Aandraven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:22

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Mijn pon neemt ontzettend zijn tijd als ik hem vraag te gaan draven.
Het duurt eeuwen. Ik heb les, maar pas weer begin april. En wil graag nu wat gaan oefenen.
Ik heb een draver met typisch stijve achterbeentjes (hij is ook al bijna 22).
Hij mankeert niks aan zijn achterbenen trouwens, is allemaal al honderd keer onderzocht en hij loopt verder ook prima. Wordt altijd overal goedgekeurd.
Ik denk meer dat het aan mij ligt, dan aan hem ;)
Als ik hem vraag om te draven doet hij eerst een halve volte versnelde pasjes, en dan pas begint hij te draven. Op mijn stemcommando reageert hij, maar niet snel genoeg nmi.
Met een zweep hoef ik niet aan te komen, dan kiepert hij me over het hek van angst.

Weten jullie zo vlug oefeningen die ik met hem kan doen zodat hij wat actiever aandraaft?
Laatst bijgewerkt door Milkberry op 12-03-15 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:23

Ik zou eens gaan kijken wat hij aan de achterbenen heft. Klinkt alsof het hem zeer doet om aan te draven, en het kan best zijn dat hij artrose heeft oid.
Edit: Even een toevoeging: het is niet typisch voor een draver dat een paard stijf is, dat is een teken dat er wat aan de hand is ;)

iiSunshine

Re: Aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:25

Je kan proberen om je bekken naar voren te kantelen, misschien reageert hij daar ook wel op

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:30

@Joolien: hij is al heel vaak achter nagekeken omdat ik als de dood was dat hij wat zou mankeren. Maar alle DA en osteopaten hebben hem goedgekeurd. Hij mankeert echt helemaal niets.

@iishunshine: kijk, simpel, en daar heb ik dus helemaal niet aan gedacht. En het gekke is, met weg stappen doe ik dat wel. Ik ga morgen eens proberen of dat wat werkt. Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:39

Mmm ok, dat is vreemd. Heb je er filmmateriaal van? Of kan t zijn dat je paard eerst in telgang weg gaat en daarna pas aandraaft?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:45

@Joolien: nee heb er geen filmmateriaal van, ben vaak alleen op stal. Maar ik weet dat hij de telgang wel beheerst, de vroegere eigenaresse vertelde dat. Dus dat zou best eens kunnen wat je daar zegt. Ik heb alleen geen enkel idee hoe telgang voelt, dus ik zal eens een beetje onderzoek verrichten naar die telgang ;)

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:48

Heel veel overgangen rijden. Mijn halve draver (/ half Fries) was eerst ook moeilijk op mn beenhulpen.
Duurde geen halve volte gelukkig, maar toch....
Ik merk dat hij zeer goed hier op reageert, het maakt hem wakker en allert.
Nu heb ik eigenlijk (bijna) nooit meer problemen met aandraven.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:51

MissChrys: Ook dat ga ik meteen meenemen. Eens kijken of dat werkt. Bedankt voor je tip!

Jolien: filmpjes bekeken op youtube, en het zou best eens kunnen dat hij dat aan het doen is! Heb jij enig idee hoe ik hem meteen kan vragen om meteen in gewone draf te gaan, ipv in telgang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:55

Milkberry schreef:
MissChrys: Ook dat ga ik meteen meenemen. Eens kijken of dat werkt. Bedankt voor je tip!

Jolien: filmpjes bekeken op youtube, en het zou best eens kunnen dat hij dat aan het doen is! Heb jij enig idee hoe ik hem meteen kan vragen om meteen in gewone draf te gaan, ipv in telgang?

Eerst goed aan de hulp maken. Been = weg. Anders mag je een keer groter inkomen met je been. Zodra hij reageert, paar passen draven. Weer terug, nog een keer herhalen. Net zolang tot hij op lichte druk voorwaarts gaat. Ritme is ook heel belangrijk. Probeer met je benen te drijven in een bepaald ritme, desnoods te ondersteunen met je stem. Probeer goed contact te houden met de mond maar niet met de handrem erop te rijden. Dus als je been geeft neit (on)bewust met de hand terug werken. Het paard moet ook wel voorwaarts kunnen. En ook al schiet ie in hoog tempo weg, niet afstraffen, dat is wat je wilt. Alleen moet je zelf de volgende keer dus kleiner in je hulp zijn.

Succes.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:57

Kijk, daar heb ik zeker wat ik. Ik ga er morgen mee aan de slag. Dank je wel :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:22

Uuuhm weet niet of je weet wat telgang is...? Telgang gaat heel hard en niet langzaam. Weet niet hoe hard je paard ''telgangt'', want dan wordt t vaak schweinepassen genoemd. Ik heb een IJslander die telgangt - KEIHARD!! Leuk hoor :-P
dezelfde IJslander had 2 maanden geleden eigenlijk t zelfde probleem. Hij wou liever niet in de bak hard lopen, buiten wel. Binnen in de bak toen van stap tot galop gereden, 10x op een rit of in de bak. Dit een week gedaan. nu is hij keigevoelig en kan je gaan zitten en je been bewegen (1cm) en hij springt al aan in tölt of telgang og galop. Zou ik ook proberen

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:23

Bij mij hielp het ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:24

Telgang hoeft niet alleen maar heel hard te zijn, dat kunnen ze ook 'kwikkelen' zoals ze dat in de drafsport zeggen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:25

hoe bedoel je Joolien...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:26

Kwikkelen is langzaam draven maar ook langzaam telgangen, beetje hobbelen zeg maar :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:26

langzame telgang binnen de ijslanders wordt ook wel schweinepass genoemd. Langzaam telgangen kan dus wel, maar is niet gewenst :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:27

Een pony op de manege waar ik vroeger reed was een eentje die eerst in telgang ging voor aan te draven, dit hoeft niet perse hard te gaan hoor :)

Wat oplossing betreft, streng aan het been maken, veel overgangen!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:28

Telgang IS hard... niet langzaam, dan ist gewoon schweinepassen of laterale tölt.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:29

het is waar t kan wel dat zeg ik niet :-)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:34

Mijn draver ging altijd tölten in den beginne met aandraven. [Dat zit trouwens heeeeerlijk (net een relaxfauteuil ;-) ]. Wat mij opviel (en opvalt): als hij zijn hoofd omhoog houdt (spanning), neigt hij naar een overgang in tölt, met zijn hoofd laag (ontspannen) draaft hij meestal goed aan. Ondertussen hebben we het samen al aardig onder de knie. Spanning heeft in elk geval bij mijn draver veel invloed. In een nieuwe omgeving of bij het leren van nieuwe dingen, valt hij snel terug in dat 'hoofd hoog en tölt-patroon'.
Laatst bijgewerkt door Julu72 op 12-03-15 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:34

Hoi hoi, ik heb ook een draver... Die van mij had er ook wel s een handje van om niet meteen aan te draven als ik dat vroeg... Maar ging ook eerst " een andere gang" lopen.... Bij mij lag het probleem dat ik de teugels dan te strak nam... Terwijl ik ze echt niet strak had ( want ben niet van in de mond zitten) maar als ik hem dan nog iets meer ruimte gaf van voren.. dan ging ie draven... Succes!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:37

heel veel overgangen rijden, en dan dus echt bij de ene letter aandraven, bij de andere letter stappen, volgende weer aandraven enz. Kijk alleen even wat je doet met aandraven in de hoeken als hij zo stijf is.
Ik rijd op het luiste (meest luie?) paard ter wereld, en zelfs hij wordt hier actief van

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:04

Dat van die overgangen klopt ook als een bus... was ik vergeten te melden :-)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 19:25

Wauw bedankt voor al jullie reacties. Hoe dat rare gehobbel heet dat maakt me niet uit hoor. Als ik er maar vanaf kom!
De teugels te strak daar kan het niet aan liggen. Ik rij met een los teugeltje. Verder als hij eenmaal draaft, loopt hij flink door. Het duurt alleen even voordat hij draaft.
Ik ga veel overgangen rijden hoor ik al. En ik hoop dat het helpt ^__^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:57

Dat losse teugeltje kan juist het probleem zijn, daardoor heeft hij te weinig begrenzing. En met begrenzing bedoel ik enkel een contactteugel.