Pony is traag aan het been bij ruitertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony is traag aan het been bij ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:05

Hoi,

Ik zit met een klein probleempje met mijn pony. Hij is 1,23m en er rijdt dus een jong meisje op.
Als ik er op rij (voor de moraalridders boven komen, nee ik rij er niet vaak op. Hee af en toe om eens iets te corrigeren. reageert hij redelijk op het been, reageert hij niet tik ik met mijn zweep en krijg ik direct reactie. Stap --> galop overgangen. Halt --> galop overgangen vormen geen probleem.
Echter als zijn vaste ruiter er op zit is hij niet vooruit te branden.
Been reageert hij amper op, nogmaals been nog geen reactie, zweep op zijn kont. Dan draaft hij wel aan maar voorderest is hij totaal niet onder de indruk. Tijdje met spoortjes geprobeerd maar daar is hij ook dood voor. Die zou je er bij wijze van spreken in kunnen trappen zonder enige reactie. Die draagt ze nu dus ook niet meer.
Er is medisch niks mis met hem, bij mij luistert hij wel gewoon. Aan de longeerlijn reageert hij ook goed en er ligt bij ons beide hetzelfde tuig op dus daar kan het ook niet aanliggen. Tandarts komt sowieso jaarlijks en ze worden geregeld gecontroleerd.

Iemand tips??

Auk1234

Re: Pony is traag aan het been bij ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:10

Waarschijnlijk ben jij gewoon toch iets strenger dan je ruitertje. Een kwestie van oefenen voor je ruiter. (denk ik.)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:11

Ja! kijk of je ruitertje werkelijk wel wil aandraven of durft te galopperen. Paarden reageren ook op de innerlijke "state of mind" van de ruiter en je pony is waarschijnlijk juist erg gehoorzaam. Gevoel gaat boven aangeleerde hulp.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:12

Ja durven doet ze wel, ze springen 80/90cm zonder problemen. Ze durft hem ook wel aan te pakken maar hij neemt haar gewoon niet serieus denk ik. Ik geef hem 1 goeie klap met de zweep en zij tikt meerdere keer zachtjes.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:18

Ik heb het over haar innerlijk, wat wil ze werkelijk waar de pony naar luistert? Misschien is het geen durf maar wat anders? Lijkt me de moeite waard om dat uit te zoeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:20

Ga er eens naast lopen met een zweep, zodat jij de hulp van het been kunt versterken met zweep. Op die manier kan jij de timing van de zweep doen, en zal je pony het serieuzer gaan nemen. Bovendien hoeft de ruiter dan alleen maar been te geven, en daarna goed mee te zitten. Dat maakt voor de ruiter minder te doen, waardoor het waarschijnlijk beter gaat.

Daarbij ga ik er wel vanuit dat de ruiter natuurlijk al goed mee in de beweging van de pony komt, en niet onbewust een stophulp geeft als de pony voorwaarts wilt gaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:24

Je laatste zin is interessant! Eerst zoeken bij de ruiter, dan pas bij de pony. Maar nog liever: luister naar de pony!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:26

josien_m_ schreef:
Ik heb het over haar innerlijk, wat wil ze werkelijk waar de pony naar luistert? Misschien is het geen durf maar wat anders? Lijkt me de moeite waard om dat uit te zoeken.

Goh ze is niet bang of onzeker ofzo, wel verlegen. Zo durft ze hem in de dressuurring ook geen klap te verkopen als hij zijn eigen niet gedraagt.
Ik heb zelf het idee dat ze hem met haar hand wat te veel tegenhoudt, ik zou best een filmpje willen sturen via pb. Misschien dat dat meer helpt?

Angela: Met de zweep er langs hebben we geprobeerd maar hij is zo donders slim dat hij meteen doorheeft als ik weer in de hoek sta.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:31

Mooi! laat haar maar verlegen zijn en zo omgaan met de pony. Laat het maar gebeuren en ze gaat zelf ontdekken hoe ze op haar eigen manier samen kan werken met de pony. Dat is wel moeilijk voor jou om dat aan te zien misschien. Maar ieder kind mag zijn eigen weg ontdekken, daar groeit ze uiteindelijk van. Wij volwassenen willen te graag sturen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:34

josien_m_ schreef:
Mooi! laat haar maar verlegen zijn en zo omgaan met de pony. Laat het maar gebeuren en ze gaat zelf ontdekken hoe ze op haar eigen manier samen kan werken met de pony. Dat is wel moeilijk voor jou om dat aan te zien misschien. Maar ieder kind mag zijn eigen weg ontdekken, daar groeit ze uiteindelijk van. Wij volwassenen willen te graag sturen.

Wil ik best doen, het hoeft alleen niet ten koste te gaan van de pony, die krijgt nu om de 10 passen een tik met de zweep omdat hij niet doorloopt en dat hoeft niet. Beter 1 goede tik als 100x een zachte tik.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:36

Ik zou zeggen dat je met haar afspreekt/duidelijk maakt dat ze hem echt een paar keer een flinke tik moet verkopen na 2 keer been, in plaats van zachte aanwijzingen. Die schrikreactie is nodig om dat trage gehannes met constant been geven te voorkomen, daar wordt hij alleen maar "stomper" van.

Maar dat weet je volgens mij al :) nu je ruitertje nog.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:37

Nachtlampje schreef:
Ik zou zeggen dat je met haar afspreekt/duidelijk maakt dat ze hem echt een paar keer een flinke tik moet verkopen na 2 keer been, in plaats van zachte aanwijzingen. Die schrikreactie is nodig om dat trage gehannes met constant been geven te voorkomen, daar wordt hij alleen maar "stomper" van.

Maar dat weet je volgens mij al :) nu je ruitertje nog.

Klopt het probleem is alleen dat als zij voor gevoel een flinke klap verkoopt, de pony het ervaart als een aai en het gewoon negeert omdat ze dan daarna toch wel weer been en een tikje geeft.

Ik heb evt filmpjes via pb.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:49

hoe oud is het ruitertje?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:50

10 jaar :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:11

Nee, niet ten koste van de pony. Beter helemaal geen tik toch? Stilstaan samen is ook mooi en daarna komt....

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:13

Dan kun je haar misschien uitleggen dat ze voor haar gevoel de pony een rotmep van jewelste moet verkopen?
Dat zal ze niet leuk vinden/niet prettig voelen. Echter hoeft ze dat (in mijn ervaring) enkele keren te doen, en daarna is het klaar.
Ze zal zich waarschijnlijk nu ook niet prettig voelen omdat ze helemaal geen contact krijgt met het paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:15

Ach toe nou, leer die kinderen toch alsjeblieft niet zulke dingen!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:20

josien_m_ schreef:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat blijven stil staan? En wat dan? Pony vind het alleen maar gezellig dat stilstaan..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:21

josien_m_ schreef:

Een paard moet voorwaarts zijn, lópen. Vanuit de beweging kun je alles leren en doen. Voorwaarts zijn kan een paard namelijk niet als het "slackt". Netjes leren stilstaan kun je wél vanuit een voorwaarts paard.
Ik zeg ook absoluut niet dat het kind "zomaar" het paard een tik moet geven. Het ruitertje van TS moet, naar mijn inziens, ook snappen waarom het het paard een tik moet verkopen.

Ik zie echt geen enkele heil in constant zwabberen en irriteren met benen en zweep, terwijl je met een keer een tik een goede reden geeft om op te letten.

Vanuit stilstand het paard en ruiter laten uitzoeken hoe en wat... Daarvoor heb je (natuurlijk vanuit mijn mening) een getrainde begeleider voor nodig die weet welke signalen hij moet zien en hoe hij ze moet interpreteren.
Daarnaast moet de ruiter ook nog eens een hele andere rijstijl 'aanleren', en daar is ook niet ieder ruitertje van 10 jaar in geïnteresseerd. Die willen veelal gewoon lekker rijden en met pony's bezig zijn, plezier hebben.

Edit: josien_m, ik denk zelf dat ik jouw ideale idee wel voor me zie, en dat ís ook ideaal. Maar dan moeten alle omstandigheden ook ideaal zijn. De spiegelsessie die ik heb gedaan (nee, is niet wat TS zou moeten doen volgens mij maar is een uitgangspunt) zou heel anders zijn gelopen als ik alleen was geweest, zonder de trainer van het paard die aanwijzingen gaf en de tekenen van het paard vertolkte.
Goede begeleiding is dan echt een must, dat is gewoon niet te doen zomaar met elk paard en elke ruiter.
Dit paard van TS zal geen probleem hebben met 3 uur stilstaan en lekker chillen met een ruitertje van 35 kilo op de rug.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:28

Is de ruiter wel echt goed mee in de beweging van de pony? Veel kinderen komen achter de beweging aan zodra de pony echt even gas bij geeft. Daardoor nemen de ze pony weer terug. Je ziet dit vooral door handen die (hoe weinig ook) terug werken (niet mee naar voren gaan) en een bovenlichaam dat iets naar achteren komt. Voeten die naar voren schieten zijn ook een teken van achter de beweging aan komen.

Leer de ruiter aan de longe om goed mee te komen in de voorwaartse hulp, en laat de ruiter voelen hoe gemakkelijk de pony dan naar voren kan.

Los daarvan is 1 keer duidelijk toch echt veel vriendelijker als iedere 10 passen een tik die niets doet. Die tik moet echter wel terecht zijn, dus de ruiter moet heel zeker mee in de beweging zijn, anders is de pony gewoon super braaf door vaart te minderen (dat vraagt de ruiter dan immers)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:32

Angela schreef:
Is de ruiter wel echt goed mee in de beweging van de pony? Veel kinderen komen achter de beweging aan zodra de pony echt even gas bij geeft. Daardoor nemen de ze pony weer terug. Je ziet dit vooral door handen die (hoe weinig ook) terug werken (niet mee naar voren gaan) en een bovenlichaam dat iets naar achteren komt. Voeten die naar voren schieten zijn ook een teken van achter de beweging aan komen.

Leer de ruiter aan de longe om goed mee te komen in de voorwaartse hulp, en laat de ruiter voelen hoe gemakkelijk de pony dan naar voren kan.

Los daarvan is 1 keer duidelijk toch echt veel vriendelijker als iedere 10 passen een tik die niets doet. Die tik moet echter wel terecht zijn, dus de ruiter moet heel zeker mee in de beweging zijn, anders is de pony gewoon super braaf door vaart te minderen (dat vraagt de ruiter dan immers)

Klopt wat je zegt, naar mijn inziens houdt ze hem qua houding niet tegen, zeker niet bij het aandraven. Het enige wat misschien een knelpunt is zijn haar handen.
Zou het ook kunnen dat de pony niet reageert op de zogenoemde 'schopjes'als benen geven? Ik leg nl meestal alleen mijn kuit aan, ik knijp zegmaar mn onderbeen aan. Zou het kunnen dat hij daarom niet reageert?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:34

josien_m_ schreef:

Ja heel leuk, dan heb je na een paar jaar een pony die morsdood is voor het been en een kindje dat met tegenzin rijdt.

Onze leasepony wilde niet een stappen of draven. Dus daar ben ik een paar keer opgestapt. (1.80 op een D-pony SIELUGH!!). Dit is na een jaar zo ontzettend verbeterd! In de bak moet ze wel continu consequent blijven, maar in het bos (vindt meneer erg leuk) dan hoeft ze haar been maar aan te leggen en hij zit al in galop. :+

Selectief voorwaarts icm een hele negatieve associatie met een binnenbak heet dat.

1 Tip TS, laat de pony goed doorrijden door een ruitertje met wat meer pit, voor 1x per week oid. En dan je ruitertje wat beter begeleiden en hem wat harder laten aanpakken.

En leg haar uit hoe jij het doet, en schopjes geven daar worden ze dood voor inderdaad.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:40

MarlindeRooz schreef:
josien_m_ schreef:

Ja heel leuk, dan heb je na een paar jaar een pony die morsdood is voor het been en een kindje dat met tegenzin rijdt.

Onze leasepony wilde niet een stappen of draven. Dus daar ben ik een paar keer opgestapt. (1.80 op een D-pony SIELUGH!!). Dit is na een jaar zo ontzettend verbeterd! In de bak moet ze wel continu consequent blijven, maar in het bos (vindt meneer erg leuk) dan hoeft ze haar been maar aan te leggen en hij zit al in galop. :+

Selectief voorwaarts icm een hele negatieve associatie met een binnenbak heet dat.

1 Tip TS, laat de pony goed doorrijden door een ruitertje met wat meer pit, voor 1x per week oid. En dan je ruitertje wat beter begeleiden en hem wat harder laten aanpakken.

En leg haar uit hoe jij het doet, en schopjes geven daar worden ze dood voor inderdaad.

Ja zat al te denken er zelf 1x per week op te kruipen. Met nog geen 1.60m en krap 51kg moet dat nog wel lukken. Ik ga inderdaad als ik zelf rijdt eens heel nauwkeurig onthouden wat ik precies doe als ik een overgang of een verruiming vraag. Voor mij zijn die hulpen zo'n automatisme dat ik niet eens door heb dat ik het doe. Dus dat ga ik eens doen zodat ik het ook kan overbrengen op het ruitertje.
Nu krijgt ze les van iemand anders en die kent de pony natuurlijk niet. Terwijl ik hem van zijn derde tot zijn tiende gereden heb. Hij is nu 12jr.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:42

Is dat de pony op je profiel? Die eerste? Daar pas je toch nog prima op?
Gewoon zelf hem er bij pakken hoor! :j

Ik ben geen rijtechnisch wonder, rijd zelf al jaren niet meer. Mijn zusje was 10 jaar en had vooral ervaring met jonge pony's die wegschieten en bokken en doen. Dus het was voor ons beiden nieuw. Maar door goed naar je pony te kijken en heel consequent (codewoord) te zijn kom je echt al heel ver!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:44

Ja dat welshje ja :)
vind t vooral lastig dat elke lesgever zegt 1x been en dan zweep. Terwijl pony het misschien niet begrijpt en daarom niet wil lopen. Dan wordt hij onterecht gestraft