Zonder zadel slecht voor de rug??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Zonder zadel slecht voor de rug??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:12

De tittel zegt eigenlijk hier ook genoeg waar ik naartoe wil!

Ik ben vandaag na een bezoekje aan de manege thuis gekomen en ik heb een hele hoop informatie van mijn instructrice gekregen! En tja.. als ik even eerlijk moet zijn, mijn instructrice geeft simpel en grof gezegd les naar het materiaal wat jij hebt voor je paard/pony! Past jou zadel niet goed krijg jij les waarbij je de rug zo min mogelijk belast. En dat ook met het hoofdstel alles!

Haar heb ik de vraag gesteld: '' Is zonder zadel rijden nou slecht voor de rug?''

Haar antwoord was vrij duidelijk en simpel! '' Om te beginnen zijn paarden NIET gemaakt om op te rijden! Dus pas je jou manier van rijden aan zodat jij het je paard zo gemakkelijk mogelijk maakt! & zonder zadel rijden is NIET slecht ALS je paard genoeg spieren in de rug heeft, en als jij als ruiter een goede zit hebt (Natuurlijk niemand zit perfect). Maar heb je een paard die wat minder spieren in de rug heeft maak het dan voor jou paard fijner met een BBP''

Dus mijn conclusie wat ik uit haar verhaal haalde is eigenlijk; Je kan het doen als je paard een goed gespierde rug heeft & als jou zit de rug van het paard niet in de weg zit!

Maar nu ben ik natuurlijk benieuwd wat jullie ervan vinden! Maar vooral de woorden '' Een paard is niet gemaakt om op te rijden, dus maak het ze zo comfortabel mogelijk'' zullen mij nu echt bij blijven!!

BlondjX

Re: Zonder zadel slecht voor de rug??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:15

volgens mij kan het wel, maar niet te vaak omdat zonder zadel druk je met je zitbeenknobbels op de rug van het paard en word je gewicht niet goed verdeeld en met zadel wel.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:15

Najah ik zelf denk dat het niet erg lekker is als je in draf op de rug zit te bonken. Vraag het mezelf ook wel is af. Ik gebruik wel een FRA Rijsjabrak dan zit er nog wel ietsje bescherming tussen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:18

Het zadel is "uitgevonden" voor mensen die zelf de balans niet hebben om zonder zadel te kunnen blijven zitten.
De eerste mensen die op paarden gingen rijden (denk bijvoorbeeld aan de indianen die het nog steeds doen) hadden echt niet meteen een zadel.

Ik ben van mening dat het niet slecht is voor de rug. Tenzij, wat LisaFaded als zei, je op de rug gaat zitten bonken. Maar bonken is natuurlijk niet de bedoeling.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:19

Ik ben het met jullie beide eens! alleen wanneer jij je zit goed op orde hebt en je kan ik draf de passen netjes volgen is het bonken al weg? want bonken is natuurlijk nooit goed

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:19

Ik denk dat het op lange termijn (en meer dan 3 a 4x per week minstens 1 uur zonder zadel) minder fijn is voor het paard aangezien je bil botten wel in je paard duwen. Maar dat af en toe op je paard zonder zadel weinig kwaad kan. Toen ik na de val met mij paard achter kwam dat de boom van mijn zadel was gebroken verklaarde het dat mijn paard beter liep zonder zadel dan met zadel. Alleen ik mocht van de instructrice niet zonder zadel de les in maar wel met een BBP omdat dat ''veiliger'' was. Tja dat snap ik dan weer niet want je hebt echt niet meer hou vast ofzo en ik ben ook niet onervaren zonder zadel.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:21

Gydja, ik zie het verschil ook niet heel erg goed! alleen dat er iets tussen jou en je paard zit..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:25

xkimmieejj schreef:
Gydja, ik zie het verschil ook niet heel erg goed! alleen dat er iets tussen jou en je paard zit..

Ik zou nu alleen een BBP willen omdat ik dan geen vieze billen krijg :')
Dat zou echt een reden zijn voor de aanschaf van zo'n ding.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:34

Gydja schreef:
xkimmieejj schreef:

Ik zou nu alleen een BBP willen omdat ik dan geen vieze billen krijg :')
Dat zou echt een reden zijn voor de aanschaf van zo'n ding.

Hahahah jaa daar kan ik heeel goed inkomen! Ik mag met vieze paardrijbroeken de woonkamer niet inkomen whahaha :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:34

Bij veel paarden die dagelijks zonder zadel gereden worden verschijnen er op den duur witte haren op de plek van de zitbeenknobbels van de ruiter. Witte haren = drukplekken. Je moet wel heel veel spek op je kont hebben wil een paard geen last krijgen van deze erg plaatselijke inwerking.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:37

Angela schreef:
Bij veel paarden die dagelijks zonder zadel gereden worden verschijnen er op den duur witte haren op de plek van de zitbeenknobbels van de ruiter. Witte haren = drukplekken. Je moet wel heel veel spek op je kont hebben wil een paard geen last krijgen van deze erg plaatselijke inwerking.

Ik heb ruim 12 jaar zonder zadel gereden op 1 van mijn paarden i.v.m. rugklachten. Nergens witte plekken :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:41

Najah ik krijg er zelf geen fijn gevoel bij hoe ik sommige zonder zadel zie rijden. Lijkt me ook dat die paarden niet zonder spierpijn in de rug er vanaf komen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:42

Sommige mensen zouden inderdaad niet zonder zadel moeten rijden :+

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:44

xkimmieejj schreef:
Hahahah jaa daar kan ik heeel goed inkomen! Ik mag met vieze paardrijbroeken de woonkamer niet inkomen whahaha :')

hahaha ik ook niet mag dan niet op de stoel gaan zitten in de woonkamer _O-
Het lijkt me ook wel fijn om een BBP te hebben van een bontje als je een lange rit besluit te maken. Of als je een ouder paard met een wat uitstekende ruggengraat hebt. Zit ook niet zo fijn.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:48

Gydja schreef:
xkimmieejj schreef:

hahaha ik ook niet mag dan niet op de stoel gaan zitten in de woonkamer _O-
Het lijkt me ook wel fijn om een BBP te hebben van een bontje als je een lange rit besluit te maken. Of als je een ouder paard met een wat uitstekende ruggengraat hebt. Zit ook niet zo fijn.

Jaaa dan is het ideaal!! Haha! Maar bij een wat bollere pony bijv. Een haflinger heb je daar ook nii veel last van!
Maar ja dat zou voor mij ook een rede kunnen zijn! Zodat ik gewoon binnenkomen mag met die broek!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:50

HorseTopShop schreef:
Angela schreef:

Ik heb ruim 12 jaar zonder zadel gereden op 1 van mijn paarden i.v.m. rugklachten. Nergens witte plekken :)

Er zijn altijd uitzonderingen waarbij het wel goed gaat. Het gaat het echter vaak niet goed. Blijft dat de drukverspreiding zonder (goed passend) zadel wel slechter is als met zadel.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:55

HorseTopShop schreef:
Het zadel is "uitgevonden" voor mensen die zelf de balans niet hebben om zonder zadel te kunnen blijven zitten.
De eerste mensen die op paarden gingen rijden (denk bijvoorbeeld aan de indianen die het nog steeds doen) hadden echt niet meteen een zadel.

Ik ben van mening dat het niet slecht is voor de rug. Tenzij, wat LisaFaded als zei, je op de rug gaat zitten bonken. Maar bonken is natuurlijk niet de bedoeling.

Dit vind ik geen argument. Zat dingen die vroeger gedaan worden bleken later heel slecht te zijn, das bij de Indianen niet anders.

Ik rij zelf mijn paard standaard (3 x in de week ruim een half uur) met BBP. Zadel gebruik ik alleen voor in het bos, omdat hij nog wel eens schrikt en ik me dan net wat zekerder voel. Zonder BBP drukt mijn gewicht voor mijn gevoel niet op de goede manier op zijn rug. Ik voel dan dat hij minder soepel loopt. Met BBP gaat het super en loopt hij véél fijner dan met zadel.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:23

Maar wat de indianen deden hoeft ook niet perse goed te zijn. BBP is sowieso heel fijn rijden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:03

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:18

Overal waar té voor staat is natuurlijk niet goed.
Te lang, te zwaar, te veel, te weinig.
Enkel Tevreden mag een te zonder spatie voor staan.

Als je een rond geribt stevig paard hebt, zal het paard minder naarheid van voelen omdat je dan voor groot en deels op je bovenbenen zit.
Een smal paard, zit je toch sneller OP de rug.

Tegenwoordig zijn er barebackpads die inlages hebben. Waardoor de puntdruk steeds wat beter verdeeld wordt!

Maar een GOED passend zadel is beste natuurlijk!
Maar vind maar eens een zadelmaker die kundig genoeg is!

Het grootste probleem zit hem vaak niet in het kopijzer.
Daar letten de meeste zadelmakers wel op!
De lengte wordt ook nauwlettend in de gaten gehouden.

Maar....
De kussenkanaalbreedte wordt toch vaak vergeten.
Een paard buigt om een wending te kunnen maken in zijn rug.
Als de kussenkanaalbreedte te smal is, van zowel de kussens als de boom zelf (niet het kopijzer verwarren met de boom.. dank!) dan zal het zadel de ruggengraat gaan raken.
En dit kan zeer gaan doen! Zeker op langere termijn!

Daarnaast is het uitbalanseren en opvullen ook een hele kunst.
Het zadel moet over de hele rug, dezelfde druk verdelen, zowel voor, als midden als achter.
Veel zadels leunen vaak iets te veel op voren of op achteren.
Hierdoor is de druk net niet goed verdeeld!!

Dus...
Al met al.
Het is gewoon heeeel moeilijk!

Het beste is om een kale boom op het paard te leggen, en vanuit daar een zadel op te bouwen.
En dan nog hopen, dat je zadelmaker de kussens gelijkmatig opvult!!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:18

Ik denk dat als je het niet te vaak doet het niet erg is... maar als je het te vaak doet dan kan je paard last van zijn rug krijgen. Omdat je bilbotten op de rugspieren en zenuwen van het paard drukt.
Dit heb ik ergens gelezen en ik vind het best logies klinken, dus ik vertouw er maar op dat dit waar is :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:44

Ik ben het met je instructrice eens dat wij als ruiter/amazone moeten zorgen dat wij het paard zo min mogelijk storen en dat het vrij kan bewegen. Zonder of met zadel, beiden hebben voor en nadelen. Ik had vroeger een Welsh-Arabier, ik reed weleens zonder zadel. Het voordeel van rijden zonder zadel was dat ik heel goed de bewegingen van mijn pony kon voelen en dat ik er een goed onafhankelijke zit van kreeg waardoor ik als ik met zadel reed nog beter kon zitten. Het nadeel was dat mijn pony die toen al ouder dan 20 jaar was een hoge schoft en een uitstekende ruggengraat had. Ik kreeg een zeer stuitje langdurig en fanatiek rijden zonder zadel. Op de jonge rond geribde ruin van mijn moeder had ik dat niet. Omdat mijn pony zo smal was en zo'n hoge schoft had ging ik vaak iets meer naar achteren zitten, omdat het voor mij comfortabeler was. Mijn zadel (springzadel) lag meer naar voren. Ik weet niet op het voor mijn oude pony ook zo comfortabel was. Dat heeft hij mij nooit verteld. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:47

Goede instructrice heb jij. Wat betreft zonder zadel rijden, het hangt er maar net vanaf hoeveel beheersing jij over je rug/bekken hebt zodat je het goed kunt kantelen zodat je op je billen ipv je zitbeenknobbels zit en ja, heeft je paard wat spek op de rug en jij op je achterste dan zal het voor een paard prettiger zijn. Maar ze gaan er niet kapot aan hoor als je af en toe zonder zadel rijd.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:18

HorseTopShop schreef:

Bonken met zadel lijkt me ook niet goed haha :p
Maar verder ben ik het hiermee eens

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:22

Zo af en toe zal het vast geen kwaad kunnen. Maar een (goed passend) zadel zorgt voor een goede rugverdeling en een ruimte bij de ruggengraat zodat deze koel blijft. Dus ik ben het niet (met alles) wat je instructrice zegt eens.