Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 12:35

Onderwerp zegt het al!
Gister mijn laatste 2 winstpunten gereden voor het M! Super blij met een mooie eerste en tweede plek. 188 187 punten.
En dan nu?
Ik wil dolgraag bitloos blijven rijden. Omdat mijn paard hier gewoon veel beter op reageert. Super fijn en ontspannen op loopt.
Met bit word ze onrustig, steekt haar tong aan de voorkant uit. Ik denk dat het bit gewoon niet fijn past, dat haar tong de dik is en er niet genoeg ruimte is.
Maar ik wil wel heel graag verder met wedstrijden. En dat mag dus niet!
In de les oefenen we met bit. Soms gaat super goed maar meestal ook niet. En komt de tong en zo weer.
Ik wil dus als het even kan bitloos blijven.
Heb knhs een mail gestuurd over dit en ben benieuwd wat ze gaan zeggen!

RianneH

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:39

Heb je al eens een bit met tongboog geprobeerd?

Verder kan ik je niet helpen met de bitloze wedstrijden ;) Voorlopig nog wat langer de puntjes op de i zetten in het L2? Neem aan dat je nu 10 wp hebt? Je mag dan nog even door toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:39

Gefeliciteerd met je punten.

Ik denk dat inderdaad dat een brief aan de KNHS een goed begin is.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:40

Misschien dat een bitfitter je kan helpen een bit te zoeken waarbij je paard dit niet doet? Zou zonde zijn als je nu niet verder kan gaan met wedstrijden!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:41

Gefeliciteerd met je punten!

Ik zou dan nog even lekker blijven oefenen met bit, en als dat goed gaat het M in, je mag nog tot 30 winstpunten in het L2 blijven :)

Denk niet dat je het M in mag als Bitloze combinatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:43

CoriienRN schreef:
Denk niet dat je het M in mag als Bitloze combinatie.

Wat niet is kan veranderen.

Er zullen steeds meer bitloze combinaties richting de M gaan. Dan kan de KNHS toch als proef bitloos ook in de MI toestaan,..gaat dat goed ook de MII?

_Anneruth

Wat jammer eigenlijk dat je na de L2 niet meer bitloos mag..

_black_rose_

allereest: sorry ik ben een volkomen leek op het gebied van dressuurwedstrijden.
Waarom heeft de Knhs er überhaupt voor gekozen om bitloos starten in de M te verbieden?
Wel top dat je graag bitloos wil blijven rijden!

En dan: brief aan de Knhs is een goed begin:) als je daar niet verder komt zou je een petitie kunnen opstarten of zou je misschien gewoon kunnen doen alsof je dom en doof bent en gewoon proberen bitloos mee te doen (weet niet hoe streng de controles zijn)?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:46

_black_rose_ schreef:
allereest: sorry ik ben een volkomen leek op het gebied van dressuurwedstrijden.
Waarom heeft de Knhs er überhaupt voor gekozen om bitloos starten in de M te verbieden?

En dan: brief aan de Knhs is een goed begin:) als je daar niet verder komt zou je een petitie kunnen opstarten of zou je misschien gewoon kunnen doen alsof je dom en doof bent en gewoon proberen bitloos mee te doen (weet niet hoe streng de controles zijn)?

Zo moest ik eerder in de M met sporen rijden... ook zo krom :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:46

_black_rose_ schreef:

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, was het openstellen van bitloos in de B tot en met de LII een soort van proef.
Wellicht dat dat nu uitgebreid kan worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:49

Zou er niet teveel op rekenen, maar bellen/brief sturen kan altijd natuurlijk. De regels zijn redelijk recent nog versoepeld. Bitloze combinaties hoeven niet meer in een aparte klasse, maar mogen nu gewoon tussen de andere ruiters meerijden. Ik verwacht niet dat de KNHS heel snel de grenzen optrekt naar M of Z.

Maar wie niet waagt, die niet wint. Als je niks doet, gebeurt er zeker niets.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:51

Je zou altijd kunnen proberen om dispensatie te krijgen van de KNHS. Uitleggen dat het rijden met een bit niet altijd goed gaat etc.?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:52

Ik rij zelf niet bitloos maar heb er helemaal niets op tegen dat anderen hier wel voor kiezen. Ik vind het dan ook raar dat juist in de hogere klasses waar om het grof te zeggen, de paarden normaal gezien nog beter onder controle zijn, daar net niet meer bitloos mogen gestart worden. Ik volg de logica achter het weer verbieden van bitloos rijden vanaf M1 niet echt. Ik hoop dat je brief aan de KNHS wat oplevert en dat je toch ook M1 bitloos mag starten binnenkort!
Daarnaast blijft het wel positief van KNHS dat ze bitloos, ook al is het beperkt toelaten op wedstrijd. In België mag je dat voorlopig nog vergeten, eender in welke klasse.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:52

NatasjavE schreef:

Er zullen steeds meer bitloze combinaties richting de M gaan. Dan kan de KNHS toch als proef bitloos ook in de MI toestaan,..gaat dat goed ook de MII?

Dat zal vast wel, eer dat die regel er door geen is ben je een jaar verder dus of per 1 okt of per 1 april volgend jaar ;)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:53

_black_rose_ schreef:
allereest:
!

Dit is natuurlijk een hele rare reactie een jury is niet BLIND die M jureert en weet echt wel dat die gene hoe jammer het voor die combinatie is geen bitloos mag rijden in het M

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:54

Ik zou eventueel een medische indicatie regelen. Dus je dierenarts/ tandarts een document laten opstellen waaruit blijkt dat je paard geen bit in kan.
Verder zou het KNHS iets vlotter kunnen ontwikkelen, het zijn toch niet de middeleeuwen?!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:55

Het was toch zo dat op die proefdag in Ermelo de dierenartsen hadden geconstateerd dat er vanaf het M een dusdanige oprichting en verzameling moet worden gevraagd, dat dit niet diervriendlijk te bereiken was met een bitloos hoofdstel? En dat daarom er besloten was enkel de B tm L2 toe te staan.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:59

Ik heb laatst met jury cursus een bitloze combinatie gehad, en vond het er zelf niet fijn uit zien, paard liep de gehele proef op de voorhand te hangen op zijn neusriem die aan de teugels vast zitten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:59

CoriienRN schreef:
NatasjavE schreef:

Dat zal vast wel, eer dat die regel er door geen is ben je een jaar verder dus of per 1 okt of per 1 april volgend jaar ;)

Ja dat klopt. Maar je zal ergens een begin moeten maken. :)

@Izzy19,..mee eens. Ik snap ook niet waarom je juist vanaf de M juist niet meer bitloos mag.
Bij het springen is het ook zo dat met hackemore pas vanaf het Z mag dacht ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:00

Elise_K schreef:
Het was toch zo dat op die proefdag in Ermelo de dierenartsen hadden geconstateerd dat er vanaf het M een dusdanige oprichting en verzameling moet worden gevraagd, dat dit niet diervriendlijk te bereiken was met een bitloos hoofdstel? En dat daarom er besloten was enkel de B tm L2 toe te staan.

Hahahaha! Wat een gekkigheid he?! Dat er combinaties zijn die dat niet kunnen zegt iets over de combinaties, maar niet de gebruikte spullen toch?
Je valt zonder bit idd sneller door de mand, maar dat lijkt me een prima uitgangspunt wanneer je je als ruiter echt wilt bekwamen toch?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:00

Wat leuk dat je M startgerechtigd bent, gefeliciteerd! Alleen wel een flinke domper dat je nu niet meer bitloos mag starten...

De KNHS is aanschrijven is de juiste weg, maar bereid je voor op een reactie met daarin een standaard reactie dat is helaas altijd het geval....

Het is goed om dit wel aan te kaarten en dit ook te blijven doen, dat is de enige kans om er voor te zorgen dat dit in de toekomst misschien aangepast gaat worden. Laat je ook niet afschepen met hun standaard reactie maar stuur dan opnieuw een bericht met daarin ook duidelijk het verzoek om een niet standaard brief. Probeer hun argumenten te weerleggen, etc. (als het zo ver komt en je hebt hulp nodig wil ik je graag helpen, stuur dan maar een pb).

Misschien nog een interessant topic voor je:
[WD-V] Bitloos starten in de M1

Ik hoop echt voor je dat je wat weet te bereiken bij de KNHS, succes!! Houd je ons op de hoogte?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:01

CoriienRN schreef:
Ik heb laatst met jury cursus een bitloze combinatie gehad, en vond het er zelf niet fijn uit zien, paard liep de gehele proef op de voorhand te hangen op zijn neusriem die aan de teugels vast zitten.

Maar dat is nu de discussie niet.

Met bit zullen er ook dergelijke combinaties zijn.

TS heeft punten gehaald in de L2,...dus zal wel klaar zijn voor de M.

CoriienRN

Tuurlijk eens, maar dan nog die mensen die dan nu vast lopen in het L2 moeten dus dan een jaar wachten vrees dat ze niet snel dispensatie krijgen.

klopt dit was toevallig 1 combinatie met bit gebeurd het ook zat ;)

En een hackemore heeft een andere inwerking als een bitloos hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 16-03-15 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

CoriienRN schreef:

Hoe vaak zie je een combinatie met bit waarvan je bilnaad samentrekt?
Weinig mensen kunnen echt rijden.... zowel met als zonder bit. Dus dat heeft niets met de optoming te maken toch?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:02

CoriienRN schreef:

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere bitloze combinatie er zo uit ziet.

Heb jij nooit combinaties met bit in de ring waarbij het er niet fijn uit ziet en het paard op de voorhand/hand van de ruiter hangt?