Training van een druk jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiB1991

Training van een druk jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 02:14

Beste bokkers,

Ik heb nu sinds februari een nieuw paard. Hij is momenteel vier jaar, in augustus 2010 geboren. Meer informatie kan je vinden in het topic in mijn onderschrift.

Op dit moment loopt hij 4x in de week onder het zadel, waarvan 1x springen of naar buiten voor de afwisseling. Mijn verzorgster wandelt ook graag met hem buiten, maar hier zit niet echt regelmaat in.

Ik merk dat hij steeds drukker wordt nu hij sterker wordt en meer conditie krijgt. Met rijden is het soms lastig zijn aandacht erbij te houden, en ontspanning is vaak helemaal ver te zoeken. Dit heeft niks te maken met angst of iets dergelijks, hij is gewoon superenthousiast en heel werkwillig. Ook als hij al even gelongeerd is blijft hij druk.

Een tijdje geleden ben ik begonnen ook op 1 van zijn vrije dagen met dubbele lijnen te longeren. Dit pakt hij goed op. Ik merk alleen dat dit niet echt genoeg is. Het is nog steeds een enorme stuiterbal.

Mijn vraag is dus of ik hem nog een keertje extra kan rijden, of hebben jullie nog andere ideeën waardoor ik hem wat relaxter kan krijgen? Training heeft op deze manier namelijk ook niet zo veel zin, omdat je meer bezig bent het "hete" eraf te krijgen dan dat je de kans krijgt hem daadwerkelijk iets bij te brengen.

Lager in het voer zetten is geen optie, dan wordt hij snel te dun en hij is nu eindelijk weer goed op gewicht. Lager in het voer had ik namelijk al geprobeerd, maar hij verbrand gewoon heel veel.

Ik hoop dat ik hier de gouden tip kan vinden!

Brainless

Re: Training van een druk jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 02:34

Wat voor voer (brok) krijgt hij nu?

Mijn paard wordt ook sneller (te) heet van brok, en om te voorkomen dat zij te dun wordt voer ik nu lijnzaad/maismeel brok bij.
Hiervan wordt ze wel voller, maar niet heter.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 02:44

Hij krijgt 1 kilo masters basissportbrok gemengd met 1,5 kilo Pavo sportsfit per dag. De Masters is wat ze voeren op stal, de Pavo krijgt hij erbij vanwege de extra vitamine e, selenium en magnesium. Daarbij nog een mengeling van pulp en slobber als beloning na het werk, als "dikmaker". Hier doet hij het nu goed op, en naar mijn idee zitten hier geen echte heetmakers tussen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 03:07

Serieus? Ik denk dat van de vier paarden die ik rijd, ik op drie niet meer boven zou blijven als ik dat ga voeren. Zet hem maar eens terug naar twee keer per dag een handje krachtvoer en kijk wat er gebeurt na twee weken ofzo. Als hij te dun wordt kijken naar meer ruwvoer, eventueel dikkere deken. Krachtvoer is daar de oplossing niet voor. Je bent nu gewoon aan het knokken tegen je voer, dat is echt niet leuk rijden, zonde van je energie maar qua gedrag van je paard is dit heel normaal imo.
Ik heb zelf een niet zo gemakkelijke vierjarige, die krijgt op dagen dat ze flink werkt max een halve kilo krachtvoer (basisbrok en greenvet muesli) en als ze niet/nauwelijks werkt...'s ochtends en 's avonds een handje. Is een groot paard, staat de hele dag buiten, en loopt 4 of 5 keer per week maar no way dat die voorlopig meer voer krijgt hoor. Daar ga ik niet tegen rijden, is niet leuk.

Edit: de 'serieus' slaat op dat ik me afvraag of je echt denkt dat daar geen heetmakers tussen zitten. 2,5 kilo en nog extra's en denken dat hij daar niet heter van zou worden is ehm, zeer naïef. Kan daar even geen leuker woord voor bedenken, sorry.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 03:35

@0000

Ik heb hier met verschillende mensen over gesproken, en er zijn inderdaad meerdere meningen over. Weinig krachtvoer en bijna onbeperkt ruwvoer hebben we al geprobeerd, dit werkt niet. Hij blijft even druk, en "eet" zijn reserves op. Ik ben dus allang blij dat hij op deze manier wél op gewicht kan blijven. Hij is niet heter geworden tijdens het opschroeven van het voer op deze manier, wel toen ik meer ging geven van de masters, en daar ben ik dus heel snel weer mee gestopt en ben gaan zoeken naar alternatieven. Daar is dit het resultaat van.

Hier ben ik dik een half jaar mee bezig geweest, en ik ben dus blij dat ik nu iets heb gevonden wat enigzins past. Daarom heb ik in mijn openingspost al gezegd dat ik de oplossing niet in zijn voer wil zoeken.

Dikkere deken lijkt mij ook niet van toepassing, mager werd hij ook in de zomer, en hij staat nu ongeschoren onder 200 gram. Lijkt mij voldoende.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 03:55

Ik ben het helemaal eens met 0000... Het is vooral het ruwvoer waar ze van aankomen. Brok zorgt vooral voor energie en dat heeft jouw paard, zo te lezen, iets teveel. ;) Ik snap wel dat je nu liever niet aan zijn voer wilt rommelen, nu hij eindelijk netjes op gewicht is/blijft, maar blijkbaar is dit dus ook niet de juiste combi voor jullie en zul je toch naar iets anders moeten gaan kijken wat wél werkt. Krijgt hij elke dag 2.5 kilo brok of alleen als je met hem gewerkt hebt? En hoe zit het met het ruwvoer, hoeveel krijgt hij daar (ongeveer) van als hij op stal staat? Loopt hij ook nog op de wei of staat hij vooral veel op stal nu?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 04:07

Jindai, Ik snap 0000 ook heel goed, ik stond er eerst ook niet echt positief tegenover, maar als je je paard steeds magerder ziet worden ga je alles wel proberen wat je aangereikt wordt, mits je ervan uit kan gaan dat deze mensen voldoende ervaring hebben.
Nu wil ik inderdaad even niet aan zijn voer rommelen, omdat hij dus echt net pas weer in goede conditie is. Over een week of 2/3 wil ik wel kijken of ik langzaam wat kan minderen, maar dit wil ik wel erg geleidelijk doen om het op tijd op te kunnen vangen als het weer de verkeerde kant op gaat. Tot die tijd laat ik het liever eerst een beetje stabieler worden, want continue gerommel aan voer is natuurlijk ook niet ideaal.

Hij staat zoveel buiten als kan, minimaal 3 uur, en als het lukt meer. Ik sta op een kleine pensionstal en de ruimte is beperkt, dus het is roeien met de riemen die je hebt.

De pavo sportsfit is overigens een muesli, geen brok. Door de samenstelling moeten ze hier wat langer op kauwen en zijn ze er iets langer mee bezig. Daarom mix ik het ook met de brok, zodat hij dit niet heel snel weg kan schrokken. De opname van voedingsstoffen is dan ook iets beter, en de pulp werkt ook mee aan de darmwerking. Ik heb er echt wel goed over nagedacht, en doe mijn best het voor hem goed te doen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 04:33

Het is idd een drama als je een paard hebt wat lastig op gewicht blijft. Ik ken het probleem, maar dan van de andere kant. :P
Ik ben het ook met je eens dat je de hoeveelheid voer beter af kan bouwen, maar daar moet je ook realistisch in blijven. Een handje per week eraf smokkelen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik. :D Je zegt dat hij minstens 3 uur buiten komt, maar hoe lang staat hij gemiddeld buiten? Is dit op een wei of op een paddock/in de bak? En heeft hij dan de ruimte om even echt lekker te rennen en heeft hij dan beschikking over gras/hooi/kuil etc? Ik denk namelijk dat je het vooral in die hoek moet zoeken, al snap ik wel dat je, zoals je zegt, moet roeien met de riemen die je hebt. :)

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 04:40

Minimaal 2 uur in de paddock, of wanneer vrij in de bak, daar heeft hij geen eten. Verder wandelen (waar hij wel van het gras mag snoepen) longeren of rijden. In de paddock/bak doet hij niet echt aan rennen als hij alleen staat, hij vind er niks aan dus hij heeft er bijna altijd een vriendje bij staan. En als het kan pak ik dan diegenen waarvan ik weet dat hij daar druk mee speelt, houd hem blij en dan beweegt hij nog wat. Maar de vraag is eigenlijk of het verantwoord is hem meer te laten werken, heb je daar nog ideeën over?

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 05:21

Persoonlijk vind ik vier dagen per week voor een vierjarige genoeg en zou ik hem ook zeker niet méér aan het werk zetten, al heeft de tijd + intensiteit van het werk natuurlijk ook veel invloed. Ikzelf zou het met zo'n jong beestje vooral lekker rustig aan doen, een half uurtje rijden is vaak al meer als genoeg, maar daar heeft iedereen een andere mening over natuurlijk. :) Wandelen met je paard is leuk en bij een jong dier ook niet onbelangrijk, lekker indrukken opdoen en wennen aan verschillende dingen. Maar daar kan hij natuurlijk niet echt zijn energie in kwijt, hij kan niet even lekker een sprintje trekken bv. En ik denk dat het daar ook mis gaat qua rijden, hij is wel bezig maar heeft zóveel energie en kan het er niet uitgooien omdat jij hem steeds afleid. Ik denk dat je een heel ander paard zal hebben als hij meer buiten zou komen (buiten als in ergens waar hij ook echt lekker zijn beentjes kan strekken) en meer ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Hij krijgt imo echt veel te veel brok en hij heeft simpelweg de mogelijkheden niet om de energie die hij daarvan krijgt kwijt te kunnen. :) Als hij meer op de wei zou staan zal hij waarschijnlijk ook goed op gewicht blijven en hoef je hem alleen nog maar watbij te voeren voor wat extra energie. Als er geen mogelijkheid is op je huidige stal om hem meer buiten te laten komen en ruwvoer te laten eten, zou ik als ik jou was toch eens uit gaan kijken naar een ander plekje. Heel makkelijk gezegd, maar soms passen bepaalde paarden gewoon niet op een bepaalde stal. ;) En dan is het voor jullie allebei eerlijker om iets anders te vinden, want ik neem aan dat je zelf ook niet op een ongeluk zit te wachten omdat je een 'explosief' beestje onder je kont hebt...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:38

Als ik jouw was zou ik de sportfit niet meer voeren. Hier zit ook haver bij in.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:50

Ook ik haak toch in over je brok.

Probeer inderdaad iets te minderen met je muesli. Heel fijn voer, ik voer het ook, maar moet echt goed gedoseerd gevoerd worden, en dat is per paard verschillend. Ik raad je aan eens Luzerne erbij te voeren. Een handje per voerbeurt erbij, zo kun je iets minder sportfit geven. Hier ging die van mij veel rustiger van eten! En ze worden er ook niet magerder van, sterker nog, ik moet bij die van mij oppassen dat tie niet te dik wordt.

Verder kwa werk. Hij loopt nu 4x in de week ohz. Probeer eens rijtechnisch wat verder te gaan. Een simpel lijntje rechtuit te rijden op de binnenhoefslag kan heel lastig zijn. Je paard meer gaan bevestigen tot het perfectie werk is. Een goede basis is zo fijn en als je die kan verfijnen wordt het rijden alleen maar leuker..
Er zijn gewoon paarden die inderdaad op zo'n jonge leeftijd meer willen leren. En daarom mag je ze best wat werk geven om over na te denken of iets waar ze moeite voor moeten doen. Zo kan je bij wijze van een uur rondjes rechtuit stappen of draven. Je moet namelijk erg houden in je eigen houding, je paard zijn houding kan je op honderd verschillende manieren toepassen en dan nog te spreken over tempo, activiteit, op eigen benen lopen. Dan kun je naast je rechte lijntje, stelling en buiging gaan vragen links- en rechtsom. Geef je paard interessante dingen om over na te denken! :)

Succes!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:07

Ik zou hem merriebrok bijvoeren dit is een goede dikmaker zonder dat ze er heet van worden. Zo kan je hem beter op gewicht houden.

Verder kan die ook op het weer reageren. Ik denk dat je gewoon moet blijven rijden zoveel mogelijk. Probeer hem bezig te houden. Merk je dat die spant of niet oplet vraag je iets van hem. Dit kunnen figuren zijn, zijgangen of een tempo wisseling. Geef hem zo min mogelijk tijd om met iets anders bezig tezijn. Rij hem boven zijn niveau en vraag wat extra van hem.

Het zal niet leuk zijn om altijd zo terijden maar na een tijdje hoogstwaarschiinlijk positief.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:24

2 uur per dag buiten is eigenlijk wel heel erg weinig. Ik zou in jouw plaats een andere stalling zoeken waar je paard meer zijn energie kwijt kan.
Mijn ruin vermagert ook heel snel en weet je als ik hem zelf 1x per dag genoeg hooi geef blijft hij wel mooi op gewicht. Heb helaas nog maar weinig pensions gevonden waar hij wel mooi op gewicht bleef en dan mogen er 10 andere paarden staan die met veel minder wel mooi rond zijn, daarom heeft dat ene paard nog niet genoeg. Daarbij heb je ook nog verschillen in kwaliteit hooi. Het ene hooi is veel rijker als het andere.
Weeg eens de porties die hij krijgt qua ruwvoer. Mijn ruin heeft toch zeker 15kg daags nodig (groot formaat), vind maar eens een stalbaas die je paard dagelijks een volledige bot hooi geeft. Ze zijn er wel, maar die zijn toch wel een stukje zeldzamer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:06

Het betreft hier nog een jong paard, en die moet nog verder uitgroeien, dus voldoende voeding en vooral ook vitamine en mineralen en ......
Het is leuk te horen dat jouw paardje een goede vooruit heeft, das beter dan een te sloom model.
Het dier is zadelmak en ruitermak, je hebt er al een beetje een stuur op gezet, je kan er dus al vrij behoorlijk mee rijden, allemaal goed dus, toch ga ik er van uit dat je basis dingen hebt overgeslagen in het beleerproces.
Jij als ruiter moet ervoor zorgen dat er rust komt, en ook tijdens het werk, daar slaag je nu op dit moment niet helemaal in, dit is dus een opgave om daar even werk in te steken.
En dit kan al bij de eerste training een vrij goed zichtbare verbetering opleveren, dus één training enkel op dit vlak en je ziet een verbetering, simpel hééééé.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 02:11

De focus ligt nu inderdaad vooral op ontspanning terwijl hij wel goed aan het werk is. Aan een lang teugeltje op de hoefslag sjokt hij wel lekker relaxt door, maar daar heb je niet zoveel aan. Vandaar dat ik ook niet echt denk dat het met zijn voer te maken heeft, want anders zou hij daarmee ook wel ontploffen.

In het begin werd hij snel onzeker als hij niet helemaal wist wat de bedoeling was. Op het moment dat hij het even niet meer begreep, ging hij rennen. Dit rennen is er inmiddels uit, maar wat ontspanning betreft zit er inderdaad nog wel wat werk aan. Alleen dingen vragen die makkelijk voor hem zijn kan natuurlijk niet, dan blijf je hangen. Maar ik probeer het wel goed af te wisselen. Na een goede warming up vraag ik een oefening van hem, om vervolgens weer iets simpels te vragen tot hij weer een beetje relaxt. Dan vraag ik het eventueel nog een keer, maar soms ook niet. Ik leg de focus ook op 1 onderwerp per keer, om het duidelijk te houden. De ene keer oefen ik op stelling en buiging, de andere keer op tempocontrole, etc, en tegelijk werk ik aan ontspanning.

Hij werkt wel graag, het is echt niet zo dat hij nog onzeker is. Tegenwoordig is hij eerder een beetje mans, maar ik denk wel dat het druk doen er nog een overblijfsel van is. Hij doet het ook vooral op het moment dat je echt met hem aan het werk wilt, dan hoor je hem nog net niet denken "yay daar gaan we!".

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uit heb gelegd hoe hij zich gedraagt en ontwikkeld onder het zadel, maar dat is eigenlijk nog knap lastig! Willen jullie hier meer over weten vraag het gerust, dan zal ik nog eens mijn best doen het beter uit te leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:45

Mijn sportpaarden staan allemaal op onderhoudsmuesli, zeker met dit weer zijn ze fit genoeg!
Daar kun je gemakkelijk iets meer van blijven voeren zonder dat ze boven je kop uit springen. Je kunt dat aanvullen met ruwvoer met meer voedingsstoffen (lucerne, grasmix, iets in die trant) ,met olie over het voer, bietenpulp erbij, .. dingen om hem rond te houden zonder extra energie te leveren want dat heeft hij van zichzelf dus genoeg. Verder hele dagen buiten met voordroog en geef hem ook met jouw begeleiding de kans om af en toe lekker uit te bokken (mijn paard deed als vierjarige geen klap op de wei maar moest eens per week in de bak los gezet en daar sprong hij dan alsof hij nooit van stal kwam) .

Verder is vier jaar imo een lastige leeftijd en is het nodig om op alle fronten kordaat en strikt te zijn en met rijden de aandacht bij jou te houden. Zet hem zo aan het denken dat hij geen tijd heeft voor rijden en spelen, wees onvoorspelbaar. Maakt niet uit of het figuur bestaat in de boekjes, rij alle kanten op, maak snelle overgangen, voorkom dat je in de situatie komt dat je alleen nog maar kunt meeliften en proberen te remmen (en blijven zitten hahahaha) in plaats van dat je gaat richten op de symptoombestrijding.

Veel beweging is verder niet slecht, als jij de tijd hebt voor twee keer per dag een korte sessie in plaats van een lange, zoveel te beter. Of in de ochtend even longeren, de wei op, in de avond rijden, waarom niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:49

Zet hem eens op Cavalor Pianissimo en geen Sportsfit meer.
Bij die van mij hielp dat toen prima. Een kilo brok moet gewoon kunnen en dat heeft ook nodig. Ik vind het voor een jong paard nog weinig eigenlijk. Maar die Pianissimo is echt heel goed spul en werkt echt. Is ook een totaalvoer dus je kan ook alleen Pianissimo voeren.

Goed longeren voor het rijden en elke dag zoveel mogelijk buiten laten lopen. 4 x in de week rijden is prima. Nog een keer longeren en dan 2 dagen vrij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:01

Misschien eens slobber proberen ipv brok? Ik voer mijn paard op dit moment slobber mash van Havens omdat hij van brok echt door de baan heen stuiterd.. Hij krijgt voldoende weidegang en beweging dus daar ligt het niet aan maar sommige paarden worden gewoon extra druk van brok maar hebben het wel nodig voor de vitamines en mineralen en om wat gewicht te krijgen. Mijn paard wordt ook enorm snel dun en krijgt nu 2 kilo slobber en ik merk niet dat hij er drukker van wordt. Actief is hij altijd maar zo druk als dat hij werd van brok wordt hij gelukkig echt niet van deze slobber. Dus misschien brengt dat voor jouw paard ook wel een verandering.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:15

Ik denk dat het een combinatie is van voer, de kou en het werk. Rijd zelf ook een heet paardje, en die wordt juist fanatiek als ik meer van haar vraag. Maar met stappen lange teugel is ze wel relaxt. Echter kan de haver zeker mee spelen, je zou eens een energie arme muesli kunnen proberen (bijv natures best). Mijn 4,5 jarige paard krijgt hier 1/2 schep per dag van en veel ruwvoer, en begint nu netjes aan te komen (was ook mager). Gaat langzaam, maar hij komt wel aan.
En idd is 3u per dag eruit wel weinig. Gooi hem los en ga desnoods zelf met hem spelen. En kun je bijv aan een losse teugel stappen en draven en galopperen? Hij moet leren de rust te bewaren. Ik heb de mijne dit aangeleerd door zodra hij harder gaat dan gevraagd gewoon stil te zetten, hoofd laten buigen en achterbeen over laten stappen (dus op die manier aan t werk zetten). Renneriger was er snel uit. Werkt uiteraard niet voor elk paard maar wie weet :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:19

Mijn paard is ook druk en enthousiast. Die krijgt bijna geen krachtvoer en vrijwel onbeperkt goede kwaliteit hooi en staat de hele dag buiten. Ik merk aan hem dat je hem vooral geestelijk moet bezig houden. Lichamelijk bewegen is leuk en lekker, maar juist als hij ergens over na moet denken wordt hij geconcentreerder en hebben we het juiste contact. Ik speel Parelli met hem dus heb gelukkig genoeg ideeën en spelletjes om hem bezig te houden. Voor het rijden speel ik eerst even met hem en als ik dan een paard heb wat geheel bij en met mij is stap ik op. Als je daar meer over wil weten stuur me dan een pb.

Als hij maar 2 uur buiten zou zijn en zoveel krachtvoer nodig zou hebben, zou hij waarschijnlijk ook opstijgen. :P Noodgedwongen staat hij nu alleen met mijn mini pony in plaats van met een paard van zijn eigen kaliber en ik merk al het verschil. Dus ik zou ook proberen of je hem wat meer vrije beweging kan geven, liefst met andere paarden samen en wellicht een ander soort voer, wat wel aanzet, maar minder 'heet' maakt.

Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:47

NikkiB1991 schreef:
De focus ligt nu inderdaad vooral op ontspanning terwijl hij wel goed aan het werk is. Aan een lang teugeltje op de hoefslag sjokt hij wel lekker relaxt door, maar daar heb je niet zoveel aan. Vandaar dat ik ook niet echt denk dat het met zijn voer te maken heeft, want anders zou hij daarmee ook wel ontploffen.

In het begin werd hij snel onzeker als hij niet helemaal wist wat de bedoeling was. Op het moment dat hij het even niet meer begreep, ging hij rennen. Dit rennen is er inmiddels uit, maar wat ontspanning betreft zit er inderdaad nog wel wat werk aan. Alleen dingen vragen die makkelijk voor hem zijn kan natuurlijk niet, dan blijf je hangen. Maar ik probeer het wel goed af te wisselen. Na een goede warming up vraag ik een oefening van hem, om vervolgens weer iets simpels te vragen tot hij weer een beetje relaxt. Dan vraag ik het eventueel nog een keer, maar soms ook niet. Ik leg de focus ook op 1 onderwerp per keer, om het duidelijk te houden. De ene keer oefen ik op stelling en buiging, de andere keer op tempocontrole, etc, en tegelijk werk ik aan ontspanning.

Hij werkt wel graag, het is echt niet zo dat hij nog onzeker is. Tegenwoordig is hij eerder een beetje mans, maar ik denk wel dat het druk doen er nog een overblijfsel van is. Hij doet het ook vooral op het moment dat je echt met hem aan het werk wilt, dan hoor je hem nog net niet denken "yay daar gaan we!".

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uit heb gelegd hoe hij zich gedraagt en ontwikkeld onder het zadel, maar dat is eigenlijk nog knap lastig! Willen jullie hier meer over weten vraag het gerust, dan zal ik nog eens mijn best doen het beter uit te leggen.

Zoals ik het hier uit op maak is, dat jij een aantal stappen bent vergeten bij het beleren. En ligt de nadruk nu al op dat het hoofd naar beneden moet. Zou voorlopig daarmee stoppen en je focussen op de balans. Dat hoofd komt vanzelf wel naar beneden.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:53

mijn vier jarige paard krijgt al genoeg voedingsstoffen vanuit het ruwvoer.
ze krijgt nu (als ze het op heeft) 400gr brok 's ochtens en 's avonds.
200g brok 200g musli.
meestal iets minder omdat ze het niet allemaal opeet

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:02

Ik zou grondwerk met dit paard gaan doen. Het lijkt me niet zo zinvol om hem uit te putten met lichamelijk werk, denk dat dit paard eerst mentale rust moet krijgen zodat hij ook wat kan leren. Dit is met gondwerk veel makkelijker te bereiken dan onder het zadel

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 12:45

@frieswytske, Dat zie je verkeerd. Ik weet dat dat hoofd vanzelf wel naar beneden komt als aan alle andere voorwaarden is voldaan. Daar wacht ik ook gewoon op, en meestal na het eerste galopje laat hij zijn hals al een beetje vallen.

@ de rest,

Iedereen leest nu dat hij maar 2 uur per dag vrije beweging krijgt, maar dat is wel het absolute minimum op een dag dat ik 101 dingen te doen heb. Dat komt gelukkig niet vaak voor. Het is bijna altijd een stuk meer. Nu is het wel zo dat wij geen buitenzetservice oid hebben, dus voor elke minuut dat mijn paard buiten komt ben ik er ook. Je mag ze dan ook niet alleen laten, dus dan zit je makkelijk 4 uur paardjes te kijken. Dat is dus nog wel eens lastig. Verder pakken stalgenoten hem ook nog vaak om bij hun paard te zetten. Die 2 uur is dus de sporadisch voorkomende crisisdag, maar vaker is het 4 uur, 6 uur, op zondag meestal zelfs de hele dag.

Aan de losse teugel galopperen ga ik eens proberen, dat heb ik nog niet gedaan, altijd minimaal licht contact. Mentaal meer uitdagen ga ik ook eens naar kijken.

Ik vraag mij trouwens af hoe jullie het voor elkaar krijgen maar een half uurtje te rijden. Ik heb dan nog echt niks gedaan, als ik de 10 minuten instappen, 10 minuten uistappen en 5/10 minuten losdraven mee moet tellen... Rekenen jullie het in en uitstappen niet mee?

Bedankt voor het reageren in ieder geval, ik heb weer wat nieuwe ideeën gekregen! :D