Haflinger Pepper @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIndyraah

Haflinger Pepper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:26

Hoi iedereen!

Deze week was weer goed weer en heb een paar dagen achter elkaar kunnen paardrijden samen met een vriendin. Ik zal mijn paardje eens even voorstellen.

De naam is Pepper, is een haflinger rond de 10 jaar (weet de exacte datum niet vanbuiten, oeps!) en we hebben hem eigenlijk gekocht uit compasie. Hij werd door de vorige eigenaar tamelijk mishandeld...
Sinds 2 jaar is hij zadelmak, heeft op kampjes meegelopen en "showen" gegeven. Natuurlijk kent hij mij te goed en eens thuis is het soms toch echt wel een varken! Is het typisch haflinger of hij, Joost mag het weten...

Dus :D
De eerste dagen liep hij wel stroef en uittesten... Gisteren liep hij samen met mijn vriendin fijner :D YES terug verbetering!

Hier zijn een paar fototjes van de afgelopen dagen! :D

Afbeelding

Afbeelding
Als hij bij mij blijft loopt hij precies wel ontspannen en steekt hij zijn snuit niet naar boven!
Iemand tips hoe ik kan zorgen dat hij bij mij blijft zonder altijd aan het bit te trekken? Ik probeer mijn bovenste bilspieren en poep altijd goed op te spannen en als hij dan trager loopt te ontspannen, met het bit probeer ik zoveel mogelijk te geven/nemen maar het lukt bijna nooit :(

Heb ook de indruk dat ik mijn handen soms te hoog houd?

Afbeelding
In galop steekt hij zijn neus naar boven... Ik heb precies het gevoel dat ik echt wel in mijn zadel plak en probeer hem te sturen met mijn benen, maar krijg hem niet goed rond mijn binnenbeen... Tips?

Afbeelding
In stap lukt hij mij wel! Reageert hij goed op mijn benen en kunnen we een pasje wijken, in draf soms als hij niet met mij wil gaan lopen...

Afbeelding
Gisteren had ik de indruk dat hij meer ontspannen was en beter bij mij bleef! Mss ook omdat mijn vriendin ook aan het rijden was met zijn maatje?
Maar zoals je ziet neus naar voor... Lopen paarden normaal niet meer naar beneden als ze ontspannen zijn?

Afbeelding
Hier is hij rechts precies beter bij mij? Links is een ramp... Heb het gevoel dat hij geen evenwicht heeft links... Zijn lijf doet rare dingen en zigzagt precies... Tips?

Afbeelding
Uitstappen en belonen hoort er ook bij !
(Ohja, Zijn de getten eigenlijk goed van maat of net iets te groot? Ik weet het niet goed...)

Afbeelding
Zo dit was het dan voor vandaag! Pepper met zijn maatje Chivas!

Dankje om een te komen loeren en tips zijn altijd welkom!
Veel kijk plezier :D

EngeltjeS

Re: Haflinger Pepper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:32

Wat een knapperd <3
Zo te zien ben je al goed bezig en weet je waar je aan moet werken.

Tip: Hou het gevoel in beide teugels :)

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:34

EngeltjeS schreef:
Wat een knapperd <3
Zo te zien ben je al goed bezig en weet je waar je aan moet werken.

Tip: Hou het gevoel in beide teugels :)

Dankje!
Hoe bedoel je gevoel in beide teugels? Met de vingers spelen?
Meestal wil hij met mij gaan lopen...Waarom weet ik niet, dus ik probeer duidelijk te zijn tegen hem als hij loopt neem ik en als hij verzacht dan geef ik hem wat lossere teugel. Bedoel je dat dat ik toch gevoel moet houden?

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:35

Owja en met de eerste foto's (roos dekje!) Hong zijn neusriem wat lager... Had het hoofdstel gepoetst en was nog even zoeken hoe het juist weer zat, met het blauwe dekje zit het normaal terug goed :D

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:38

Ziet er opzich wel goed uit hoor ! Goed bezig! Ik zou wel eerst zorgen dat hij lekker van achter naar voor is, veel overgangen en schijnovergangen rijden, daarbij ook veel voltes, achtjes, slangenvoltes rijden, eerst lekker soepel maken, vooral niet aan de voorkant zitten, wel contact, maar met een zachte hand..dan zakt hij vanzelf in zijn hals! ( hier gaan wel een paar weken over heen hoor.. heb geduld!;))

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:42

D_iantha schreef:
Ziet er opzich wel goed uit hoor ! Goed bezig! Ik zou wel eerst zorgen dat hij lekker van achter naar voor is, veel overgangen en schijnovergangen rijden, daarbij ook veel voltes, achtjes, slangenvoltes rijden, eerst lekker soepel maken, vooral niet aan de voorkant zitten, wel contact, maar met een zachte hand..dan zakt hij vanzelf in zijn hals! ( hier gaan wel een paar weken over heen hoor.. heb geduld!;))

Dankje!
Van achter naar voor... Dat bekom je dus door al die overgangen etc?
Tgho geduld... :p Vind het zo frustrerend dat andere mensen ermee rijden dat hij het wel doet en bij mij niet... Denkt dat hij mijn zwakke punten kent... :p

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:44

Ik bedoel te zeggen: Op foto 1 lijkt het wel of je meer gewicht in je binnenhand hebt dan buiten :)
Probeer dit gewicht gelijk te houden op beide handen.
Op foto 2 heb je je handen een beetje ongelijk en steek je je been wat af naar voren.
Ik zou mijn binnenbeen er aan houden, mooier de hoek door rijden, zo ontwikkel je een mooie lichte verbinding en een paard dat goed op je zit gaat reageren :)
Zo zal ie ook minder gaan trekken op ten duur.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:45

xIndyraah schreef:
(Ohja, Zijn de getten eigenlijk goed van maat of net iets te groot? Ik weet het niet goed...)

Die zijn duidelijk te groot, ze prikken nu bij iedere stap in de knieholte, niet fijn!

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:47

Vanillia schreef:
xIndyraah schreef:

Die zijn duidelijk te groot, ze prikken nu bij iedere stap in de knieholte, niet fijn!

Oh dankje! Dan weet ik dat! Voor ik rij plooi ik zijn been tijdens het poetsen en leek me wel oké, De bordeaux getten zijn maat Pony. Vind ze precies niet veel verschillen?

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:50

EngeltjeS schreef:
Ik bedoel te zeggen: Op foto 1 lijkt het wel of je meer gewicht in je binnenhand hebt dan buiten :)
Probeer dit gewicht gelijk te houden op beide handen.
Op foto 2 heb je je handen een beetje ongelijk en steek je je been wat af naar voren.
Ik zou mijn binnenbeen er aan houden, mooier de hoek door rijden, zo ontwikkel je een mooie lichte verbinding en een paard dat goed op je zit gaat reageren :)
Zo zal ie ook minder gaan trekken op ten duur.

Ahzo,
ik dacht als je bv naar links gaat dat je u binnenteugel open/naarboven moet doen en met de buitenteugel wat meegeven dat ze kunnen meedraaien. Zoals een fiets stuur.
Ik vind het heel verwarrend want met mijn fries moest ik van mijn lesgeefster mijn buitenteugel er juist goed aanhouden als ik een volte wou maken... (zij kon geen kleine voltes maken, alleen maar grote, mss daarom om wat "tegen te houden" dat ze niet naar buiten ging?)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:57

Als je fries over de buitenschouder valt, moet je de buitenkant inderdaad meer begrenzen :)

Op de derde foto zie je trouwens mooi wat je doet in de galop: Je draait je eigen binnenschouder naar voren, waardoor je scheef gaat zitten. Drie foto's later, kijk je mooi de bocht door en draai je mooi mee, waardoor je knappe pony ook soepeler de bocht door kan.

De fietsstuur is een goeie gedachten :) alleen kan je je fietsstuur niet omhoog/naar boven halen terwijl de andere kant op eigen hoogte blijft. Probeer meer te sturen vanuit je schouders (eigenlijk je zit ;) ) en je zult zien, hoe vaker je dat beoefent, hoe zachter jullie als combinatie vormen.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 11:19

EngeltjeS schreef:
Als je fries over de buitenschouder valt, moet je de buitenkant inderdaad meer begrenzen :)

Op de derde foto zie je trouwens mooi wat je doet in de galop: Je draait je eigen binnenschouder naar voren, waardoor je scheef gaat zitten. Drie foto's later, kijk je mooi de bocht door en draai je mooi mee, waardoor je knappe pony ook soepeler de bocht door kan.

De fietsstuur is een goeie gedachten :) alleen kan je je fietsstuur niet omhoog/naar boven halen terwijl de andere kant op eigen hoogte blijft. Probeer meer te sturen vanuit je schouders (eigenlijk je zit ;) ) en je zult zien, hoe vaker je dat beoefent, hoe zachter jullie als combinatie vormen.

Dat is een goede uitleg :p
Dankje !!
M'n lesgeefster zegt datk altijd wil lopen maar dat ik eerst moet leren stappen, de basis dus goed beheersen... :p

Heb je toevallig nog tips voor de zit? Heb de neiging om vaak te staan in mijn beugels ipv op mijn poep te zitten... Heb eens een hele les moeten rijden zonder beugels (welliswaar op een ander paard want de mijne profiteren, gaan lopen en dan jah raak ik uit balans), dat was nog eens een hel voor mij...
Ik snap niet hoe mensen zonder zadel in alle gangen zo goed kunnen zitten! :?
Daarom dat ik op die ene foto mijn benen wat naar voor breng, denk dat dat juist een moment was dat ik door ging zitten en mijn hielen naar beneden breng om te proberen te plakken in mijn zadel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:30

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 06:52

Gisteren nog eens gereden, met jullie tips in mijn achterhoofd. Het gong precies al een pak beter! Alleen op het einde toe deed hij wat lastig omdat hij geen zin meer had s
:p

Danku iedereen! :D

Helaas geen foto's van gisteren..

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:56

wat een leukerd!
Voor je zit:
Misschien is regelmatig een zitles volgen een leuke uitdaging voor jou, je zit blijven trainen kan namelijk nooit kwaad.
Zelf rij ik regelmatig zonder beugels, hierbij merk je echt dat je moet ontspannen, doe je dit niet dan ga je stuiteren of aanspannen en dan krijg je inderdaad varianten zoals staan in de beugels, benen die alle kanten opgaan etc etc

ontspan, blijf goed focussen op je ademhaling.
Bedenk in je hoofd dat je je voeten op de vloer probeert je zetten, hierdoor houd je je benen mooi lang en trek je ze niet aangespannen omhoog. blijf ook ontspannen in je bovenlijf, daarmee voorkom je dat je voorover of achterover valt om te compenseren.
Voel ook regelmatig of je recht in het zadel zit, vraag je instructrice eens om dat in de gaten te houden.
Veel mensen zitten naar binnen of buiten, wordt je hier bewust van dan kun je ermee aan het werk.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:31

Nog een tip om wat meer buigzaamheid in je paard te krijgen: heel veel wisselen van plek in de bak. Dus figuren rijden (kun je gewoon bedenken, hoeven geen prachtige figuren volgens het boekje te zijn, als het paard maar precies loopt waar jij wil) en op je zit sturen (handen lekker rustig voor houden). Zo krijg je meer controle en meer lossigheid in het lijf van je paard. Succes!

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 21:24

Oké dankje voor de tips zodine1990 & Corien_!
Ik zal ze eens proberen toe te passen deze week :D

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:21

Ik heb ook een paar zitlessen gevolgd en dat beviel mij heel erg, zeker een aanrader dus!

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 10:16

Ik zal mij eens een paar zitlessen overwegen :p
Ben alleen wat bang als hij voelt dat ik geen controle heb of geen evenwicht (zonder beugels dus rijdt) dat hij versnelt om te zorgen dat ik er af totter... :(

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:31

heb je een lesgeefser?
je hebt volgens mij al aardig veel tips gehad.
naar mijn mening zijn de blauwe peesjes te groot..
leuk plaatje voor de rest!!

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:29

het ziet er goed uit!
wel zou ik erop letten dat je je handen niet automatisch op gaat tillen.
Probeer deze laag te houden, dan komen ophoudingen enz. beter over.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:01

nanoukkie schreef:
heb je een lesgeefser?
je hebt volgens mij al aardig veel tips gehad.
naar mijn mening zijn de blauwe peesjes te groot..
leuk plaatje voor de rest!!

Ja heb een lesgeefster, ze woont alleen beetje ver (omdat ik verhuisd ben) dus komt ze maar om de paar maanden... Maar ik denk dat ik ondertussen al iemand hier in de buurt heb gevonden. Aléja vrijdag eerste lesje van haar :)

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:02

lynnkerstenx schreef:
het ziet er goed uit!

Ok! Dat was ik ook al aan het denken dat ik mijn handen te hoog houd.. Denk dat ik dat doe zodat mijn zweep niet constant op zijn gat tikt... :p

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:18

xIndyraah schreef:
lynnkerstenx schreef:
het ziet er goed uit!

Ok! Dat was ik ook al aan het denken dat ik mijn handen te hoog houd.. Denk dat ik dat doe zodat mijn zweep niet constant op zijn gat tikt... :p

probeer je zweep dan iets lager vast te houden, net onder het handvat.
Dan glipt hij niet uit je handen en heb je ook een dunner stuk in je hand, waardoor je je hand ook mooi rechtop kunt houden. dan wijst de zweep ook naar beneden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:56

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.