Dit hoor ik veel ruiters roepen die nog gewoon lekker in de basissport (B t/m Z) rijden. Vooral in de B of L kom ik het veel tegen. Is het een excuus?
Ja, het KWPN heeft er wel behoorlijk in bijgedragen door verscheidene type rijpaarden te hanteren waardoor naar mijn inziens een beetje het beeld is geschrapen dat een dressuurtype niet kan springen en andersom. Naar mijn idee gewoon onzin en je kunt elk paard leren om een sprongetje te nemen en je kunt elk paard gymnastiseren. Toch?

Ik kan me voorstellen dat een Edward of een Gerco zich wel degelijk bezig houden met de te verwachten aanleg van een jong paard, de bloedlijnen, de bouw etc. Maar een basis ruiter? Moet die niet gewoon lekker met de sport bezig zijn en gewoon doen waar die zin in heeft? Of dat nou een dressuurproefje is, een parcourtje of een boscross..

En moeten we niet gewoon even ophouden met dat geneuzel over; "Mijn paard is een echt spring/dressuur paard dressuur/springen vind ie maar niks en heel moeilijk!" {er zijn uitzonderingen zat te noemen} en ons gaan richten op hoe we ons paard zo correct mogelijk kunnen rijden en trainen? Gaan voor een goede basis, afwisseling in de training en proberen het zo goed mogelijk te doen? En niet te vergeten om lekker te genieten uiteraard van het werken samen met je paard!
Gooi dat papiertje eens overboord waarin de afstamming of het type vertelt wat voor paard jij zou moeten hebben. Immers kun je op een papiertje niet rijden. Kijk eens naar je paard, wat verteld de bouw? Hoe kun je je paard verbeteren? Waar zitten eventuele moeilijkheden?
En denk eens out of the box, een sprongetje is een leuke afwisseling voor een dressuurpaard en tevens goed voor de achterhand en ze worden er vaak fijn los van! En kijk eens hoe jij je springpaard dressuurmatig kan verbeteren, ik weet zeker dat je hier ook profijt van gaat hebben in het parcour!
Tot slot, ik ben inderdaad ook een echte dressuurmuts. Springen is mij nooit echt goed geleerd (ik lift mee

Discussies leek me de beste plek, maar eigenlijk moest ik het gewoon even kwijt.

Mocht er een discussie ontstaan wil ik vragen om op een respectvolle manier te discussiëren.
Groetjes