Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:03

Het is even geleden dat ik hier op bokt iets gepost heb...

Nu besluit ik om toch hier mijn verhaal neer te zetten en te hopen op bruikbare tips omdat ik met mijn handen in het haar zit.

Als eerste wil ik vertellen dat ik sowieso begeleiding heb van een kundige instructrice en die ook van dit probleem af weet en met mij aan de slag gaat en is gegaan.

Maar misschien zijn hier mensen die iets herkennen en mij ook stapjes verder kunnen helpen.

Ik ben al bijna 8 jaar in het bezit van een NRPS merrie, een braaf (tot nu toe) paard maar geen gemakkelijke merrie.
Sinds dat ik haar heb rijden we al buiten. Van buitenwedstrijden, tot buitenritten alleen en met andere paarden. Zelfs endurance!
Door de slechtere winterperiode even rustiger aan gedaan.
Inmiddels ging ik weer naar buiten maar er is een probleem ontstaan die begint te leiden tot levensgevaarlijke situaties.

Wat is het probleem:
Mijn paard is buiten een stukje heter als in de rijbak. Ze is een leidende merrie die sterk in haar hoeven staat en graag deze rol ook aanneemt. Dat weet ik en op dit moment is er een enorme machtspositie ontstaan t.o.v. mij.

ik doe veel grondwerk (leiderschaps en bandversterkende oefeningen) en ben ik bewust met haar bezig dat ik de leider ben en niet andersom. in de rijbak en op de grond en ik mag zeggen: dit gaat top!
Buiten is zij dus heter. Dit uit zich door constant op haar omgeving te letten en al die prikkels op te bouwen. Het lijkt erop dat ze niet afbouwt (maar dit is een aanname wat ik doe als oorzaak van mijn huidig probleem).

Ik kan wel alle gangen rijden en houd daarin de controle.
Maar!

Op het moment dat ik terug naar huis draai of naar de trailer draai vanuit mijn buitenrit (en voor de beeldvorming dat maakt niet uit of dit dicht bij de stal is, ver weg, welke route dan ook of als ik zelfs de trailer heb gepakt en op een totaal andere locatie ben) gaat er een knop om.
Mijn vriend zegt dat je dit ook kunt zien in haar ogen, een bepaalde gefocuste blik en bozigheid.

Ze draait zich helemaal op, maakt zich sterk, pakt het bit vast en gaat in haar snelste stap voorwaarts.
Als ik probeer enig controle uit te oefenen op het tempo, dressuurmatig bezig zijn. Dan ontploft ze.

Dit uit zich in : hoofd tussen de knieën, bol maken, bokken,steigeren, links ,rechts, achterwaarts.
Ze ziet niets meer, met als gevolg dat ik de schrikdraad geraakt heb, de prikkeldraad, in de sloot ben geeindigend en tegen een boom.
Dit doet ze als ik alleen weg ben, als ik met een ander ga en ook als iemand ernaast loopt en ALTIJD richting huis.

Zet ik haar dressuurmatig aan het werk dan sluit zich helemaal af. draait haar ogen weg en steekt haar neus de lucht in en als ik probeer door te komen. dan ontploft ze weer.

Ik heb nu een paar keer geoefend dat mijn vriend haar aan de longeerlijn houdt en dat we kort bij huis bleven en steeds als ze zich opfokte bij het naar huis draaien--> weer de andere kant op, halthouden, wegstappen, buiging links rechts, pasje opzij, achterwaarts.
Maar het helpt niets.

Vandaag is ze zodanig ontploft dat ik bijna achterover ben geklapt met haar op het asfalt (terwijl ik letterlijk 20m van huis was) en dat mijn staleigenaresse zei dat het nu even beter was af te stappen..het werd te gevaarlijk.

Ik heb geen idee wat ik nog moet doen.
Afgesproken is sowieso dat we met schrik/obstakel training en nog meer grondwerk aan de slag gaan
Maar graag wil ik weten of er nog goede tips zijn.
Ik ben mij echt lam geschrokken.

Nog extra informatie:
-Paard staat elke dag minimaal 8uur buiten
-Krijgt hooi, geen brok.
- krijgt magnesium bijgevoerd
-word 3/4 keer in de week gereden
-Heeft dit gedrag nooit eerder vertoond
-Zadel is gecheckt
-Is behandeld door sportmasseur
-Volgende week komt de tandarts
-Vertoont het gedrag in de rijbak en de hand niet
-Ik heb buitengereden (met dit gedrag) met een dubbelgebroken trens en een pelham, en een martingaal. Los en aan de longeerlijn. Geen enkel verschil te merken.

Respect als je dit hele verhaal gelezen hebt en ook bedankt.

Ik hoop ook op meedenkende reacties en geen banketstaaf reacties. Ik doe er alles aan om een goede band met mijn paard te hebben en alles zo fijn voor haar te laten verlopen. Ik jank dan ook als een klein kind omdat ik niet snap waar het vandaan komt al weet ik ook dat het gedrag getriggerd is door mij waarschijnlijk.

Dankjewel. -O-

Homiafortuna

Re: Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:10

Ben heel benieuwd naar de tips die je gaat krijgen. Zit momenteel in een soortgelijke situatie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:11

Als jij denkt dat het bij jou weg komt heb je dan een ander weleens laten proberen?

En wat gebeurt er als je in een vreemde omgeving een ronde rijdt en ze pas op het laatste moment de trailer kan zien?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:14

Dat is behoorlijk vervelend... Hoe oud is ze nu? Zijn er voor jouw opvallende (nieuwe) prikkels aanwezig in het leven van je paard?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:15

Ga je altijd alleen wandelen? Heb je al een geprobeerd om met iemand mee te gaan en als ze weer vervelend gaat doen haar te dwingen achter een ander paard te blijven?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:16

Heb je zelf wel genoeg ontspanning in je eigen lijf?
Jij wilt haar aan het werk zetten lees ik, maar dan lees ik tussen de regels door dat in 1 klap ook de ontspanning weg is.

Doet ze dit ook als je samen met een ander rustig paard buiten rijd?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:17

Pfoe, lastig probleem en ook gevaarlijk. Kan je je herinneringen vanaf welk moment dit ineens voordeed? Je zou in de eerste instantie niet aan iets medisch denken daar het alleen op de terugweg is. Hmmm lastig

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:18

moeilijk. Waarschijnlijk wordt je paard getriggerd door iets. Paard heeft nooit slechte ervaringen gehad buiten? Een van die van mij heeft nl het zelfde probleem. Is braaf(verkeersmak) maar na een tijdje ( 10 min/ soms 20) gaan de rolluiken dicht. Dan is er niks meer mee aan te vangen (steigeren, draaien met de ogen enz) Ik ben er nooit achter gekomen wat de trigger is. Buitenrijden doen we niet meer, hij is al wat op leeftijd en heeft al veel meegemaakt. Wil hem die stress besparen.
Wat bij mij wel hielp is afstappen. Stukje ernaast lopen en dan weer erop. Als hij dan weer vastloopt eraf en weer een stukje lopen enzovoorts. En natuurlijk de kleine dingetjes, zelf rustig zijn, lage ademhaling, geen spanning hebben..

Heel veel succes!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:19

Staat ze thuis samen met een Ruin genootje, Kan het niet hengstigheid symptomen zijn?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:19

Morgen is het zondag.... de hele dag tijd om dit varkentje te wassen. Dus als mevrouw richting huis de overhand neemt draai je om en je rijdt weer van huis af tot je weer de touwtjes in handen hebt. En als je niet thuis komt zou ik een trailer me op laten halen.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:20

Dankjewel voor de reacties.

Met de trailer weg en een andere locatie/ronde (of vanuit thuis een andere route ) helpt niet, het lijkt bijna alsof ze een hond is die precies de route weet op de mm af. (ik verdwaal in in ieder geval nooit)
Op moment dat ook maar richting huis/trailer gaat (of ik het nu met omwegen of niet doe) dan is het raak. Ze hoeft het niet eens te zien
Een ander erop maakt ook niets uit, zelfde gedrag wat ze vertoont.

Snollygooster: nee ik ga/ging ook vaak met een ander paard of paarden erbij en ze vertoont hetzelfde gedrag, als ik erachter blijf en haar dwing springt ze opzij, omhoog of er gewoon bovenop.
De paarden die dan voor mij rijden die schuiven vanzelf, want die hebben ook goed in de gaten dat ze 'niets' meer ziet.
Ik ben ook al tegen een boom, in de sloot en in de schrikdraad ge-eindigd.
Laat ik het zo zeggen: hier valt niets in te dwingen wat ze gaat overal doorheen en als ze daarin wordt begrensd gaat ze stil staan en sluit zich helemaal doodaf dat je er helemaal niet meer doorheen komt.
KOm je er weer doorheen dan ontploft ze weer.

Heleenn: ze wordt nu 16.
Heb je een voorbeeld van nieuwe prikkels? Ik probeer even in de juiste richting te denken?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:22

Hmmm lastig probleem, en idd niet ongevaarlijk ook.Doe je bijvoorbeeld ook buiten wandelen met haar aan de hand, en dan daar je grondwerkoefeningen mee pakken? Ik heb met de mijne al veel gewandeld buiten, en was dan ook veel meer afgeleid. Door bepaalde grondwerkoefeningen daar mee te pakken (gewoon spontaan andere kant op lopen waardoor hij de leadrope in loopt als t ware bijv.), werkt bij hem heel goed. Zeker omdat je aangeeft dat er in de bak enzo ook tijdje een leiderschapsprobleem geweest is, denk ik toch dat dat buiten ook de oorzaak is.

fjordnina

Je geeft aan dat ze ontploft als je controle probeert uit te oefenen op het tempo. Ik weet niet precies hoe je dat gedaan hebt? Ik zou tempo toegeven en kort terugnemen, dan weer meer geven en weer terugnemen. Niet lang genoeg om weerstand op te bouwen. Vriend mee voor de longeerlijn en hij evt. met een zweep erachter zodat ze in ieder geval voorwaarts gehouden kan worden. Verder zou je ook tijdelijk kunnen kiezen voor een rolletjesbit zodat ze in ieder geval het bit niet vast kan pakken.

little_birdy

Wat doe je als je terug thuis bent? .
krijgt ze dan voer ? hooi een snoepje.

ik heb dit namelijk eens meegemaakt met een 2 span paarden die op de terugweg op hol sloegen telkens . die kregen thuis direct hun voer. oplossing was thuis niet na het rijden meer te voeren

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:23

Anne_GTI schreef:
Morgen is het zondag.... de hele dag tijd om dit varkentje te wassen. Dus als mevrouw richting huis de overhand neemt draai je om en je rijdt weer van huis af tot je weer de touwtjes in handen hebt. En als je niet thuis komt zou ik een trailer me op laten halen.

dat hebben we vandaag gedaan, met als gevolg dat ik in de schrikdraad ben geeeindigd,
in de sloot en bijna achterover geklapt ben op het asfalt.
Het heeft geen zin want de reactie wordt alleen maar heftiger en geloof mij, zij is zo zwart voor haar ogen dat ze er niet om maalt als ik erop zit, afval of als er ook maar iets gebeurd. Ze gooit zich met gemak in een sloot of voor een boom.
En als ik doorzet dan gaat ze stil staan, en wordt in blok ijs, ze sluit compleet af en ik kom er niet meer doorheen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:26

Bij nieuwe prikkels zou ik denken aan nieuw harnachement (zadel/hoofdstel), nieuw weidegenootje (verlatingsangst?), ander voer (maar lees dat ze uitsluitend hooi krijgt),... Dit soort dingen. Kan eender wat zijn, in dit soort situaties moet je even met alles rekening houden om een gepaste oplossing te vinden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:28

Als je 'omdraait' naar huis, draai je dan letterlijk op een pad of rij je wel gewoon een rondje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:29

Heb je al geprobeerd om een 1-2 week lang je training uitsluitend in stap te doen?
Dus thuis alleen stappen.rust en rust opbouwen en na die week dan buiten de staprit..rust en weer rust.
Toen ik mijn pony vroeger nog trainde had die ook levensgevaarlijke momenten.
Kreeg toen de tip om uitsluitend te stappen en toen werd hij weer hanteerbaar

Hoe is ze hormonaal? Een supplement gericht daar op zou misschien ook kunnen helpen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:30

Zeer lastig dat ze zo'n geweldig ingebouwd compas heeft.
Ik geloofde nooit dat paarden dat kondentot ik nu zelf een paard heb die ook precies weet waar de trailer staat zelfs op totaal vreemd terrein.
Zogauw je maar richting terugweg gaat , voel je aan hem dat hij het weet.
Nu is mijn paard een brave lobbes dus is het geen probleem.

Dit compas maakt het voor jou wel errug moeilijk en stoppen heeft bij een heethoofd geen zin, terug rijden nog minder, wordt ze pislink van.

Is ze gevoelig voor voedsel, zou je haar met lekkere grasjes op andere gedachten kunnen brengen of brokjes?
Haar steeds met wat brokjes belonen als ze rustig bij je blijft?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:34

Mijn paard heeft buiten exact hetzelfde maar dan juist met van huis afgaan. Naar huis/trailer is geen probleem en ze weet ook exact waar dat is. Kan ook ineens de knop omzetten en van braaf ontspannen naar staatsgevaarlijk gaan... Ik heb het opgegeven...

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:35

Heeft een ander het al geprobeerd?
Mijn paard was eerst erg springerig en ik was zelf onbewust gespannen nadat ik een keer in de sloot was gevallen van hem. paarden zijn niet gek en voelen dat heel goed aan.
Een vriendin van mij heeft hem gereden toen ik zwanger was en er is niks maar van dat gedrag terug te zien.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:36

wauw veel reacties.
Ik houd het niet geheel bij.
Even kijken:

Ineke: ja dit doet ze ook met een ander paard.
zie verhaal/reactie van mij een post terug.
Ik zal vast spanning opgebouwd hebben nu.
Ik zet haar aan het werk omdat ik anders met 100km per uur thuis ben , dan is het nek erop, kaak vast en gaan....

PBA: ik vermoed...dat iets is wat langzaam erin geslopen is, en ik denk dat de 1e keer geweest is toen een ander paard voor mij/langs mij door wegdraafde en een keer toen ik op de terugweg bij een weg stond te wachten om over te steken en ze doordraaide en mij achterwaarts de weg begon op te lopen en ik totaal geen controle meer had, maar ze is altijd drammerig geweest op de terugweg, maar niet zo.

Juul: dankjewel voor je tip!

Arjan: ze staat met zo een 30 andere paarden.
Daarnaast vertoont ze het gedrag in de rijbak niet waar k met andere rijd, en op de heenweg niet.

Darkadia: jip wandelen doen we ook, maar dan is er geen probleem.

Fjordnia: ik werk met ophouding , ontspanning,ophouding, ontspanning. Ik kan niet vasthouden want dan ben ik vanaf morgen de sterkste vrouw van Nl denk ik ;).
Mijn vriend heeft haar aan de longeerlijn en moet soms vluchten voor zijn eigen leven want ze loopt er ongeveer overheen als ze ontploft.
zweep erachter = niet voorwaarts maar steigeren...

Little birdy: nope rij overdag,dus ze gaat terug de zandpaddock in of op stal zonder voer.

Batlow: ik rij een 'rondje'...
behalve vandaag, toen heb ik elke keer gedraaid in voltes als ze zich opfokte zodra we richting huis gingen.

spatter: ze is gek op worteltjes en toevallig dat mijn vriend vandaag haar wat worteltjes bij zich had, maar die spuugt ze dus uit.. |(

ellepel: eigenlijk nooit iets gemerkt van haar hormonen. Maar wel vandaag een supplement bijbesteld (star meen ik) voor stressvermindering.
Kan het zijn dat hormonen alleen zich buiten uiten?

Heleenn: uh ja enige wat ik kan bedenken is inderdaad een andere stal omdat ik van zuiden des lands naar oosten ben verhuisd en ze nu met meer paarden staat , ze staat wel alleen in de paddock waar ze contact kan maken met de anderen. Ze staat alleen omdat ze andere opjaagt en daarin te dominant is.
Verder niets veranderd.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:37

Ellepel: je bedoeld ook uitsluitend stappen in de bak, zodat ze niet beter weet al dat ze moet stappen?
Dat is misschien een idee ja.

Of ja Heleenn: wat ook veranderd is toen ik hier ben gaan buitenrijden ik eindelijk ook weer paden tot mijn beschikking had waar ik eens goed kon galopperen. dus dat hebben we ook gedaan, maar wel alleen op de heenweg.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:38

spatter/wow amigo: het is fijn om te lezen dat er meer paarden zijn met een compas. Het maakt het inderdaad niet makkelijker.
Natuurlijk liever niet wat ik hoor dat sommige het ook hebben opgegeven, maar ik begrijp het wel...na vandaag zit de schrik er goed in en ik heb ook geen zin om in het ziekenhuis te belanden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:40

Heb je al eens geprobeerd om het voorwaarts op te lossen? Je schrijft dat je wel de controle houdt dus waarom zou je haar niet laten draven? Heethoofden terugwerken als ze voorwaarts willen is het recept voor problemen.