Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jasmijn159 schreef:Consequent zijn. Ophouding maken, weer lucht geven bij reactie. Als hij vervolgens weer sneller gaat direct weer terug nemen: niet de kans geven om snelheid te maken. Rijd niet te lang, korte goede stukken zijn beter dan te lang door rijden en daarbij minder consequent worden.Meest gemaakte fouten hierbij zijn blijven vasthouden, dat heeft totaal geen zin. En zorg dat je zelf ontspannen blijft!
Shellebel93 schreef:Door ontspannen te blijven zitten, ga je lang maken, hakken mooi uitdrukken, en echt goed rechtop zitten, niet voorover gaan leunen, hierdoor laat je het paard meer op de voorhand lopen waardoor die steeds harder gaat.. Niet gaan trekken aan de teugels, wel druk op de teugels houden maar niet gaan trekken. en zorgen dat je je been er aan houd. niet schoppen maar wel druk met je kuiten houden. Dit gaat niet in één keer goed, maar hierdoor raak jij ontspannen en raakt het paard ook ontspannen
Succes !
twinducklin schreef:Je hoeft niet in stap over te gaan. Je moet een ophouding maken dat ze langzamer moet gaan. 1 ophouding waarop je reactie krijgt -> gaat ze langzamer je hand weer ontspannen. en zo blijven herhalen als ze weer versnelt. Maar dus niet druk op de teugel houden maar ontspannen als belonen op het terugkomen.
Verder helpt het vaak in draf als je langzamer gaat lichtrijden als het ritme.
Veel figuren blijven rijden, dus voltes, slangevoltes, van hand veranderen ed. Geen hele hoefslag rond rijden. Rijd op tweede hoefslag, dan moeten ze beter opletten omdat ze dan niet op de kant kunnen steunen.
OneAndOnlyx schreef:Shellebel93 schreef:Door ontspannen te blijven zitten, ga je lang maken, hakken mooi uitdrukken, en echt goed rechtop zitten, niet voorover gaan leunen, hierdoor laat je het paard meer op de voorhand lopen waardoor die steeds harder gaat.. Niet gaan trekken aan de teugels, wel druk op de teugels houden maar niet gaan trekken. en zorgen dat je je been er aan houd. niet schoppen maar wel druk met je kuiten houden. Dit gaat niet in één keer goed, maar hierdoor raak jij ontspannen en raakt het paard ook ontspannen
Succes !
Heel erg bedankt voor je reactie! Dat zitten word een moeilijke, ik zit onwijs uit balans(hier werk ik momenteel aan). Dus wel druk houden, maar niet trekken. Oké dankjewel!
Dribbel schreef:Een halve ophouding, want je wilt je paard meer op de achterhand brengen en in een lanzamer tempo, maar in dezelfe gang laten lopen. Een hele ophouding is het terugrijden naar een lagere gang.
Verder zou ik idd eens kijken naar waar het probleem dan eigenlijk zit. Vaak is het namelijk een balans probleem en zodra jij uit balans raak gaat het bij je paard ook mis. Eerst daar aan werken dus.
OneAndOnlyx schreef:Jasmijn159 schreef:Consequent zijn. Ophouding maken, weer lucht geven bij reactie. Als hij vervolgens weer sneller gaat direct weer terug nemen: niet de kans geven om snelheid te maken. Rijd niet te lang, korte goede stukken zijn beter dan te lang door rijden en daarbij minder consequent worden.Meest gemaakte fouten hierbij zijn blijven vasthouden, dat heeft totaal geen zin. En zorg dat je zelf ontspannen blijft!
Heel erg bedankt voor je reactie! Met rijd niet te lang bedoel je in dezelfde gang? Veel overgangen rijden dus? Oeps ik ben een van die meest gemaakte fout mensen haha. Ik hou haar inderdaad telkens vast, omdat ze anders onwijs hard gaat. (maar ik moet dus zodra ze te hard gaat in stap overgaan?).
Jasmijn159 schreef:OneAndOnlyx schreef:Lastig uitleggen via internet.
Niet te lang bedoel ik wat betreft de tijd dat je aan het rijden bent. Je kunt beter 15 minuten in jou tempo rijden, dan 40 minuten, waarbij ze er 30 minuten tussen uit aan het naaien is. Snapje? Beloon als het goed gaat en stop op je hoogtepunt, ipv wachten tot ze weer onder je uit rent.
Ik ga er vanuit dat je aandraaft met een normale contactteugel. Als ze vervolgens gaat rennen neem je druk op beide handen, zelf ontspannen en diep zitten. Dit hou je een seconde of 2 aan, of in elk geval tot ze reageert en langzamer gaat. Daarna weer ontspannen!!! Dat is het allerbelangrijkste: de ontspanning in jou hand is de beloning voor het paard omdat hij langzamer gaat. Je mag daarbij ook nog belonen met je stem.
Als je constant blijft vasthouden terwijl het paard niet vertraagt leer je je paard om niet te reageren op de hulp. Immers: jij geeft hulp, hij geeft geen reactie en er volgt geen consequentie. Waarom zou hij dan nog op je hulp reageren? Actie = reactie! Actie dus jou ophouding, reactie is vertragen van je paard. Jou reactie daarop is het weer ontspannen van je hand! Daarbij dus bevestiging van je paard dat hij het goed doet en zo wordt hij gemotiveerder om de volgende keer sneller en beter te reageren op je hulp.
Soms duurt het lang voor het kwartje valt, maar houd vol! En ga in elk geval niet vasthouden, want daar schiet je niks mee op. Probeer zelf ook te ontspannen, ademhalen, schouders los en diep zitten. Denk aan langzaam.
tess_84 schreef:Ik had dit ook met mijn Haflinger, dacht ook dat het koppigheid was ofzo, bleek dat haar zadel drukte en ze daarvan 'weg' wilde lopen. Nu met een ander, goed passend zadel, is het probleem vanzelf opgelost. Ze blijft veel beter bij mij, is nog wel goed voorwaarts, maar niet meer dat rennerige.
Jouw balansprobleem kan best ook komen omdat je niet goed in je zadel zit. Heb je ook het probleem dat je benen te ver naar voor zitten, dus dat je in stoelzit zit?
Als je er zeker van bent dat het niet door het zadel komt, geeft Jasmijn hierboven een heel goede uitleg om het probleem aan te pakken
darkadia schreef:Heb je ook les met je paardje? Dan zou je instructeur je hier namelijk ook bij moeten kunnen helpen en dingen uitleggen als ophoudingen, en hoe je kunt zorgen dat hij niet onder je vandaan loopt.
Verder idd wat hierboven al genoemd wordt, niet blijven vast houden, paard gaat dan gewoon terug trekken of hangen, en wint dat altijd. Als ze niet reageert op een halve ophouding kan het soms wel nodig zijn terug te gaan naar een langzamere gang, om haar duidelijk te maken dat ze echt langzamer moet. Heb je misschien een filmpje?
Verder wat betreft je zit, als je het perse op haar wilt verbeteren (wat niet ideaal is, want jullie maken elkaar uit balans), zou je ook eens wat lessen aan de longe kunnen nemen. Je kunt je dan beter focussen op je zit, en tempo wordt bepaald door de longeur.
tess_84 schreef:Ik wil er niet over doorbomen, maar hoe weet je zeker dat het zadel echt goed past? Is er een professionele zadelpasser bij geweest? Dat ze tijdens het proefrijden ook onder je weg liep, kan evengoed aan het zadel gelegen hebben, ook al heb je nu een ander zadel![]()
Ik dacht ook dat mijn zadel goed lag, ik had het immers laten aanpassen door een zadelmaker... tja, bleek dat ik 6 jaar lang met een niet goed passend zadel gereden heb, dan voel je je wel even schuldig hoor.
Dus, als je het echt hebt laten checken, heb ik niks gezegd! En anders ja, dan heb ik het wel gezegd hé!
Holle rug kan ook een oorzaak zijn van het onder je weglopen. Je kan het paard dan immers minder met je zit tegen houden. Buikspieren aanspannen is de boodschap!
OneAndOnlyx schreef:tess_84 schreef:Ik wil er niet over doorbomen, maar hoe weet je zeker dat het zadel echt goed past? Is er een professionele zadelpasser bij geweest? Dat ze tijdens het proefrijden ook onder je weg liep, kan evengoed aan het zadel gelegen hebben, ook al heb je nu een ander zadel![]()
Ik dacht ook dat mijn zadel goed lag, ik had het immers laten aanpassen door een zadelmaker... tja, bleek dat ik 6 jaar lang met een niet goed passend zadel gereden heb, dan voel je je wel even schuldig hoor.
Dus, als je het echt hebt laten checken, heb ik niks gezegd! En anders ja, dan heb ik het wel gezegd hé!
Holle rug kan ook een oorzaak zijn van het onder je weglopen. Je kan het paard dan immers minder met je zit tegen houden. Buikspieren aanspannen is de boodschap!
Nee, er is geen professionele zadelmaker bij geweest. Maar bij de vorige eigenaar wel. En ze heeft voor mij de cm's opgemeten en heeft gezegd dat ze een medium boom 32 cm nodig heeft. Ik heb precies zo'n zadel dus ik verwacht niet dat het fout kan zijn. Bovendien zijn mijn ouders helaas tegen de zadelmaker, en ja zij betalen het uiteindelijk..
darkadia schreef:Vervelend dat je ouders er geen zadelmaker naar willen laten kijken. Dat de boommaat juist is, zegt nog niet dat het zadel verder ook goed ligt en overal de druk gelijk verdeeld. Niet elke boom heeft dezelfde vorm, en die cm's zegt enkel iets over de ruimte aan de voorkant. Kijk eens op youtube bij schleese saddle fitting. Is in t engels, maar hij laat wel duidelijk zien waar je allemaal op moet letten. Misschien heb je er iets aan
Devitootje schreef:Rennen kan vele oorzaken hebben, zoals hierboven ook al aangegeven, bijvoorbeeld onbalans of slecht passend tuig, lichamelijk ongemak, etc.
Maar dat buiten beschouwing gelaten en je richtent op het rijtechnische: Naast remmen met een (halve) ophouding, kan je ook in combinatie daarmee je paard op de volte zetten en dan het binnenachterbeen eronder zetten door zwaar te gaan zitten en je binnenbeen naar achter te leggen. Hierbij opletten dat je niet te veel stelling neemt en dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt.