap is extreem moeilijk. Ik moet echt 2 ophoudingen maken voordat ze gaat stappen.

Nou ben ik aan het kijken om hier is echt zaak van te maken zodat dit nu toch is voorbij is. Nou hoor ik verschillende opties om mij heen.

Dit zijn de adviezen die ik heb gekregen. Een Trust bitje proberen tijdelijk die een stangetje word bij slechte reactie en trens is bij ontspanning en dus een goede reactie. Rij nu met een vrij dikke bustrens. Hier is ze ook mee ingereden.

Achterbeen sterker maken en heel veel oefenen op een overgang maken door middel van je kruis flink aan te spannen. Optioneel om haar door gebruik van de slofteugel (maar enkele keren natuurlijk) even duidelijk maken dat ophouding vertragen is. Mijn mening is dan weer ik gebruik geen slofteugel zonder instructeur erbij. Heb namelijk nog nooit met zo'n ding gereden.

Wat denkt bokt?
Meegaan met de een van de bovenstaande adviezen???
Of is er nog een ander alternatief?

Het blijft een rijtechnisch probleem hoe dan ook, maar ik heb het idee dat als ik zo nog veel langer door rij en nooit de gewenste reactie op mijn ophouding krijg het er ook niet beter op word.

Dus voor de communicatie zie ik er ook wel in dat een keer goed duidelijke maken van de correcte reactie op een ophouding nodig is. Desnoods met wat hardere middelen.

Brand maar los met het commentaar, ideeën, adviezen etc.

Anoniem

Re: Niet voldoende reageren op de ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:12

Wat doe je, behalve de ophouding, nog meer om je paard duidelijk te maken dat je een overgang terug van haar verlangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:13

Allebei de tips heb je niks aan.
Wat je kunt doen is langzamer gaan lichtrijden. Je tempo beetje bij beetje vertragen. Je paard neemt dat het tempo van jouw lichtrijden over. Dat kan in het begin even duren, maar als het kwartje valt wordt dat steeds beter. Je paard moet niet leren op een ophouding terug te komen maar op zit.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:14

Mijn paard is erg gericht op stem, dus maak ik ook altijd (tijdens rijden, longeren, losgooien) een bepaald geluid zodat hij weet dat hij een gang terug moet. Zeg jij iets van 'Ho' of iets dergelijke?
Wel mijn complimenten dat je niet zonder instructie met een slof gaat rijden, zouden er meer mogen doen!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:15

Voor de overgang terug van draf naar stap. Ga ik van te voren doorzitten, maak ik me zo zwaar als mogelijk. Verwacht als ik eerst alleen ga doorzitten me nog niet zwaarder maak dat ze in normaal tempo blijft doordraven. Wil ook niet dat ze doorzitten direct als stappen gaat aanzien.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:21

Gooi je teugels los en probeer het alleen op zit. Zoals Joolien zegt, langzamer lichtrijden. Ik vind dit ook lastig en het kost me soms 2 rondjes om in stap te zijn, maar dan weet ik wel dat ik puur op m'n zit heb teruggereden. Denk ook aan stap.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:30

Jennifuur schreef:
Mijn paard is erg gericht op stem, dus maak ik ook altijd (tijdens rijden, longeren, losgooien) een bepaald geluid zodat hij weet dat hij een gang terug moet. Zeg jij iets van 'Ho' of iets dergelijke?
Wel mijn complimenten dat je niet zonder instructie met een slof gaat rijden, zouden er meer mogen doen!

Helaas geen stemgericht paard hier. Mijn pony is dit dan weer wel meer van zichzelf.
Weet zelfs niet hoe ik een slof vast moet zetten, aangezien ik me er nooit in heb hoeven verdiepen. Dus lijkt me dan ook niet handig om zo te gaan rijden met een slof.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:20

Stel je voor tegen mijn dressuurpaard, loopt ook voor de kar, zeg ik op een gegeven moment zachtjes hmmm.
Een ander kan dat bijna niet horen maar hij gaat van draf naar stap of van stap naar stil staan.

Dat doet hij omdat ik er de tijd voor genomen heb om hem uit te leggen dan het tempo te vertragen versterkt door bewondering en beloning.
Dat gaat jou ook lukken wanneer je er de tijd voor neemt en er over na gaat denken.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:46

Joolien schreef:
Allebei de tips heb je niks aan.
Wat je kunt doen is langzamer gaan lichtrijden. Je tempo beetje bij beetje vertragen. Je paard neemt dat het tempo van jouw lichtrijden over. Dat kan in het begin even duren, maar als het kwartje valt wordt dat steeds beter. Je paard moet niet leren op een ophouding terug te komen maar op zit.

Helemaal eens met Joolien!

Als je een "pulling contest" gaat starten, weet je bij voorbaat dat je verliest. Jouw paard is namelijk niet een klein beetje sterker dan jij... ;-)
Dus ook niet oplossen met een ander bit. Dat is een middel inzetten om in te werken in de mond.
Zoek het echt in terugkomen op je zit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:01

Je schrijft dat je gaat doorzitten, maar HOE ga je zitten? Het wilt namelijk ook vreselijk helpen als je je wat kleiner maakt (in begin misschien beetje overdreven in elkaar zakken). Als je je daarna weer groot en aktief maakt, moet paardlief ook weer versnellen.

Slim is om niet meteen van draf naar stap te oefenen, maar probeer eerst eens met klein maken en groot maken, langzamer en sneller te gaan draven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:23

De opgesomde voorbeelden van hulpmiddelen zijn volgens mij zinloos, je moet het paard niet trachten te dwingen om rustiger aan te gaan lopen, je moet het paard een keuze geven, hem zelf laten kiezen om het rustiger aan te doen, uiteraard op jouw vraag.
En eens je paard deze manier van communicatie begrijpt heb je al aan het gedacht alleen al bijna genoeg om het paard terug te nemen in één van de mogelijke gangen.
Het is een heel andere manier om naar de probleemsituatie te kijken, geef het paard een reden om dit te willen doen, dus een samenwerking, niet met één of ander krachtmiddel dus (geen ander bitje geen ander ......)
Zoek een lesgever die specifiek op dit probleem en met die overtuiging wil werken, het kan zeer zeker wel, en dit vraagt echt enkel een andere manier van denken, op een paar keer trainen zie je al heel veel verbetering.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:46

Het is dus geen kwestie van "hulpen" of "zitten" maar een kwestie van hulpen begrepen hebben én op willen volgen, dus willen gehoorzamen.
Dat op willen volgen bereik je met positieve bekrachtiging=beloning én door niet eindeloos door te gaan met hetzelfde.
Eén keer uitleggen, begrepen, gehoorzaamd? Klaar. Stop. STOP!

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:35

Simpelman schreef:
Het is dus geen kwestie van "hulpen" of "zitten" maar een kwestie van hulpen begrepen hebben én op willen volgen, dus willen gehoorzamen.
Dat op willen volgen bereik je met positieve bekrachtiging=beloning én door niet eindeloos door te gaan met hetzelfde.

Dat is allemaal natuurlijk geweldig Simpelman, maar WELKE hulpen geef je dan? De vraag is HOE ze dit aan haar paard uit moet leggen? Dat je hem daarna beloont als hij braaf is: tuurlijk!! En dat je dan niet 100x blijft herhalen als hij het doet: dûh...
Hoofdletters, dik gedrukt en uitroeptekens betekent schreeuwen.
Dat zou ik nooit doen, niet tegen je paard en ook niet op deze site... Onvriendelijk!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:10

"mareintje" uit jouw antwoord blijkt heel duidelijk dat jij twijfels hebt over mijn en Simpelmans ideeen , toch is het echt heel makkelijk en simpel uit te voeren.
Het enige wat je ervoor moet doen is er voor open staan, er in geloven en er willen voor gaan.
Je vraagt om een duidelijkere handleiding, hoe doe je dat dus tot in de puntjes uitgelegd , wel zoiets kan je niet via enkel tekst even vlug uitleggen, daar moet je dus les in krijgen, er zijn zeker heel wat goede lesgevers die je hierin kunnen begeleiden tot je zelf in staat bent het zelf ook op eigen houtje te gaan toepassen, echter zonder les en goede begeleiding is het altijd gedoemd om te mislukken.
Het sleutelwoord is dus zoek instructie.

Mareintje schreef:
Simpelman schreef:

Dat is allemaal natuurlijk geweldig Simpelman, maar WELKE hulpen geef je dan? De vraag is HOE ze dit aan haar paard uit moet leggen? Dat je hem daarna beloont als hij braaf is: tuurlijk!! En dat je dan niet 100x blijft herhalen als hij het doet: dûh...
Dat zou ik nooit doen, niet tegen je paard en ook niet op deze site... Onvriendelijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:41

Mijn conclusie is eigenlijk meer dat je paard gewoon niet aan de hulpen is. Dan kan je er nog driehonderd verschillende bitten op uitproberen. Maar je paard begrijpt gewoon totaal niet wat de bedoeling is.

Waarom geef je eigenlijk een ophouding? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een halve ophouding geeft om aan te kondigen dat er iets gaat komen. Maar dat lijkt me niet iets dat je na anderhalf jaar nog steeds structureel nodig hebt.

Gewoon gaan zitten, de handen sluiten moet voldoende zijn als jij weet hoe je de overgang moet maken. Maar naar mijn idee is dat voornamelijk een gevoelskwestie die maar moeilijk uit te leggen is. Wel is belangrijk dat je voor jezelf nagaat of je wel 100% duidelijk bent naar je paard. Je wilt niet dat je paard het doorzitten gaat linken met stappen, geef je je paard misschien nog weer een beenhulp als je gaat zitten? Dan doet je paard het alleen maar goed, die gaat keurig braaf door.
Of zit je misschien heel erg in onbalans? Daar worden paarden ook rennerig van, dan is het ook niet onlogisch dat je paard niet meteen terugkomt.

Nog belangrijker, wat zegt je instructeur hiervan? Komt die wel met een logisch antwoord? Of is dat misschien de reden dat je hier al anderhalf jaar tegenaan loopt?

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:49

Mijn paard had (heeft) dit probleem ook. Ze wil soms niet helemaal terug komen naar draf van uit de galop. Ze vind de galop zo leuk. Wat ik doe is iets zwaarder maken juist niet aan het bit komen. Ze moet maar reageren op mijn zit, en mijn boven benen iets knellen dat ze dat niet prettig vind en daardoor terug komt. Ook laat ik haar wat meer verzamelen. Zitten van achter zodat haar motor blijft draaien. Dit werkt tot nu toe altijd nog. Juist als ik ophouding ga maken gaat ze in de staak. Van draf naar stap doe ik het zelfde, en soms maak ik schijnovergangen zodat ze wakker blijft op mijn hulpen en actieve achterhand houd. Ik hoop dat het duidelijk is zo. Ben niet zo goed in uitleggen. En dat je er iets aan hebt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:56

Als een ophouding niet goed doorkomt kan dat een teken zijn dat de aanleuning niet in orde is (ophouding werkt dan alleen 'voor' in ipv op het hele lichaam). Dan is het dus zaak om de aanleuning te verbeteren.
Slechte aanleuning kan verschillende oorzaken hebben, bv. te weinig impuls, scheef paard, onrustige of verkeerd geplaatste hand, etc.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:58

FCSA schreef:
Als een ophouding niet goed doorkomt kan dat een teken zijn dat de aanleuning niet in orde is (ophouding werkt dan alleen 'voor' in ipv op het hele lichaam). Dan is het dus zaak om de aanleuning te verbeteren.
Slechte aanleuning kan verschillende oorzaken hebben, bv. te weinig impuls, scheef paard, onrustige of verkeerd geplaatste hand, etc.

Ontbreken van losgelatenheid.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:59

Thanks voor de aanvulling :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:45

Ik voel met je mee.
De anderen vertellen hier zinnige dingen. Maar het ene paard is nu eenmaal het andere niet.

Hoe oud is je paard?
Hoe is zijn temperament?
Is hij gewoon te enthousiast, teveel op de voorhand of heeft hij in andere dingen ook niet te veel respect?
Hoe reageert hij eigenlijk op je ophouding? Sleurt hij zijn hoofd naar beneden, gooit hij zijn hoofd naar boven in protest of is hij gewoon sloom in het reageren?
Is het een heel groot paard met een kleine, lichte ruiter?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:55

Ik ga met derest mee :j
Niet oplossen dmv hulpteugels, maar dmv van je zit. Schakelen en schijnovergangen zijn hiervoor goede oefeningen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:58

Ik heb eens in Bulgarije op een paard gereden wat op verschillende fluitjes ging stappen, draven of galopperen. Ik als ruiter had niets in te brengen. We noemen het hulpen, ophoudingen enz. als de tekens die we geven niet begrepen worden, communiceer je niet met elkaar. Het gedrag van het paard is zijn antwoord op je "hulp". Als het paard doorloopt, geef je blijkbaar dat teken aan hem.
Je kunt dan opnieuw gaan proberen een hulp te leren die jullie wel beiden hetzelfde begrijpen. Wanneer je dan ook met je hele lichaam communiceert en de gewenste verandering voor je ziet, zend je dat ook naar je paard en kan hij het makkelijker verstaan.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 11:22

Hoe oud is je paard? 7 jaar, pas 1,5 jaar serieuzer gereden onder het zadel. Na zadelmak maken op de wei gegooid.
Hoe is zijn temperament? Heel wisselend, De ene keer is ze erg meewerkend, werkwillig (Zaterdag deed ze het namelijk perfect, gisteravond was ze het eerst half uur weer is niet met mij eens lijkt het wel). De volgende keer is ze een echte merrie en doet ze waar ze zin in heeft.
Is hij gewoon te enthousiast, teveel op de voorhand of heeft hij in andere dingen ook niet te veel respect? Bij het springen zal het een combinatie van de 3 zijn, dressuurmatig de laatste 2 dingen.
Hoe reageert hij eigenlijk op je ophouding? Sleurt hij zijn hoofd naar beneden, gooit hij zijn hoofd naar boven in protest of is hij gewoon sloom in het reageren? Wisselende reactie hoofd omhoog uit protest of gewoon heel sloom reageren.
Is het een heel groot paard met een kleine, lichte ruiter? Dat kan een foto het beste beantwoorden. Die zal ik vanavond even plaatsen ;)

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:05

Ja het is een redelijk groot paard met een ruiter die aan de kleine kant is en niet al te zwaar. Zaterdag liep ze idd de sterren van de hemel

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:09

Mareintje schreef:
Simpelman schreef:

Ik denk dat Simpelman niet bedoelt dat je moet schreeuwen, maar dat jezelf op het moment dat je paard het goed doet moet stoppen als beloning voor je paard ;) Dus niet eindeloos herhalen.

En een hulp kan van alles zijn, zodra je paard de juiste reactie geeft, prijs je hem de hemel in. Dáár leert een paard van.