paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:56

Hoii!

Ik moet dit even kwijt omdat ik het steeds meer zie/hoor/lees.
Dit is geheel mijn mening, ik ben benieuwd wat jullie denken.
ik ken een merrie, is amper 3 jaad oud. Ze heeft al een veulen gehad en is met 2 jaar ingereden. Ik lees steeds vaker hier op bokt dat paarden met 3 jaar worden ingereden en er volop mee getraind wordt. Ik snap dat niet, laat paard lekker paard zijn en zet het tot 3,5 op de wei. Doe er wat basis dingen mee zoals: wandelen, halster + touw accepteren en bostel eens in de week. Meer niet. Ga met 4 jaar lekker rustig longeren en ga met 4.5 / 5jaar inrijden. Ik vind het zo zonden van je paard! Of ben ik nu gek?! Wat vind bokt hier van en zou iemand mij kunnen uitleggen waarom paarden zo vroeg worden ingereden????
Veel groetjes.

Horseloverl

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:57

Hm ik heb er geen moeite mee als ze jong worden ingereden, mits ze goed ontwikkeld zijn en het grootste deel van de dag lekker naar buiten mogen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:00

Ik had mijn fjord op haar 3e ingereden. Daarna nog een half jaar op de wei gegooid en toen langzaam weer opgepakt ( voornamelijk bosritten ).
Ik had haar vanaf dat ze 5 maanden oud was. Toen wandelde ik al wel met haar en voetjes geven. ze was dus voor het inrijden volledig verkeersmak.
Misschien dat jij dit te vroeg vind. Maar ik had zoiets van dan kan ze rustig aan dingen wennen en hoeft alles niet in 1 keer. Ik heb er een prima braaf en vorlijk paard aan over gehouden.
Mensen die alles in 1 keer willen en liefst ook zo jong mogelijk kunnen niet wachten of kwestie van geld, zo snel mogelijk hoog in de sport willen starten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:13

Geduld is tegenwoordig een haast vergeten woord. Ik denk dat veel te jong ingereden paarden in handen van ongeduldige en onkundige mensen zijn.
Maar de merrie van drie uit de OP kun je vergelijken met een tienermoeder die daardoor als volwassen wordt gezien, en zich ook zo moet gedragen. Beestje zal misschien nog gaan puberen en daardoor het label onbetrouwbaar krijgen. Helaas al veel te vaak gezien...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 19:14

Dat vind het zo jammer want het is een leuke merrie. Word ook 6 dagen in de week gereden. Vind ik persoonlijk veel te veel. Maar goed wie ben ik...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:22

Mijn paard is ook met 2 jaar ingereden, dat schijnt vaker voor te komen in de westernsport. Toen ik hem kocht was ie 5 en wij hebben hem van top tot teen laten keuren, ook met foto's. De DA heeft toen letterlijk gezegd "als elk paard zulke goede botten had als dit paard zou ik de gelukkigste dierenarts zijn".
Mijn paard heeft ook nooit (hout vasthouden) wat aan de hand gehad.

Ben ik er zelf voorstander van? Neen, helemaal niet. Maar ja, zo zie je maar dat als het op een goede manier gebeurt het paard ook niks mankeert.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:23

2 jaar is veel te jong om in te rijden, dat vooropgesteld.

Met 3 jaar kan prima zolang je maar goed naar het paard blijft kijken en de arbeid niet te zwaar maakt.
Met een 3 jarige moet je geen haast hebben, goed naar het paard kijken en dingen aanbieden die hij aankan. Om deze reden ben ik niet zo gecharmeerd van professioneel zadelmak maken, daar is tijd toch geld en moet het klusje vaak binnen een vooraf gestelde tijd geklaard worden.

Eenmaal zadelmak vind ik een mooi schema 3x per week 20 minuten lichte arbeid dat in een paar maanden uitgebouwd naar 2x 30 minuten en 1x een buitenritje van max 1 uur. Zo bouwen ze rustig spieren op en verder vermaken en bewegen ze prima op de wei.
Einde zomer tot het gras op is krijgt een 3 jarige bij mij 24/7 weide rust, lekker even paard zijn in een fijne stabiele groep.
Terug op stal pakken ze het werk over het algemeen prima weer op, weer beginnen met 3x 20 minuten en verder overdag lekker naar buiten.
Als je nu het werk rustig opbouwt kan je van een 4 jarige al wat meer gaan vragen, maar ook een 4 jarige is nog volop in de groei en heeft naast arbeid ook rust nodig.

Helaas zie je vaak dat als ze eenmaal zadelmak zijn er teveel gevraagd wordt van een jong paard, soms uit onwetendheid, soms uit prestatiedrang, soms uit onverschilligheid.

Mijn uitgangspunt is dat een paard makkelijk 20 jaar kan worden en ik al die tijd van hem kan genieten, het geduld wat je hebt met een jong paard wordt later beloond.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:23

Tja, veel mensen hebben gewoon geen geduld. Jammer, maar weinig aan te doen. Als iemand het in zn hoofd haalt "alvast een keertje" op zijn tweejarige gaat zitten "Want: hij is er mentaal aan toe/hij is al zo groot/voor een keer kan het geen kwaad/als hij drie is is hij te sterk" probeer het het dan nog maar eens uit te praten...

IJslanders rijden we eigenlijk altijd pas met vier en een half in. Ook de professionals doen dat.

Met drie jaar inrijden vind ik voor de meeste type paarden niet eens zo erg. Mits er geen druk trainingsschema is en het dier na het inrijden een paar maanden vakantie krijgt.

anoniem2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:39

sommige stappen er zelfs met 2,5 al op! belachelijk!

Barcoootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:11

ik vindt het prima als ze met 3 worden in gereden vanaf 2/2.5 kan je ze laten wennen aan halster enzo

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:15

Ik denk je een beetje overdrijft: paard zou amper 3 zijn en al een veulen hebben gehad en op d'r 2e zijn ingereden.... dan is ze dus als jaarling gedekt, veulen gehad op d'r 2e en toen ook ingereden.Geloof jij het?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:18

mijn ervaring is juist dat mensen zich steeds bewuster worden van de groeicyclus en dus inzien dat het verstandig is langer wachten.

Denk dat je net de verkeerde mensen getroffen hebt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:19

Barcoootje schreef:
ik vindt het prima als ze met 3 worden in gereden vanaf 2/2.5 kan je ze laten wennen aan halster enzo

Vanaf 2 pas wennen aan een halster? Hoe moet zo'n paard dan half-wild naar een DA of hoefsmid zonder een halster voor die tijd?
Mijn veulens krijgen ze meteen om.

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:43

Mijn pony is bijnamen 4.
Volgensmij bij 3 jaar ingereden maar niet heel erg doorgereden.
Ik ben nu 3/4x per week een half uurtje aan het trainen met mn pony.
Soms longeer ik haar ook nog 1x in de week
Zelf vind ik het niet te vroeg als je maar rustig aan doet en je pony de tijd geeft.

Wat vinden jullie van mijn mening?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:51

Ik hoor ook steeds meer dat paarden met 3 jaar ingereden worden. Met 4 jaar kan het paard al aan de teugel lopen, wedstrijden rijden....
Het paard is nog niet eens uitgegroeid.. Ikzelf zie het liever dat een paard tot zn 3.5e of zo lekker op de wei mag staan, en daarbij wordt geleerd om stil te staan, geborsteld te worden, mee lopen. Dan gewoon grondwerken, verkeersmak maken.... Beetje conditie opbouwen. Daarna rustig opbouwen en rond zn 5e erop zitten en lekker trainen. Daar hebben ze op hun 20 en verder echt wel profijt van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:02

mijn hengst is 20 maanden en wordt in Juli 2 jaar.
Hij kent al wel commando's als stap, draf en hoo maar dit komt odmat ik dat aan de hand oefen tijdens het buiten wandelen.
Ook in een afgezet stuk oefen ik deze commando's en hij neemt dat heel goed op.
Ik longeer niet maar je kan het eigenlijk wel zo bekijken maar dan zonder longeertouw of iets dergelijks aan hem vast te maken. En hij moet daarbij niet in cirkels lopen maar in een groot vierkant.

Wat zadelmak maken betreft: zadelmak kan vanaf 2,8 jaar maar ruitermak is nog iets anders vermoed ik dan.
Zadelmak: zadel en singel accepteren
ruitermak: accepteren dat er een (extra) gewicht op zijn rug komt.

met zadelmak maken zal ik geen problemen krijgen, mijn paard heb ik al eens een zadeldek en handdoek op de rug gelegd. Doet hem helemaal niks.

Ruitermak is dan weer wat anders. En daarmee wacht ik ook tot hij 3 is en bouw ik rustig op tot zijn 4 jaar.
Ik zal dan ook maar max 1x per week een paar minuten even opstappen en wat wandelen verder niks. Draven komt pas nadat hij bij wandelen stevig op de benen staat en ook het commando om te stoppen goed begrijpt.

Daarnaast rijd ik geen wedstrijden en moet mijn paard dus niet presteren op zijn 4e of 5e levensjaar.

chimello schreef:
Barcoootje schreef:

Vanaf 2 pas wennen aan een halster? Hoe moet zo'n paard dan half-wild naar een DA of hoefsmid zonder een halster voor die tijd?
Mijn veulens krijgen ze meteen om.

Ik dnek dat Barcoootje bedoelt wennen aan een hoofdstel met bit.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-03-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Valtyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:05

Ik vind het heel erg opvallend en fijn dat er bij IJslanders wel heel erg gelet wordt op leeftijd van het paard. Dat is mijn ervaring in ieder geval. Tevens wordt er naast lichamelijke groei ook naar het paard zijn geestelijke toestand en karakter gekeken of hij/zij er klaar voor is om ingereden te worden.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:08

Ik ben van mening dat het beter is voor het paard om er vanaf 4 jaar op te gaan zitten, en daarvoor alleen aan alles laten wennen [zadel, hoofdstel, meelopen, commando's]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:09

Valtyr schreef:
Tevens wordt er naast lichamelijke groei ook naar het paard zijn geestelijke toestand en karakter gekeken of hij/zij er klaar voor is om ingereden te worden.

Vooral dit!!! Dit wordt in mijn ogen vaak vergeten... :(

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:09

ik vind het per paard verschillend.
Het ene paard is er als 3 jarige echt klaar voor, zowel lichamelijk als geestelijk om nieuwe informatie op te doen door middel van berijden.
Mijn eigen paard is als 3 jarige voor de wagen gezet. onder het zadel is ze pas als 5 jarige zadelmak gemaakt. Ze was qua gedrag heeeel lang baby, maar lichamelijk wel klaar om aan het werk te gaan. Bewust heb ik gewacht met het zadelmak maken vanwege haar jonge en frisse gedrag.

ik heb het hier over rustig aan oppakken, zadelmak maken en doorrijden.

Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:08

baszo17 schreef:
Het ene paard is er als 3 jarige echt klaar voor, zowel lichamelijk als geestelijk om nieuwe informatie op te doen door middel van berijden.
Mijn eigen paard is als 3 jarige voor de wagen gezet. onder het zadel is ze pas als 5 jarige zadelmak gemaakt. Ze was qua gedrag heeeel lang baby, maar lichamelijk wel klaar om aan het werk te gaan. Bewust heb ik gewacht met het zadelmak maken vanwege haar jonge en frisse gedrag.

Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...

Ik ben het met je eens. Het ligt meestal ook aan t paard/pony zelf

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:43

baszo17 schreef:

Het is gewoon wetenschappelijk vastgesteld op welke leeftijd groeischijven sluiten. Het is echt niet zo dat bij het ene paard de groeischijf in de rug op 3-jarige leeftijd dicht is, en bij het andere paard pas met 6 jaar.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:50

Wij hadden een pony (onze Sindy) die met 6 al 2 veulens had gehad, Z dressuur en m springen deed. Helaas hebben we haar op 19 jarige leeftijd al in moeten laten slapen omdat haar lichaam op was. Wij kochten haar toen ze 16 was en hebben maar 3 jaar van haar mogen genieten.
Ik denk dat er best e.e.a. mogelijk is maar ligt ook aan type paard en karakter van het paard. Voor Sindy vind en vond ik het heel erg wij hebben er een super leerpony aan verloren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:53

Ik denk dat dit altijd een discussiepunt zal zijn.

Sommige paarden zijn met 2 a 3 jaar enorm puppy maar andere zijn dat niet.

Zelf vind ik persoonlijk 3,5/4,5 tussen die leeftijd het mooist, mits zij dus wel er klaar voor zijn. Kwa lichaam stevig genoeg en kwa puppy. Maar dat zal altijd wel een discussie blijven, sommige paarden moet je niet met 2/3 inrijden, terwijl andere dat wel weer gedaan word.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:56

TS, ik ben het helemaal met je eens. Dat is ook waarom ik mijn, nu bijna 3 jarige haflinger merrie, pas op 6 jarige leeftijd zal gaan beleren. Die groeischijven zijn écht bij het ene paard niet eerder dichtgegroeid dan bij de ander. En tot die tijd leer ik haar gewoon alle andere dingen :)