Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:51

Iets wat mij laatste tijd erg opvalt.

Bij mij op de vereniging worden regelmatig wedstrijden georganiseerd, voor paard en pony.

Laatst moest ik ringmeesteren bij de pony's. Altijd leuk, kan ik wat proefjes kijken en eigen leden aanmoedigen.
Maar... Dan heb je altijd wat moeders die "het beter weten".

Tips geven oke, maar dit zie ik ook vaak en ik schrik er van.

Voorbeeld:

Kind is aan het losrijden, samen met 3 andere kinderen. 1 moeder staat aan de rand van de bak, geeft kind wat tips waar ze tijdens rijden wat mee kan :"Probeer maar even iets meer actie te rijden".

Dan, staat er een moeder aan de bakrand.. Die staat te schreeuwen tijdens losrijden.
"Hou hem actief! Hebben je niet voor niks een duur beest gegeven, rijden met hem! Doe eens je best". Iemand van de organisatie had al gevraagd of ze wat rustiger wou doen, omdat de kinderen er last van kunnen krijgen.
Nou, tijdens de proef. Ik stond bij de losrijring (de wedstrijdring is 20 meter verderop) en nog konden wij haar horen.. En niet aardig, maar t zelfde als wat ze met losrijden zei.
Tijdens de tweede proef is ze boos naar buiten gelopen, en na de proef heeft ze het meisje afgekafferd, waarna een andere moeder haar heeft getroost..

Dit zie ik steeds meer, en ik schrik er echt van. Zo is de lol er toch vanaf?

Sababber

Re: Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:55

Klinkt als een ouder die haar eigen droom nu door haar kind wil laten verwezelijken. Dit soort kinderen zijn dus weer het slachoffer. Triest. Heel triest. Zie het gelukkig zelden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:57

Ik herken dit echt dubbel en dwars. Ik vind het vreselijk.

op een vereniging waar ik tijdje kwam, was een moeder die had een headset gekocht. En gaf haar dochter les.
Terwijl ze les kreeg van iemand op de grond..Hoe wazig.
Toen de les klaar was, dumpte het kind de pony bij de moeder en die ging de pony uitstappen aan de hand.
Ik heb mij daar meerdere malen keihard bescheurd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:01

Volgens mij is dit iets van alle tijden. Je hebt ouders die er vreselijk druk mee zijn. Maar je hebt ook kinderen waarvan ik echt niet begreep en nog steeds niet begrijp waarom ze altijd zo moeilijk en sloom deden. Een super pony en ouders die elk weekend met je op wedstrijd kunnen. Daar was ik wel eens jaloers op. Maar ja m'n zus en ik waren bloed fanatiek. Mijn ouders werkten beide want ja twee rijdende dochters kosten geld. En dat wisten we echt wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:03

paardrij-ouders zijn nog erger dan voetbalouders....

vreselijk

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:08

Uit het instructeur-oogpunt is het soms ook wel "interessant" ;-) : ouders die na een paar lessen (kind rijdt letterlijk een paar weken) al komen vragen wanneer kindlief op wedstrijd kan en in welke klasse ze dan best beginnen...

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:12

Jeetje heftig, gelukkig gebeurt dat bij ons niet tijdens wedstrijden. Gaat er altijd heel gemoedelijk aan toe, en iedereen feliciteert dan ook de winnaar.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:12

Komt bij meer sporten voor natuurlijk en idd heel irritant. Ik denk ook dat veel ouders zo graag willen dat hun kind het goed doet, wellicht hun droom, maar de kinderen niet altijd zo enthousiast zijn als hun ouders. Idd van alle tijden, zo hielp ik 20 jaar terug al zo'n kindje. Papa vond het een geweldige sport, maar het kind ging met angst en beven op de pony.

Maar in het geval van deze sport vind ik de andere kant van het verhaal wel wat voor te zeggen. Ik probeer zoveel mogelijk stil te zijn wanneer mijn dochter rijd en les heeft. Momenteel is dat op de manege, na een niet geheel passende combinatie met haar eigen vorige pony doet ze hier eerst wat kilometers op voor de ervaring en haar vertrouwen. Maar wanneer het op veiligheid aan komt (ze is nu bijna 8 jaar), dan bemoei ik me er toch soms mee. En dat vind ik niet verkeerd, maar het moet binnen de perken blijven. Verder bemoei ik me niet met haar les. Afgelopen week bijv zat ze op een pony die wanneer hij kan, gelijk harder gaat. Ze reed 3 passen draf en toen ging de pony in een dikke galop verder. Ze is echt beginnend, dus galop heeft ze nog niet helemaal onder de knie. Ze kreeg de pony slecht terug. Maar helaas hoor je dan de instructie verder weinig tips geven. Ze ging hierna erg krampachtig voorover zitten omdat ze bang was dat de pony weer zou vertrekken en dat stimuleerde de pony weer tot harder lopen. Ook hield ze dan de tenen weer naar beneden ipv de hakken omdat ze dan denkt steviger te zitten. Dan zeg ik echt wel dat ze rechtop moet zitten en hakken naar beneden moet houden wanneer ze langs komt rijden. Veel te bang dat ze er af valt met haar voet nog in de beugel. Dat vind ik met andere sporten als voetbal dan weer geheel anders.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:14

sanne1992 schreef:
Jeetje heftig, gelukkig gebeurt dat bij ons niet tijdens wedstrijden. Gaat er altijd heel gemoedelijk aan toe, en iedereen feliciteert dan ook de winnaar.

Was ook iemand van een andere RV. Ze kwam ook niet meer weer, de bak was slecht, te rumoerig, schandalig dat de inrijring niet vast zat aan de wedstrijdring..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:15

Ik zie overigens wel een duidelijk verschil in ouders die zelf uit de paarden komen en ouders die niets van paarden weten. De eerste groep weet het natuurlijk vaak beter, de tweede denkt soms wel erg bijzonder over de sport, haha, de vragen die ze soms stellen.. Heel onwetend, maximuss wellicht daarom ook de vraag over de wedstrijden, ze hebben gewoonweg geen idee wat er allemaal bij komt kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:16

Ik herken het ook wel. Paar weken terug meegedaan met oefenspringen 30 cm. Ik dacht een bak wat sprongen en klaar. Bleek het dus een oefenwedstrijd te zijn compleet met jury en al.
Ik had dus een paar dagen van te voren een hindernissen gesprongen :))

Ik kom binnen met mijn Tinker in wintervacht. Er waren al scheve blikken. Nou ik had niets verwacht want ja ik heb geen springervaring en Rogan ook niet. Ik was klaar en moest lachen. Lekker gestunteld ,aar we hebben het wel gedaan. Ik ben dus door alle ouders vierkant uitgelachen. Maar ik heb lol gehad.

Die kinderen die gepushed werden, niet normaal. Geschreeuw, dreigen en dit was nog maar een oefenwedstrijd. Verschrikkelijk!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:22

ik moet ook altijd moeite doen om niks te zeggen tegen mijn dochter als ze aan het rijden is, zelfs als ze les heeft :o

Mijn dochter zit pas in de (verenigings)les en de pony is nogal hyper en gespannen. Aangezien ik mijn pony beter ken dan de instructeur heb ik nog wel de neiging mijn dochter tips te geven (b.v. pak de teugels iets korter, probeer haar naar beneden te rijden, rustiger galloperen enzenz).

Ik sta niet te schreeuwen natuurlijk, maar als ze voorbij komt wil ik wel eens iets zeggen. Ik weet dat het irritant is en probeer dit ook niet (meer) te doen, maar soms sta ik ZO met samengeknepen billen aan de kant..... dan wil ik haar gewoon tips geven.

Idd, mijn man heeft er 0,00% verstand van en die zegt niks, maar hij ziet er ook niks aan. Hij ziet niet eens of de pony gespannen of ontspannen door de bak loopt en maakt zich dan ook minder snel zorgen.... soms wel makkelijker!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:23

Sababber schreef:
Klinkt als een ouder die haar eigen droom nu door haar kind wil laten verwezelijken. Dit soort kinderen zijn dus weer het slachoffer. Triest. Heel triest. Zie het gelukkig zelden.

ik denk dat je gelijk hebt...veel moeders gedragen zich vrij debiel en denken dat als je maar een dure pony koopt er een kampioen geboren is.Want hun kind heeft zoveel talent :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:27

Het kan inderdaad bij alle sporten gebeuren, ouders die hun kind onder druk zetten.
Ik zal nooit vergeten hoe op de lagere school een meisje dat duidelijk over de rooie was gefrustreerd haar lesboek doormidden scheurde. Ik was een jaar of 8-9 en had toen al door dat dat meisje simpelweg te veel onder druk stond: ze was een talentvolle zwemster en moest veel trainen. :\

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:34

;)
max66 schreef:
ik moet ook altijd moeite doen om niks te zeggen tegen mijn dochter als ze aan het rijden is, zelfs als ze les heeft :o

Mijn dochter zit pas in de (verenigings)les en de pony is nogal hyper en gespannen. Aangezien ik mijn pony beter ken dan de instructeur heb ik nog wel de neiging mijn dochter tips te geven (b.v. pak de teugels iets korter, probeer haar naar beneden te rijden, rustiger galloperen enzenz).

Ik sta niet te schreeuwen natuurlijk, maar als ze voorbij komt wil ik wel eens iets zeggen. Ik weet dat het irritant is en probeer dit ook niet (meer) te doen, maar soms sta ik ZO met samengeknepen billen aan de kant..... dan wil ik haar gewoon tips geven.

Idd, mijn man heeft er 0,00% verstand van en die zegt niks, maar hij ziet er ook niks aan. Hij ziet niet eens of de pony gespannen of ontspannen door de bak loopt en maakt zich dan ook minder snel zorgen.... soms wel makkelijker!

Herkenbaar hoor, maar ik probeer toch echt niets te zeggen... tenzij idd veiligheid is.

In de kantine zitten kan helpen, dan kan ze het in elk geval niet horen ;)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:35

Bij ons op stal rijd iemand die ergens anders een eigen pony heeft staan.

Maar dus ook nog:
-springt op manege pony's
-rijdt op de pony van een ander persoon bij ons op stal
-nog een bijrijd pony heeft op een andere stal
-op twee maneges fnrs proeven rijdt

en waarvan voor een van de andere bijrijdsterd van de pony bij ons op stal een verbod op het rijden van wedstrijden is op de betreffende pony, omdat dochterlief anders geen kans van winnen van de wisselbeker van de manege heeft (de andere bijrijdester rijdt namelijk altijd meer punten). Dus heeft moeders even geregeld dat de andere bijrijdster niet meer mee mag doen op deze pony.

Dan denk ik bij mezelf ... wat voor signalen geef jij aan je kind af... dit meisje is denk ik 12 jaar.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:37

Denk niet dat de ouders fanatieker zijn, denk dat ze gewoon graag in de belangstelling staan over de rug van hun kind!
'' kijk eens hoe goed mijn kind is ''

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:37

oh ja, afschuwelijk dit...

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:44

Bij paardrijden heb ik het nog niet mee gemaakt. Een paar weken geleden wel bij een voetbal wedstrijd van mijn oudste zoon (9) . 2 ouders kregen een woorden wisseling wat zo hoog opliep dat ze elkaar aan vlogen. . Het was gewoon te gênant voor woorden, ik bedoel waar gaat het over. Wij staan daar voor onze kinderen..Niet om elkaar aan te vliegen en al zeker niet onder het oog van de kinderen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:49

Ik sta ook regelmatig met samengeknepen billen aan de bakrand, maar bij onze manege wordt je onverbiddelijk weggestuurd als je je bemoeit met de les. Als het me teveel wordt ga ik een rondje lopen of idd in de kantine zitten. Het rijdt voor het kind zelf ook een stuk relaxter als er geen "helpende" moeder/vader langs de bak staat.

Wbt wedstrijden vind ik het helemaal enorm Tokkie om tijdens een proefje zo tekeer te gaan.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:49

Heel herkenbaar helaas. Heb al zoveel nare situaties voorbij zien komen... Waaronder twee 6 jarige meisjes die op een top-sportpony werden gehesen en letterlijk voor van alles werden uitgemaakt als het hen niet lukte de pony bij elkaar te rijden. Verhoudingstechnisch was dat ook volkomen onmogelijk "Wacht maar totdat je mijn dochters op de olympische spelen ziet verschijnen, het zijn grootse talenten" terwijl ze huilend op hun pony zaten. Vreselijk om te zien.

Ik was/ben geen ster-ruiter en behoef zodoende ook geen topsportpaard. Mijn moeder hobbelt al jarenlang trouw mee naar iedere training, wedstrijd en dierenkliniek en heeft me - op mijn verzoek - de hele benelux doorgereden als dat nodig was. Ze hielp waar zij kon, maar heeft me nooit bekritiseerd of aangestuurd. We kochten een fijn basispaard (ZZ-L dressuur, M springen en ook in voor een bosritje) voor ongeveer €8000,- (2003) en daarmee reed ik tijdens onze zeldzame wedstrijden gemiddeld zo'n 2 winstpunten per proefje. Altijd braaf, altijd welwillend.

Mijn stalgenootje had echter een bloedfanatieke moeder; De oudste dochter kreeg de beste paarden, trainde bij de grotere namen en ontving alle support terwijl de minstens zo enthousiaste jongere dochter zich moest redden met manegelesjes. Zo sneu.
Onze moeders spraken elkaar regelmatig, en tijdens 1 van de trainingen zei ze ineens tegen mijn moeder: "Tsja jullie hebben slechts een huis-tuin-keukenpaard, voor mijn geweldige (naam dochter) en haar talent is alleen het beste goed genoeg, ons paard heeft maar liefst €20.000,- gekost... Dat is wel wat anders dan dát (wijzend naar mijn bolle kwpn'er". :')
Terwijl het fanatiek supporten onverminderd door ging, tot de nodige scheldserenades en tranen aan toe hebben wij er thuis natuurlijk om in een deuk gelegen. Helemaal toen bleek dat het peperdure paard nog geen wedstrijd kon lopen zonder in de staak te gaan, en voortdurend getraind moest worden door een professionele amazone om rijdbaar te blijven. :')

Jaren later kwamen we hen opnieuw tegen. Mijn man wist niets van de voorgeschiedenis en keek vanaf de zijlijn toe. Tijdens het afzadelen van mijn dier begon hij ineens te lachen: "Die meid in de bak dacht dat het carnaval was, verkleed als ANKY maar rijden als een clown (doelend op haar peperdure spullen), blaast ze altijd zo hoog van de toren? Want rijden kan ze niet." :')
Nu vond ik dat laatste niet terecht, want het meisje rijd tegenwoordig wel degelijk in de hogere klassen maar ik vraag me af of dat altijd met plezier gepaard is gegaan. Het klonk altijd meer als een moeder die haar eigen droom door haar kind wilde laten verwezelijken, heel sneu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:52

Ik had vroeger een combinatie bij me in de proeven rijden die allebei klappen kregen als ze niet wonnen. :n Zowel kind als paard.
Vreselijk... En dat gebeurde dan op de parking achter de trailers meestal buiten het zicht van een official..

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:52

Zie het bij onze manege gelukkig maar weinig.
De ouders die denken dat hun kind een tweede Anky of een tweede Jeroen is zijn gelukkig op 1 hand te tellen.
Valt mij op dat dit vaak ouders zijn die weinig verstand van paarden hebben maar denken dat hun kind op een bepaalde pony wel in de prijzen valt omdat hun kind zo geweldig rijdt. Ze zien meestal niet dat dit de pony's zijn die zo'n proefje onmiddels blindelings lopen. Mochten ze dan ooit op een andere pony, dan gewenst, ingedeeld worden en een minder goed resultaat behalen, dan ligt het natuurlijk aan de pony want die liep slecht, luisterde niet goed, ging te laat in galop etc....
Of 1 ouder die geregeld heeft dat een meisje niet meer tegelijk met haar kind mag rijden omdat deze anders nooit kan winnen ;-)

Verder eigenlijk weinig drammende ouders bij ons, dus ook weinig van dit soort kinderen gelukkig.
Als mijn dochter rijdt rijdt ze bij de instructrice en niet bij mij, denk ook niet dat de instructrice het zal waarderen als ik me met haar les zou bemoeien (zacht uitgedrukt hihihihi).

Als ze vrij rijdt geef ik wel aanwijzingen. Daarbij rijdt ikzelf, mijn dochter en mijn zoontje. Papa heeft niks met paarden en ziet dus echt niet wat goed of fout gaat.

Ik was vroeger zelf ook niet de meest fanatieke ruiter en tegenwoordig rijdt ik lekker recreatief/therapeutisch (slechte gezondheid helaas), dus wat zou k mijn kinderen pushen om wedstrijden te rijden (doet de oudste wel), hoge resultaten te halen of wat dan ook. Als ze maar plezier hebben!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:55

Echt vreselijk wat ik hier van sommige lees trouwens, triest heel triest :-(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:01

Bmamavan2 schreef:
Echt vreselijk wat ik hier van sommige lees trouwens, triest heel triest :-(

Het is zeker triest! Ongelooflijk hoe een hobby tot een kwelling gemaakt kan worden.
En ik als ouder maar denken dat paardrijden in de eerste plaats LEUK hoort te zijn...

Daarbij: het is voor kinderen al spannend genoeg om aan een wedstrijd mee te doen, en dan zeker ook nog een opgefokte ouder erbij, nee dat helpt. -O-