aan de kletter met je ponykindje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

aan de kletter met je ponykindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 00:56

Vandaag heeft mijn 'oh zo leuke' ahum 'kinder' pony zich bewezen als toch iets minder kind vriendelijk
Ik heb mn kleinste bijrijdster er het liefst alleen op onder begeleiding
Meestal ben ik dat en soms haar vader

Meisje rijd m nu een tijdje en het was vandaag zulk mooi weer dat we een rondje buiten gingen maken door de vlietlanden

Alles goed en wel, pony braaf, mijn bijrijd paard braaf niks aan de hand
Tot het meisje de grote fout maakte om naast mij te galopperen op een stuk waar de meeste ruiters gebruik van maken om even het gas er op te duwen
Ponylief sneakte langs me en dit was voor thor het teken om de uitdaging wel even aan te gaan
Nu ben ik niet onder de indruk van een stukje scheuren maar mn 9 jarige ponymeisje vond het een stuk minder

Hoe pak je zoon moment het beste aan?
Een paard die hard kan en een pony die heel enthousiast door slaat en aan de kletter gaat
Opletten dat t kind niet valt en proberen het rustig te houden etc
De beesten hadden er behoorlijk het plezier in maar het duurde me toch flink te lang voor het weer onder controle was

Aanvankelijk wilde ik voor mijn pony komen om hem de pas af te snijden maar dat ding was niet gediend van deze move wat extra renplezier betekende

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om ietswat hardhandig de rem er op te gooien bij die van mij en heb ik hem heel lomp om moeten trekken terwijl pony nog 100 meter sprint trok

Tips en tricks voor akkefietjes als deze?

aeolusnr1

Re: aan de kletter met je ponykindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:30

Tjaaaaa dit klinkt natuurlijk weer heel onsympathiek maar besef wel dat jullie beiden oorzaak zijn van dit gebeuren en niet het paard of de pony.
Jullie hebben deze toestand als het ware bijna zelf uitgelokt.
lessen en nog heel veel meer lessen en als het dan een beetje beter begint te gaan dan pas overwegen om weer eens buiten te gaan rijden.
Trouwens een kind van 9j is volgens de wet veel te jong om als bestuurder van een voertuig op de weg te rijden, bos en hei en velden en veldwegen zijn ook openbaar terrein hé.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:19

Dit soort dingen zelf niet meer doen? Buiten stappen en wellicht achter elkaar draven, maar niet naast elkaar en galop al helemaal niet. Paard is niet onder controle en dat meisje kun je helemaal nergens de schuld van geven. Kind is 9 jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:25

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaaa dit klinkt natuurlijk weer heel onsympathiek maar besef wel dat jullie beiden oorzaak zijn van dit gebeuren en niet het paard of de pony.
Jullie hebben deze toestand als het ware bijna zelf uitgelokt.
lessen en nog heel veel meer lessen en als het dan een beetje beter begint te gaan dan pas overwegen om weer eens buiten te gaan rijden.
Trouwens een kind van 9j is volgens de wet veel te jong om als bestuurder van een voertuig op de weg te rijden, bos en hei en velden en veldwegen zijn ook openbaar terrein hé.

In Nederland niet.
Hier mag een meisje van 6 jaar met pony alleen de weg op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:27

Je hebt dus een pony waar de rem al van kwijt was, ook nog geprobeerd om in te halen met een paard. Lijkt me dat het dan helemaal een wedstrijd tussen de 2 paarden wordt.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:29

ik zou de volgende keer een touwtje meenemen waarbij jij de pony vast houdt. Dan kun je het tempo onder controle houden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:30

Is het meisje blijven zitten? Dat is al heel knap. Ik hoop dat je dat ook tegen haar hebt gezegd.
Belangrijk is denk ik dat ze vooral het plezier en vertrouwen terug krijgt/houdt en wel durft te galopperen.
Eerst dat maar weer eens in een afgesloten omgeving verder oefenen.

Dat pony een boef is is nu wel duidelijk :P Samen buitenrijden is nog een stap te ver, Misschien gaat het beter als je lopend of op de fiets met pony aan touw naar buiten gaat.
Pas als ze zich zo vertrouwd voelt op een galopperende eigenwijze pony en ook een beetje weet hoe ze hem kan sturen en onder controle krijgen weer eens proberen.

Paarden die even gas erop zetten zijn sowieso lastig en voor een kind niet te houden, meestal is het joligheid zoals je ook schrijft en dat is op zich natuurlijk ook heel leuk voor een kind met wat meer vertrouwen en lef maar nu nog te vroeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:32

De eerste keren dat ik naar buiten ga met een bijrijdster die jong/onervaren is; fiets ik mee.
Als dat goed gaat, ga ik mee met mijn paard en fietst mijn man mee.
Dat wissel ik dan af met zij alleen/ik op de fiets en beide paard/manlief mee.

Dat doe ik totdat mijn bijrijdster voldoende ervaring heeft om zichzelf te kunnen "redden".

Ik moet zeggen: ik zou als ouder het zeer onverantwoord vinden dat jij mijn kind zo (de eerste x) mee naar buiten zou nemen, terwijl blijkt dat je pony/paard hun eigen plan trekken.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:35

Hoho we waren wel degelijk buiten op een paardenpad tuurlijk ga ik niet met het kind als een bezetene over de weg
Meisje zit al der leven lang op paarden en rijd nu een tijdje mijn pony bij
Ze had zelf de conclusie al getrokken dat het geen strak plan was om er naast te galopperen dus dat snap ik ook allemaal wel
Ik heef haar nergens de schuld van, verre van zelfs
De aanleiding was mijn kleine draak die de kolder kreeg en er een wedstrijdje van maakte waarna je te paard op redelijke snelheid zoon meisje moet uitleggen en helpen kalm te blijven
Tuurlijk gaat haar veiligheid voor maar soms komen deze situaties voor hoe braaf het paard dan ook
Daarom vraag ik wat ik kan doen als zoiets gebeurd, vanaf nu gaan we het natuurlijk niet meer zo aanpakken maar in mn gevoel zat het goed om te galopperen omdat we al een rustig gallopje gemaakt hadden

Touwtje is wel een optie ja

Zeker dat ik haar uitgebreid geprezen heb na dit akkefietje, meisje was daarna ook wel redelijk trots en kon er wel om lachen

Ze krijgt 2x per week les en het gaat heel goed. Ook buiten dus ik hoop dat ponyvriend deze acties achterwegen gaat laten anders klim ik er zelf eens op denk ik

Het is dus niet de eerste keer buiten maar de eerste keer voor een groot rondje buiten waar ik helaas niet op alle stukken mee kan fietsen
Ik gooi natuurlijk een kind niet voor het eerst alleen naar buiten op een pony om er zelf naast te scheuren

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:37

Dit grapje is ook voor het eerst gebeurt nu, normaal gesproken is er niks aan de hand met die pony
Het was puur dat hij ineens naast me liep Ipv achter

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:39

Als dat gebeurt rem ik mijn paard af en zet ik het stil; zodat de paarden niet fijn kunnen racen. Het paard dat wegschiet mist dan het vriendje en remt ook af en is dan prima weer terug te sturen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-03-15 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:39

Ik zou voorlopig even een stapje terug doen naar stap en draf.
zodra ze weer wilt galopperen dit eerst alleen oefenen en ook duidelijk maken wat ze moet doen als pony niet luistert.
gaat ze dan weer samen met je galopperen, spreek dan af dat ze altijd achter je blijft. (En het liefst voorlopig in draf ook)
naast elkaar rijden kan altijd in stap nog, krijg je in ieder geval geen wedstrijdjes.

Zou me verder niet al te schuldig voelen nu want het kind is heel en de pony ook nog.
maar er wel mee aan de slag gaan om dit voortaan te voorkomen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:41

Ik weet niet of je hier wel iets aan kan doen, als de pony het lachen vind om een wedstrijdje aan te gaan, kun je alleen maar blijven zitten en meereizen. Kun je dit voorkomen? Misschien door achter elkaar te blijven. Maar als je paardjes van geintjes houden, blijft het toch altijd opletten!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:42

Fijn dat ze erom kon lachen :j Dit is ook een ervaring waar ze van leert.
Ze weet nu ook hoe dit voelt om even geen controle te hebben en dat ze kan blijven zitten en dat pony weer tot stilstand komt. Niet alles kun je voorkomen. Juist door dit soort ervaringen leer je heel veel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:43

vuurneon schreef:
Als dat gebeurt rem ik mijn paard af en zet ik het stil; zodat de paarden niet fijn kunnen racen. Het paard dat wegschiet mist dan het vriendje en remt ook af en is dan prima weer terug te sturen.

Ik heb inderdaad ook altijd geleerd dat de laatste in de rij de rem is. Dus inderdaad Eigen paard tegenhouden en zeker geen wedstrijdje aangaan

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:43

Het was ook absoluut niet de bedoeling dat ze naast me kwam hoor
Maar het is lastig om 2 paarden en een kind tegelijk te kalmeren

Vond het vooral banketstaaf voor haar omdat paps haar al regelmatig voor mietje uit maakt omdat paps zelf een voorstander is van als een idioot door de bossen en dan kwaad wordt als t kind gaat huilen

Vandaar ook weer het dilemma af remmen en de pony een stuk alleen door laten gaan vandaar dat ik er voor wilde komen en ze beide op de rem zetten omdat t kind ietswat ongemakkelijk was op een rennende pony

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:43

Wat ik misschien niet lees in de OP en de andere wel, is dat anderen zeggen dat het de eerste keer is voor het meisje van 9.
Ik lees het niet zo in de OP, maar dat kan misschien ook aan mij liggen.

Ook lees ik helemaal niet dat de TS wilde galopperen. Het meisje galoppeerde toch zelf aan met de pony?

Verleden veranderen kan nu toch helaas niet meer, dus kijk naar de toekomst.
Is het meisje bang hiervan geworden? Daar zou ik sowieso even op letten :j
Touwtje mee en aan de pony vind ik wel een goed idee wat hierboven ook al geopperd wordt.

Wijs het meisje wel terecht wat ze wel en niet mag doen. Dat als ze wil draven of galopperen ze het aan je moet vragen zodat jij de controle erover hebt. Leer haar hoe ze haar pony achter de jouwe kan houden en wat de juiste manier is van buiten galopperen en achter elkaar aan blijven rijden.

Op het moment zelf was het zo te lezen toch allemaal al te laat om het nog "goed" op te kunnen lossen. Pony liet het niet toe ingehaald te worden dus lijkt mij dat je er nog het beste ervan hebt kunnen maken wat je toen nog kon doen. Je eigen paard terug nemen, zodat het voor de pony niet meer leuk is om wedstrijdje te houden zodat die terug gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:44

Geen geschikte combi buiten, een pony die dit doet en een klein meiske erop. Niet elke pony is geschikt als leerpony, en niet elke ruiter als instructeur/begeleider... Mazzel dat ze er om kan lachen, en uiteindelijk zijn dit ook ervaringen die ze een keer op moeten doen, maar liever wat later wat mij betreft.
Als ik een dusdanig klein ding wat dus pas net zelfstandig rijdt mee naar buiten moet nemen, dan gaat dat op een héle brave (zoeentje waarvan je je aan het eind van de rit afvraagt of 'ie überhaupt wel een hartslag heeft, zó braaf) EN aan de lijn naast me. Neus naast mijn knie en geen pas verder naar voren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:45

Eens is de eerste keer, mijn dochter is 8, maar mag zeker nog niet met haar pony naar buiten. Haar leven lang zit ze al op een paard zeg je, maar ze is nog maar 9, niet vergeten hoor! Het is een hele verantwoordelijkheid een kind van een ander en het had ook anders af kunnen lopen! Ik zie hier ook kleine kinderen alleen met pony's naar buiten gaan en houd mijn hart vast. Er kan van alles gebeuren en helaas ben je buiten niet alleen op de weg. Ik zou voorlopig gewoon weer lekker in de bak blijven, een kind van 9 kan zo'n situatie gewoon nog niet overzien. Wil je toch naar buiten, neem de pony dan in ieder geval mee aan een touw.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:47

Volgende keer een touwtje mee dus :)
Halster touw voldoende?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:47

Heftig he. Ik heb het ook weleens gehad met mijn dochter (toen 8) , pony liep heerlijk ontspannen naast mij en opeens draait ze zich om en gaat werkelijk in rengalop over het asfalt. Ik stierf duizend doden en ik dacht enkel maar...blijf zitten blijf zitten en laat er aub geen auto aankomen. Uiteindelijk na paar honderd meter kwam ze ook weer tot stilstand en ben ik met 100 km pu er heen gefiets. Ik liet geen angst zien aan mijn dochter en zei enkel...wat ging je hard zeg..ik hield je niet bij (knikkend knieën en trillende handjes en huilen stond mij nader bij dan lachen) zegt ze doodleuk...nou idd mama zo hard ben ik nog nooit gegaan, maar mag ik er nu af. En toen kwamen de tranen. Het bewees wederom..met een paard weet je nooit. De pony is 1000% Bomproof voor noem maar op , trekkers, combines,sproeien,nergens kijkt ze van op nu was het een vlaggetje in het land waar ze compleet panisch van werd.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:49

jwl schreef:
Halster touw voldoende?

Ik heb er een halstertouw om..maarre een paard wat er vandoor gaat ...

tuurlijk is het altijd fijner en handiger maar..als ze gaan gaan ze en is het fingers crossed

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:49

jwl schreef:
Halster touw voldoende?

Als jij volledige controle hebt over jouw paard en op de pinken gelijk kunt terug rijden, anders heeft het weinig zin. Mocht pony er wel vandoor gaat en je kan het touw niet meer vasthouden dan heb je het risico dat pony op het touw stapt en de combinatie gaat vliegen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:52

jwl schreef:
Halster touw voldoende?

Ik gebruik een wat langer lijntje zodat ik ook wat meer afstand kan laten nemen als het allemaal goed gaat, of als we bv door een ruitersluis moeten.

Mbt het kunnen 'houden' als ze willen gaan; daarom heb ik dus het hoofd van de pony bij mijn knie. Als er ook maar iets gebeurd, trek ik 'm om en kan 'ie alleen maar mijn paard 'in' lopen. Dat het leidpaard ook bepaalde kwaliteiten en mate van africhting moet hebben hoef ik denk ik niet nader toe te lichten he?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:57

Heel mijn reactie weg _-:(
Begin maar weer opnieuw....

Pony's blijven pony's en ken maar weinig pony's die echt mak zijn. Maar dat zijn vaak pony's die al een aardige leeftijd hebben die net aan leven, maar dat is mijn mening.

Zolang het meisje er niet bang van is geworden zou ik het zelf niet zo een ONTZETTEND groot drama vinden als anderen in dit topic. Tuurlijk is het naar dat het is gebeurd en vind het ook super dat je probeert het te voorkomen de volgende keer :j

Hier leert ze alleen maar van imo. Op een dooie leer je weinig als je het mij vraagt. Met zo'n pony leert ze rijden en leert ze zichzelf redden voor later. Als je altijd op een dood paard rijdt en je stapt opeens na jaren op een heethoofd van een paard, dan weet je toch nog niet hoe je zoiets moet rijden? Nu is juist de kans en de leeftijd dat ze het allemaal leert. Een kind leert veel makkelijker dan een volwassene imo.

Leer haar hoe het moet en laat haar leren. Leg uit hoe het ze het kunnen voorkomen door goed achter je te blijven. En als ze hem niet kan houden, laat haar dan bijvoorbeeld tegen jou paard aansturen/lopen of tegen een muur buiten (hoge berg, hek, iets wat afremt en niet een prachtig mooi open veld :') )
Dan weet zij hoe ze voor de volgende keer eventueel haar pony wel in bedwang kan houden.

Moet ook zeggen dat ik vroeger gewoon expres gas gaf met mijn pony op die leeftijd := gevaar zag ik toen nog niet. Maar ik weet niet of dat meisje net zo brutaal was als dat ik toen was _O-