druk, afgeleid paard ontspannen laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ShoanaJ

druk, afgeleid paard ontspannen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 20:49

Mijn paard dondert vaak op volle snelheid de bak door. Het viel meestal wel mee (heb hem sinds een half jaar), maar nu in de winter is hij wel echt heel druk en ook snel afgeleid.
Nu probeer ik dit tegen te gaan door hem via de teugels terug te rijden en wanneer hij dit doet weer te ontspannen, maar ontspannen komt er bijna niet van en mijn armen doen hartstikke pijn.
Natuurlijk zou ik hem graag op de zit of met lichte spanning op de teugels terug willen rijden, maar dit zal niet gaan. Hoe laat ik mijn paard lopen op het tempo dat ik aangeef? Ik zou mijn paard verder graag wat meer ontspannen en flexibel hebben, en het zou ook fijn zijn als hij wat na gaat geven. Ik weet dat 'zagen' niet de manier is, maar wat is dan wel de juiste manier? Het gaat me niet om het mooie, maar om de ontspanning die er uit voort komt.
Alvast bedankt :D

Sokje_6

Re: druk, afgeleid paard ontspannen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:51

Hem nog verder afleiden. Ik rij ook zo'n paard en bij hem is het echt gewoon flink aan het werk zetten: stelling, buiging, figuren, overgangen, schijnovergangen, etc. Daar worden ze ook soepel van en dan komt de ontspanning daarna vanzelf. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:52

Zagen voor ontspanning?
Not done.

Hou hem aan het werk, rij veel overgangen, wendingen, voltes.
Zorg dat hij geen tijd heeft om te rennen, maar de focus zoekt op jou.

Dan komt de ontspanning wel.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 20:56

oke, dus niet eerst 'aan de teugel' laten lopen? Ik heb een instructrice (tijdens de groepslessen) die zegt dat ik moet 'spelen', en daarin goed streng moet zijn, maar ik lees veel dat dit heel erg slecht is. Ik heb ook een privé instructrice die er ook heel erg op tegen is. Ik vind het wel lastig omdat ik hier zelf nog best onwetend in ben en ik van de een hoor dat ik moet spelen en van de ander dat dit heel erg fout is. Toen hij met zijn hoofd omlaag kwam als reactie op het spelen was hij echter wel veel rustiger en voelde hij flexibeler aan. @sokje

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 20:58

@Ess_Ramona, alleen wendingen, voltes etc. gaan soms lastig doordat hij zo hard loopt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:01

Met je been naar je hand toe rijden. Wat je aan de voorkant opvangt vul je aan met je been. Dat wil niet zeggen dat je constant kuitdruk moet hebben. Drijf je paard naar je hand toe, die hand mag best iets weerstand bieden, maar ontspant zodra het paard nageeft. Niet zagen, spelen, kneepjes geven, daar worden paarden doorgaans alleen maar harder van in de mond.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:04

Veel oefeningen rijden, houd hem bezig en zorg dat ie op jou gaat letten. Als hij alleen maar sneller wil laat hem gaan, hij zal uiteindelijk wel rustig worden en wel gaan ontspannen.
Niet gaan zagen, als een paard ontspant gaat hij aan de teugel als je hem dwingt dat te doen kan ie niet ontspannen. :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:06

Zagen is inderdaad niet de bedoeling, grote kans dat je paard hier alleen maar drukker van wordt.
Komt je paard overdag nog buiten? Aangezien je zei dat het paard in de zomer wel rustiger was. Veel paarden gaan 's winters op stal en dan is het wel logisch dat ze meer energie hebben.
Voor de rest, dat last hebben van je schouders herkende ik na het rijden. Ik heb nu een heel andere instructeur waarbij ik mijn paard na twee lessen op mijn zit al terug kan rijden en kan sturen. Hiervoor reed ik ook mee in groepslessen op een manege, maar mijn paard reageerde heel erg op andere paarden die gestrest waren en hierdoor werd ze ook heel erg voorwaarts. Er werd met flink veel druk gereden en mijn paard werd steeds kijkeriger en ongevoeliger voor mijn hulpen. Nu weer helemaal back to basic en begonnen bij het ontspannen rijden. En wat een wereld van verschil, ik heb een ander paard onder me.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:12

Ja hij staat gelukkig de hele dag buiten, we hebben onze eigen stal :)

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:15

Hé _Sim_, van Simple She :)? Dus niet links rechts 'zagen', maar met twee handen tegelijk lichte kneepjes geven?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:45

Je hebt dit paard dus al vrij lang, je hebt het paard eigenlijk dit gedrag zelf aangeleerd, het paard is hier dus zeker niet in de fout.
Bestaand gedrag afleren is altijd moeilijker dan het ineens goed aanleren.
Je zegt dat je meestal rijinstructie hebt tijdens groepslesjes , om specifiek aan zo'n probleem te werken dan heb je echt privé les nodig, dat kan eigenlijk niet tijdens een groepsles.
Tjaaaa zelf ga ik er dus vanuit dat het paard eigenlijk een beetje fout beleerd is, neem me deze uitspraak niet kwalijk, maar dit is mijn volste overtuiging.
Ik durf de uitdaging aan te gaan dat mits er correct getraind wordt er al bij de eerste training een kleine maar duidelijke verbetering zou moeten zichtbaar zijn.
Dus naar mijn idééé is de begeleiding , jouw instructie nu de foute instructie, uiteraard voor dit specifiek probleem.
Voor je deze uitspraak gaat betwisten zou ik je aanraden , durf de uitdaging aan te gaan, probeer eens een voledig andere benadering, dus eens een volledig andere kijk op de zaak.
Ik ben heel zeker van mijn zaak, ik geloof er echt rotsvast in, dit moet echt lukken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:02

Nageven komt, zoals hierboven ook al aangegeven wordt, inderdaad van achteruit. Wat doet ie bijvoorbeeld als je juist geen druk geeft op de teugels? Mijne wordt van meer druk ook altijd alleen maar heter, als ik ontspan, doet hij dat 9 vd 10x ook. Feit dat je armen zeer gaan doen is een teken dat je zelf ook verkrampt gaat zitten op je paard als ie dus zo doet. Nu heb je hem nog niet zo lang. Hoe oud is ie? EN wat krijgt hij qua voer en hoeveel werkt hij?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:07

Even logeren van te voren? Dan is de eerste frisheid er misschien al een beetje af. Voor de rest, tja mss eerst even de energie eruit rijden, laat dus maar paar rondjes door de bak galopperen, alvorens je echt gaat vragen om de aandacht bij jou te hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:13

ShoanaJ schreef:
Hé _Sim_, van Simple She :)? Dus niet links rechts 'zagen', maar met twee handen tegelijk lichte kneepjes geven?

Yes, it's me.
Nee, geen kneepjes, je biedt lichte weerstand met je hand (dichte vuist maken met gesloten vingers, om je hand te ontspannen maak je je vingers iets losser), dat vul je aan met je been. Let er op dat je los blijft in je polsen en schouders. Zet dat niet vast anders ontspant Maranto niet.

Aeolus1 (of zoiets :D ) geloof me, de privé instructie is goed (tenminste, ik neem aan dat je nog steeds privéles hebt van G, Shoana?) en het paard is niet verkeerd beleerd. Dier is 15.
Laatst bijgewerkt door Sim op 30-11-14 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:16

Wat krijgt je paard per dag gevoerd?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:22

Wow, zoveel reacties en nog niemand die oorzaken achter het rijden zoekt? Staat je paard op de wei of 24 / 7 op een stalletje weg te kwijnen? En inderdaad, wat krijgt ie gevoerd?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:25

StillAngel schreef:
Wow, zoveel reacties en nog niemand die oorzaken achter het rijden zoekt? Staat je paard op de wei of 24 / 7 op een stalletje weg te kwijnen? En inderdaad, wat krijgt ie gevoerd?

Waarom moet er altijd iets medisch aan de hand zijn? Toevallig ken ik de TS en het paard, pony eigenlijk. TS heeft nog niet heel veel rijervaring met eigen paard/pony en de pony is Slim. Weet hoe hoe er gebruik van kan maken om onder het werk uit te komen als er een minder ervaren persoon op zit. tS komt er met haar begeleiding echt wel. Duurt alleen iets langer dan TS waarschijnlijk voor ogen had. :) Helemaal niet erg. Paardrijden leer je tenslotte nooit zegt men. :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:26

_Sim_ schreef:
StillAngel schreef:

Waarom moet er altijd iets medisch aan de hand zijn? Toevallig ken ik de TS en het paard, pony eigenlijk. TS heeft nog niet heel veel rijervaring met eigen paard/pony en de pony is Slim. Weet hoe hoe er gebruik van kan maken om onder het werk uit te komen als er een minder ervaren persoon op zit. tS komt er met haar begeleiding echt wel. Duurt alleen iets langer dan TS waarschijnlijk voor ogen had. :) Helemaal niet erg. Paardrijden leer je tenslotte nooit zegt men. :D

Ik heb mij wellicht niet goed verwoord.. Ik heb het meer over de overtollige energie .. Komt het paard veel de stal uit of niet?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:27

Mijn merrie is ook heel hyper in de winter en schrikt dan echt van alles..
Zij komt elke dag buiten en krijgt magnesium bijgevoerd, maar dan nog..
Wat bij mij werkt is eerst longeren zodat ze al even gerend heeft..
Dan even een rondje door de bak, dan heeft ze die ook even gezien en is het allemaal wat minder eng..

Dan rustig poetsen en opzadelen.
Ik merk bij haar echt dat ze dan al een stuk rustiger is :)

Dan met rijden veel bezig houden.
Als ik 1 rondje met haar de hoefslag over kak dan ziet ze alles :+ maar als ik veel voltes maak en overgangen dan blijft ze lekker bezig.

Ik merk ook dat ze vaak nieteens echt schrikt maar gewoon even gebruik wil maken van de situatie.
Ik moet dus zelf goed opletten en haar snel voor zijn :+

Even een ervaring gedeeld, misschien heb je er wat aan :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:27

Oh sorry! Dan begreep ik je verkeerd stillangel!
Wat hij aan voer krijgt weet ik niet, wel dat hij iig overdag lekker buiten staat in de wei.
Hij is wel de leider van de groep. Kan zijn dat hij daar ook op reageert als hij van huis /kudde weg is.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:34

Eventjes longeren op voorhand is geen schande. Zorg wel dat hij niet helemaal opgedraaid is wanneer je er uiteindelijk op gaat zitten.
En dan onmiddellijk aan het werk zetten: niet de kans geven op iets anders te letten, hij moet bij jou zijn. Eventueel even wat strenger doorkomen met je been. Overgangen rijden stop-stap-draf en terug. Voor mijn drukke paard hielpen kleine oefeningen waarbij ik zijn voor- en achterhand sterk controleerde (schouderbinnen, travers, wijken, ...).
En zelf ook proberen te ontspannen...

(makkelijker gezegd dan gedaan, I know...)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:56

Denk ook dat er met aanpassing van voer veel te behalen is wat betreft de ontspanning

verder is alles al wel gezegd

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 14:02

Ja, ik les nog steeds bij G! Hij krijgt een halve kilo Pavo Muesli (natures best), en staat vanaf dat het licht wordt tot het donker wordt in de wei.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 14:12

Ontspannen is inderdaad lastig, want vaak loopt hij dan alweer onder me vandaan

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:29

Een halve kilo of een halve schep?

Hoevaak rij je hem en hoelang rij je hem per keer?