[video] Dressuurwedstrijd Daroma (v. Wonderboy, 6 jr.) M1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

[video] Dressuurwedstrijd Daroma (v. Wonderboy, 6 jr.) M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 16:59

Het is al zo lang geleden dat ik een HAW-topic had aangemaakt, en al helemaal van mijn merrie Daroma. De (eerste en) laatste was tijdens de revalidatie periode: Cardy @ [RT-HAW] Daroma (v. Wonderboy) @ work na 5 maanden blessureleed

Daroma is een 6-jarige merrie van ongeveer 1.72m. In mei 2014 waren we L1 en zijn uitgegroeid naar de M1. het gaat allemaal zeer voorspoedig en zijn echt door de klasses heengeschoten. na de Hippiade in september '14 hadden we ons M1 debuut in oktober '14. Momenteel zijn we M1 +9 en gaan weer meedoen met de selecties voor de Indoor kampioenschappen van 2015.

Roma's grootste probleem is dat ze nog veel sterker moet worden van achter. Ze heeft daardoor de neiging om achter de loodlijn te kruipen en zich lang te maken zodra het wat te moeilijk wordt. Ook uit dit zich in het, soms, omspringen in de galop op de volte met de achterbenen.

De gefilmde proefjes zijn verre weg van perfect en er zitten genoeg aandachtspunten aan. Toch ben ik zeer tevreden met de proef, ze is zoveel sterker geworden dan eerst en het gaat allemaal een stuk constanter. Het is een hele ijverige, fanatieke merrie en ze is ontzettend meewerkend. Heerlijk is dat!

De planning is om de komende maanden verder te werken aan haar spierkracht en dat het allemaal veel constanter wordt. Rond de lente willen we dan M2 gaan starten.

Nou genoeg gepraat, hierbij de filmpjes van gister:

proef 1

Proef 2

We zijn overigens 2x eerste van de 7 (M1 en M2) geworden en zijn met twee winstpunten naar huis gegaan.

Ben benieuwd :D

Sunneva

Re: [video] Dressuurwedstrijd Daroma (v. Wonderboy, 6 jr.) M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:11

Je zit heel fijn en rustig, dat is zeker een compliment waard!
Je kan alleen nog wel goed zien dat ze de benodigde kracht mist, ze loopt te vaak achter de LL en verliest, waarschijnlijk ook door haar looplust, soms iets tact (vooral zijgangen). Probeer haar in de training korte stukken te veruimen, haar daarbij van voor lekker luchtig te laten, daarna weer terugpakken en hierin de regelmaat te bewaren. In de travers spelen met tempo is ook een goede oefening.
Maar als ik het zo zie is het een super fijn dier om onder het zadel te hebben en moeten die laatste puntjes ook wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:41

Wellicht zie ik het verkeerd, maar ik vind haar op veel stukken ontzettend onregelmatig lopen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:48

@ sunneva: klopt helemaal, dankjewel!
@ joman: soms hinkepinkt ze even, dit heeft ook te maken met lossigheid en sterker worden. Maar ontzettend onregelmatig is imo ietswat overdreven hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:01

Leuk dier Cardy! Duidelijk wat onrustig (wat gezien kan worden als onregelmatig) in de aanleuning en op het achterbeen blijven. Van mij zou ze iets meer met de neus er uit mogen daar bovenin. Ben benieuwd hoe ze gaat lopen als ze wat sterker wordt! :D

Hihi en vind je voorleester erg grappig met dr klemtoon op sommige momenten :')

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:06

Krijg ik weer de schuld haha.

@ Marjan: precies, meer van achter erbij, meer opgericht en sterker, sterker, sterker maken.
@ janine: dankjewel!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:31

Je zit bijna te stil Hier bedoel ik mee

Maak juist eens gebruik van een korte zijde of hoek Om paard weer even bij elkaar te rapen Je teugel weer wat korter Ophouding als die te veel op de hand komt Dit zijn juist de stukken Dat je nog wat kan oplossen En valt een jury niet eens op

Voor je sb net wat meer lb vragen in je hoek en halve ophouding bij de inzet Komt paard ook wat meer van de hand af Zelfde geld voor je middendraf Bereid goed voor in de hoek wat meer oprichten weer die halve ophouding Zo bereid je je paard ook beter voor op de oefeningen

In de galop meer berg op denken Paard moet nog sterker worden natuurlijk Maar dat je af en toe een stuk hebt dat je die kracht en oprichting omhoog voelt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:36

Dat hinkepinken ken ik, lastig maar dat krijg je er wel uit als ze meer op achter komt! Leuke merrie :j Succes met de selecties!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:40

Zeer sympathieke merrie, uitstekende middendraf waarbij ook de achterhand wat doet ipv al die voorheen zwaaiers. Soms wat tact verlies maar dat heeft tijd nodig. Zien we je dit jaar weer op de hippiade ?

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:04

Ondanks dat er nog verbeterpunten zijn, nog sterker worden, meer van achteruit, takt.
Wil ik even zeggen dat ik het een ontzettend fijn beeld vind. Je rijdt keurig, paard loopt fijn, jullie zijn echt een leuke combi, ik zie 1 geheel. En dat zie ik zelden, mijn complimenten.

Heel veel succes en plezier nog met dit leuke paard!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:46

Ik moet ook zeggen dat je als een prettige ruiter oogt, maar kan me niet voorstellen dat je met deze proeven twee keer gewonnen hebt om eerlijk te zijn.
Kan komen omdat hier in de regio het niveau veel hoger is,maar hier zou je geen wp met deze proeven halen.
Je voltes in galop lijken me ook veel te groot, dat moeten toch 3en of 4en zijn ?

Heb je goed les?
Je zou namelijk veel technischer mogen rijden, zoals de sb die wordt amper getoond.
Verder ga ik mee in je eigen commentaar dat ze sterker moet worden, alle overgangen zijn wat lang nu.
Veel schakelen, en vaak even terugzetten op het achterbeen, en leer een goede sb zodat je hiermee ook het achterbeen kunt trainen.

Persoonlijk zou ik nog even wachten met het M2, omdat daar de verzameling nog belangrijker wordt, vooral in de galop.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 10:46

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en tips!
@ Syrianda: Is zeker zo en de terechte opmerkingen erover komen niet uit de lucht vallen hihi.

@ dresjoepie: Ik rij voornamelijk op zit en rijd haar zo goed mogelijk op 2 teugels. het lijkt misschien alsof ik te stil zit, maar er gebeurt zeker wel wat hoor :) . Ze wacht heel netjes voor het vertrekken met de middengangen, alleen wat je wel ziet is (vooral in de 1e proef) dat ze wat door blijft drammen met het terugkomen van de middengalop. Ze moet daar net wat scherper op mijn hulpen zijn, meer op eigen benen lopen en een sterker/actiever achterbeen houden.

@ Focussed: Dat is ook zo! We zijn er druk mee bezig thuis en het is al een stuk rustiger geworden.

@ studiemiep: Dankjewel! En eerst maar eens zien hoe ze het op de Kring gaat doen haha, dan zien we wel weer verder.

@ karlijn1985: Dankjewel! Echt ontzettend leuk dat buitenstaanders zien wat ik wil bereiken, zowel paard als ik moeten er plezier aan hebben en probeer zo vriendelijk mogelijk te rijden (wat ook weer mijn valkuil kan zijn).

@ CM: Het kan zijn dat je niet kan voorstellen dat ik 2x eerste ben geworden, het is toch echt niet gelogen. We hebben in de lagere klasses wel eens betere proeven neergezet, dat is zeker zo. En dat ligt echt niet aan een andere regio. Ik heb gister gereden bij een zeer strenge jury, wat ook zeker terug te zien was in de punten. Goed was goed (8-en o.a. voor de middendraf, uitgestrekte stap, etc.) maar ook zeker een aantal 3-en 4-en waar het niet goed ging. De juryleden die ik in het verleden heb gehad (van kleine wedstrijden tot de Hippiade) zullen toch wel kundig genoeg zijn om mij eerlijk te beoordelen? De ene keer scoor ik wat hoger dan de andere keer of andersom, maar allen zien de kwaliteit die de merrie heeft en dit wordt ook zeker beloond.

Een 3 of 4 omdat de volte ietwat groter is uitgevallen is imo wat te streng, een volte rijden bestaat meer dan alleen de grootte van de volte. ik zal geen 8-en scoren voor een ietswat te grote volte, maar zeker geen dikke onvoldoende.

Over de M2 heb ik zelf ook aangegeven nog te willen wachten, dus daar heb je helemaal gelijk in :D . Ze moet gewoon veel en veel sterker worden, maar in 2 maanden tijd is ze al enorm verbeterd. De meeste van mijn proeven zijn gefilmd en je kan zien dat op de films van 2 maanden geleden ze echt een stuk slapper was.

heb ontzettend goed en fijn les en de afgelopen tijd zijn we meer gaan focussen op het technisch rijden. Heb zelf de afgelopen 2 maanden wel weer meer focus gelegd op het sterker maken van het paard, want ze was voorheen echt heel slap. (als je het leuk vind kan ik je eventueel filmpjes doorsturen).

En dit soort commentaar is altijd "minder leuk" dan de complimenten, maar het triggert mij wel om nog kritischer naar mijzelf te kijken. Dankjewel!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:55

CM_ schreef:
Ik moet ook zeggen dat je als een prettige ruiter oogt, maar kan me niet voorstellen dat je met deze proeven twee keer gewonnen hebt om eerlijk te zijn.
Kan komen omdat hier in de regio het niveau veel hoger is,maar hier zou je geen wp met deze proeven halen.
Je voltes in galop lijken me ook veel te groot, dat moeten toch 3en of 4en zijn ?

Heb je goed les?
Je zou namelijk veel technischer mogen rijden, zoals de sb die wordt amper getoond.
Verder ga ik mee in je eigen commentaar dat ze sterker moet worden, alle overgangen zijn wat lang nu.
Veel schakelen, en vaak even terugzetten op het achterbeen, en leer een goede sb zodat je hiermee ook het achterbeen kunt trainen.

Persoonlijk zou ik nog even wachten met het M2, omdat daar de verzameling nog belangrijker wordt, vooral in de galop.

In deze regio brabant zuid-oost (omgeving Uden) zou ze wel WP halen hoor.

Maar ik weet dat er in regio brabant/noord limburg de ringen ook gewoon veel groter zijn 20-25 starts in de M1..of meer is geen uitzondering. (dus dan is het inderdaad moeilijker om de 1ste prijs te halen).

In een kleine ring is dat veel makkelijker, maar het gaat toch niet altijd om de plaatsing? Het is toch ook de bedoeling dat we kijken naar de proef ansich? Hoe de proef wordt gereden en hoe de amazone haar gevoel erbij is. En of ze nu 2x 1ste in een kleine ring of bv 2x 8ste is in een grote ring who cares.

Deze amazone zit iig netjes stil zonder te rukken en plukken......dat er verbeter punten zijn dat zie ik ook. Maar als jij voor een volte een 3/4 geeft..dan zou ik nog maar eens een opfris cursus jureren gaan doen........dan ben je sowieso een super zwart kijker. Daarnaast zie ik in brabant genoeg unhappy athletes hoor...hier zijn ze heel goed in ruk en pluk werk opgesperde monden/oren naar achteren etc (vooral buiten de ring....). Uiteraard is dit niet bij iedereen.

Post er eens een onbekend iemand (dus niet een semi bekende Nler met ouders die geld als water hebben en zo de overwinning al bijna kopen..) die trots is op haar dier en daarbij een vriendelijke ruiter is dan wordt er met een vingertje gewezen van mensen niet snappen dat ze 2x eerste is geworden. Al was ze 2x 1ste als enige deelnemer.... }:0

Net zoals dat mensen trots zijn op de behaalde 1ste plek met een onderlinge wedstrijd.

Dus jij vind het geloofwaardiger kwa kwaliteit als iemand in brabant 195 punten haalt en als zoiets behaald word in noord holland dan is het ineens minder goed? Nou was deze proef geen 195 punten waard daar niet van, maar ineens niet weer WP waardig omdat het een andere regio betrof, vind ik wel te kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door orkaan op 06-01-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:05

studiemiep schreef:
CM_ schreef:

Heb je goed les?

In deze regio brabant zuid-oost (omgeving Uden) zou ze wel WP halen hoor.

Maar ik weet dat er in brabant/noord limburg de ringen ook gewoon veel groter zijn 20-25 stuks in de M1..of meer is geen uitzondering. (dus dan is het inderdaad moeilijker om de 1ste prijs te halen).

In een kleine ring is dat veel makkelijker, maar het gaat toch niet altijd om de plaatsing? tis toch ook de bedoeling dat we kijken naar de proef ansich? hoe die word geredenn en hoe de amazone haar gevoel erbij is. of of ze nu 2x 1ste in een kleine ring of bv 2x 8ste is in een grote ring who cares.

Deze amazone zit iig netjes stil zonder te rukken en plukken......dat er verbeter punten zijn dat zie ik ook. Maar als jij voor een volte een 3/4 geeft..dan zou ik nog maar eens een opfris cursus jureren gaan doen........dan ben je sowieso een super zwart kijker. Daarnaast zie ik in brabant veel unhappy athletes hoor...hier zijn ze heel goed ik ruk en pluk werk. opgesperde monden/oren naar achteren etc.

Post er eens iemand die trots is op der dier en een vriendelijke ruiter is dan word er met een vingertje gewezen van mensen niet snappen 2x eerste. Net zoals dat mensen trots zijn op hun 1ste plek met een onderlinge wedstrijd.

Dus jij vind het geloofwaardiger kwa kwaliteit als iemand in brabant 195 punten haalt en als zoiets behaald word in noord holland dan is het ineens minder goed?

Haha, really? Generalisatie?!

Ts rijdt prima, en zit er netjes op. Aan het paard mag nog wat gesleuteld worden. Ik ben het wel met CM_ eens dat het nog niet helemaal M dress waardig is. Maargoed, als ts zich er prettig bij voelt en lekker doortraint, is dat toch prima.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:21

@ Joman: Niet M waardig? Mag je mij uitleggen waarom? Niemand hier zegt dat het niet M waardig is en ben het daar natuurlijk absoluut niet mee eens. Net zoals mijn instructrice (En dat is niet zomaar iemand uit de basissport), juryleden en mijn omgeving zullen daar zeker niet mee eens zijn.

het paard moet sterker worden, dat is een feit en een rode draad door mijn proef heen. Daarbij komt nog dat het een 6-jarige grote merrie is, welke meer dan een half jaar uit de running is geweest en flink in de groei was. Ik ken weinig 6-jarige die zo fijn lopen op dat niveau. En ik heb alle tijd en ik wil presteren als team, en niet iemand die haar paard over haar kunnen pushed.

Maar niet M waardig? Dat is dus niet waar. Nog niet klaar voor de M2? Dat is overduidelijk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:27

Cardy schreef:
@ Joman: Niet M waardig? Mag je mij uitleggen waarom? Niemand hier zegt dat het niet M waardig is en ben het daar natuurlijk absoluut niet mee eens. Net zoals mijn instructrice (En dat is niet zomaar iemand uit de basissport), juryleden en mijn omgeving zullen daar zeker niet mee eens zijn.

het paard moet sterker worden, dat is een feit en een rode draad door mijn proef heen. Daarbij komt nog dat het een 6-jarige grote merrie is, welke meer dan een half jaar uit de running is geweest en flink in de groei was. Ik ken weinig 6-jarige die zo fijn lopen op dat niveau. En ik heb alle tijd en ik wil presteren als team, en niet iemand die haar paard over haar kunnen pushed.

Maar niet M waardig? Dat is dus niet waar. Nog niet klaar voor de M2? Dat is overduidelijk toch?

Jeetje wat doe je zuur zeg, het is geen aanval!
Je zegt zelf dat je paard een grote 6-jarige is, een tijdje uit de running geweest etc. En dat zie je goed terug in de proef. Met die tactfouten of onregelmatigheden en een niet getoonde schouderbinnenwaarts vind ik het idd niet m-waardig.
Verder ben ik geen jurylid oid, dus je hoeft je niets van mn commentaar aan te trekken en al helemaal niet zo aangevallen te reageren :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:28

Ik vind het een erg fijn beeld, dier heeft volgens mij best potentieel, fijne losse manier van lopen maar ook ruimte nemen. :) Vind jou ook erg fijn rijden. Alleen de galop is imo nog wat werk aan. Die vind ik erg gespannen en hier en daar zelfs gewoon verzet. :) Heeft ze daar moeite mee? Aansprong vind ik nl ook niet geweldig om eerlijk te zijn en hier en daar zie ik haar beide achterbenen naast elkaar zetten... :) Da's imo nog een werkpuntje. Ze galoppeert ook erg vlak. Wellicht vaker korte stukken galopperen en vaker laten aanspringen?

iIk ergerde me trouwens dood aan je lezer. :o Mogen jullie dingen twee keer lezen? In belgië mag alles maar één maal gelezen worden, 2e keer lezen = uitsluiting als je pech hebt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:34

Ik vind het ook een erg fijn beeld en voor het M1 genoeg. Tuurlijk zit er nog voldoende werk in en zou ik inderdaad nog wachten met de overstap naar het M2, maar TS stuurt fijner een M1 proef door dan gemiddelde ruiter die ik voorbij zie komen, dus M-waardig vind ik het zeker. Met kilometers maken kan het alleen nog maar beter worden.

@Ayasha: in NL mag alles twee keer gelezen worden inderdaad. Al rijden sommigen zo vlot de proef door dat je dat echt niet redt... :')

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:37

@ Joman: Mijn reactie was niet zo bedoeld als je leest, maar blijkbaar heb ik jou post ook verkeerd opgevat. Bedankt voor de toelichting! overigens was de schouderbinnenwaarts wel getoond hoor, je ziet het niet lekker vanuit het punt waar er gefilmd was, maar de jury (welke boven zat) kon deze wel erg goed zien.

@ Ayasha: Galop is haar zwakste punt, dit vind ze erg moeilijk. Vooral het aangaloperen op X vind ze nog erg lastig, maar ze springt nu al veel makkelijker door! 2 maanden geleden had ze erg veel moeite met haar lichaam goed te plaatsen (en in combi met mijn spanning voor dat onderdeel), was het 50/50 kans dat ze goed aansprong. En verzamelen en toch goed doorgaloperen vond ze eerst nog veel moeilijker, dat wordt nu ook steeds makkelijker. We pakken nu veel overgangen galop - stap mee en dat helpt een hele boel!

ja je mag 2x voorlezen per onderdeel, ondanks dat ik de proeven uit mijn hoofd leer is het soms wel fijn (door de concentratie vergeet ik gewoon te luisteren haha). Iedereen is "jaloers" op mijn voorlezer, praat duidelijk en is altijd te verstaan! Zelfs buiten met veel wind.

@ Mylittlejoy: Dankjewel en zo zie ik het zelf ook! :) En we zijn nog maar 2 maanden M1, het gaat allemaal hard genoeg hoor haha. *\o/*

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:39

Joman, er is maar eentje hier die zuur reageert en dat is niet de TS. Complimenten voor de manier waarop je de kritiek oppakt, TS!

Vind het een fijn paard en lijkt me ook een werkwillig dier! Ze moet inderdaad nog wat sterker worden en wat meer verbinding zoeken tussen voor en achter maar die stukken zijn er al wel. De taktfouten verdwijnen vanzelf als ze sterker wordt.

De proef mag nog wat netter en strakker afgewerkt worden. Dus overgangen en oefeningen meer markeren. Dus duidelijk begin-eind. De sb wordt inderdaad nauwelijks getoond en dat is zonde want wat ze laat zien lijkt me goed.
Ook kun je in de grijze gebieden het paard weer even iets terug naar t achterbeen zetten zodat ze weer goed kan beginnen aan de volgende onderdelen. Het lijkt alsof je dit in de proef nog net wat te weinig doet waardoor je bijvoorbeeld in de galop de achterhand wat kwijtraakt gedurende de proef.

Je lijkt me een fijne ruiter en jullie zijn een mooie combinatie! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:50

Cardy schreef:
@ Joman: Mijn reactie was niet zo bedoeld als je leest, maar blijkbaar heb ik jou post ook verkeerd opgevat. Bedankt voor de toelichting! overigens was de schouderbinnenwaarts wel getoond hoor, je ziet het niet lekker vanuit het punt waar er gefilmd was, maar de jury (welke boven zat) kon deze wel erg goed zien.

@ Ayasha: Galop is haar zwakste punt, dit vind ze erg moeilijk. Vooral het aangaloperen op X vind ze nog erg lastig, maar ze springt nu al veel makkelijker door! 2 maanden geleden had ze erg veel moeite met haar lichaam goed te plaatsen (en in combi met mijn spanning voor dat onderdeel), was het 50/50 kans dat ze goed aansprong. En verzamelen en toch goed doorgaloperen vond ze eerst nog veel moeilijker, dat wordt nu ook steeds makkelijker. We pakken nu veel overgangen galop - stap mee en dat helpt een hele boel!

ja je mag 2x voorlezen per onderdeel, ondanks dat ik de proeven uit mijn hoofd leer is het soms wel fijn (door de concentratie vergeet ik gewoon te luisteren haha). Iedereen is "jaloers" op mijn voorlezer, praat duidelijk en is altijd te verstaan! Zelfs buiten met veel wind.

@ Mylittlejoy: Dankjewel en zo zie ik het zelf ook! :) En we zijn nog maar 2 maanden M1, het gaat allemaal hard genoeg hoor haha. *\o/*

aanvullen met heel vaal draf-galop overgangen. :j Afwisselen (houdt ze ook alert) met de stap galop overgangen. :) Dat hielp bij mijn merrie altijd heel erg. (die heeft ook moeite met de galop)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:04

Je ziet inderdaad erg goed terug dat ze nog wat sterker moet worden! Maar vind het een fijn paard en jij rijd ook erg fijn! Grappig om in de galop terug te zien dat jij er ook wat meer moeite mee krijgt. Hihi. :D Leuk om de filmpjes te zien, je ziet goed de sterke punten (verruiming!), ze blijft heel mooi gelijkmatig door gaan. Mag ik vragen wat je daar gemiddeld op scoort? :) Maar je ziet ook goed de minpunten (galop en sb), waarin je duidelijk terug ziet dat ze kracht en lossigheid mist. Mag ik vragen wat je gemiddeld op die onderdelen scoort? :o

Achja en verschillen in regio's hou je altijd! Ts is 2x 1e geworden en heeft in beide proeven een winstpunt gereden. Prima toch? En waarom zou ze minder blij moeten zijn omdat ze in een andere regio wellicht geen prijs had gehad? De proef is toch verder prima? Hier in de regio zijn de rubrieken ook veel groter en zit je met 1 winstpunt vaak net onder de prijzen of in de middenmoot. De prijswinnaars gaan vaak al met 2 winstpunten per proef naar huis.

Enne 1 winstpunt is gemiddeld een 6, 'bevredigend' en staat voor:
"Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’, of de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen."

Kijk maar in het wedstrijdreglement dressuur, uitleg van de cijfers. ;)

Naar mijn mening is er dus heel correct gepunt voor deze proef! :j

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:20

@ L_isanne: Dankjewel! Ik probeer zo goed mogelijk te reageren op iedereen en het is vaak toch opbouwende kritiek. Ik reageerde inderdaad wat feller tegen joman, omdat de reactie inderdaad wat zuur overkwam. Waardoor het ook gelijk een stuk minder opbouwend leek.
Ik had er laatst nog met iemand over.. Thuis rij ik er veel meer en beter aan, terwijl ik tijdens de proef wel eraan blijf rijden maar anders. En daar zal ik zelf ook aan moeten gaan werken. En dat is dan ook dat stukje dat ik dan "net iets te weinig doe". Goed rijden in een proef is echt nog een hele kunst! Thuis rijd ik heel precies, maar op wedstrijd rijd ik toch weer een stukje slordiger. Ook daar gaan we weer verder aan knutselen hihi.

En dankjewel voor je compliment!

@ DromenLies: Ontzettend leuk dat je even reageert, dankjewel! :D

@ Ayasha: We moeten zeker wat meer galoptraining erbij gaan doen, dank je!

@ _Marinke_: Dankjewel! Altijd leuk als mijn rijden gewaardeerd wordt :D . op momenten dat Roma het moeilijk krijgt in de galop, krijg ik het ook moeilijk inderdaad :Y) . Ze wil dan het liefst haar buitenschouder eruit gooien en ik probeer dan met man en macht haar op 2 teugels te houden en der schouder erbij te houden. Ja het verruimen is echt appeltje eitje voor haar, ik moet haar nu meer bergopwaarts houden want je ziet haar langer worden tijdens de verruiming. Ik krijg daar eigenlijk bijna altijd 7-s en 8-en voor. Voor de galop en schouderbinnenwaarts is erg wisselend, maar wel altijd een 5, 6 of een 7. Soms een uitschieter naar boven of beneden. in de lagere klasses zat ik uiteraard een stuk hoger en reed vaker 190/200+ . Maar dat is logisch.

En het gaat mij niet eens zo zeer om de eerste plaats, ben er uiteraard erg blij mee en was meer ter aanduiding waar we staan qua laatste wedstrijd. Ik ben verder geen prof, maar een fanatiek amateur ruiter die geniet van haar ijverige merrie en dit graag met anderen wil delen. Dat ik daar nog tips bij krijg en dingen bevestigd worden (zowel positief als negatief), dan ben ik helemaal blij!

De benoeming van gemiddeld een 6 klopt wel, dat is fijn! Kijk.. Ik ben gewend om hoog te scoren, dus ook voor mij zijn de behaalde punten niet voldoende om over te gaan naar de M2. Maar ik zie meer: Ik zie een paard dat zoveel verbeterd is en elke wedstrijd dat we rijden ook steeds beter wordt. Daar wordt ik zo gelukkig van!

En zodra ze met gemak door de M2 kan komen, dan is de overgang naar het Z1 ook niet ver weg meer!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:16

@ studiemiep, ben het ermee eens dat er in onze regio ook zoals overal in nl flink wordt geplukt en getrokken.
Maar je reageert wel erg overtrokken op mijn post.
IK ben geen zwartkijker, maar als het om M waardig gaat,vind ik genoemde punten gewoon niet goed genoeg, en TS kijkt goed kritisch naar zichzelf, wat alleen maar tot verbetering kan leiden.
Zoals ik al zei vind ik de TS een zeer sympathieke ruiter, maar techniek ontbreekt eraan, als ze hieraan gaat werken wordt het een leuke combinatie.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 03:27

[quote="Cardy"]@ L_isanne: Dankjewel! Ik probeer zo goed mogelijk te reageren op iedereen en het is vaak toch opbouwende kritiek. Ik reageerde inderdaad wat feller tegen joman, omdat de reactie inderdaad wat zuur overkwam. Waardoor het ook gelijk een stuk minder opbouwend leek.
Ik had er laatst nog met iemand over.. Thuis rij ik er veel meer en beter aan, terwijl ik tijdens de proef wel eraan blijf rijden maar anders. En daar zal ik zelf ook aan moeten gaan werken. En dat is dan ook dat stukje dat ik dan "net iets te weinig doe". Goed rijden in een proef is echt nog een hele kunst! Thuis rijd ik heel precies, maar op wedstrijd rijd ik toch weer een stukje slordiger. Ook daar gaan we weer verder aan knutselen hihi.

Dit is precies wat ik bedoelde met mijn post Je mag er wat meer aan rijden En echt gebruik je hoeken Je snijdt ze behoorlijk af zeker in galop Zo zonde juist in de hoek kan je paard weer op binnen achterbeen zetten en LB krijgen Zo krijg je meer voorbereiding voor je oefeningen En ziet het er nog strakker uit

Probeer 1 x per week bewust diep de hoeken in te rijden Dan zal het steeds makkelijker gaan Moet er zelf ook weer steeds op hameren hoor We moeten ook nog op zo VEEl andere dingen letten