"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 09:51

Ik ken het fenomeen voornamelijk uit de Penny; één persoon die in staat is de wilde arabier te berijden, terwijl dat voor de rest van de wereld onmogelijk was :+

Nu lijk ik het hier ook steeds vaker tegen te komen; getraumatiseerde paarden, eenkennige paarden, slecht opgeleide paarden die maar één ruiter accepteren (welke dan ook nog eens de eigenaar is en gelukkig niet een random stalgenoot).

Komen dit soort paarden echt zo vaak/met regelmaat voor, of zijn ruiters op zoek naar een manier om zichzelf op onlosmakelijke wijze aan een paard te verbinden? In het geval van het laatste; waar komt die behoefte vandaan?

lideli

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:56

Ik denk dat het meer te maken heeft met een stukje vertrouwen van paard in de ruiter, ruiter in het paard. Als een ander zoveel met dat specifieke paard zou doen en op een dergelijke manier, denk ik dat andere ook op het paard zouden kunnen rijden, maar dat kost gewoon een hoop tijd en energie.

Ook denk ik dat eigenaren graag een paard helemaal voor zichzelf willen houden en het dus wel als een mooi excuus gebruikt kan worden, als het paard een verleden/gebruiksaanwijzing heeft.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:57

Heel herkenbaar! Onwijs veel dieren hebben tegenwoordig een verleden.... Ondervoed, mishandeld, verwaarloosd of onhandelbaar. Niet alleen paarden maar ook talloze andere dieren. Je doet het niet goed als je je dier niet uit een slechte omgeving hebt gehaald. Ik vind dat erg jammer. Mensen worden wss gelukkig van het gevoel dat zij het alleen goed doen of goed kunnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:59

Ik lees hier op bokt zo vaak dat hun paard vroeger mishandeld is geweest of verwaarloosd. Nou als je de mijne koop lijkt hij ook wel mishandeld want je mag niet aan zijn oren zitten en schrikt als je met je arm zwaait.

Heb hem al van jongs af aan, maar hij wordt niet geslagen hoor :+

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:01

Ik geloof zeker niet dat er paarden zijn die echt maar door éen persoon gereden kunnen worden. Wel dat er extreem gevoelige paarden zijn waar je niet 'effe snel' iemand anders op zet, waarbij je echt met beleid, geduld en regelmaat aan de slag moet, en wat tijd kost voor je hem/haar zo kunt rijden als de huidige ruiter. Wat, voor dat het beter begint te gaan, eerst veel stress oplevert voor het dier. Kan dus best begrijpen dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om niemand anders op hun paard te laten.

pleiada

Wat is er eigenlijk mis mee?Paarden zijn niet altijd allemansvriendjes hoor..Ik heb hier een arabier(haha toevallig)die een vaste persoon wil..Ze zou wel aan iemand anders kunnen wennen denk ik,maar dat kost tijd..

Lumi

ik denk dat het een vertekend beeld geeft, heel veel paarden hier op bokt kunnen met heel veel mensen, en slechts enkele niet. Dit zijn alleen wel de topics die het meest opvallen. Ook lees je in die topics heel vaak dat ze bezig zijn om het paard ook te laten wennen aan andere mensen, ze willen hem niet voor zichzelf houden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:02

Ik denk ook dat het met vertrouwen te maken heeft maar ook gewoon de klik met je paard. Mijn verzorg quarter is echt geen makkelijke en er hebben verschillende mensen op gereden met de nodige western ervaring. Vorig jaar heb ik de overstap dressuur naar eestern gemaakt en ben ik dit paard gaan rijden. wonder boven wonder heeft ze nog nooit zo goed gelopen. Er kunnen echt wel andere op rijden wat ook echt wel gebeurd maar bij loopt ze gewoon heel fijn.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:03

pleiada schreef:
Wat is er eigenlijk mis mee?Paarden zijn niet altijd allemansvriendjes hoor..Ik heb hier een arabier(haha toevallig)die een vaste persoon wil..Ze zou wel aan iemand anders kunnen wennen denk ik,maar dat kost tijd..

Er is niks mis mee, het gaat er alleen om dat het heel frappant is dat men steeds vaker claimt dat zijn/haar paard maar door een iemand kan worden gereden. Zoals ik al zei ligt dat vaak aan wederzijds vertrouwen wat door de tijd gegroeid is, niet aan de specifieke combinatie van die ruiter en dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:03

Het lijkt me sowieso een trend een paard te hebben dat idd ondervoed, mishandeld, verwaarloosd is in het verleden, te hebben.
Ik heb liever ook niet jan en alleman op mijn paard maar ben daar in de loop van de jaren wel makkelijkerin geworden.

Ik snap best dat niet alle combinaties juist zijn maar "er kan verder niemand anders op" daar geloof ik niet in. Ik snap best dat je het zelf op wilt lossen. Openstaan voor een andere ruiter hoort daar m.i ook bij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:05

Collie2008 schreef:
Ik lees hier op bokt zo vaak dat hun paard vroeger mishandeld is geweest of verwaarloosd. Nou als je de mijne koop lijkt hij ook wel mishandeld want je mag niet aan zijn oren zitten en schrikt als je met je arm zwaait.

Heb hem al van jongs af aan, maar hij wordt niet geslagen hoor :+

Inderdaad. Dat is een zeer opvallend. Als je bokt moet geloven dan is de helft van de paarden vroeger mishandeld geweest.

Wat betreft "ik ben de enige die op dit paard kan rijden" ik denk dat de eigenaar dat graag zou willen. Uiteindelijk geloof ik er niet in dat er maar 1 iemand is die het paard kan rijden. Dat is onzin. Kan wel zijn dat ze wat eenkennig zijn okey en dat het wat meer tijd kost dat een paard een andere ruiter vertrouwd dat kan maar met een beetje tijd insteken kan er best een ander op je paard rijden.

Denk dat het vaak een geval is dat ze niet willen dat er een ander op hun paard gaat zitten. Prima toch dan zeg je dat gewoon en ga er geen verhaal rond breien.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 11-03-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:05

Heb zelf ook een paard gehad wat getraumatiseerd was en hierdoor maar 1 ruiter accepteerde. Een andere ruiter zou best lukken, maar die had er dan wel heel veel tijd in moeten steken, geduld moeten hebben en niet bang moeten zijn

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:06

Bambolina schreef:
Ik geloof zeker niet dat er paarden zijn die echt maar door éen persoon gereden kunnen worden. Wel dat er extreem gevoelige paarden zijn waar je niet 'effe snel' iemand anders op zet, waarbij je echt met beleid, geduld en regelmaat aan de slag moet, en wat tijd kost voor je hem/haar zo kunt rijden als de huidige ruiter. Wat, voor dat het beter begint te gaan, eerst veel stress oplevert voor het dier. Kan dus best begrijpen dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om niemand anders op hun paard te laten.

Eens :j

Als ik naar mijn verzorgpaard kijk... Dan zou die ook in de categorie 'voor 1 persoon' vallen. Feit is gewoon dat ze een behoorlijke tijd nodig heeft om voor iemand op te warmen. Er zijn nu naast mij nog 2/3 anderen die met haar trainen etc en dat accepteert ze prima, maar je merkt wel dat ze liever 1 iemand heeft die er 24/7 voor haar is in plaats van verschillende mensen :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:06

pleiada schreef:

Op zich is er niks mis mee.
Maar het kan in bepaalde gevallen ENORM onhandig zijn. Wat als er met de vaste ruiter wat gebeurt en er moet iemand anders voor zorgen?

Ik hoor dan vaak : "ja maar ik ga nooit op vakantie, ik doe m altijd zelf", "ik doe m nooit weg, ik zal altijd voor m zorgen" etc etc. Heel penny maar heel onpraktisch. Dat betekent dat als er echt wat gebeurt met een eigenaar of ruiter, t paard onhandelbaar is voor anderen. Denk aan een gebroken been of erger, of financiële problemen.

Ik zie geen enkel voordeel aan eenkennige paarden... imo is het meestal overdreven beschermend gedrag van een ruiter/eigenaar :j (stoer verhaal ook "ik heb ZO'N lastig paard, alleen IK kan ermee overweg"..nou gefeliciteerd ermee :D )

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:07

Die van mij kan maar door een ruiter gereden worden. Bij wisseling van ruiter raakt ze flink gestresst en is er geen land meer mee te bezeilen. Het is dus niet zo dat ik als enige tovenaar op deze magische eenhoorn kan rijden, want iemand anders zal er uiteindelijk ook gewoon mee overweg kunnen. Ik kan alleen geen bijrijder nemen of iemand een keer voor de lol een ritje laten doen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:08

Ik ben wat sceptisch. Ik denk dat sommige eigenaren dit graag willen zeggen. Een stalgenootje van mij had vroeger een draver met een apart karakter die merrie had waarschijnlijk ook wel iets meegemaakt tijdens trainen op de drafbaan, maar wat wisten we niet. Mishandeling is een groot woord laten we zeggen dat de trainer misschien niet zo geduldig was. Toch konden verschillende meisjes waaronder ik zelf de draver rijden. Op 2 voorwaarden, licht en zachtjes zitten en de merrie niet te veel pushen maar wat meer haar gang laten gaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:08

Er zijn wel degelijk paarden waar je niet zomaar iedereen even op zet. Maar met tijd en geduld kan volgens mij elk paard aan een tweede ruiter wennen. Ook denk ik dat sommige paarden echt hun favorieten kiezen, mijn merrie is er zo 1, die laat van het eerste contact zien of ze je graag heeft of niet, hoor je bij die laatste dan kan je beter weg blijven.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:09

Is het niet vaker nóg de enige die op dit paard kan rijden? Uitzonderingen door gelaten natuurlijk..

Mijn pony is geen beginnerspony, jong, onervaren en eigenwijs. Ik ben de enige die er op 'kan' rijden op moment, maar dat ligt we vooral aan dat ik pony al vanaf veulen heb en ik hem zelf heb ingereden ed en er heeft wel iemand een keer een rondje op gezeten maar nooit echt gereden. ik weet zeker dat hij in het begin slecht/moeilijk te rijden zal zijn, uitproberen, eigenwijs, bokken dat soort gein. Maar ik weet ook zeker dat als er eenmaal een klik is dat die gene net zo makkelijk wegrijd, zo niet makkelijker omdat ik ook echt geen sterruiter ben :p

Dusja, ik ben op moment de 'enige' die er op kan rijden alsin zo op kan stappen en wegrijden. En nee, dat is zeker niet omdat het een suuupermoeilijke pony is oid, maar eerder omdat hij het niet gewent is en het een beetje een puberpony is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:10

Ik heb trouwens een paar keer een reading laten doen in de loop der jaren waarbij ze steeds aangaf dat ze niet wil dat er anderen met haar werken..We hebben het wel een geprobeerd maar ze laat ook duidelijk merken dat ze het niet wil..Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het communiceren met paarden,maar ik vond het wel kenmerkend..Ik heb hier niets over verteld van tevoren en er is niets over bekend op internet oid..Toen ik haar kocht heeft ze ook lange tijd aan mij moeten wennen..Ik wou meteen meer maar daar was ze echt niet van gediend(kreeg een waarschuwingstrap)..Ze is nooit mishandeld geweest,maar is gewoon zo..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:11

Ik heb mijn paard zelf zadelmak gemaakt maar heb er doel bewust ook wel eens anderen op laten rijden. Wil juist dat een ander er ook zo mee weg kan rijden zonder brokken te maken. :+

Er bestaan overigens wel degelijk paarden die eenkennig zijn maar ook die kun je leren om andere ruiters ook te accepteren. :j (kwestie van tijd en geduld)

Ik vind het altijd een beetje onzin als eigenaren / ruiters dit roepen. Als je het paard laat wennen aan het geven er meer ruiters zijn die het kan vertrouwen is er niks aan de hand. ;-)

Ik heb het idee dat deze paarden vroegah gewoon als moeilijk werden bestempeld of zijnde alleen geschikt voor ervaren ruiters.

Ik snap niet waarom je dit zou willen eigenlijk, wat heb je er aan??
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 11-03-15 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:13

Ik denk dat veel mensen hun paard verkeerd inschatten. :) Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die eenkennig zijn maar een stuk minder dan beweerd wordt. :) Mijn rijpaard zal moeite hebben met de gemiddelde ruiter maar niet omdat ie eenkennig is, simpelweg omdat de gemiddelde ruiter te veel met zijn handen rijdt. :)
Er staat er momenteel eentje tussen die moeilijk benaderbaar is, waarom zullen we nooit weten en ik hoop dat we over een jaar kunnen zeggen dat ie gewoon te benaderen is. Want ik vind het alleen maar erg voor het dier zelf dat ie zo angstig is en ik zit me nu al op te vreten wat er gaat gebeuren als ik straks geopereerd moet worden. Mijn moeder en stiefvader kunnen wel bij hem komen als ik er bij ben maar wat als ie gewond raakt, gaat ie zich dan laten behandelen?
Nee, ik vind het helemaal niks zo'n dier dat maar dat buiten beschouwing gelaten zijn vertrouwen in 1 persoon zet.

Een paard zó eenkennig laten zijn dat jij alleen met hem om kan is imo egoïstisch en gaat ten koste van zijn/haar welzijn. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-03-15 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:13

Mijn paard valt niet in deze categorie, want een vriendin van me rijdt zo met hem weg. Maar... afgelopen zomer was ik onverwacht ziek, heb een paar maanden niet kunnen rijden. Daarom een handige stalgenoot gevraagd om mijn paard in beweging te houden, want ik dacht dat de scherpe kantjes er bij mijn paard ondertussen wel af waren. Niet dus :n Met hulp van mijn vriendin ging het wel wat beter, maar dit doe ik dus niet weer.
Het is namelijk ook gewoon míjn paard, waarom zou er ook een ander op moeten? Als ik niet kan, dan staat ie maar stil, simpel.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat hij op de grond veilig is voor anderen. Zodat ook anderen die minder handig zijn met paarden gewoon met hem kunnen lopen, bijvoorbeeld.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:14

Het is bij mij geen kwestie van willen,maar het is gewoon zo..Overigens zijn mijn andere 4 paarden lang niet zo eenkennig..Ik vind het bij mijn paard ook soms lastig hoor..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:15

Ik denk niet dat er paarden zijn die echt maar 1 ruiter verdragen, maar dat de ruiters die er dan ook op willen rijden er meer tijd in moeten steken om het vertrouwen van het dier te winnen. Ik kan me wel voorstellen dat er paarden zijn waar je niet zomaar even iemand anders op zet.

wat ik wel een keer heb meegemaakt op de manege is dat ze een pinto hadden staan die iedereen eraf gooide. K heb ook een aantal keren zandgehapt, maar had ook engelengeduld en was eerlijk waardoor ik goed met die pony uit de voeten kwam. Ik was dus echt een van de weinigen op de manege die daar op stapte. Maar dan vind ik het weer een ander verhaal omdat zo'n les maar een keer per week is en je dan dus niet echt iets opbouwt met een pony.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:15

Ik geloof hier ook nooit zo in.
Ik laat zelf ook niet iedereen op mijn merrie omdat ik wil dat ze erg gevoelig blijft en het mij in de weg zit bij de training als er verschillende hulpen worden gegeven door verschillende mensen.
Meer voor mijzelf en mijn bijrijdster dus.
Ik kan je verder vertellen uit eigen ervaring dat als je ineens niet meer kan rijden en je paard is gevoelig en heeft geen ervaring met andere ruiters het erg moeilijk is om een goed iemand te vinden voor je paard die ermee kan rijden.
Door de jaren heen ben ik wel veranderd daarin. Ik zet er niet zomaar iedereen op maar als ik diegene ken als iemand die niet trekt en schopt of scheef zit dan mag die gerust een ritje op mijn paard maken.