Van Pessoa naar Pelham bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Van Pessoa naar Pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 13:45

Voordat ik mijn verhaal ga vertellen.
Ik heb les, haha :P
Ik ben bewust van deze bit keuze.
En heb het ook besproken met mijn instructrice

Nu het verhaal

Zoals ik zei ik heb les, op een watertrens enkel gebroken in een bak. Dat gaat allemaal prima, leuk paard wat lekker loopt.
Maar als ik 1 stap in het bos zet met haar, dan wordt ze zo enthousiast.
Zo is mijn paard, kan er niks aandoen. Zelf als ik dressuur matig buiten rij, wordt ze zo heet onder je.
De afgelopen 4 jaar heb ik dus met een Pessoa bit buiten gereden, laatste jaar met dubbele teugels.
Als je met een Pessoa bit met dubbele teugels rijdt heb je nog steeds een hefboom werking, dat wil is dus niet.
Daarom keek ik rustig naar een ander bitje waar je gewoon een normale inwerking hebt, maar als het paard te heet wordt weer terug kan pakken met de andere teugel.
Ik kwam uit op een Pelham bit enkel gebroken, heb op Bokt heel veel tocpis door gelezen en concludeerde dat een enkel gebroken Pelham niet bepaald vriendelijk kan inwerken dan een stang.
Zelf rij ik op een enkelgebroken Pessoa bit, dus neig ook voor een enkelgebroken Pelham bit. Maar als dat veel meer inwerking heeft, dan wat ik zelf wil. Zeg ik eerlijk doe dan maar een stang.
Naast dat, zoek ik ook een bit die rustiger in de mond ligt.

Bedankt alvast :)

FCSA

Re: Van Pessoa naar Pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:47

Kijk eens naar de Trust jointed locked (baby pelham). Die is gebroken, maar kan niet doorklappen (geen notenkraker-effect). Eigenlijk is het een combi tussen enkel gebroken en ongebroken. Ik vind het een erg fijn bit!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:48

Je gaat natuurlijk heeel veel berichten krijgen dat je t op deze manier niet kan oplossen en blablabla, maar ik heb het zelfde probleem en je moet gewoon je veiligheid voorop stellen!
Al is gekeken naar een thiedemanbitje?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:50

Mocht je echt over willen stappen . Ongebroken pelham liefst 1 met korte scharen en om de kinketting even een rubbertje doen . Dan moet het goedkomen

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 13:52

ElineCath schreef:
Je gaat natuurlijk heeel veel berichten krijgen dat je t op deze manier niet kan oplossen en blablabla, maar ik heb het zelfde probleem en je moet gewoon je veiligheid voorop stellen!
Al is gekeken naar een thiedemanbitje?

Haha, ik weet. Ik heb al zo'n sterk vermoedde al :P
Mijn doel ik gewoon om uiteindelijk op een licht bitje het bos in de gaan, alleen dat gaat bij sommige paard niet 1,2,3.
Het zou serieus mooi zijn als dat bij mijn merrie kon, maar helaas.
Daarom zoek ik een midden weg, licht rijden maar toch corrigeerde inwerking als moet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:55

Haha jaa dat gaat ook gewoon niet bij iedereen in 1 keer goed! Ik ga zelf voor volgende zomer een thiedemanbit aanschaffen, heb er veel fijne dingen over gehoord.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:01

Ik heb zelf een pelham bit voor het springen en hiervoor een pessoa bit gehad.
Eerlijk gezegd vind ik zelf dat er niet veel verschil zit tussen deze twee bitten, alhoewel dit natuurlijk wel afhangt van de lengte van de scharen.
De pelham met lange scharen werkt naar mijn idee juist nog meer als een 'handrem', en voelt dus juist minder vriendelijk dan een pessoa bitje.

Heb je al ooit geprobeerd om gewoon de slof eraan te hangen?
Dat werkt bij mijn paard perfect. Gewoon lekker op een dubbel gebroken bitje met losse slof rond rijden welke je altijd op kan pakken mocht hij wat spanning krijgen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 14:04

JumpingRider schreef:
Ik heb zelf een pelham bit voor het springen en hiervoor een pessoa bit gehad.
Eerlijk gezegd vind ik zelf dat er niet veel verschil zit tussen deze twee bitten.
Alhoewel dit natuurlijk wel afhangt van de lengte van de scharen.

Heb je al ooit geprobeerd om gewoon de slof eraan te hangen?
Dat werkt bij mijn paard perfect. Gewoon lekker op een dubbel gebroken bitje met losse slof rond rijden welke je altijd op kan pakken mocht hij wat spanning krijgen.

Dit klinkt stom, maar denk dat ik niet goed met slof kan rijden.
Heb er ook nooit mee gereden dus ik verwacht niet echt iets goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:06

Ik zou ook een ongebroken doen, werkt vriendelijker in.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:11

Joolien schreef:
Ik zou ook een ongebroken doen, werkt vriendelijker in.

Ik zou eerder zeggen dat een dubbel gebroken pelham juist vriendelijker werkt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:13

het hebben van een hefboom kan juist datgene zijn dat je helpt bij het terugnemen van het paard, omdat het het paard kan heffen.

het is natuurlijk allemaal leuk als dat super makkelijk lukt met minieme hulpen, maar mocht een sterkere hulp nodig zijn, dan is het belangrijk dat het paard het begrijpt.... niet alleen respecteerd.

een hefboom geeft een àndere hulp dan een bit zonder hefboom.

het mondstuk is net zo goed belangrijk in de keuze. Een 'trensje' (en met name een dubbel gebroken 'trensje') heeft ook een notenkraker en daarin ook een hefboom, omdat de ondersteunende structuren van de paardenmond (tong, kaak) maar ca 5 cm breed zijn, dus de helft van het mondstuk is een hefboom an sich, met dat verschil dat het mondstuk zichzelf als aambeeld gebruikt.
veel paarden nemen een enkelgebroken trens scheef in de mond om dit te voorkomen.(zijn mooie röntchenfotos van uit een duitsche publicatie) zeg maar een helft op de tong alsof het een stang is.

dat wil dus zeggen dat een hefboom (in de vorm van een schaar) wel degelijk de hulp versterkt, maar dat is ook zo voor een gebroken mondstuk.

een pelham is doorgaans ook met gebroken mondstuk... dat is dan dubbel hefboom.

daarnaast heeft een ruiter zeer sterk de neiging te trekken aan de teugels tot de reactie komt, het is een feedbacksysteem. je kunt ook heel goed 18 kg (180N) op een trensteugel meten! dus dat de hefboom allen zou werken heeft (experimenteel gemeten) het effect dat het paard bij precies dezelfde mond-druk uitkomt.... als je dezelfde hulp geeft... en een heboombit met een kinketting geeft een 'extra'hulp naar boven. dit wil zeggen dat eht paard sneller kan snappen wat bedoelt wordt en dus eerder reageerd, en dus de ruiter eerder ophoudt de teugeldruk te verhogen.
het nageefgedrag is vaak veel meer een doorslaggevende factor of the teugelhulpen door de rit heen steeds zwaarder worden. de ruiter moet het nageven van het paard beantwoorden met een nageven van de teugel, zo niet... dan worden de teugelhulpen steeds sterker.

heel belangrijk is ook het gebruik,maar wat mij wel eens erg geholpen heeft met een paard dat HEEL sterk werd is het eenhandig rijden op een hefboombit:
ik had de linker hand de teugels, maar de lussen in de rechter. hierdoor kon ik door mijn linkerhand de teugels sterk (20-30 cm) laten vieren zodra ie eventjes wèl rusitg was, maar ook heel snel de teugels weer korter nemen (is niet rukken!!!) als ie weer begon. (en dat traploos en zonder gerommel en zonder naar voren te moeten zitten)

heirdoor kun je beter over je zit inwerken, voel je je veel zekerder.... en je geeft meer na! vooral dat laatste is heel belangrijk... het negatieve moet natuurlijk gecorrigeerd worden, maar het positieve wèl beloond.

ik zou daarvoor altijd een hefboombit nemen (liefst met een stangmondstuk met niet te veel tongvrijheid) omdat je dan het paard ook voor een noodsituatie kan remmen, door een falcade te rijden, min of meer. een hefboombit heeft ook een vrije slag, dus het paard krijgt een waarschuwing... als je duidelijk nageeft.

het idee dat bitten alleen op een scala van scherpte onder te verdelen zijn is niet juist, het is echt niet zo ééndimentionaal.

pessoa is echter wel hefboom en geen heffing door gebrek aan kinketting.
Ik zou gewoon een stang nemen, omdat die minder 'scherp' is dan een pelham (hoewel je ook een pelham kan nemen met een stangmondstuk, maar dus wel twee teugels erop)

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:13

Ik zou ook een ongebroken pelham nemen. liggen mooi stil in de mond en zijn heel duidelijk voor je paard als je wil remmen. Als je paard niet meer wil sturen is een ongebroken bit minder handig, dan zou ik een gebroken pelham nemen. Maar als ik het zo hoor, dan lijkt mij een ongebroken pelham met kinketting bescherming het beste.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 14:17

Airnt schreef:
het hebben van een hefboom kan juist datgene zijn dat je helpt bij het terugnemen van het paard, omdat het het paard kan heffen.

het is natuurlijk allemaal leuk als dat super makkelijk lukt met minieme hulpen, maar mocht een sterkere hulp nodig zijn, dan is het belangrijk dat het paard het begrijpt.... niet alleen respecteerd.

een hefboom geeft een àndere hulp dan een bit zonder hefboom.

het mondstuk is net zo goed belangrijk in de keuze. Een 'trensje' (en met name een dubbel gebroken 'trensje') heeft ook een notenkraker en daarin ook een hefboom, omdat de ondersteunende structuren van de paardenmond (tong, kaak) maar ca 5 cm breed zijn, dus de helft van het mondstuk is een hefboom an sich, met dat verschil dat het mondstuk zichzelf als aambeeld gebruikt.
veel paarden nemen een enkelgebroken trens scheef in de mond om dit te voorkomen.(zijn mooie röntchenfotos van uit een duitsche publicatie) zeg maar een helft op de tong alsof het een stang is.

dat wil dus zeggen dat een hefboom (in de vorm van een schaar) wel degelijk de hulp versterkt, maar dat is ook zo voor een gebroken mondstuk.

een pelham is doorgaans ook met gebroken mondstuk... dat is dan dubbel hefboom.

daarnaast heeft een ruiter zeer sterk de neiging te trekken aan de teugels tot de reactie komt, het is een feedbacksysteem. je kunt ook heel goed 18 kg (180N) op een trensteugel meten! dus dat de hefboom allen zou werken heeft (experimenteel gemeten) het effect dat het paard bij precies dezelfde mond-druk uitkomt.... als je dezelfde hulp geeft... en een heboombit met een kinketting geeft een 'extra'hulp naar boven. dit wil zeggen dat eht paard sneller kan snappen wat bedoelt wordt en dus eerder reageerd, en dus de ruiter eerder ophoudt de teugeldruk te verhogen.
het nageefgedrag is vaak veel meer een doorslaggevende factor of the teugelhulpen door de rit heen steeds zwaarder worden. de ruiter moet het nageven van het paard beantwoorden met een nageven van de teugel, zo niet... dan worden de teugelhulpen steeds sterker.

heel belangrijk is ook het gebruik,maar wat mij wel eens erg geholpen heeft met een paard dat HEEL sterk werd is het eenhandig rijden op een hefboombit:
ik had de linker hand de teugels, maar de lussen in de rechter. hierdoor kon ik door mijn linkerhand de teugels sterk (20-30 cm) laten vieren zodra ie eventjes wèl rusitg was, maar ook heel snel de teugels weer korter nemen (is niet rukken!!!) als ie weer begon. (en dat traploos en zonder gerommel en zonder naar voren te moeten zitten)

heirdoor kun je beter over je zit inwerken, voel je je veel zekerder.... en je geeft meer na! vooral dat laatste is heel belangrijk... het negatieve moet natuurlijk gecorrigeerd worden, maar het positieve wèl beloond.

ik zou daarvoor altijd een hefboombit nemen (liefst met een stangmondstuk met niet te veel tongvrijheid) omdat je dan het paard ook voor een noodsituatie kan remmen, door een falcade te rijden, min of meer. een hefboombit heeft ook een vrije slag, dus het paard krijgt een waarschuwing... als je duidelijk nageeft.

het idee dat bitten alleen op een scala van scherpte onder te verdelen zijn is niet juist, het is echt niet zo ééndimentionaal.

pessoa is echter wel hefboom en geen heffing door gebrek aan kinketting.
Ik zou gewoon een stang nemen, omdat die minder 'scherp' is dan een pelham (hoewel je ook een pelham kan nemen met een stangmondstuk, maar dus wel twee teugels erop)

De hefboomwerking die ik wil is met de scharen en niet met het bit stuk.
Dankje voor je uitleg, heb nu een beter beeld !

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:22

Wil je overstappen op een Pelham, neem dan altijd de ongebroken variant! een gebroken stang is een martelwerktuig. Ze moesten ze verbieden. Wel altijd met 2 teugels rijden en nooit met die stomme verbindingslussen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:27

sjouk_L schreef:
Ik zou ook een ongebroken pelham nemen. liggen mooi stil in de mond en zijn heel duidelijk voor je paard als je wil remmen. Als je paard niet meer wil sturen is een ongebroken bit minder handig, dan zou ik een gebroken pelham nemen. Maar als ik het zo hoor, dan lijkt mij een ongebroken pelham met kinketting bescherming het beste.

Daarom raadde ik de jointed locked aan :j Je kunt ermee sturen en als je twee teugels tegelijk gebruikt wordt het een stang.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:29

linky schreef:
Wil je overstappen op een Pelham, neem dan altijd de ongebroken variant! een gebroken stang is een martelwerktuig. Ze moesten ze verbieden. Wel altijd met 2 teugels rijden en nooit met die stomme verbindingslussen.

Beetje overdreven hoor :)

Elk bit (en zelfs meeste bitloze) is per definitie een martelwerktuig want ze geven allemaal in meer of mindere mate ongemak en pijn, zo controleren wij die beesten nu eenmaal.

Maar ene dier is de andere niet.
Ik had op mijn Cobbie dus echt wel een pelham met gebroken mondstuk en teugellussen en ik vond dat bij hem heel prima. Hij was er onder normale omstandigheden rustig en content mee en tja, het was nogal een sterke, ongevoelige doordrammer. Cob eigenschappen; dan heb je gewoon iets meer nodig in noodsituaties.

Elk bit is zo scherp als je het zelf maakt hoor.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:43

Het is slimmer met 500 gram hersenen te werken dan tegen 500 kilo spieren.
Neem de tijd om een paard aan de longe en een stalhalster, in een beschermde omgeving, uit te leggen wat Ho! betekent.
Neem de tijd om dit te bevestigen met beloning.
HO!, boem stop beloning, klaar.

Leer je paard aan de longe om stil te blijven staan.
Staan blijven, op stem, 10 seconden, beloning, klaar.

Leer je paard, op stem, aan de longe achterwaarts te stappen op beloning.
Neem de tijd om dit te bevestigen.
Eén pas, beloning, klaar.

Als bovenstaande is bevestigd neem je paard dan mee naar andere plaatsen en vraag hetzelfde tot dit ook bevestigd is.

Ga dan met hem aan de longe naar buiten, in het begin heel kort en steeds hetzelfde.
Als het goed gaat een beetje verder.

Een paard, zo opgeleid, hoe heet ook, gaat na een paar maanden aan een losse teugel over de kermis.
Paarden zijn kuddedieren, ze volgen als ze begrijpen en vertrouwen, anders gaan ze er vandoor.

En probeer dit te doorgronden:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:51

en bij keuze van een hefboombit:

de lèngte van het bit is NIET hetgene wat de hefboom bepaald!
de RATIO tussen schaardeel boven het mondstuk in vergelijking met het geheel is maatgevend.

een langer bit kan gewoon dezelfde hefboom hebben als de bovenkant net zo veel groter wordt.

de vorm van de gaten waar het bakstuk vastgemaakt wordt is ook behoorlijk belangrijk voor de poll pressure, een ronder gat geeft minder poll pressure.

historische bitten zijn vaak heel erg lang, vaak 30-40 cm (!) echter die hebben ook gewoon hefbomen van ca 1:3... (variatie tussen 1:2,7 en 1:3,2 meestal) hetgeen bij een redelijk willekeurig stangbit uit een catalogus van Krämer ofzo heel aardig hetzelfde is.

voor het idee: als ik een hulp geen van 1 kg, dan komt er dan tussen 2,7 en 3,2 kg aan in de paardenmond. de variatie in de ruiterhand is meestal zo groot dat het bar weinig uitmaakt of we het nu hebben over 2,7 of 3,2

daarnaast heeft een langer bit ook een langere weg te gaan voordat de onderkant van het bit dezelfde hoek heeft bereikt, (waar de kinketting inwerkt, en de hefboom dus pas intreed), dus een lànger bit wirdt historisch als mìnder scherp aangezien (uitgaande van een zelfde hefboomratio)

het correct instellen van de kinketting is ook heel belangrijk. een te lange kinketting laat de kandare 'doorvallen' en dan komt er te veel druk op de poll en op de mondhoeken, mogelijk zelfs de molaren (hetgeen absoluut niet de bedoeling is)

joint locks zijn gang und gebe bij pelham.type bitten uit de 18e eeuw,, niet voor niks.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 14:56

Simpelman schreef:
Het is slimmer met 500 gram hersenen te werken dan tegen 500 kilo spieren.
Neem de tijd om een paard aan de longe en een stalhalster, in een beschermde omgeving, uit te leggen wat Ho! betekent.
HO!, boem stop beloning, klaar.

Leer je paard aan de longe om stil te blijven staan.
Staan blijven, op stem, 10 seconden, beloning, klaar.

Leer je paard, op stem, aan de longe achterwaarts te stappen op beloning.
Neem de tijd om dit te bevestigen.
Eén pas, beloning, klaar.

Als bovenstaande is bevestigd neem je paard dan mee naar andere plaatsen en vraag hetzelfde tot dit ook bevestigd is.

Ga dan met hem aan de longe naar buiten, in het begin heel kort en steeds hetzelfde.
Als het goed gaat een beetje verder.

Een paard, zo opgeleid, hoe heet ook, gaat na een paar maanden aan een losse teugel over de kermis.
Paarden zijn kuddedieren, ze volgen als ze begrijpen en vertrouwen, anders gaan ze er vandoor.

En probeer dit te doorgronden:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Ik begrijp je punt, maak gebruik van je stem en niet alleen van het bit.
Nu komt het, ik gebruik mijn zit, beenhulp en stemhulp. Eigenlijk toch niks aan de hand ?
Mijn paard houdt van een sprintje trekken op de meest onverwachtste momenten, ik haal haar dan terug op de tweede teugel. Eenmaal terug, rij ik veder op de eerste teugel.
Ik vind het serieus een interessant aanbod, maar bij dit paard wordt hem niet. Als zij wilt gaan dan gaat zij ook met genoegen. En er is bij mij een grens, maar die grens kan ik niet alleen aangeven met stem gebruik helaas.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:57

Toydoll schreef:
linky schreef:

Beetje overdreven hoor :)

Elk bit (en zelfs meeste bitloze) is per definitie een martelwerktuig want ze geven allemaal in meer of mindere mate ongemak en pijn, zo controleren wij die beesten nu eenmaal.

Maar ene dier is de andere niet.
Ik had op mijn Cobbie dus echt wel een pelham met gebroken mondstuk en teugellussen en ik vond dat bij hem heel prima. Hij was er onder normale omstandigheden rustig en content mee en tja, het was nogal een sterke, ongevoelige doordrammer. Cob eigenschappen; dan heb je gewoon iets meer nodig in noodsituaties.

Elk bit is zo scherp als je het zelf maakt hoor.....

Een Pelham met teugellussen en 1 teugel is geen trens en geen stang. Zeer verwarrend. Met 2 teugels kun je hem met de bovenste teugel als ongebroken trens gebruiken, neem je de onderste teugel er bij dan werkt hij als stang. Superbit met twee teugels maar wordt vaak verkeerd gebruikt door die stomme lussen.
Een Cob kan ook drammerig gemaakt worden................. net als ieder ander paard trouwens.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:58

Bevestig je stemhulpen eerst onverbiddelijk aan de longe voor je v erder gaat.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:02

Ongebroken pelham werkt super, liefst dan een rubberen (die zijn ietsje vriendelijker dan de ijzeren. Veel springruiters verkiezen ook de rubberen variant boven de ijzeren juist om die reden.
De bitten van Trust zijn echt super qua kwaliteit, die gaan zowat een mensenleven mee maar daar betaal je dan ook voor ;)
Heel veel succes met je zoektocht.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 15:07

Ik overweeg om idd een Trust bit aan te schaffen maar dat prijskaartje houd me een beetje tegen :\

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:17

Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen, maar een babypelham werkt wel eerder in door de kortere scharen. Ik heb me de laatste tijd verdiept in dressuurstangen, en hoe langer de schaar is, hoe groter de inwerking kan zijn, maar dit duurt wel langer voordat hij inwerkt.

Als ik jouw verhaal lees zou ik dan juist niet voor een babypelham gaan. Of misschien een Baucher bit of inderdaad een Thiedeman.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:25

Wanneer je echt van de hefboomwerking af wilt kom je in mijn ogen op andere bitten dan een pelham uit

ik heb voor mijn paard wat graag te snel wordt in het springen een sprenger max control. Werkt op haar zeer goed en heeft alleen meer inwerking bij niet luisteren

voor mijn andere paard had ik een vier-rings-trens. Dit vooral om te voorkomen dat ze als ze te hard ging het bit kon vastpakken. Werkte op haar zeer goed. Alleen even iets minder simpel indoen.

yankeetrens heeft een lichte hefboomwerking maar wel continue. Dus zou ook een optie kunnen zijn wanneer je alleen minder hefboomwerking wil

uiteindelijk komt het in mijn ogen neer op proberen waar je paard positief op reageert