Tong uit de mond...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisalotn

Tong uit de mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:19

Hallo allemaal,

bedankt alvast om dit topic te openen :) en alle raad is meer dan welkom!

Sinds een jaartje rij ik een 8jarige D-pony ruin. Een zeer werkwillig karaktertje, enorm braaf en betrouwbaar. We vlogen in 1 jaar door het A niveau (wvur in Belgie) en starten nu samen de L.
Op zich gaat alles dus meer dan goed maar ons enige probleem is zijn tong... Die hangt er bijna constant uit, al sinds het begin van onze training (en ook bij zijn vorige trainer).

Ik probeerde al (samen met mijn lesgevers) verschillende bitjes, riemen meer aanspannen, riemen losser, ... De pony loopt ook nationaal in de koets en ook daar toont hij hetzelfde probleem.

Iemand tips? Pony wordt jaarlijks behandeld door de tandarts dus dit probleem is al uitgesloten :)

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lotte

Ketly

Re: Tong uit de mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:23

Is bitloos ook een optie?

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:29

Helaas niet, niet toegelaten bij dressuurwedstrijden en ook niet voor de wedstrijden in de koets...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:31

Heel erg jammer dat dit niet toegestaan is, voor paarden met zulke problemen toch de ideale oplossing. Welke bitten heb je allemaal al geprobeerd?

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:43

Rubberbitjes, enkel gebroken, dubbelgebroken, tonglepel, ... In de koets loopt hij met een stangetje met tongvrijheid, ik rij hem nu afwisselend op een dubbel gebroken trensje of stang/trens. Helaas blijft het bij alle bitjes een beetje hetzelfde resultaat...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:47

Ik vrees dat als je dit allemaal al hebt geprobeerd, dat het moeilijk op te lossen valt. Het is een gewoonte van je paard geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:47

Ketly schreef:
Heel erg jammer dat dit niet toegestaan is, voor paarden met zulke problemen toch de ideale oplossing.

Hoop je... ;) Of het bij deze pony over is weet je nl. niet. Men weet eigenlijk ook het probleem niet, dus spreken van de 'ideale' oplossing is imo wat voorbarig.

Doet de pony het ook met longeren? Hoe pakt de pony het bit aan? Direct met de tong eruit? En dan met instappen of pas bij het losrijden/aandraven?

Hebben jullie al eens gekeken naar de breedte en dikte van het bit? Verder spreek je van een beetje hetzelfde resultaat. Wanneer merk je verschil en welk verschil zie je dan?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:51

Sammie schreef:
Ketly schreef:
Heel erg jammer dat dit niet toegestaan is, voor paarden met zulke problemen toch de ideale oplossing.

Hoop je... ;) Of het bij deze pony over is weet je nl. niet. Men weet eigenlijk ook het probleem niet, dus spreken van de 'ideale' oplossing is imo wat voorbarig.

Ook al zou het wel werken, dan heeft het dus nog geen nut. Het is natuurlijk geen 'ideale' oplossing, maar als het werkt wel. Maar zoals ik al zei, dan heeft het geen nut omdat het niet is toegestaan. Ik leg het geloof ik wat vaag uit. :+

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:52

Ketly schreef:
Heel erg jammer dat dit niet toegestaan is, voor paarden met zulke problemen toch de ideale oplossing. Welke bitten heb je allemaal al geprobeerd?

Dat is niet helemaal waar. Mijn paardje loopt ook met haar tong uit de mond, alles gecheckt door dierenarts, tandarts en osteopaat maar niks raars.
Bitloos heb ik geprobeerd maar mijn paardje reageert er heel slecht op. Het is denk ik echt paard afhankelijk od bitloos DE oplossing is.

Ts, heb je Myler al eens geprobeerd? Ik rij haar nu namelijk met een myler level 2 en dit gaat al steeds beter, soms zie ik nog wel een stukje tong maar ik denk zelf dat dit misschier gewoonte is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:54

Het zou misschien de oplossing zijn voor de tong uit de mond, dat het de oplossing is voor het paard heb je mij niet horen zeggen. Elk paard reageert natuurlijk anders.

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:59

Hallo,

we hebben ook al bitjes geprobeerd van verschillende diktes enzo... Zoiezo hou ik de bitpassessies in de gaten en zodra er eentje doorgaat in de buurt gaan we er heen. Hij neemt het bit heel gemakkelijk aan, doet mooi zijn mondje open en klaar om te gaan werken. Wel heb ik de indruk, hoe meer hij zich gaat concentreren en hoe meer hij op zijn achterhand gaat lopen, hoe meer hij zijn tong uitsteekt. Net een vorm van concentratie ofzo :) (want hij blijft wel hard zijn best doen met zn oortjes aandachtig en vooruit). Zijn mond is wel altijd vol wit schuim na het rijden, normaal is dit dan toch een goed teken?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:06

lisalotn schreef:
Hallo,

we hebben ook al bitjes geprobeerd van verschillende diktes enzo... Zoiezo hou ik de bitpassessies in de gaten en zodra er eentje doorgaat in de buurt gaan we er heen. Hij neemt het bit heel gemakkelijk aan, doet mooi zijn mondje open en klaar om te gaan werken. Wel heb ik de indruk, hoe meer hij zich gaat concentreren en hoe meer hij op zijn achterhand gaat lopen, hoe meer hij zijn tong uitsteekt. Net een vorm van concentratie ofzo :) (want hij blijft wel hard zijn best doen met zn oortjes aandachtig en vooruit). Zijn mond is wel altijd vol wit schuim na het rijden, normaal is dit dan toch een goed teken?

Het schuim komt doordat ze niet (goed) kunnen slikken, dan gaan ze kwijlen.
Hoop dat er snel een bitpassessie in de buurt komt !

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:10

Tessa_93 schreef:
lisalotn schreef:
Hallo,

Het schuim komt doordat ze niet (goed) kunnen slikken, dan gaan ze kwijlen.
Hoop dat er snel een bitpassessie in de buurt komt !

Sowieso.. :+

Ik heb altijd geleerd dat schuim komt omdat ze spelen met het bit? Wat niet verkeerd is toch?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:14

Ik dacht altijd dat witte lipjes (lippenstift idee) wel goed was maar meer niet.

Ik denk inderdaad ook dat het een gewoonte is

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:24

Mijn paard doet dit soms ook.. :P
Maar ik rijd bitloos, dus het is geen bit probleem.

Verder likt ie ook vaak z'n lippen, maar dat betekent dat ie ontspannen en/of aan het nadenken is. Hij doet dat meestal na een moeilijke oefening die goed gelukt is. Volgens mij "verwerkt" hij dan wat er gebeurd is en vervolgens luistert ie ook veel beter :)

Op buitenrit steekt ie ook vaak z'n tong naar buiten. Waarom weet ik niet precies, misschien is het een gewoonte of is het gewoon een clown :+ Degenen met wie ik samen rijdt moeten er altijd erg om lachen. Het is een grappig gezicht, kan volgens mij geen kwaad (bij mijn paard) :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:11

Vaak is het een bit/ aanleuningsprobleem maar sommige paarden doen het 'gewoon'. Ik reed een oudere merrie bitloos (op bosal) en zij gooide haar tong alsnog uit haar mond als ze het zat was. Doe je niks aan vrees ik..

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 20:57

Hoop idd op een bitpassessie in de nabije toekomst :p!

Lijkt me geen zwaar protest maar sommige juryleden straffen dit wel enoooorm af! Van 1 persoon krijg ik op ieder onderdeeltje niet meer dan een 5 ;( dan kom je wel wat teleurgesteld uit de ring...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:05

Mijn ruin doet het al van sinds ik hem heb.
Ongeacht welk bit of bitloos..
Hij doet het vooral als ie zich wat opspant, al dan niet door moeilijke oefeningen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:36

De tong uit de mond is een kwalijke zaak, ga geen oplossing bedenken maar zoek de oorzaak,
doet hij het ook als hij in vrijheid in de wei staat??

tammie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:48

mijn paard doet dit ook. tong niet over het bit maar gewoon er onder maar wel uit de mond. Dit doet ze ook als ze in het land staat of in de box. Tandarts komt elk jaar, ostheopaat komt elk jaar. Met bitloos rijden doet ze het ook.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:52

midgie schreef:
De tong uit de mond is een kwalijke zaak, ga geen oplossing bedenken maar zoek de oorzaak,
doet hij het ook als hij in vrijheid in de wei staat??

Wat voor oorzaken kunnen er achter zitten dan? Paard van TS is nagekeken, ik kan echt geen oorzaken meer bedenken...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:00

Heb je het al uitgetest zonder bit? Rij eens even met je halster in de piste, dan heb je een idee of hij meer ontspannen loopt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:09

Voor de koets loopt die met een stang met tong vrijheid Doet die het dan niet ??? In NL mag je met een correctie bit starten namelijk

Je zou nog eens een lage neusriem kunnen proberen Dit geeft net wat andere druk op de kaken wat sommige paarden prettiger vinden

LisavdW26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:27

mijn oude dpony deed dat ook, ik deed toen zijn sperriem 2gaatjes strakker en toen deed die het bijna nooit meer, later in de Z1 deed hij het weer ik heb toen een lage neusriem gekocht en hij heeft het nooit meer gedaan. in het begin schudde die toen wel veel met zn hoofd maar later werd hij minder sterk toen die aan zijn neusriem gewend was en zn tong deed hij er niet meer uit

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:32

LisavdW26 schreef:
mijn oude dpony deed dat ook, ik deed toen zijn sperriem 2gaatjes strakker en toen deed die het bijna nooit meer, later in de Z1 deed hij het weer ik heb toen een lage neusriem gekocht en hij heeft het nooit meer gedaan. in het begin schudde die toen wel veel met zn hoofd maar later werd hij minder sterk toen die aan zijn neusriem gewend was en zn tong deed hij er niet meer uit

Dit is dus geen oplossing he, dit is de mond dichtsnoeren...