Paard loopt achter de LL en zonder ruggebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Paard loopt achter de LL en zonder ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:38

Beste bokkers,

Sinds november ongeveer rijd ik een paard van ongv 6 jaar oud. Paard kende nagenoeg niks qua dressuur. Heeft in het verleden een L springwedstrijd gelopen en een stuk of 3 SGW wedstrijden.

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat meneer graag te diep, achter de LL of te veel opgericht loopt en hierbij totaal zijn rug niet gebruikt tijdens het draven.

Het probleem is dat meneer vaak het contact met de teugels vermijd, daardoor pak ik ze weer korter om weer contact te krijgen en daarop doet hij zijn hoofd vaak nog een stukje dieper. Een vicieuze cirkel dus. Hiertoe ben ik het anders aan gaan pakken. Ik probeer nu mijn teugels langer te houden en niet steeds korter te pakken als ik geen contact meer heb. Daarbij rijd ik veel tempowisselingen en probeer ik zo veel mogelijk op mijn zit terug te rijden en van de voorkant af te blijven.

Op zich gaat dit redelijk goed, maar toch ben ik niet helemaal tevreden. Naar mijn idee loopt hij nu meestal horizontaal met zijn hals en ik heb eigenlijk geen idee of hij dat zijn rug gebruikt. Mijn instructeur ziet hem liever met zijn hoofd lager, ik ook, maar dit is dus lastig omdat ik met 'losse' teugel rijd en daardoor vaak geen invloed heb op zijn hoofd-halshouding. Ik probeer op deze momenten alsnog wat te vragen met mijn hand en vaak gaat hij dan lopen waar ik hem graag wil hebben. Dat is dus mooi, maar het probleem is dat hij dan vaak na een klein stukje weer zijn hoofd terug naar zijn oude houding doet. Op zo'n moment vraag ik hem dus weer te dalen maar hierdoor heb ik steeds een lossen en vaste verbinding, iets wat ik vervelend vind en voor hem denk ik ook niet fijn is.

Nu dacht ik dus dan alsnog mijn teugels weer wat korter te nemen om het contact weer te herstellen maar dan heb ik dus weer het probleem dat hij dan weer dieper of " "opgerichter" gaat lopen. Voor alsnog blijf ik bij het plan om met mijn been naar mijn hand te rijden met een wat langere teugel.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Even voor het beeld, het gaat om een 6 jarige kwpn'ner dat qua hoofd-hals houding best wel wat weg heeft van een tuiger. Heeft (zover ik weet) weinig ervaring met dressuur en is daarnaast ook heel snel gespannen. Wat ik er wel bij moet zeggen is dat hij vaak aan het einde van de training een stuk beter naar beneden wilt met zijn hoofd en ook makkelijker de verbinding behoud.

Alvast bedankt!

Remark

Re: Paard loopt achter de LL en zonder ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:40

Ik heb trouwens geen beeldmateriaal van ons op dit moment. Ben echter wel een filmpje tegen gekomen van hem in het verleden tijdens een dressuurproef op een SGW wedstrijd. Deze link kan ik (als dit toegestaan is) eventueel wel hier neerzetten. Daarop is zijn manier van lopen vrij goed te zien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:43

Ik neem aan dat het gebit gecontroleerd is? Wat voor bit en neusriem gebruik je?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:44

Wat bedoel je precies met gecontroleerd?

Het is een dubbelgebroken d-trens. Verder hebben we een hoge neusriem met sperriem.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:48

Even buiten mogelijke medische oorzaken (gebitsproblemen, niet goed passend bit/optoming):

Wat doet je paard als je met je been naar je hand drijft?

Mijn jonge merrie loopt ook graag te diep en vond het in het begin erg moeilijk om contact te houden met mijn hand. Juist door door de teugels gewoon op lengte te houden en dan aan te vullen met been (dus wat meer drijven tot je weer contact voelt op je teugels) leerde ze dat ze contact moest houden met mijn hand. Inmiddels gaat dat onwijs goed en kunnen we vanuit daar verder bouwen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:48

Zelf zou ik doen wat jij nu doet. Dat het geen mooie constante verbinding is, is heel normaal. Het paard is nog zoekend en als jij daarop reageert (door middel van been- en teugelhulpen), kan het zo zijn dat je je handen niet netjes op een plek kan houden of je teugels op dezelfde lengte. Die kleine stukjes dat het goed gaat, zullen vanzelf wat langer worden!

Een ander bit kan ook zeker helpen in het contact houden met de mond. Je kan wel eens mijn robart bit uitproberen hoor eef.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:49

Ruggebruik ontwikkel je door voorwaarts te rijden vanuit ontspanning.

Praktisch, contactteugel> hals laten strekken > dan pas! voorwaarts drijven.

Alleen maar een contactteugel.
Dat is een licht, zacht, teder, permanenent, gelijkmatig contact onderhouden met de mond.
Je paard mag zijn hoofd dragen waar hij maar wil, jij volgt.
Je handen zijn dus schijnbaar onrustig, ze volgen het hoofd.

Je zorgt dat je zelf rustig ontspannen en in evenwicht bent en je dent voor je paard alleen maar "ontspannen en VOORWAARTS".
helemaal niets anders dan dit.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:49

Remark schreef:

Het is een dubbelgebroken d-trens. Verder hebben we een hoge neusriem met sperriem.

Of er onlangs een tandarts is geweest die zijn gebit heeft gecontroleerd op haken etc. en indien nodig behandeld?

Ik zou je adviseren een lage neusriem te proberen. Je manier van rijden klinkt ok voor deze situatie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:50

Waarvoor heb je een neusriem nodig?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:52

Hoelang ben je nu met hem bezig? Want het heeft even de tijd nodig om de oude manieren te doorbreken. Dit begint met kleine stukken, dus verwacht niet te veel te snel. Ik denk dat hoe je het nu aan het oplossen bent wel de goede manier is. Wat je eventueel kan doen om hem nog wat lager te laten komen, is je handen even iets breder zetten. Niet vasthouden, maar gewoon zorgen dat als hij daar te hoog komt, hij als 't ware tegen je hand aanloopt. Hij moet gaan leren om z'n hals "te laten vallen". Pas als hij zich hierin loslaat, kan je verder gaan.

Dit stukje kostte bij mijn paard zes maanden, dus neem hier gewoon echt goed de tijd voor. Je hebt er later profijt van.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:53

Ik had een heel stuk getypt en ineens was het weg...
Maar ik zie dat het precies overeen komt met dat wat simpelman heeft geschreven dus dat scheelt weer!
Daar ben ik het dus mee eens :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:55

Simpelman schreef:

Omdat dit kan zorgen voor een stiller bit (ookal contactteugel of geen contact), wat sommige paarden fijner vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:57

Het afdoen van de neusriem laat zien hoe mooi en rustig de ruiterhand de mond kan volgen.
Mooie hand, mooi stil bit.

Geen mooie hand? Logisch dat het paard achter de teugel gaat lopen.....

De ruiter zal eerst aan zijn hand moeten werken voordat hij aanleuning van zijn paard kan vragen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:06

Focussed schreef:
Even buiten mogelijke medische oorzaken (gebitsproblemen, niet goed passend bit/optoming):

Wat doet je paard als je met je been naar je hand drijft?

Mijn jonge merrie loopt ook graag te diep en vond het in het begin erg moeilijk om contact te houden met mijn hand. Juist door door de teugels gewoon op lengte te houden en dan aan te vullen met been (dus wat meer drijven tot je weer contact voelt op je teugels) leerde ze dat ze contact moest houden met mijn hand. Inmiddels gaat dat onwijs goed en kunnen we vanuit daar verder bouwen.

Hier reageerd hij altijd erg goed op en neemt dan het contact aan. Echter gaan we dan wel heel erg snel waardoor ik niet anders kan dan rechtuit of op de volte en dit komt ook de balans niet ten goede. Dus ik weet dan nooit zo goed wat nou belangrijker is, het contact of de balans enzo?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:09

Geryon schreef:
Zelf zou ik doen wat jij nu doet. Dat het geen mooie constante verbinding is, is heel normaal. Het paard is nog zoekend en als jij daarop reageert (door middel van been- en teugelhulpen), kan het zo zijn dat je je handen niet netjes op een plek kan houden of je teugels op dezelfde lengte. Die kleine stukjes dat het goed gaat, zullen vanzelf wat langer worden!

Een ander bit kan ook zeker helpen in het contact houden met de mond. Je kan wel eens mijn robart bit uitproberen hoor eef.

Dankjewel cis! Heb geen idee wat een robart bit is :+ maar als dat zou kunnen helpen zou ik hem heel graag een keer willen lenen!

Mijn insteucteur zegt ook altijd, je moet blij zijn met de kleine goede stukjes en die worden vanzelf groter. Maar vind het zelf altijd zo moeilijk inschatten of de vooruitgang goed genoeg en ik vraag me sowizo vaak af of ik t wel goed doe haha.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:10

Simpelman schreef:
Ruggebruik ontwikkel je door voorwaarts te rijden vanuit ontspanning.

Praktisch, contactteugel> hals laten strekken > dan pas! voorwaarts drijven.

Alleen maar een contactteugel.
Dat is een licht, zacht, teder, permanenent, gelijkmatig contact onderhouden met de mond.
Je paard mag zijn hoofd dragen waar hij maar wil, jij volgt.
Je handen zijn dus schijnbaar onrustig, ze volgen het hoofd.

Je zorgt dat je zelf rustig ontspannen en in evenwicht bent en je dent voor je paard alleen maar "ontspannen en VOORWAARTS".
helemaal niets anders dan dit.

Bedankt! Ik ga er mee aan de slag!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:15

Princesj schreef:
Remark schreef:

Of er onlangs een tandarts is geweest die zijn gebit heeft gecontroleerd op haken etc. en indien nodig behandeld?

Ik zou je adviseren een lage neusriem te proberen. Je manier van rijden klinkt ok voor deze situatie.

Gebit is sinds hij hier staat niet gecontroleerd. En jammergenoeg is de kans groot dat dit ook noet zal gebeuren. Eigenaar van het paard is van mening dat dat pas nodig is als een paard 12 jaar is. Maar ik kan het altijd aankaarten!

Een lage neusriem ga ik ook eens proberen, bedankt!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:19

mylittlejoy schreef:
Hoelang ben je nu met hem bezig? Want het heeft even de tijd nodig om de oude manieren te doorbreken. Dit begint met kleine stukken, dus verwacht niet te veel te snel. Ik denk dat hoe je het nu aan het oplossen bent wel de goede manier is. Wat je eventueel kan doen om hem nog wat lager te laten komen, is je handen even iets breder zetten. Niet vasthouden, maar gewoon zorgen dat als hij daar te hoog komt, hij als 't ware tegen je hand aanloopt. Hij moet gaan leren om z'n hals "te laten vallen". Pas als hij zich hierin loslaat, kan je verder gaan.

Dit stukje kostte bij mijn paard zes maanden, dus neem hier gewoon echt goed de tijd voor. Je hebt er later profijt van.

Ik rijd hem sinds november, echter ben ik met deze manier van rijden pas een paar weken bezig.

Ben blij te horen hoelang het bij jou geduurd heeft aangezien ik het zelf zo lastig vind om in te schatten wat ik op dit moment van hem mag verwachten. En tot mijn spijt wordt mijn instructeur geopereerd waardoor ik waarschijnlijk 2 maanden niet kan lessen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:22

Simpelman schreef:

TS geeft aan dat ze een neusriem gebruikt, een gecombineerde. Uit ervaring weet ik dat sommige paarden zich daarmee opgesloten voelen en niet willen/kunnen ontspannen. Een lage neusriem geeft voor het paard de minste druk en helpt het bit stil te houden. En gezien we niet allemaal perfecte ruiters zijn, kunnen we het beter zo aangenaam mogelijk maken met een "hulpmiddel" als een neusriem.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:24

Simpelman schreef:
Het afdoen van de neusriem laat zien hoe mooi en rustig de ruiterhand de mond kan volgen.
Mooie hand, mooi stil bit.

Geen mooie hand? Logisch dat het paard achter de teugel gaat lopen.....

De ruiter zal eerst aan zijn hand moeten werken voordat hij aanleuning van zijn paard kan vragen.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Ben het volkomen met je eens dat een stille hand heel erg belangrijk is. Echter denk ik dat het in draf praktisch onmogelijk is om je hand helemaal stil te houden. En in dat geval lijkt mij dat mijn neusriem dit enigszinds opvangt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:54

Je neusriem vangt alleen maar de mogelijkheid op dat het paard het contact met het bit actief en zichtbaar ontwijkt.
Je kunt dat beter maar wél zien.....ontwijken doet hij toch wel.

Paardrijden is niet "er uit zien" het is zijn en voelen.
Het gaat om wat écht is.

Je kunt in draf een perfect stille hand tov de mond ontwikkelen wanneer je werken gaat aan je eigen balans en ontspanning.
Dat is voor alles nodig, het is je plicht naar je paard.

Stel je voor dat iemand op jouw rug gaat zitten en zich in evenwicht houdt met behulp van een ijzeren staaf in je mond.
Ik veronderstel dat je daar dan een oplossing voor gaat lopen zoeken, dat doet een paard ook.
De oplossing is dan niet het vast zetten van de ijzeren staaf dat is optisch bedrog.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:58

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwiicht en je paard zo min mogelijk storen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:00

Een lage of een hoge neusriem maakt in dit geval niet uit :)

Ben het eens met het bericht van Simpelman +:)+

TS moet haar paard naar haar handen toe gaan rijden, en niet te veel aan de voorkant willen zitten. Zonder contact met de mond komt je er niet, dus teugels vast pakken en niet te lang laten worden zodat je een constante zachte verbinding krijgt met de mond.

Drijf je paard maar naar dat contact toe en zorg dat hij op zijn eigen benen loopt zonder dat je hem iedere pas aan moet blijven drijven.

Paard zal vanzelf na gaan geven, en meer rug gebruik en een betere tact laten zien.

Paard loopt achter de loodlijn omdat hij waarschijnlijk weg wil van de (teveel?) aan druk die de ruiter geeft. En een niet constante hals houding komt vaak voort uit een los vast contact van de ruiter en een niet actief achterbeen :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:01

Simpelman schreef:
Je neusriem vangt alleen maar de mogelijkheid op dat het paard het contact met het bit actief en zichtbaar ontwijkt.
Je kunt dat beter maar wél zien.....ontwijken doet hij toch wel.

Paardrijden is niet "er uit zien" het is zijn en voelen.
Het gaat om wat écht is.

Je kunt in draf een perfect stille hand tov de mond ontwikkelen wanneer je werken gaat aan je eigen balans en ontspanning.
Dat is voor alles nodig, het is je plicht naar je paard.

Stel je voor dat iemand op jouw rug gaat zitten en zich in evenwicht houdt met behulp van een ijzeren staaf in je mond.
Ik veronderstel dat je daar dan een oplossing voor gaat lopen zoeken, dat doet een paard ook.
De oplossing is dan niet het vast zetten van de ijzeren staaf dat is optisch bedrog.

Kunnen we dan niet beter gewoon het bit weglaten, opgelost! Als de teugels loshangen (paard verbreekt de verbinding tenslotte) kan TS ook niet in zijn mond hangen. Klapperende teugels aan een loshangend bit zijn nou niet echt een lekker stille basis voor een paard.

TS wil volgens mij wedstrijden starten, dan is het wel handig dat ze dan ook een neusriem kan gebruiken, anders mag ze de ring niet in.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:02

lang en laag is een goede oplossing het paard moet het leren met hulpteugels kan alles