Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ashley5760 schreef:http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/
Qua spieren (en met name coordinatie) klopt het wel een beetje wat janeregelaa zegt, maar qua sluiting van groeischijven (met name van paarden boven de 1.70) is het een ander verhaal, bij een paard van 1.75m kan het zijn dat die pas uitgegroeid is (alle groeischijven gesloten) bij 7 jaar...
Dat betekend niet dat die tot z'n 7 in de wei moet lopen, maar met 3 jaar erop en met 4 op wedstrijd is natuurlijk weer een ander uiterste.
maximuss schreef:Dat hangt dan weer af van wat je onder trainen en niet trainen verstaat. Hier lopen de jonge paarden op meerdere hectares met heuvels en verschillende types ondergrond en obstakels. Imo telt voorgaande meer als (spier)training dan een 3-jarige die recht uit de opfok in een box gezet wordt met in het beste geval nog een paar uurtjes vrije beweging per dag en 3 of 4 maal 20 min "training" per week.
damian23 schreef:Ik geloof wel dat het schadelijk is. Een paard gaat tegenwoordig slechts 7 jaar mee. Stuk gereden op die leeftijd. Dat heeft te maken met de manier waarop getraind wordt. Om een paard juist te trainen en op te leiden ben je een paar jaar verder. Maar helaas zie je nog steeds te veel paarden die in een krul lopen met een holle rug. Dat ziet er spectaculair uit en de punten vliegen binnen, maar met 7 jaar is ie stuk....
damian23 schreef:Ik geloof wel dat het schadelijk is. Een paard gaat tegenwoordig slechts 7 jaar mee. Stuk gereden op die leeftijd. Dat heeft te maken met de manier waarop getraind wordt. Om een paard juist te trainen en op te leiden ben je een paar jaar verder. Maar helaas zie je nog steeds te veel paarden die in een krul lopen met een holle rug. Dat ziet er spectaculair uit en de punten vliegen binnen, maar met 7 jaar is ie stuk....
josien_m_ schreef:Die 7 jaar is de gemiddelde leeftijd die paarden halen.. schokkend he? bijna niet te bevatten!
MaricoGraphy schreef:Ik heb altijd al gedacht dat topsport paarden gewoon overvraagd worden. Hoe kun je anders op 1 jaar tijd naar de z geraken? Dit kan alleen als je elke dag traint, bijna iedere wedstrijd meerijdt en in mijn ogen heeft het paard te weinig recuperatietijd.
Het verbaasd me daarnaast wel dat sommige sportpaarden toch 20 worden. Maar zover ik weet nog niet ouder dan 25.