Binnenbeen, buitenbeen. Buitenbeentje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Binnenbeen, buitenbeen. Buitenbeentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 22:57

Ik krijg het idee dat ik volkomen verkeerd heb geleerd hoe ik mijn benen moet gebruiken. Het probleem is dat ik pas begrijp hoe en wat, als ik weet de waarom! Ik ben er wel bijna zeker van dat veel meer ruiters dit probleem hebben. Zelfs onze lieftallige Anky van Grunsven geeft toe dat ook zij in de war raakt waar ze welk been moet leggen.

Als ik zo snel het internet op ga krijg ik alleen maar de 'doe jij het wel goed?" zonder uitleg wat goed is. Ze hebben het over correct been gebruik, maar beschrijven niet wat dit eigelijk is. Nu heb ik wel geteld 5 minuten gezocht voor dat mijn brein opgaf en zei "kom, laten we een nuteloos bericht posten op bokt, want daar hebben we OOK gezocht"

Ben het gewoon zat, ik wil weten waar ik mijn been moet neerleggen, waneer ik dat doe en waarom! WAT doet dat been. Begrens ik het paard met het been dat achter de singel ligt? of doe je dat met het been dat op de singel ligt? Mijn hoofd vind dat ik het met vergelijken met het buigen van een stuk ijzer, en na flink discuseren hierover heb ik het maar opgegeven.

DUS! BOKT! hoe heb JIJ het geleerd? Welke logica zit er voor jou achter en waarom hebben we dit niet direct geleerd toen we leerde rijden als koters? Vind het maar wat lastig om het nu nog goed te leren en struikel hier al zo lang over dat ik niet eens meer mijn lesgever 100% vertrouw hierin, omdat ik te veel in de war raak met die lange stelten van mij.

0000

Re: Binnenbeen, buitenbeen. Buitenbeentje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:04

Ik wil dat mijn paard buigt om mijn binnenbeen. Daarmee kan ik hem verder of minder ver de wending in drukken als het ware. Paard mag niet tegen dat been aan gaan hangen maar moet er netjes omheen bewegen, waardoor het binnen achterbeen onder de massa wordt geplaatst en steeds meer gaat dragen. Hoe verder een paard afgericht is, hoe minder ik met dit been hoeft te doen.
In het geval dat het paard uitzwaait, kan ik dit corrigeren door het buitenbeen een keer naar achteren te leggen. Ik wil mijn buitenbeen niet standaard naar achter in de wending omdat ik vind dat je dan teveel gaat doen en je geen hulp meer hebt voor corrigeren van een uitzwaaiende achterhand en voor zijwaartse gangen zoals travers en schouderbinnenwaarts.

Betreft dat zijwaarts, zowel in schouderbinnenwaarts, travers als appuyeren ligt mijn binnenbeen op de plek en buitenbeen wat naar achter. Verschil in hulp per oefening is welk been ook daadwerkelijk zijwaarts drijft en de hoeveelheid buiging die gevraagd wordt.

Heel kort samengevat is het zo dat het been dat op de normale plek ligt vraagt om buiging en het been dat naar achter geplaatst is vraagt om het verder onder de massa door plaatsen van het betreffende achterbeen. Beide benen op de plek is uiteraard gewoon voorwaarts.

Maar er zullen ongetwijfeld ook veel mensen zijn die het weer anders doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:05

Ik zou niet eens meer weten hoe ik het officieel geleerd heb..
Binnenbeen eraan eraan in elk geval.
Probeer tegenwoordig binnenbeen naar buitenteugel aan te houden, en begrenzen met buitenbeen wanneer nodig.. Bij uitzwaaien inderdaad buitenbeen naar achteren.
Ben geen sterruiter, maar het punt eerst gas dan die kop pas zit er in. :Y)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 23:08

Dus als ik het goed begrijp, is het been waar het paard om draait het been dat OP de singel ligt en begrens je de achterhand door het andere been naar achteren te leggen (tot zover begrenzen nodig is)? Dus Binnen been op de singel, buiten been achter. Ik raakte hier vroeger (en nu) ontzettend mee in de war. En waarom eigenlijk?

Ik zweer je dat ik het anders heb geleerd... dik 20 jaar lang... :S

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:13

Nee, gewoon beide benen op de plek. Als je iedere wending druk geeft met je buitenbeen naar achter, hoe wil je een paard dan ooit nog leren opzij te gaan voor datzelfde naar achter liggende buitenbeen in bijvoorbeeld een appuyement? Je kan niet één hulp voor twee reacties gebruiken...Buitenbeen naar achter = achterhand moet verder naar binnen. Als je paard normaal de wending doorloopt en daarbij buigt en loslaat in zijn lijf, hoef je niks bij te sturen aan de achterhand.

Edit: Vind ik tenminste. Ik weet dat er nog genoeg plekken zijn waar wel wordt geleerd standaard het buitenbeen naar achteren te leggen. Waarop mijn paard keurig in travers de wending uitkwam de laatste keer dat ik er iemand recht van de manege opzette :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:16

Ik wil er NIET over praten... -O-

Het is maar net van wie je les krijgt en ik raak er ook van in de war..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:31

Dit is iets wat je moet leren voelen, niet iets wat veel logischer wordt door tekstuele uitleg.

Mijn poging: Je wil dat je paard tussen je benen blijft. Op het moment dt je een volte maakt, gebeurt dit door het indraaien van je lijf en verandering van gewicht in de beugels. Een paard hoeft niet extreem te buigen op een volte en daarom vind ik het ook een beetje onzin om daarin bezig te zijn met een binnenbeen. Mocht het dier naar buiten vallen positioneer je het buitenbeen of de buitenhand daar waar nodig. Valt ie weg over de schouder, heeft t weinig zin om het buitenbeen achter de singel te leggen. Bepaal dus of het om de voor- (buitenhand), midden- (been op de singel) of achterhand (been achter de singel) gaat.

Mijn belangrijkste geheugensteuntje: als je rijdt voer je geen enkele actie uit totdat een oefening ingezet wordt. Daar waar het paard niet constant is (in tempo, buiging of juist rechtgerichtheid) corrigeer je het. Probeer niet teveel te doen maar speel in op wat je paard doet tussen de oefeningen door.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:37

Even voor je gegoogled, maar ik zou zeggen, ga je instructeur eens uithoren!
Gewoon vragen en als hij het uit legt, roepen, maar waarom dan!???
En dat in combinatie met de reactie van je paard op iets dat jij doet, zo voel je meteen het effect dat iets wat jij doet heeft op het lopen van het paard.

1e 2 plaatjes zijn voor jou wel van toepassing.

http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... uiging.jpg
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... elling.jpg

Deze zijn alleen even voor het idee.
http://9thvirginia.com/images/exercise2.jpg
http://www.thistleridgestables.com/wp-c ... /totf1.jpg

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:39

Ik heb hetzelfde als jij. Ik moet weten wáárom, als ik het nut er niet van inzie of ik snap niet waarom doe ik het met veel meer moeite :')
Nou heb ik een mega goeie instructrice die dat allemaal super kan uitleggen. En niet onbelangrijk; het werkt echt.

Als ik een volte maak druk ik m'n binnenbeen aan voor de buiging. Het leuke is, die reactie hoef je een paard niet eens aan te leren. Als je met je rechts van je paard staat en je drukt tegen de buik aan, zal hij al naar binnen kijken.
Qua beenligging zijn beide benen bij een volte gewoon op z'n plek. Niet verder naar voren of naar achteren.
Been naar achter= met achterhand wijken. Been naar voren= met voorhand wijken. Been op normale plek= met middenhand wijken. Zo simpel is het, het gaat eigenlijk gewoon allemaal om wijken voor druk.

Wat ik sowieso niet snap is dat sommige met een volte hun buitenbeen naar achteren doen? Hoe wil je dan een paard met buiging door een volte sturen? Hoe kan een paard in godsnaam met zn achterhand uitzwenken als je buiging hebt? Want als het goed is ga je niet als een plank door een bocht. Enige wat een paard kan is over de schouder weg lopen. Maar daar heb je die mooie teugels dan weer voor om de schouder te begrenzen :D
Voor de mensen die dus hun buitenbeen naar achteren doen in een volte; Hoe vragen jullie dan buiging?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:38

Eileen_ schreef:
Ik heb hetzelfde als jij. Ik moet weten wáárom, als ik het nut er niet van inzie of ik snap niet waarom doe ik het met veel meer moeite :')
Nou heb ik een mega goeie instructrice die dat allemaal super kan uitleggen. En niet onbelangrijk; het werkt echt.

Als ik een volte maak druk ik m'n binnenbeen aan voor de buiging. Het leuke is, die reactie hoef je een paard niet eens aan te leren. Als je met je rechts van je paard staat en je drukt tegen de buik aan, zal hij al naar binnen kijken.
Qua beenligging zijn beide benen bij een volte gewoon op z'n plek. Niet verder naar voren of naar achteren.
Been naar achter= met achterhand wijken. Been naar voren= met voorhand wijken. Been op normale plek= met middenhand wijken. Zo simpel is het, het gaat eigenlijk gewoon allemaal om wijken voor druk.

Wat ik sowieso niet snap is dat sommige met een volte hun buitenbeen naar achteren doen? Hoe wil je dan een paard met buiging door een volte sturen? Hoe kan een paard in godsnaam met zn achterhand uitzwenken als je buiging hebt? Want als het goed is ga je niet als een plank door een bocht. Enige wat een paard kan is over de schouder weg lopen. Maar daar heb je die mooie teugels dan weer voor om de schouder te begrenzen :D
Voor de mensen die dus hun buitenbeen naar achteren doen in een volte; Hoe vragen jullie dan buiging?

En ja, soms ga je wel als plank door de bocht, paarden lopen uiteraard niet spontaan vanzelf links en rechts om keurige voltes, dat leer je ze, je gymnastiseert ze.
Ze zijn net zoals wij aan 1 kant leniger dan aan de andere kant, dus veel jonge paarden lopen in 1e instantie op 2 handen als een plank door de bocht, vervolgens gaat 1 kant wel heel netjes de bocht om en de andere kant lopen ze als plank of met contra stelling en buiging.
Dan is het aan de ruiter om die paarden te gymnastiseren en sterker te maken, zodat ze het beide kanten op goed doen.

Oh.. en als je druk geeft met een been is het geen automatisme dat je paard voor die druk weggaat, in principe gaan ze er vaak zelfs in 1e instantie tegen in, dat is instinct. Ze moeten LEREN wijken voor druk, of dat nou druk van het halster is, het bit, of het been.
Nou hebben de meeste dat heel snel door, maar het gaat dus niet van zelf.

@Eileen, als je de kans krijgt eens gaan lessen bij Herman Wientjes, is echt heel leuk en leerzaam!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:56

Eileen_ schreef:
[b]Been naar achter= met achterhand wijken. Been naar voren= met voorhand wijken. Been op normale plek= met middenhand wijken. Zo simpel is het, het gaat eigenlijk gewoon allemaal om wijken voor druk.

Interessant, vooral dat been naar voren. Ik doe dat nooit en ben zeer benieuwd wie dat wel doet. Volgens mij kom je zelf snel in onbalans en zou ik ook niet weten hoever ik mijn been dan naar voren moet doen om mijn paard aan het verstand te peuteren dat hij moet wijken met de voorhand - een oefening die ik overigens onder het zadel niet ken, maar dat terzijde.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:45

Ik bedoelde ook inderdaad niet dat een paard meteen in een goede buiging loopt, zou wel makkelijk zijn trouwens :+ Is misschien beetje gelukkig omschreven. Buiging is inderdaad veel gymnastiseren en veel trainen.
Maar wat mijn instructrice liet zien, reageren paarden wél automatisch op wijken voor druk. Zelfs het toen nog lompe 3 jarig, net ingereden paard die overal (ja, echt overal) doorheen loopt. Misschien niet zo groot, maar wel heel minimaal. En juist dat minimale moet je belonen en groter maken. Dus als je het zo bekijkt, ja je leert het ze aan. Maar de reactie hebben ze zelf al wel en dat was ook wat ik bedoelde.

Kendra, misschien handig om te weten dat ik western rijd en dus ook andere oefeningen heb die je met engels misschien niet kent (maar wel heel goed kunnen zijn voor de souplesse trouwens).
1 zo'n oefening is namelijk de turn om de achterhand. Achterbenen blijven (zo goed als) staan, en voorhand draait er om heen. Is ook een basis voor de bekende spin, maar ook een goede oefening voor de achterhand.
Heb je ook nog turn om de voorhand. Dan blijft de voorhand dus (zo goed als) staan en draait de achterhand er omheen.
En natuurlijk sidepass, waarbij je helemaal opzij gaat. Deze oefening ken je denk ik wel.
In de western zijn dit wel belangrijke oefeningen, in de engelse sport zou je ze niet zo snel tegen komen.

En aangezien ik van de western ben is les van Herman Wientjes al een stuk minder interessant denk ik. Natuurlijk is een les áltijd interssant en ik ben ook echt een ruiter die van alles wil leren, maar ik heb al een geweldige instructrice. Namelijk Paulette Zorn, misschien wel ooit van gehoord. En daarnaast zit ik -hopelijk- over 2 maanden in Canada om daar op ranches te werken dus qua geld, tijd (en moeite) wordt dat hem toch niet :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 07:04

Eea is ook afhankelijk van de manier waarop je paard een oefening uitvoert. In feite is het idd simpelweg het wijken voor druk: waar het paard opzij moet, is je been. De reactie van wijken voor druk is wel een aangeleerde reactie want een paard gaat van nature tegen druk in, maar ze kennen dit vanuit de omgang al en ze begrijpen heel snel dat ze juist opzij moeten als de ruiter een goede timing heeft voor het stoppen met de hulp.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 08:58

Het is maar net hoe je het je paard aanleert ;)

wij mennen. Geen druk van welk been van een ruiter dan ook en toch voeren we dezelfde voltes en andere figuren uit in de dressuur, wij moeten ook een volte 10 meter rijden in verzamelde draf, en ook zorgen dat je paard mooi de volte volgt in buiging en stelling zonder uit zwaaien.
lukt prima zonder benen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:28

Paulette is goed! en leuk!
Zelfde idee als Herman, maar dan in andere discipline :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:49

Het is veel ingewikkelder en veel simpeler dan je denkt.
Het is een kwestie van communicatie die werkt met voelen.

Jij probeert het met denken te doen.
Waar je je benen moet leggen en hoe je met je kruis moet inwerken en waar je met je handen inwerkt moet je leren voelen.
Dat "te voelen" leer je door te luisteren naar je paard en te proberen of hij je vraag begrepen heeft.

Je kunt perfecte been hand en kruishulpen geven en toch geen enkele goede reactie van je paard krijgen.
Je moet leren voelen hoe weinig of hoe veel van elk op elk wisselend moment nodig is.
Een paard is een levend wezen met gevoelens en wensen, geen automaat waarbij je een bepaalde combinatie van knopjes moet indrukken.

Als jij niet voelt dan voelt je paard dat je hem niet voelt en hij kan dan niet met JOU communiceren, hij kan niets terug zeggen en gaat zich dan afsluiten.
Om dan toch voor elkaar te krijgen wat je wilt moet je druk gaan uitoefenen, meer en meer.

Paarden kunnen werken op een "knipoog" wanneer je ze uitnodigt om met je mee te gaan en te gaan dansen.
Net als jijzelf uitgenodigd kunt worden te dansen met een vriendelijke zachte man die leiding geeft zonder dominantie en je niet dwingt maar aanmoedigt.

Een mooie inleiding voor jezelf in de wereld van het "fluisteren" is naast je paard gaan staan en hem leren zijwaarts te stappen uiteindelijk zonder hem aan te raken.

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:29

Ik denk dat been gebruik per persoon en per paard verschillend is, het is maar hoe je het hebt aangeleerd en wat voor welk paard het beste werkt. Ik zef les bij iemand die altijd bij Anky getraind heeft en wij houden een hele makkelijke 'voor blonde mensen' manier van been geven aan.

Ik houd mijn been van mijn paard en mijn paard loopt in het tempo wat ik heb aangegeven, tot ik zeg dat ik een hoger tempo wil, dan tik ik hem aan (ik geef een snelle hulp, omdat ik ook een snelle reactie wil) hij reageert en ik houd mijn been er weer vanaf. Voor de zijgangen leg ik mijn been tegen hem aan en met galop aanspringen leg ik mijn buitenbeen naar achteren. Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:49

bibabennie schreef:
Ik denk dat been gebruik per persoon en per paard verschillend is, het is maar hoe je het hebt aangeleerd en wat voor welk paard het beste werkt. Ik zef les bij iemand die altijd bij Anky getraind heeft en wij houden een hele makkelijke 'voor blonde mensen' manier van been geven aan.

Ik houd mijn been van mijn paard en mijn paard loopt in het tempo wat ik heb aangegeven, tot ik zeg dat ik een hoger tempo wil, dan tik ik hem aan (ik geef een snelle hulp, omdat ik ook een snelle reactie wil) hij reageert en ik houd mijn been er weer vanaf. Voor de zijgangen leg ik mijn been tegen hem aan en met galop aanspringen leg ik mijn buitenbeen naar achteren. Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik denk dat iedereen daar wel naar toe werkt? Ik in ieder geval wel, maar het is helaas lang zo makkelijk niet als het klinkt :+
Heb bijvoorbeeld wel eens dat ze zo sterk in haar schouders is, dat je die niet makkelijk kunt corrigeren. Maar het is wel mijn doel :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:46

bibabennie schreef:
Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

Klinkt inderdaad simpel en verstandig. Maar hoe verplaats je de schouder zonder 'been'? Ik gebruik mijn been dan namelijk om te begrenzen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:56

Ik denk eigenlijk helemaal niet na hoe ik mijn been leg, dat gaat vanzelf. Ik doe meer met hoe ik zit en welke kant ik opkijk, mijn paard blijft eigenlijk het liefst onder mij dus in hoe ik zit en dat verander, verandert zij met me mee. Mijn been gebruik ik vooral als iets dan nog niet duidelijk is. Ze gaat altijd weg van mijn been. Als ik mijn been aanleg moet ze daarvoor wijken.
Ik rij western

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:37

Ik rijd ook western (sinds kort pas hoor :o heb altijd engels gereden). Voordat ik western ben gaan rijden vroeg ik me ook altijd af hoe die hulpen nou zaten.... Het werd me nooit duidelijk uitgelegd en ik was idd meer met denken bezig dan met voelen. Nu begin ik wel door te krijgen hoe het moet, terwijl ik pas 1x daadwerkelijk les heb gehad :o Maar nu al een mega verschil!

Wat ik nu doe -of iig probeer, want ik leer nog-:
Als ik een wending in rijd dan draai ik met zowel mijn heupen als mijn schouder die kant op. Wat er dus gebeurd -zo ervaar ik thans wat er gebeurd, correct me if I'm wrong- is dat ik mijn bovenbeen daarmee van het zadel wegdraai, zonder mijn onderbeen mee te draaien, die zich dus iets aanspant.

Ondertussen begrens ik met mijn buitenteugel, die ik er dus in meer of mindere mate bij houd waar nodig.
Als ik op de cirkel merk dat het paard naar buiten valt, pak ik mijn buitenteugel er meer bij. Als ze vervolgens weer mooi met buiging en lichte stelling loopt laat ik mijn buitenteugel weer los naar de mate waarin ik de wending in reed.

Mijn buitenbeen doet tijdens die wending nagenoeg niets. Als ik die namelijk aanspan, dan wilt ze daarvoor wijken. Die houd ik dus ontspannen ter hoogte (breedte?) van de singel.
Als ik mijn buitenbeen bij de singel aanleg zal ze met haar middenhand naar binnen 'vallen', zelfde idee met achter de singel en voor de singel. Nu heb ik vallen tussen aanhalingstekens, want ze valt niet naar binnen, maar doet gewoon wat ik (onbewust) vraag op dat moment: wijken voor mijn buitenbeen.
Mijn buitenbeen komt eigenlijk pas ter sprake als ik niet voldoende met mijn buitenteugel kan corrigeren, dan leg ik mijn buitenbeen aan op de plaats van de singel. (Weet alleen niet of dit eigenlijk wel correct is :+ ).

Het principe is dus heel simpel (Ik voelde me ook heel stom dat ik dit in 10 jaar tijd nooit eerder heb bedacht): Binnenbeen-buitenteugel :')
Dan is het verder voornamelijk de kunst om te gaan voelen wanneer je in welke mate je binnenbeen en buitenteugel gebruikt.

Hoe het met verdere oefeningen zit kan ik je niet uitleggen, zover ben ik nog niet :+
Wel lijkt het me logisch dat de plaats waar je been geeft effect heeft op welk deel van het lichaam je paard wijkt voor de druk. Beide benen aanspannen zal dus logischerwijs maken dat het paard voorwaarts gaat, tenzij ik haar voorhand tegenhoud met de teugel, waardoor haar achterhand beter onder 'de massa' geplaatst wordt. (Klopt wat ik nu zeg? :o)

Zo. Weer eens een heel verhaal :') Hoop dat je er wat aan hebt! En hoop ook dat als ik iets verkeerd zeg, iemand dat wilt verbeteren, leer ik zelf ook weer van :Y)

Edit: typefouten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:54

Bij mij kwam het 'heldere' moment toen ik een uitleg las van hoe de ruiter zelf een wending door stuurt. Welke houding de ruiter dan aanneemt en wat het invloed op zijn paard is. Het is eigenlijk heel simpel maar ook ingewikkeld tegelijk, omdat het voor ons (mensen) een beetje onnatuurlijk is maar paarden volgen nagenoeg van zelf al (afhankelijk van de mate van training in hoeverre ze de buiging aan kunnen nemen).

Mij is eerder altijd geleerd dat je binnenbeen op de singel moet blijven maar je gewicht (heup?) gaat mee naar de richting die je wilt. Oftewel je draait je binnenheup min of meer (milimeters, gevoels matig) wat naar achteren waardoor het gewicht van je zit ook wat op de binnenkant komt. Met moeite moest ik mijn binnenbeen op de singel houden.

TOEN las ik in een stukje theorie over het correct rijden van wendingen (stelling en buiging!) en de hulpen die de ruiter daarbij geeft. Alles draait namelijk om het binnenachterbeen, die moet de ruimte hebben om ook daadwerkelijk onder te kunnen treden. Pas dan kan het paard ook correcte stelling en buiging aannemen (gebeurt dan al vanzelf) en werken de oefeningen gymnatiserend. De ruiter geeft dat binnenachterbeen de ruimte door zelf zijn binnenheup een beetje naar voren te bewegen, het been die ontspannen afhangt komt dan automatisch correct te liggen waarna het paard hier ook omheen kan bewegen. De schouders van de ruiters blijven parallel aan die van het paard, oftewel de binnenschouder komt een beetje naar achteren. Hiermee word de richting bepaald. Pas wanneer je het paard dus moet corrigeren of stimuleren werken de hulpen van teugels of been ook daadwerkelijk in.

Echter is dit voor veel ruiters in het begin wat 'raar' omdat het wat onnatuurlijk aan voelt (tegengestelde richting van heup/bekken en schouders) maar laat direct ook weer zien hoe belangrijk het is dat je onafhankelijk kunt zitten en je armen en benen ook onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken.

Je voelt het eigenlijk al als je op een stoel zit, plaats je z.g.n. 'binnenheup' maar eens iets naar voren (vooral gevoelsmatig) en vervolgens je z.g.n. 'binnenschouder' iets naar achteren. Je voelt dat je vervolgens zelf ook de buiging aanneemt in je middenrif als die je van je paard vraagt. ;)

Volgende stap is om het dan op een paard in stap uit te voeren, met gewoon normaal contact met je paard. Zet op deze manier maar is een volte in of een wending. Voor mij is het echt even een eye-opener geweest die geen enkele instructeur mij in real life heeft uit kunnen leggen.. :')

De mate van stelling en buiging die je paard op deze manier aanneemt is afhankelijk van het africhtingsniveau en super gegymnastiseerd paard met een hele goede sterke achterhand zal op deze manier een veel scherpere wending (kleinere volte) in gaan dan een paard die net in training komt en al moeite heeft met een grote volte in een 20*40 baan. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:48

Met minder woorden...:
De ruiter zit in evenwicht en totale ontspanning met aangesloten knieën op zijn losgelaten paard.
Hij spant zijn kruis rustig eenzijdig aan aan de zijde naar welke hij wil gaan.
Alle hieruit voortvloeiende reactie bewegingen in zijn lichaam zijn dan het totaal van de juiste hulpen voor het paard.

Onzichtbaar fluisteren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:54

Je moet ook de tijd nemen en je paard tijd geven om je te begrijpen. Bij ons (paard en ik) gaat het meestal zo dat ik iets heb verzonnen en dat zij probeert te snappen wat ik bedoel en uitprobeert of ze dat ook kan. Meestal vindt ze eerst dat ik iets werkelijk onmogelijks van haar vraag 8)7 echt hoe krijg ik het verzonnen. Dan moet ik daar wel echt duidelijk in zijn, hoe ik zit en dan komen de beenhulpen daarvanuit ook duidelijk door, precies hoe Marinke/ simpelman het hierboven ook beschrijft, ik doe eigenlijk wat ik van mijn paard wil zelf en dan spiegelt ze dat. De volgende keer gaat het al wat makkelijker en daarna snapt ze meteen wat ik vraag en hoef ik daar ook niet meer zo nadrukkelijk in te zijn.
Ik kan nu in contragalop de hele bak rondcruisen in alle voltes gebroken lijnen etc aan een bijna losse teugel terwijl ze me vier weken geleden compleet voor gek verklaarde :+
Als ze je snappen willen ze het voor je doen en dan kun je ook echt trainen op sterker worden en langer volhouden. Ik was na de eerste poging al heel blij dat ze een rondje volhield zonder om te springen. Dan stop ik ook snel en ga wat anders doen of als het haar veel moeite heeft gekost is ze meteen klaar ook al zit ik er nog maar 10 minuten op.

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:23

Kendra schreef:
bibabennie schreef:
Dit is alles wat ik met mijn been doe! ik corrigeer mijn paard ook niet met het been als hij scheef wordt, maar corrigeer dit door de schouder te verplaatsen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

Klinkt inderdaad simpel en verstandig. Maar hoe verplaats je de schouder zonder 'been'? Ik gebruik mijn been dan namelijk om te begrenzen.

Als mijn paard scheef wordt dan draait hij zijn achterhand naar binnen. Ten eerste probeer ik dit altijd op te lossen door naar voren te rijden, maar als dat te weinig doet dan plaats ik twee handen naar binnen en duw de schouder ook naar binnen zodat hij weer recht wordt, hierbij hoef ik ook niks te begrenzen met mijn been. Veel mensen zouden dit met het been gaan corrigeren, maar met been corrigeren is veel moeilijker en veel meer geduw dan de schouder verplaatsen.