Aan welke kant stap jij op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

'Zoals het hoort' linkerkant van het paard
177 (71%)
Rechterkant van het paard
4 (1%)
Onbewust beide kanten
11 (4%)
Heel bewust beide kanten
57 (22%)

Totaal aantal stemmen: 249

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:19

Zoals de poll zegt!

Links opstappen moest 'vroegah' vanwege het voeren van een zwaard maar is momenteel natuurlijk verschrikkelijk achterhaalt. En toch word het door volgens mij een heel groot deel van paardrijdend nederland en belgie gedaan en aangeleerd door manege's etc?

Ik stap heel bewust ook regelmatig vanaf rechts op, al is het alleen maar om paard en zadel niet scheef te maken en ook te wennen aan beweging van die kant, en daarnaast, het is ook nog eens goed voor mijn eigen handigheid :D

Dus wat doe jij en waarom?

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:22

Voorheen altijd links op rechts af( ivm heupdysplasie van mijn rechterheup) tegenwoordig ook wel eens rechtsopstappen, maar dat vraagt wel veel van mn lenigheid hoor!;)

_Sofie

Re: Aan welke kant stap jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:24

Ik stap bijna altijd links op, maar soms ook wel rechts. Zou het eigenlijk vaker moeten doen, om dezelfde redenen die jij noemt :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:26

Nu je het zegt, ik zou eigenlijk ook afwisseling aan moeten gaan brengen. Nu altijd links idd, ben ook wel bang dat rechts me minder goed afgaat, ben zo stijf als een hark :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:27

Bernoe schreef:
Nu je het zegt, ik zou eigenlijk ook afwisseling aan moeten gaan brengen. Nu altijd links idd, ben ook wel bang dat rechts me minder goed afgaat, ben zo stijf als een hark :o

haha ik ken het probleem hoor. En dat met een pony van 1.35 XD Die lijkt HOOOG joh, als je van rechts opstapt :Y)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:27

Eigenlijk altijd (onbewust) links. Want ja, dat heb ik vroegah op de manege geleerd en is er niet meer uit gegaan.
Ik zal inderdaad eens bewuster gaan nadenken en eens rechts opstappen. Maar alleen als er niemand kijkt, want dat moet de eerste keer vast flink gestuntel zijn :=

bensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:27

Ik stap denk ik meer links op maar probeer er ook op te letten regelmatig rechts op te stappen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:28

Bewust links en rechts.
En altijd via opstap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:29

Altijd aan beide kanten.
Niet alleen paard, maar ook de ruiter hoort in balans te zijn!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:30

Ik stap altijd links op, op mijn eigenpony vanaf de grond (zij is dan ook 1.40)

Op grotere paarden stap ik met een krukje op, want dat is ook beter voor de rug van je paard heb ik mij laten vertellen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:30

Ik breek anders mijn nek...kan met de fiets ook niet via de andere kant opstappen.
Zelf niet nu ik altijd met een krukje opstap...niet omdat het "moet" maar ben gewoon erg links-gericht op dat punt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:31

Ja een krukje is sowieso beter!! Scheelt een hoop belasting

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:31

Ik stap bewust links en rechts op. Wij hebben een bankje in de bak staan; niet alleen voor toeschouwers maar ook als opstapje. Ik parkeer mijn paard dus óf links naast het bankje, óf rechts. Hij kan op handsignalen zijn voor- en achterbenen verzetten, dus ik kan hem altijd precies zo neerzetten als ik wil.

Ik merk wel heel duidelijk dat mijn eigen hersenen rechts toch nog steeds veel moeilijker vinden, ondanks dat ik dit ongeveer evenveel doe. Maar toch is het er blijkbaar zo ingesleten dat ik veel meer moet nadenken over de plaats van mijn handen, hoe mijn lijf beweegt, etc. Terwijl ik links binnen twee seconden zit zonder dat ik er ook maar bij stil heb gestaan wat ik nou precies allemaal heb gedaan om daar te komen.

Ik denk dat er maar bar weinig mensen zijn die écht onbewust beide kanten even makkelijk op- én afstappen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:32

Zo heel af en toe probeer ik rechts op te stappen met een krukje. Maar dit eindigt meestal in een halve valpartij...

Meestal stap ik dus gewoon links op, maar wel met een krukje :j

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:32

Altijd links. Ik denk dat het een heel gestuntel gaat zijn als ik rechts opstap :=

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:33

Altijd links (met krukje), maar lijkt me handig in de toekomst ook rechts te proberen. Ook omdat ik in rare situaties waarbij je misschien niet meer vanaf links op kan stappen, wel rechts op wil kunnen stappen. Plus dat ik het wel eens ben met het evenwichtargument!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:34

Altijd links, maar stap wel via een ladder op (geen stijgbeugels en groot paard). Die ladder kent hij ook beter links dan rechts, dus dat is een extra reden (en met ladder haal ik het ook maar net, rechts haal ik het dan niet).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:36

Iejoorr schreef:
Eigenlijk altijd (onbewust) links. Want ja, dat heb ik vroegah op de manege geleerd en is er niet meer uit gegaan.
Ik zal inderdaad eens bewuster gaan nadenken en eens rechts opstappen. Maar alleen als er niemand kijkt, want dat moet de eerste keer vast flink gestuntel zijn :=

Ik denk dat je wel moet opletten.

Als je paard niet gewend is dat iemand aan de andere kant opstijgt, kan deze dit eng vinden. Ligt ook aan het karakter van het paard.

Ik moet zelf ook zeggen dat ik altijd links opstijg. Misschien ook naar eens afwisselen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:37

Toydoll schreef:
Ja een krukje is sowieso beter!! Scheelt een hoop belasting

Nu heb ik eigenlijk wel even een vraagje, hoe zit dat met jonge paarden?

Ik heb namelijk nu een aantal keer op een jong paard gereden (net 4 jaar) en aangezien hij het met het opstappen ook nog moeilijk vind om stil te blijven staan is het dan niet juist slim om alleen links op te stappen en pas, eventueel, aan rechts te beginnen als hij het links helemaal gewend is en netjes stil blijft staan?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:39

Een paard die gewoon normale dagelijkse omgang gewend is mag toch echt niet schrikken van de ruiter aan de andere kant; of het moet wel zo'n verschrikkelijk moeilijk paard zijn, maar dan weet je dat wel van te voren denk ik.

Ik stap eigenlijk vreemde paarden vaak ook gewoon rechts op, nog geen 1 heeft er ooit op gereageerd gelukkig

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:39

Altijd links eigenlijk, omdat dit er in gestampt is als penny :')
Misschien als mijn paardje goed doorgereden is kan ik rechts ook vaker meenemen :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:40

Bewust zowel links als rechts. Zonder krukje meestal links

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:40

xbontfire: tja, je kan het ook anders zien, je moet het rechts net zo goed oefenen om stil te staan toch? ;-)

Taz ben ik nu aan het inrijden en ik doe het meteen van beide kanten hoor.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:40

Zou nie weten waarom beide kanten niet kan bij een jonkie.
Mijne is 3.5 nou die parkeer ik beide kanten langs de opstap hoor.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:42

Ja er zit natuurlijk wel waarheid in wat jullie zeggen, alleen stap ik zelf ook nooit rechts op dus misschien moet ik dat zelf ook maar eens gaan oefenen :')

bedankt voor de reactie's in ieder geval.