Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

celina_bruce

Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:23

Hallo,
Ik plaats dit topic omdat ik er eigenlijk niets over kan vinden. Ik heb best wel veel ervaring met jonge/bokkerige paarden maar hier kan ik niets tegen bedenken. Ik rij dus sinds kort een jong paardje (elke dag, eerst reed ik er af en toe op, dus ken hem wel) van iemand waarmee ik ga springen en ik loop tegen een probleem aan.. Hij had eerst al 'problemen' met de opvoeding (door me heen lopen met halster om/niet stil willen staan met poetsen enz.) maar dat heb ik hem afgeleerd. Ook was hij heel stug met rijden en door veel buigoefeningen te doen is dat ook wel zo'n beetje opgelost. Nu heeft hij iets nieuws: Zichzelf tegen de bakrand aan laten vallen als hij aan het werk wordt gezet. Van de week wilde ik in galop een aantal dingen met hem oefenen (tempowisselingen /niet uit de galop vallen etc.) Hierdoor raakte hij geïrriteerd denk ik want hij begon eerst te bokken en daarna op het midden stilstaan en nergens meer op reageren. Toen ging hij steigeren (stopte hij al gauw mee omdat hij een klap voor z'n kop kreeg) en achteruit lopen. Dat soort geintjes maken me allemaal niet zo uit omdat ik ervaring heb met hoe ik ze moet oplossen. Maar toen hij even later weer netjes weg stapte liet hij zich opeens tegen de wand aan vallen. Ik was stomverbaasd. Ik had dit nog nooit meegemaakt. Ik spoorde hem dus eerst rustig met mn kuiten aan, waardoor hij nog harder tegen die wand aan ging duwen en gaf hem direct daarna een rot klap met mn zweep. De enige reactie die hij daar op gaf was dat hij nóg harder tegen de wand ging duwen. Na een keer of 5 dat hij deze grap uithaalde was ik er helemaal klaar mee, aangezien mn beentje helemaal brandde van de pijn. Maar ik wilde hem niet laten winnen dus ik heb op de binnenhoefslag gedraafd en gegaloppeerd tot hij echt niet meer kon. Toen had ik hem (uiteraard op de binnenhoefslag) uitgestapt en op stal gezet. Ik dacht uit andere ervaringen dat ie me gewoon uitprobeerde omdat hij nu in de puberteit is (4,5 jaar oud) en omdat ik hem niet heb laten winnen dat het wel goed zat. Maar nee. Vandaag was ik nog geen rondje met hem aan het stappen en ja hoor! Meneer liet zich weer vallen en ging er nog bij achteruit lopen ook! Ik ben het nu wel helemaal zat want hij reageert nergens op als hij zo doet (zowel niet op been als op zweep en met teugels sturen) en mijn been is lekker blauw en pijnlijk. Maar ik weet dus echt niet wat ik er tegen moet doen want ik heb dit nog nooit meegemaakt... Tips? Ervaringen? Iemand?

Zirano

Re: Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:25

misschien is het dus wel iets lichamelijks dat hij jou duidelijk wil maken dat er iets is.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:27

Is elke dag rijden niet iets te vaak voor zo'n jonge pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:27

Misschien had die last van jeuk? Die van mij wilt wel eens met de zijkant tegen de stalwand gaan schuren.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:31

Rijden moet ook voor hem leuk zijn. Het klinkt nu niet alsof hij dat zo ervaart. Hij doet namelijk alles wat mogelijk is om onder het rijden uit te komen. In mijn ogen klinkt dat als een paard wat je wat duidelijk wil maken.
Hoe lang is hij al onder het zadel?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:33

Elke dag voor een 4,5 jarige...en alleen bakwerk neem ik aan, dan zou ik er ook geen zin meer in hebben :o

Paard wil je wat vertellen, of geestelijk trekt ie het niet of er is lichamelijk iets mis...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-01-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:34

Sorry, maar de hele manier waarop je met hem bezig bent......ik zou me ook tegen de wand aan gooien als ik hem was.
Jong paard (hoe jong als ik vragen mag), elke dag rijden, oefeningen die ik niet zou vragen alvorens hij geleerd heeft zijn balans onder de ruiter te bewaren, oplossen door hem een klap voor de kop te geven, (dan wil ik niet weten hoe hard je gemept hebt toen je er zgn "klaar" mee was.
Ga eens naar het paard kijken, geloof niet altijd dat je goed moet zorgen dat jij de baas bent. Sommige paarden hebben meer aan een samenspel. Kijk wat hij aangeeft en reageer erop. Leer het paard eerst kennen (en dan bedoel ik niet qua tijd, maar hoe hij reageerd op dingen). Stap terug eventueel.
Maar los het eens op zonder meteen te meppen.
Als je wederzijds respect hebt dan kan je zoveel meer! En je zult zien dat je dan pas kan genieten.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:36

Natuurlijke reactie van een paard in een stress situatie: fight - flight - freeze -faint.
Zeker omdat hij niet reageert op been/zweep/teugels lijkt het me dat hij in de fase freeze / faint zit..
Misschien kan hij het 'geestelijk" niet meer aan en moet je een keer wat anders met hem doen, longeren. buitenrijden of gewoon lekker wandelen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:36

Elke dag rijden is voor een jonge 4,5 jarige gewoon te veel gevraagd...

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:38

Vind het een beetje kort door de bocht dat er reacties worden gegeven dat hij het waarschijnlijk niet leuk vind. Ts geeft helemaal niet in detail aan wat ze precies met hem doet, dus er maar vanuit gaan dat hij elke dag een uur in de bak getraind word is niet eerlijk. Wie weet gaat ze ook wel veel naar het bos ofzo.

Ik zou toch ook kijken naar lichamelijke problemen, als dat is uitgesloten kan het ook gewoon klieren zijn. Niet elk paard is nou eenmaal even makkelijk haha :D

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:40

Elke dag rijden voor een 4.5 jarige is echt veel te veel, gewoon op nieuw beginnen,als ik jouw was zou ik het veel en veel rustiger aan pakken, misschien heeft hij wel pijn of iets anders,

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:42

Je bent idd niet echt tactisch met hoe je hem het een en t ander duidelijk wil maken.
We hebben hier ook 4,5 jarige net zadelmakke paarden en als die omhoog komen worden ze voorwaarts gereden, niet voor de kop geramd.
Verander je methode en zorg voor meer afwisseling, dan heb je hem zo weer op de rit.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:43

Paard na laten kijken.
En ik heb best wat meppen gegeven aan paarden, maar de meeste heb ik toch achteraf tegen mijn hoofd kunnen slaan omdat ze gewoon veel pijn hadden !
En anderen me daar op moesten wijzen.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:47

Ooit ook eentje gereden die hij deed wanneer hij iets moeilijk vond. Eerste optie is dan een stapje terug nemen. Dan ging het wel goed. Maar wanneer je weer een stapje verder wou ging hij weer verder met klieren, dus op een bepaald moment dat toch maar even aangepakt op zich.
Ik heb het een soort van preventief opgelost door veel op de binnenhoefslag te rijden en zo weinig mogelijk op de hoefslag, echt balansoefeningen zodat hij ook echt op zijn eigen benen gaat lopen. Doe je sowieso met jonge paarden, maar met deze nog net ietsje meer.
En dan als symptoombestrijding droeg ik kniebeschermers tijdens het rijden... :')

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:50

Ilona_Mambo schreef:
Is elke dag rijden niet iets te vaak voor zo'n jonge pony?

Sorry, had ik er verkeerd bij gezet.. Ik bedoelde dat ik hem iedere dag doe, dus ook twee keer per week losgooien/longeren.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:51

Ik weet alleen te zeggen dat er relatief kort geleden een documentaire was over een schimmel die dit ook deed, onder elke ruiter zich vol tegen de bak aan gooien, van kwaad naar erger.

Tot hij bij de goede ruiter kwam, die hier beheerst, rustig en consequent mee om ging. Paard werd een topper, weet alleen niet mer of dit in de dressuur of in de spring sport was.

Iemand een idee daarover of weet over welk paard ik het heb?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:54

Eerst maar eens lichamelijke problemen/ongemakken uitsluiten voordat je verder wat doet. Dierenarts en fysio dus.

Is er lichamelijk echt niets aan de hand, dan maar eens met een prof overleggen of je je paard niet aan het overvragen bent met het werk wat je doen.

Is het dit allemaal niet: dan zsm een prof inschakelen om je paard dit kunstje af te leren, en niet zelf blijven proberen.. ( ja... Ik denk dan aan Gert vh Hof.)

@Crazyshar: Je hebt het over de Sjiem van Jeroen Dubbeldam... Jawel, de Olympisch kampioen. Jeroen durfde er niet meer op....Dit probleem is toen ook opgelost door Gert.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:55

ElineCath schreef:
Vind het een beetje kort door de bocht dat er reacties worden gegeven dat hij het waarschijnlijk niet leuk vind. Ts geeft helemaal niet in detail aan wat ze precies met hem doet, dus er maar vanuit gaan dat hij elke dag een uur in de bak getraind word is niet eerlijk. Wie weet gaat ze ook wel veel naar het bos ofzo.

Ik zou toch ook kijken naar lichamelijke problemen, als dat is uitgesloten kan het ook gewoon klieren zijn. Niet elk paard is nou eenmaal even makkelijk haha :D

Jij legt het precies goed uit haha. Ik had wel iets duidelijker mogen zijn ja :) Ik had alleen verkeerd geschreven dat ik hem elke dag rij
, daarmee bedoelde ik dat ik hem elke dag doe en niemand anders. En even voor de duidelijk voor iedereen: ik sta 10 minuutjes van het strand af en ik hou niet zo van in de bak rijden dus ik ga vaak naar buiten ja..

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:57

jaleesa89 schreef:
Je bent idd niet echt tactisch met hoe je hem het een en t ander duidelijk wil maken.
We hebben hier ook 4,5 jarige net zadelmakke paarden en als die omhoog komen worden ze voorwaarts gereden, niet voor de kop geramd.
Verander je methode en zorg voor meer afwisseling, dan heb je hem zo weer op de rit.

Lieve schat, ik zei net dat hij nergens meer op reageerde, dus ook geen been of zweep :/ Ik laat hem daar niet mee weg komen (dan blijft ie het doen), aangezien hij zo'n eigenaardig karakter heeft

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:57

Medisch alles uitgesloten?
Zadel etc alles nagekeken?

Elke dag is veel voor een jong dier... Ook al word er dan ook gelongeerd..
Heb je les?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:01

Eerst maar eens lichamelijke problemen/ongemakken uitsluiten voordat je verder wat doet. Dierenarts en fysio dus.

Is er lichamelijk echt niets aan de hand, dan maar eens met een prof overleggen of je je paard niet aan het overvragen bent met het werk wat je doen.

Is het dit allemaal niet: dan zsm een prof inschakelen om je paard dit kunstje af te leren, en niet zelf blijven proberen.. ( ja... Ik denk dan aan Gert vh Hof.)

@Crazyshar: Je hebt het over de Sjiem van Jeroen Dubbeldam... Jawel, de Olympisch kampioen. Jeroen durfde er niet meer op....Dit probleem is toen ook opgelost door Gert.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:03

quintusgl schreef:
Sorry, maar de hele manier waarop je met hem bezig bent......ik zou me ook tegen de wand aan gooien als ik hem was.
Jong paard (hoe jong als ik vragen mag), elke dag rijden, oefeningen die ik niet zou vragen alvorens hij geleerd heeft zijn balans onder de ruiter te bewaren, oplossen door hem een klap voor de kop te geven, (dan wil ik niet weten hoe hard je gemept hebt toen je er zgn "klaar" mee was.
Ga eens naar het paard kijken, geloof niet altijd dat je goed moet zorgen dat jij de baas bent. Sommige paarden hebben meer aan een samenspel. Kijk wat hij aangeeft en reageer erop. Leer het paard eerst kennen (en dan bedoel ik niet qua tijd, maar hoe hij reageerd op dingen). Stap terug eventueel.
Maar los het eens op zonder meteen te meppen.
Als je wederzijds respect hebt dan kan je zoveel meer! En je zult zien dat je dan pas kan genieten.

ten eerste, ik heb hem ten alle tijde met respect en rust behandeld voordat hij dit deed, ik weet hoe dat moet met jonge paarden en ten tweede, wat is dat nou voor opmerking dat jij je ook tegen de wand aan zou laten vallen en hoe hard ik gemept zou moeten hebben? Je kent me toch niet? Ik was er klaar mee omdat mijn been pijn deed en mijn geduld op was. dat betekend niet dat ik mijn frustratie op hem ging uiten want daar schiet niemand iets mee op, dat betekend, zoals ik al had beschreven dat ik met hem heb gedraafd en gegaloppeerd tot hij moe was.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 31-01-15 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: krachttermen verwijderd

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:04

Wat zonde van de reacties weer he ts..

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:05

Punz schreef:

Bedankt, eindelijk iemand die iets bruikbaars zegt...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:06

heel lang geleden was er op de stal ook n paard met dit probleem, eind van het verhaal paard verkocht.
was gekocht door n kennis en heeft het bij die man nooit gedaan
Ik denk die vrouw zat snel op de kast was zelf ook onzeker en die man was erg rustig en straalde gezag uit.Ook had het paard op zijn plaats bij die kennis meer weidegang ander voer en ander tuig.
ik denk dat het een totaal plaatje was wat de omslag veroorzaakte.