Tips gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:45

Hoi allen,

Ik rij sinds kort af en toe een super brave kruising Tinker. Rijden gaat goed naar mijn gevoel (en de bazin van de pony is ook positief), maar ik zou het toch fijn vinden om hier tips en verbeterpunten te krijgen.
Mag echt alles zijn, als het maar vriendelijk wordt gehouden. Dingen die mij opvallen als ik de foto's bekijk, is dat ik mijn hakken meer moet uitdrukken en m'n handen rustiger moet houden. Ook mogen m'n ellebogen wat meer in een knik.
Ik vind het in de galop moeilijk om goed te blijven zitten, dus als iemand daar nog tips voor heeft...? Ligt echt aan mij, niet aan het zadel of de pony. In draf kan ik namelijk wel goed zitten en m'n balans vinden. Ook doorzitten is geen probleem.

Hieronder wat foto's.

Ik ben wat aan de zware kant, maar hier wordt aan gewerkt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto is goed te zien wat ik bedoel met m'n zit in de galop... Echt niet om aan te zien 8)7
Afbeelding

Anoniem

Re: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:07

Als eerste over je zit in de galop, het lijkt alsof je je bovenbenen aanknijpt, daardoor druk je jezelf als het ware uit het zadel. Probeer te ontspannen in je benen, steun zoeken op je beugels en je kont in het zadel te drukken en dan lekker meeschommelen. Ontspanning is heel belangrijk, durf te gaan zitten.
Verder vind ik je pony behoorlijk hangerig en op de voorhand lopen, zet de pony aan het werk, actief draven, overgangen rijden.
Succes.

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:09

Hoi, leuk paardje heb je daar :)
Wat betreft de galop. Probeer je benen lang te maken. Het lijkt hier op deze foto dat je ze optrekt.
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:13

Ik trek m'n benen inderdaad ook op, maar dat doe ik omdat ik het gevoel heb dat ik alle kanten op zwabber als ik m'n benen lang maak. Niet ontspannen dus :+ Dank voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:15

Dan zou ik sowieso goede chaps aanschaffen, die geven meer steun dan die dikke laarzen of je rijbroek en je beugels misschien wat korter, dan heb je wat meer steun aan de kniewrong. Ik zou het daar in zoeken :)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:16

Wat goed dat je zo openstaat voor kritiek, en wat een leuk paard!

Tips: Het lijkt erop dat je op alle foto's een beetje voorover gekanteld zit. Dat gecombineerd met het hakken optrekken was een probleem wat ik zelf ook had, wat mij enorm veel geleerd heeft, en voor heel veel verbetering heeft gezorgd was een goed aantal zitlessen krijgen.
Mocht je de mogelijkheid hebben is dat zeker een aanrader voor verbetering van je houding en het aanleren van de juiste spanning/ontspanning in je lichaam tijdens het rijden.

Wat betreft de pony ben ik het eens met Jolien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:22

Jouw gewicht lijkt me niet meteen het grootste probleem, super dat je het wel erkent en er mee bezig bent! +:)+

Maar de pony mag ook wel wat gewicht kwijt... Gewichtsverlies voor de pony zal ook het rijden positief beïnvloeden. Daarnaast denk ik dat het een kwestie van kracht is voor de pony. Lekker actief over de rug rijden en zorgen dat de pony goed aan de hulpen staat zal hier aan bijdragen.
Ik rij zelf nu een Fries die veel te dik was en te weinig kracht heeft. Moeite met galop en buiging en nog een aantal dingen, het word beter (paard is denk ik al wel 75 kilo kwijt), maar het heeft vooral heel erg veel tijd nodig. Een natte bak kost veel kracht, de droge binnenbak is makkelijker te berijden. :)

Ik heb zelf ook jaren last gehad van zwabberbenen, dit is eindelijk verholpen toen ik leren laarzen kocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:27

Klopt Janine, hij is te dik omdat de bazin een voetoperatie heeft gehad en daardoor een hele tijd niet heeft kunnen rijden. Ik kende haar toen nog niet en ze had ook niemand die hem wel reed, maar hij ging wel elke dag de wei op. Wordt aan gewerkt nu, hij is naar mijn idee al wat dunner dan toen ik hem voor het eerst zag.

Leren laarzen - of in ieder geval schoeisel met meer steun/grip - is een hele goede tip. Ik ben al een poosje aan het oriënteren op rijlaarzen, maar ook daarbij vormt m'n (over)gewicht een probleem, ik zoek laarzen met een wijde kuit. Ik ga binnenkort de Mountain Horse High Rider II met wijde kuit passen, kijken of dat wat is.

De bak is overigens goed te rijden hoor, ook wandelend (kom er doorheen als ik de pony uit de wei pluk) is hij niet te zwaar om te lopen. Hij is ook niet nat, maar toch bedankt voor de tip :j

Zitlessen is ook een goede tip, ga ik me eens in verdiepen, dank! +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:38

Ik zag dat je bak mooi droog was (ik ben een beetje jaloers _O- ), maar oneffenheden en een natte bak kunnen voor moeite zorgen voor de pony. Meer een tip zodat je het voor kan zijn. :)

Gewoon lekker trainen, dan komt het vast goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:43

Oh sorry, niet goed gelezen :=

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:26

Probeer je benen wat langer te maken en je schouders wat meer naar achteren te doen. Vooral tijdens de galop lijk je idd wat naar voren te hangen. Wel goed dat je er mee bezig bent en er voor open staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:15

Thanks, ik ga proberen meer te ontspannen en me wat langer te maken :j

nathalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:22

wat misschien ook helpt is een bodyprotector zelf reed ik altijd zonder bodyprotector en zat ik een beetje scheef nu ik een bodyprotector heb zit ik een stuk rechterop en netjes met mijn schouder heupen en hakken op 1 lijn. en zoals de rest ook al zij is ontspanning heel erg belangrijk! verder ziet het er goed uit hoor, en knap dat je zo open staat om jezelf te verbeteren :)

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:32

Het lijkt een beetje of de nek wat stijf is, probeer veel voltes te maken en dan goed stelling aan beide kanten vragen. Verder hakken naar buiten duwen en in galop ontspannender meebewegen en een leren zitvlak op de rijbroek is wat stugger dus dan kan je ook beter blijven zitten! Succes :)

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:46

Probeer eens met losrijden veel 8'tjes te rijden, helpt bij mij altijd heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:59

Wat ik zie in de galop is inderdaad dat je je benen aanspant en optrekt, daardoor nog meer je balans kwijt raakt, en daar weer harder van gaat aanspannen etc. De kunst is inderdaad om juist te ontspannen en je been lang te houden, maar dat valt niet mee als je het gevoel hebt dat je er dan afstuitert :+
Wat je zou kunnen doen is even in verlichte zit gaan staan in galop, dan kun je je balans terugvinden, je benen weer lang maken, en dan weer gaan zitten. Ga je weer aan de stuiter, weer even verlichte zit, je eigen lijf op orde, en dan nog een keer proberen :)

Wat betreft de knik in je ellebogen, die vind ik eigenlijk prima zo :j Je hoort een ononderbroken lijn te kunnen trekken van de mond van je pony, via de teugel, maar je elleboog. Op bijna al je foto's is dat zo :j

Ik denk dat er nog veel gaat verbeteren als je paardje wat meer in vorm is :j Dan kan hij ook makkelijker actief lopen en buigen in zijn lijf, dat zit voor jou ook een stuk makkelijker. En als jij zelf wat bent afgevallen zal je nog beter in het zadel passen, en raak je de stoelzit die je nu wat hebt waarschijnlijk ook kwijt, en goeie chaps of laarzen zal ook veel schelen :)

Klinkt nu een beetje negatief misschien, maar ik zie ook veel positieve dingen hoor! Je zit rechtop, kijkt voor je, je hand lijkt zacht en aan de grote smile op foto 4 te zien hebben je veel plezier in het rijden, en dat is heel belangrijk! Succes nog verder!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:56

Wat een leuk paard zeg, fijn dat je hem mag rijden. :)
Om hem wat meer actief te houden zou ik vooral veel (schijn)overgangen rijden en niet te lang van hetzelfde om hem goed met het hoofdje erbij te houden.
Om je zit in galop te verbeteren zou het goed zijn om zonder beugels te galloperen. Dit zal je balans een stuk verbeteren en op die manier ga je correct zitten op je zitvlak ipv steunen op je bovenbenen.
Zijn er spiegels in de bak waar je rijdt? Want dat is natuurlijk wel altijd net even wat makkelijker om te zien hoe je erop zit.
Veel succes samen!

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:59

Ik vind het er al netjes uit zien hoor :)
Misschien inderdaad je ellebogen wat meer langs je zij houden en je tenen wat meer naar binnen draaien.
Heel veel plezier nog samen !

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:10

Misschien helpt het je om beter te leren galopperen door een riempje (bokriempje/strotouwtje of iets dergelijks) aan je zadel te maken. Beugels uit, vasthouden aan het riempje en proberen te voelen wat je dan doet. Bij mij werkt dat altijd super goed, al heb ik er ook nog steeds moeite mee hoor.

Goed dat je aan het rijden, jezelf en paard wilt werken +:)+
Maar vergeet het plezier ook niet hè! Succes!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:21

Rijtechnische tips heb ik zo niet voor je, want ik rijd zelf nog niet zo lang. Weet dus precies hoe je he voelt met de galop.

Voor laarzen/chaps zou je eens bij Amazonexl.nl kunnen kijken: http://amazonexl.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:33

Super bedankt voor alle tips die hier worden gegeven, daar kan ik echt wat mee!
Blijheid, je klinkt absoluut niet negatief hoor. Als ik geen verbeterpunten had willen weten, had ik het topic beter niet kunnen openen :P Dus bedankt!
Whiild/Pippaa, ook dank voor de tip, ik heb 'm vaker gehoord dus ik ga inderdaad maar eens proberen te galopperen zonder beugels (heeeeelp!). Whiild, Helaas geen spiegel in de bak, maar daarom vind ik het juist wel fijn als de eigenaresse van het paardje af en toe foto's en filmpjes wil maken.

Marie111, die site ken ik inderdaad. Heb er laatst gekeken en ze hebben twee paar laarzen die me wel aanstaan.. Wordt vervolgd dus :P

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:50

Rijtechnisch ga ik mee in de rest. Ik denk dat je met deze super tips verder komt.

Je gewicht is inderdaad niet het grootste probleem, goed dat je er mee bezig bent. Ik weet zelf hoe moeilijk het is en zit in hetzelfde schuitje... -O-

Voor eventuele rijlaarzen heb ik misschien een tip. De rijlaarzen van fuller fillies, onder andere te koop bij amazonexl.nl. Ik heb ze zelf niet, maar heb toevallig vanmiddag wat rond zitten neuzen. Ik heb goede reviews gelezen over zowel de site als de laarzen zelf. Ze hebben laarzen, chaps en schoenen voor de wat vollere ruiter, en hierbij zijn de maten van kuit, hoogte en voet super te combineren, wellicht dus een optie! Ik ben er zelf in ieder geval enthousiast van geworden, en ik zou als ik jou was is even rondneuzen op internet!

Dom, dom, niet alle reacties gelezen, maar zie dat de laarzen al een keer zijn aanbevolen. Ik laat mijn post toch staan wellicht heb je wat aan mijn eerste indruk...

Succes! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:59

Dankjewel Lisa, Amazone XL was inderdaad al genoemd en daar heb ik ook even zitten neuzen. Toch bedankt voor je tip :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:02

Als mijn vorige rijpony was ook moeilijk uit te zitten in galop, en voor mij hielp het inderdaad om mijn benen lang te maken, vooruit te kijken (scheelt nog best veel omdat je hele houding dan rechter word :D) en mijn handen iets meer te dragen. Misschien helpt het voor jou ook :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:40

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.