paard blijft niet stilstaan met opstappen!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yavannaxx

paard blijft niet stilstaan met opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 22:32

Hoi,
ik rij vaak op een merrie die bij ons op stal staat ze is echt ontzettend lief :j !! Maar als je wil gaan opstappen om te rijden is het echt een draakje, ze staat echt met geen mogelijkheid stil ! Als je wil opstappen stapt ze ook niet weg maar dan gewoon wegdraven galopperen ook als iemand der vast houdt is ze afentoe gewoon niet te houden.. zadel maker is vorige week langs gekomen maar het ligt niet aan het zadel ook heeft ze niks aan haar rug.. Heeft er iemand ervaring met dit soort paardjes en goeie tips te kunnen oefenen ??

Willl65

Re: paard blijft niet stilstaan met opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:41

Dievan ons deed het ook. Wat hielp was tijdenshet opzadelen de tijd nemen en haar aan alles even laten ruiken. Opstappen lukte goed door haar met haar hoofd naar de muur zodat ze niet weg kan. Nu is opzadelen en opstappen geen enkel probleem meer hier. Dus... Veel geduld en gezicht naar muur hielp hier.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:44

Is ze nog jong? Je zou de buitenteugel wat strakker kunnen pakken zodat ze niet weg kan draaien. Vaak pakken mensen met opstappen de binnenteugel strak. Hierdoor kan het paard juist uitbreken aan de buitenkant.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:51

Hier is het bij een jong paard heel eenvoudig opgelost, door iemand met een hand vol brokken te laten helpen.
Bij het klaarzetten van het opstapkrukje, tot het moment dat de ruiter echt zit, alsmaar brokken geven.
Dit een weekje zo gedaan, het paard lette niet eens meer op het opstappen van de ruiter, ze wist al dat ze brokken zou krijgen.
Na dat weekje een dag geen brokken gegeven, wel dat er iemand bij stond.
Toen weer een dag wel weer brokken, toen weer een dag niet.
Dit duurde in totaal zo'n 3 weken en het was opgelost, paard is ondertussen 6 jaar en heeft nooit meer moeilijk gedaan.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:53

In een hoek zetten. Dan kan ze enkel nog achteruit en jouw richting op. Verder kun je oefenen door het trappetje er naast te zetten, er zelf op te gaan staan en belonen als ze blijft staan, terugzetten als ze wegloopt. De volgende stap is dan druk zetten in de opsrspu stijbeugel en ook weer belonen als ze blijft staan en terugzetten als ze wegloopt.

Wat belangrijk is: loopt ze voor uit weg, achterwaarts terug zetten. Gaat ze op zij, zijwaarts terugzetten etc..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:56

Kan ze ergens anders dan in de rug pijn hebben? Mijn pony loopt weg als ik op wil stappen wanneer zijn HKO hem zeer doet, even aan de hand over de weg laten draven en hij loopt inderdaad onregelmatig.
Anders misschien eens nadenken over of het rijden ook leuk is voor je paard, als ze altijd maar dingen moet doen die de ruiter leuk vindt maar die voor het paar niet erg interessant of comfortabel zijn is het logisch dat ze je bij wijze van spreke de vinger geeft en er van tussen gaat. :)
Hier was het zelfs zo dat na één keer met kinderen op de rug rondjes op de paddock stappen de beide paarden er vlug van tussen gingen bij het zien van tuig, die hadden duidelijk geen lol gehad in wat voor ons onschuldig rondjes sloffen leek.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:05

In de hoek zetten? Kom op zeg, daar los je toch niks mee op! Het eerste wat er in me opkomt is lichamelijk ongemak of angst. Ga dat eerst na.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:10

mika11 schreef:
Hier is het bij een jong paard heel eenvoudig opgelost, door iemand met een hand vol brokken te laten helpen.
Bij het klaarzetten van het opstapkrukje, tot het moment dat de ruiter echt zit, alsmaar brokken geven.
Dit een weekje zo gedaan, het paard lette niet eens meer op het opstappen van de ruiter, ze wist al dat ze brokken zou krijgen.
Na dat weekje een dag geen brokken gegeven, wel dat er iemand bij stond.
Toen weer een dag wel weer brokken, toen weer een dag niet.
Dit duurde in totaal zo'n 3 weken en het was opgelost, paard is ondertussen 6 jaar en heeft nooit meer moeilijk gedaan.

Mee eens! Zo heb ik dit met die van mij ook gedaan nadat hij een keer tijdens het opstappen ontplofte. In ideële kan ik zonder brokjes opstappen. Werkt echt super!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:16

Wij geven inderdaad een suikerklontje zodra iemand op het krukje staat om op te stappen en onder het opstappen nog een suikerklontje, leren ze het ook van. :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:17

Ik heb het ook met brokjes geven opgelost. 1st poos aangemodderd zonder. Zeker omdat me afgeraden werd met te doen. Totdat ik zoiets had van mijn paard, dus als ik brokken wil geven doe ik dat. En dat werkte perfect. Hij krijgt nu geen brokken meer tijdens het opstappen, maar 1tje als ik zit. Nooit geen wegrennend paard meer gehad.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:18

Insluiten in een hoek en/of vastzetten met twee halstertouwen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:19

knuffeldier schreef:
Ik heb het ook met brokjes geven opgelost. 1st poos aangemodderd zonder. Zeker omdat me afgeraden werd met te doen. Totdat ik zoiets had van mijn paard, dus als ik brokken wil geven doe ik dat. En dat werkte perfect. Hij krijgt nu geen brokken meer tijdens het opstappen, maar 1tje als ik zit. Nooit geen wegrennend paard meer gehad.

Dat heb ik ook bij 1 gedaan die angst had met opstappen, met resultaat dat als ik opgestapt was met krukje (we stappen hier alle paarden op met krukje) ze met haar hoofd naar rechts en lichaam naar links weg stapte zo van "kom maar op met dat suikerklontje!" wat er dus in resulteerde dat we in het krukje liepen of als ik een x geen suikerklontje had dat we naar achter bleven gaan. _O- _O-

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:44

Mieske200 schreef:

Met twee halstertouwen vastzetten lijkt mij dan weer niet heel veilig.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:50

Joscaa schreef:
knuffeldier schreef:

Dat heb ik ook bij 1 gedaan die angst had met opstappen, met resultaat dat als ik opgestapt was met krukje (we stappen hier alle paarden op met krukje) ze met haar hoofd naar rechts en lichaam naar links weg stapte zo van "kom maar op met dat suikerklontje!" wat er dus in resulteerde dat we in het krukje liepen of als ik een x geen suikerklontje had dat we naar achter bleven gaan. _O- _O-

Ik stap ook met krukje op en liep ook tegen dat probleem aan, snoepje aan andere kant geven en tada probleem opgelost :D En ik ben van de filosofie dat als hij iets snapt en voortaan goed doet, dat dat niet betekend dat hij dan geen beloning meer verdient, want hij doet het tenslotte goed. Het is mij ook nog nooit gebeurt dat ik zat en mn zak leeg bleek te zijn. Ik geef overigens geen suikerklontjes, maar een paar bixjes.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:37

Ik heb exact hetzelfde gehad, dit werd gelukkig steeds minder, maar ik bleef het vervelend vinden dat ze wegliep, dus alsvolgt gedaan.

1. Paard kan op stem ho, stap, draf en galop aan de longe (dit scheelt een heleboel)
2. Tijd nemen om op te zadelen, overal aan laten ruiken (dit kan uiteindelijk steeds sneller)
3. Paard naast het opstapkrukje (oid) neerzetten, staat ze stil belonen en een snoepje of plakje wortel
4. Jij op het krukje, staat ze stil belonen en een snoepje of plakje wortel
5. Zeg Ho tegen paard, 1 voet in de stijgbeugel en druk geven terwijl je ho zegt, staat ze stil belonen en een snoepje of plakje wortel
6. Opstappen terwijl je ho zegt, staat ze stil belonen en een snoepje of plakje wortel geven.

Mocht ze bij welke stap ook weg stappen, negeren, terugzetten/afstappen en opnieuw proberen. Niet gillen/schreeuwen/boosdoen oid, maar rust bewaren en opnieuw beginnen. Bij de een duurt het langer dan de ander, maar uiteindelijk komt het goed.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:38

Bij mij helpt altijd de buitenteugel strakker houden :j

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:39

Doet mijn pony soms ook. Maar ik ben haar te slim af. Ik doe voordat ik de bak in ga doe ik mn beugels naar beneden. met aansingelen staat ze wel stil en dan doe ik er iets langer over dan normaal en dan is ze vooral daarmee bezig en dan snel opstappen. zo doe ik het vaak. of ik zet haar klem in een hoek.

successx

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:46

Emilia schreef:
Mieske200 schreef:

Met twee halstertouwen vastzetten lijkt mij dan weer niet heel veilig.

Ook niet handig en nodig volgens mij. De tip in de hoek zetten werkte hier en is maar paar keer nodig geweest.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:58

Ieder paard, dus ook dit paard kan leren stil te blijven staan.
Ik ga er altijd van uit, het paard niet te veel te gaan begrenzen, dus niet tegenhouden, niet vasthouden, niet vastbinden, nooit er een 2e persoon bij halen die dan het paard moet trachten bij te houden echt nooit, niet met snoepjes of voeder gaan werken, .....
Je moet enkel het paard beleefd vragen stil te blijven staan, hem niet meer vooruit vragen, das eigenlijk alles, timing en inzicht in de reacties van het paard zijn hier van zeer belangrijk niveau.
Ik ga er van uit dat dit al bij de eerste training moet lukken, en dus heel duidelijk moet kunnen aantonen dat het echt wel kan.
Is dit toverij ????? nee gewoon "horsemanship" niks anders.

Nicky1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:09

Mijn paard deed dit ook, maar sinds ik met een krukje ben gaan opstappen doet ze het niet meer? Ik ben een keer toevallig met krukje opgestapt en dat ging best goed. Nu doe ik dit elke dag en heb er eigenlijk weinig problemen meer mee. :)

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:20

Wij hebben ook een merrie waar we in het begin een probleem mee hadden, die wil ook direct weg of trekt eerst de teugels uit je handen met opstappen, zodat ze weg kan lopen. Ergens hoorde ik toen de tip om iemand haar vast te laten houden en op haar voorhoofd te kloppen, tussen de ogen, niet hard, gewoon met een platte hand zachtjes kloppen, ietsje harder/sneller als je merkt dat ze te veel op de ruiter gaan letten. Echt dat hielp super, geen probleem meer. Heel eenvoudige truc. Oohh weet ineens weer van wie ik de tip had, ga ik eerst even bedanken, hahahaha.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:22

Haha heel snel opstappen en de teugels strak pakken! En anders heeeeeeel goed vasthouden ;)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:31

Juist niet de teugels erg strak pakken..

Die van ons deed het ook, maar die begon al als je er naast stond. Elke keer er naast gaan staan, wachten tot ze stil staat, dan pas opstappen, en als je er op zit nog een poosje halt houden en goed belonen, heeft bij ons geholpen.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:30

Heel erg bedankt voor alle reactie's ,ze is niet jong meer maar ik denk dat ze is ingereden met het idee dat ze vooruit moet blijven lopen zodra iemand erop wil,ik ben inderdaad aan het oefenen met opstappen door te hangen aan een kant en als ik de kans krijg op het zadel te gaan hangen en als ze stilstaat de druk los te laten en belonen,In een hoek zetten werkt voor haar niet want ze draait zich met dezelfde noodgang weer om haha, ik oefen alleen met der zonder dat iemand haar vasthoudt , wel zonder gebruik van brokjes dat zou ook heel goed kunnen werken ik zou het eens met haar baasje bespreken!, rijden vind ze wel ontzettend leuk en ze is ook werkwillig. Ze heeft wel moeite met mensen vertrouwen misschien is dat ook een ligpuntje?, ik ga zoizo lekker dooroefenen met geduld en hopen dat het goed gaat komen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:32

Hangen is onwijs belastend voor een paard, dus dat het daarvoor weg loopt kan ik volledig begrijpen.