paard reageert niet op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

paard reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:01

Hallo,

Tijdens het longeren / rijden reageert mijn paard niet op de zweep.
Ik krijg niet de reactie die ik zou moeten krijgen. Ik krijg eigenlijk helemaal geen reactie.
Ik heb echt al van alles geprobeerd, maar hij is nergens van onder de indruk waardoor hij meer voorwaarts gaat lopen. En blijft lopen.
Ik heb al geprobeerd om een plastic zak aan het einde van de longeerlijn hangen in de hoop hij daar op zou reageren. Dit heeft 1 x gewerkt, daarna helaas niet meer.
Ik wil hem ook niet elke x met de zweep slaan, heeft trouwens toch geen zin.
Tijdens het longeren reageert hij het beste op mijn stem, vooral al ik mijn stem verhef.
Maar ik kan moeilijk continu lopen brullen tijden het longeren.

Wie heeft er een goede tip voor mij.
Kom nou niet van, heb je wel genoeg kennis van longeren of is je houding goed tegenover het paard.
Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben.

Ik denk dat het heel erg met karakter te maken heeft. Mijn paard is ook echt een paard dat zich kan afsluiten en bevriezen in bepaalde situaties. Maar ik zou toch graag ''iets'' reactie krijgen.

Grts

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:06

DinkyOmie schreef:
Hallo,

Tijdens het longeren / rijden reageert mijn paard niet op de zweep.
Ik krijg niet de reactie die ik zou moeten krijgen. Ik krijg eigenlijk helemaal geen reactie.
Ik heb echt al van alles geprobeerd, maar hij is nergens van onder de indruk waardoor hij meer voorwaarts gaat lopen. En blijft lopen.
Ik heb al geprobeerd om een plastic zak aan het einde van de longeerlijn hangen in de hoop hij daar op zou reageren. Dit heeft 1 x gewerkt, daarna helaas niet meer.
Ik wil hem ook niet elke x met de zweep slaan, heeft trouwens toch geen zin.
Tijdens het longeren reageert hij het beste op mijn stem, vooral al ik mijn stem verhef.
Maar ik kan moeilijk continu lopen brullen tijden het longeren.

Wie heeft er een goede tip voor mij.
Kom nou niet van, heb je wel genoeg kennis van longeren of is je houding goed tegenover het paard.
Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben.

Ik denk dat het heel erg met karakter te maken heeft. Mijn paard is ook echt een paard dat zich kan afsluiten en bevriezen in bepaalde situaties. Maar ik zou toch graag ''iets'' reactie krijgen.

Grts

Dan maar wel brullen..
Ik maak uit dit zinnetje ''Ik wil hem ook niet elke x met de zweep slaan, heeft trouwens toch geen zin'' dat je hem dus wel eens slaat met de zweep? Terwijl je weet dat het niet helpt? :n
Waarom zou je het dan doen?
Wees blij dat je paard op je stem reageert, dat doen niet veel paarden

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:11

Ik zou er juist gebruik van maken dat je paard op je stem reageert! Dit is juist fijn voor het werken samen met je paard, misschien kan je juist gaan proberen om je stem hulpen te gaan verfijnen zodat je paard nog beter en sneller reageert op je stem. Dan hoef je ook niet te brullen :o

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:18

Denk dat je het niet goed begrijpt!
Tuurlijk sla ik hem niet met de zweep, omdat ik weet dat dat toch geen zin heeft. En ja, natuurlijk heb ik dat wel geprobeerd. Anders kon ik niet aangeven dat het totaal geen zin heeft.

Ik zoek advies, geen verwijten.

@ Saskia_paard. Ik heb het idee dat hoe meer ik mijn stem verhef hoe minder hij daar op gaat reageren, logisch. Ik krijg telkens een reactie van 1 of 2 passen. En dan valt hij weer terug.
Hoe kan ik mijn stemhulpen dan verfijnen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:18

Hoe is hij verder? Reageerd ie normaal wel op activiteit of is ie in alles wat flegmatiek?

Stem, lichaamshouding en energie vanuit de longeur en rijder kan een hoop doen.

DinkyOmie

Re: paard reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:29

Hij is idd een ''koele kikker'' :) (alleen als zijn maatje weg gaat, dan is er niks van flegmatiek te bekennen)
Maar ik weet dat het er ergens wel inzit... Maar het komt er niet uit! Hij doet het denk ik niet zo graag.
Het liefst staat hij de hele dag in de wei, word af en toe lekker gepoetst en moet hij niks doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:33

Heb je al eens verder gekeken?
Ik bedoel: je zegt "hij doet het niet zo graag".. hoe vaak doe je het dan? En heb je al eens uitgezocht wat hij wel graag doet? (buitenrijden, springen, voetballen, dingen met balkjes, horse agility, vrijheidsdressuur, .... ).

Ik denk als je echt wil leren hoe je alles kan verbeteren en hoe je meer inspanning van je paard krijgt (zonder dat jij meer inspanning moet doen ;) ) dat je best eens kan kijken naar Parelli & de Horsenalities. Ik vermoed zomaar dat je een zogenaamde Left Brain Introvert (LBI) hebt en via die weg vind je waarschijnlijk wel de aanknopingspunten om er wat van te maken ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:38

OPG → RT-V

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:46

ja ik heb al een paar Parreli lessen gehad, en het is idd een left brain introvert. :)
Hij is wel heel nieuwsgierig naar nieuwe dingen en voorwerpen.

Ik probeer niet te vaak te longeren, omdat het dan nog saaier word voor hem. Max 1 x per week / 2 weken.

Buitenrijden zou ik heel graag doen, maar ik woon langs de grote baan en dat is echt veel te gevaarlijk.
Als hij het in zijn bolleke krijgt heb ik niks meer te zeggen.
Hij is doodbraaf, maar als hij bang is of verschiet is het ook meteen heel uitbundig.
En aangezien meneer 1.73 hoog is en nogal struis gebouwd...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:46

En gewoon heel erg consequent zijn? Dus stappen vragen, geen reactie gelijk verrassen en hem het apezuur laten schrikken. Echt vanaf moment 1 heel consequent zijn. Ik ken het probleem wat je hebt, en mevrouw is niet snel onder de indruk. Daarbij heb je bloedonderzoek laten doen? Zij had het net als jou paard extreem en ze bleek dus wat te mankeren. Dat is behandeld daarna was het iets beter en nu valt er weer op bovenstaande manier aan te sleutelen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:01

Bloedonderzoek heb ik al laten doen, en de osteopaat heb ik ook al laten komen.
Dat was allemaal in order.
De osteopaat wilde hem niet eens behandelen, omdat het helemaal niet nodig was :).

Wat jij zegt klopt, ga ik ook zeker proberen! Maar waarmee kan ik hem laten schrikken?

Menig paard is onder de indruk van het rammelen met een plastic zak, hij dus niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:10

Wat zij met grondwerk eng vond is een lege fles shampoo, rijst er in en door de opening een lusje frotten, zodat je m aan je zweep of carrotstick kunt doen. Maar wat ik gedaan heb is toen ze veel te laat wegsjokte naar mijn zin, nog binnen 2 meter van mij echt een enorme zwieper gegeven achter haar met de longeerzweep. Met een brul erbij, toen snapte ze wel dat ik het echt meende. En weg is ook echt weg, niet half, nee het gas vol open of je zwiept er weer achter aan. In het begin sta je een half uur te zwaaien en te corrigeren, maar het gaat langzaam beter hier. Helaas blijft ze niet snel onder de indruk, maar het kwartje valt nu.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:24

Bedankt voor de tip!
Ga ik zeker ook eens proberen met de shampoofles :). Dat is weer iets compleet nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:05

En wees vooral positief, 1 stap harder uitbundig belonen. Niet enkel afstraffen, ook duidelijk belonen.

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:18

Succes! Is hij verder wel goed actief? Mijn paard was wat sloom toen ben ik een week heel snel met m gaan werken, stap draf stilstaan en meteen achterwaarts en gauw weer in eraf en naar rechts of Links. Na een week stuk wakkerder en ook meer reactie op zweep

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 16:38

Ik ben al heel erg veel met hem gegroeid, met het rijden was hij totaal niet aan het been en liep voor geen meter.
Nu zitten er al stukjes tussen dat ik hem terug moet rijden :) En op mijn been reageert hij redelijk goed. Kan beter, maar we komen van ver :) en ik ben al heel content.

Ja belonen doe ik zeker. Vooral met mijn stem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:01

Wie weet kan je het er net mee doorbreken.
Hier was dat vooral een object voor schriktraining, maar wie weet is iets mafs wel even de trigger om weer heel erg op jou te letten en het gas open te gooien zodat je daar mee verder kunt. :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:08

Probeer het werk minder voorspelbaar te maken. Zorg dat het interessant voor hem wordt, dan wordt hij vanzelf wakker. Mijn merrie kan ook zo doen, al is ze wel iets gevoeliger (lees: beledigd) voor een zweephulp.
De tip van fantfeltsje is het proberen ook zeker waard, pas ik zelf ook vaak toe.
Wat ook wil helpen om een paard fris in zn hoofd te houden is afwisseling. Met mijn merrie wordt buitengereden,gedressuurd, gesprongen, gemend in enkel en dubbelspan, we doen aan vrijlopen (ook met meerdere paarden tegelijk), fungeert zo nu en dan als kinderpoetspony en wordt ook gebruikt voor voltige.
Als ze wat indut met het één, dan ga ik weer eens iets anders met haar doen.
Laatst bijgewerkt door Alet op 19-02-15 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:11

Probeer het anders een met je energie. Bijvoorbeeld als je wilt draven ferm op hem aflopen en zodra hij draaft weer naar achter lopen. bij ons werkt dit altijd heel fijn en ik kan mijn paard met elke stap die ik zet langzamer of harder laten lopen

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:41

DinkyOmie schreef:
Ik heb het idee dat hoe meer ik mijn stem verhef hoe minder hij daar op gaat reageren, logisch. Ik krijg telkens een reactie van 1 of 2 passen. En dan valt hij weer terug.
Hoe kan ik mijn stemhulpen dan verfijnen?

Maak je lijn zo kort en losjes dat je vlak naast je paard loopt en ga vandaar uit de alle stem commando's aanleren.
Erg Goed voor je eigen conditie als je dit volhoud tot galop *\o/* ...
Nog beter / stap verder is helemaal geen verbinding meer (freestyle) en ernaast met longeerlijn in lussen je paardje aandrijven of afremmen , en daarbij uiteraard ook je lichaam gebruiken naast je stem.
Kun je fluisterend gaan doen, ieder paardje zal je prima begrijpen :j
Doe je dit goed, kun je alle gangen naast elkaar samen doorgaan, vrijwel synchroon.

Dit bouw je uit door steeds meer afstand te nemen, cq lijn langer te maken maar dus niet je stem of gebaren grootster of luider te maken.
Valt je paard terug in oude doen ?, ga weer je dichterbij rustig verder.
Paar weekjes en paard snapt je en is gevoelig aan jou stem.
Veel, heel veel belonen en dit soort paarden hun overdenk momenten gunnen.
Voordeel als je er vlak naast loopt: je kunt je paard belonen al lopende met een kriebel schoft of hand op de rug leggen in het meelopen, je ziet ze dan trots worden.
Longeerzweep is puur je handverlenger, mag je nooit mee tikken of paard mee raken in training.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:59

Niet brullen, maar juist zachtjes praten...
Weinig straffen, veel belonen.

Aan de longe beginnen met kleine stukjes, een rondje draf en dan een paar pasjes stap, weer aandraven, stukje galop, balkjes, kleine voltes, grote voltes....En altijd een pasje terug als het goed gaat.

Left brain introvert vraagt (bijna) het tegenovergestelde van wat je 'logisch' vindt. Door minder te doen komen dingen beter door. Anders sluiten ze zich helemaal af en dan kun je wel een hele feestuitrusting aan je longeerzweep hangen maar wordt het alleen maar erger.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:58

Vooral aan je zelf gaan werken, het paard zal dan bijna als vanzelf ook verbeteren.
De fout zit dus niet bij het paard maar bij de mens die er mee bezig wil gaan.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:17

Ja ik weet dat de fout 99.9% bij de mens ligt :)
Ik ga er mee aan de gang! Bedankt voor de adviezen.

floooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:36

Wat raar ! Ik zou weer even de basis herhalen en misschien gaan grondwerken, succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:24

Ik heb precies het zelfde.

Ik wil het met een positieve beloning proberen ipv met een zweep er gelijk op. Dus na het instappen een rondje goed voorwaarts en gelijk belonen en uitstappen. Zodat het paard voorwaarts associeert met belonen en met iets dat ze leuk vindt (stappen.) Dit kun je dan uitgaan bouwen.