Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ANightAway

Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 23:56

Hallo bokkers,

Ik weet dat het een vaak besproken onderwerp is. Maar ik kom het de laatste tijd zo vaak tegen.
Paarden die op jonge leeftijd al in de (hogere) dressuursport lopen of thuis bij trainingen zware oefeningen doen.
Ik vraag me persoonlijk af waar dit goed voor is.
Tuurlijk, er zijn paarden die zo door de dressuurklassen heen vliegen, ik heb ook zo'n paard gehad. Maar ik reed liever niet meteen met een jonge leeftijd (6 à 7 jaar) in het Z2.

Hoe denken jullie hierover ? Kan dit geen kwaad of vinden jullie het wel schadelijk voor het paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:57

Er zijn veel paarden die niet oud worden door peesblessures/rugproblemen. I rest my case :)
Al heeft het wel erg veel te maken met de manier waarop iets gedaan/gevraagd wordt. Als het haasten haasten om op 6-jarige leeftijd min of meer Z te lopen is heb je toch meer het risico dat er iets fout gaat ten koste van het paard. Iets met "paard voor de dressuur" of "dressuur voor het paard".

Perryx

Re: Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:04

Ik vind het inderdaad ook erg vreemd, ik vind het vrij normaal dat je een paard laat uitgroeien etc, en niet met 2,5 - 3 er al op zit. Maar dit is mijn mening!
Ik vind dat ze volledig moeten kunnen uitgroeien.. en zou er dan rustig mee bezig gaan! een paard wat rond 6-7 al op zulk niveau zit, word vast en zeker niet oud, geloof ik niets van.. en als ze al 'oud' worden zal dit vast en zeker met een hoop blessures gaan :j denk oa aan artrose oid

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:09

Ik denk dat het er vooral van afhangt hoe je ermee werkt en hoeveel druk je erop legt. Even een voorbeeld: de fokker waar ik voor rij laat zijn paarden standaard tot hun 4,5 jaar in de wei staan en tegen dat die paarden aan het werk gaan zijn zij sowieso sterker en hebben ze meer balans dan een 3-jarige. Spelenderwijs nemen wij dan al eens een moeilijkere oefening mee in de training maar dat is dan puur voor de lol en zonder prestatiedruk. Ik rij daar nu al 6,5 jaar en heb daar nog nooit een paard gezien met een werk gerelateerde blessure.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:12

Mijn paard, nu 8 jaar, is het voorbeeld dat langzaam aan doen niet altijd het beste is!
Hij is met 5 jaar ingereden. Daarna is hij met 6,5 nog zo gegroeid, in de groei een schieffel getrapt die op zijn pees drukte(pure pech) maar daardoor wel 9 maanden in totaal uit de running geweest. Daarna opgepakt en alleen basiswerk gedaan, na 5 maanden een peesblessure te pakken. Na 4 maanden stappen mocht ik opbouwen en bleef hij te slap om mij te dragen. Dit omdat ik te voorzichtig was. Pas nu ik sinds augustus echt bezig ben met trainen in het sterker worden, dus ook oefeningen mee pak om hem te verbeteren loopt hij pas. Hij is inmiddels 8 maar als ik hem vanaf het begin doelgerichter getraind had en mijn oefeningen ook gebruikt had om hem losser en sterker te krijgen. Dan had ik wrss de eerste blessure niet gehad en zeker de tweede niet!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:14

Ik ben ervan overtuigd dat het schadelijk is.
Je kan gerust een keer op wedstrijd, dat zal de grootste schade niet zijn, maar 5x per week in die bak rondjes draaien met een jong paard DAT is slecht. Ga naar buiten, gewoon rechtdoor hebben die jonge beesten al genoeg aan te houden. Bovendien worden ze er veel beter van tussen de oren.

Bovendien als een paard die basis kent, braaf, schakelen (wat spelenderwijs in het bos). Al begin je pas met z'n 6/7 op wedstrijd, zo'n paard heeft vaak een betere basis (uiteraard hangt het ook een beetje van de ruiter af) dat deze helemaal niet perse een achterstand heeft en prima in een paar jaar een stuk sneller de niveau's doorloopt omdat hij als jong paard z'n rust heeft gehad.
Zeker met talentvolle paarden is het gevaarlijk dat je ze overvraagd. Ik heb een 5 jarige die als 3,5 jarige zadelmak is gemaakt en echt heel veel potentie liet zien. Uiteindelijk (door castratie en tijdgebrek) een jaar de wei op gegaan en is nu weer 3 maanden onder het zadel, en dat dier is zoveel verbeterd gewoon omdat hij z'n tijd heeft gehad om uit te groeien. Die pikt het nu ook veel sneller en makkelijker op, ondanks dat hij nog 9vd10 keer in het bos getraind wordt.
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 26-11-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:19

Een vriendin van mij haalde een paard van 5 jaar uit Spanje, kende toen enkel was basisgangen en daar was alles mee gezegd, nu een dik jaar later loopt hij Z1 met 12 winstpunten in 6 wedstrijden, ze start hem niet vaak maar als hij loopt loopt hij gewoon altijd goed. Ik denk dus ook niet dat hij dan sneller last van blessures zal krijgen. Ook rijd ze er vaak gewoon mee buiten en de zwaardere oefeningen oefent ze ook zelden. Maar hij pakt alles gewoon ontzettend snel op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:33

Er is een tijdje terug een heel interessant symposium hierover geweest. Het is namelijk onderzocht. Het resultaat van het onderzoek werd daar besproken. Hier kwam naar voren dat je een paard beter vanaf jong kunt trainen omdat de spieren vanaf jonge leeftijd opgebouwd worden. Laat je een paard eerst ouder worden dan komt het paard nooit zo goed en zijn spieren als het paard dat vanaf jong getraind wordt. En het paard wordt ook nooit zo sterk.

Ik heb het idee dat heel veel (misschien niet iedereen) mensen paarden niet trainen omdat ze dat "zielig" vinden. Dat is een aanname. Hij is niet zieliger dan het paard van 5 dat beleerd wordt. Iedere dag 20 minuten is echt geen enkel probleem.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:40

http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/

Qua spieren (en met name coordinatie) klopt het wel een beetje wat janeregelaa zegt, maar qua sluiting van groeischijven (met name van paarden boven de 1.70) is het een ander verhaal, bij een paard van 1.75m kan het zijn dat die pas uitgegroeid is (alle groeischijven gesloten) bij 7 jaar...
Dat betekend niet dat die tot z'n 7 in de wei moet lopen, maar met 3 jaar erop en met 4 op wedstrijd is natuurlijk weer een ander uiterste.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:45

Ashley5760 schreef:
http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/

Qua spieren (en met name coordinatie) klopt het wel een beetje wat janeregelaa zegt, maar qua sluiting van groeischijven (met name van paarden boven de 1.70) is het een ander verhaal, bij een paard van 1.75m kan het zijn dat die pas uitgegroeid is (alle groeischijven gesloten) bij 7 jaar...
Dat betekend niet dat die tot z'n 7 in de wei moet lopen, maar met 3 jaar erop en met 4 op wedstrijd is natuurlijk weer een ander uiterste.

Je kunt best met 3 erop en met 4 op wedstrijd. Je moet alleen niet piaffe en passage willen of 1.40 springen. Er is niet voor niets vastgesteld op welk niveau paarden mogen lopen op een bepaalde leeftijd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:46

Moet die training onder zadel zijn of volstaat werk aan de hand, longeren, dubbele lange lijnen, wandelen/fietsen, vrijheidsdressuur en los/grondwerk ook?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:49

lailapri schreef:
Moet die training onder zadel zijn of volstaat werk aan de hand, longeren, dubbele lange lijnen, wandelen/fietsen, vrijheidsdressuur en los/grondwerk ook?

Je moet niets maar als jij een paard met 6 wilt inrijden dan wens ik je veel succes...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:49

Ik denk dat er niks mis is om met een jong paard lekker aan de slag te gaan. Lekker naar buiten, sliertjes kweken. Paar x per week (kort) in de bak aan de slag voor de dressuurbasis, af en toe een b wedstrijdje en weg met de trailer dat hij de wereld leert kennen... En lekker verder veel op de wei.
Ik denk dat aan de slag gaan zeker goed is, maar alles met mate! Niet uren en uren rondjes in de bak... Maar je jonge paardje de wereld laten zien en vertrouwd laten worden met dingen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:50

Dat hangt dan weer af van wat je onder trainen en niet trainen verstaat :-). Hier lopen de jonge paarden op meerdere hectares met heuvels en verschillende types ondergrond en obstakels. Imo telt voorgaande meer als (spier)training dan een 3-jarige die recht uit de opfok in een box gezet wordt met in het beste geval nog een paar uurtjes vrije beweging per dag en 3 of 4 maal 20 min "training" per week.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:53

maximuss schreef:
Dat hangt dan weer af van wat je onder trainen en niet trainen verstaat :-). Hier lopen de jonge paarden op meerdere hectares met heuvels en verschillende types ondergrond en obstakels. Imo telt voorgaande meer als (spier)training dan een 3-jarige die recht uit de opfok in een box gezet wordt met in het beste geval nog een paar uurtjes vrije beweging per dag en 3 of 4 maal 20 min "training" per week.

Helaas ligt dat aan de eigenaren, die niet snappen wat trainen is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:55

Maar helaas is dat wel vaak de realiteit...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:33

Ik geloof wel dat het schadelijk is. Een paard gaat tegenwoordig slechts 7 jaar mee. Stuk gereden op die leeftijd. Dat heeft te maken met de manier waarop getraind wordt. Om een paard juist te trainen en op te leiden ben je een paar jaar verder. Maar helaas zie je nog steeds te veel paarden die in een krul lopen met een holle rug. Dat ziet er spectaculair uit en de punten vliegen binnen, maar met 7 jaar is ie stuk....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:18

damian23 schreef:
Ik geloof wel dat het schadelijk is. Een paard gaat tegenwoordig slechts 7 jaar mee. Stuk gereden op die leeftijd. Dat heeft te maken met de manier waarop getraind wordt. Om een paard juist te trainen en op te leiden ben je een paar jaar verder. Maar helaas zie je nog steeds te veel paarden die in een krul lopen met een holle rug. Dat ziet er spectaculair uit en de punten vliegen binnen, maar met 7 jaar is ie stuk....

Hier ben ik het mee eens .

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:34

damian23 schreef:

Hoe kom je daar nu bij dat paarden maar 7 jaar mee gaan? Heb je wel eens gekeken naar de gemiddelde leeftijd van de paarden die bv meededen aan de Olympische spelen. En als ik een startlijst open van de regio hier dan lopen er echt heel wat paarden die 7+ zijn, in alle klassen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:43

Die 7 jaar is de gemiddelde leeftijd die paarden halen.. schokkend he? bijna niet te bevatten!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:58

josien_m_ schreef:
Die 7 jaar is de gemiddelde leeftijd die paarden halen.. schokkend he? bijna niet te bevatten!

Waar staat dit? uit welk onderzoek is dit gebleken? En gaat het dan ook daadwerkelijk om de groep sportpaarden waar we het hier over hebben, en en over het feit dat ze kapot gereden worden....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:06

Ik heb altijd al gedacht dat topsport paarden gewoon overvraagd worden. Hoe kun je anders op 1 jaar tijd naar de z geraken? Dit kan alleen als je elke dag traint, bijna iedere wedstrijd meerijdt en in mijn ogen heeft het paard te weinig recuperatietijd.
Het verbaasd me daarnaast wel dat sommige sportpaarden toch 20 worden. Maar zover ik weet nog niet ouder dan 25.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:09

Ik zie wel eens paarden springen en dressuuroefeningen doen... pff voor 5/6 zouden ze bij mij niet onder het zadel komen.

Gelukkig zit er nog een groot gebied tussen niet trainen en rijden. Dat vergeten veel mensen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:14

MaricoGraphy schreef:
Ik heb altijd al gedacht dat topsport paarden gewoon overvraagd worden. Hoe kun je anders op 1 jaar tijd naar de z geraken? Dit kan alleen als je elke dag traint, bijna iedere wedstrijd meerijdt en in mijn ogen heeft het paard te weinig recuperatietijd.
Het verbaasd me daarnaast wel dat sommige sportpaarden toch 20 worden. Maar zover ik weet nog niet ouder dan 25.

Als het zo moeizaam gaat ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteiten van de ruiter.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:16

Ik schrik ook best erg als ik zie dat een 5/6 jarig paard al zulke oefeningen moet doen/doet. Ik zie daar zelf het nut ook niet echt van in. Maar er zijn ook mensen die dat juist graag zien, hoe jong mogelijk..
En denk wel dat het ene paard daar idd meer aanleg voor heeft, maar waarom moet het zó snel gaan?
Ik las gister ook ergens dat een paard eigenlijk pas met 8 jaar écht helemaal volledig is uitgegroeid, klaar is met ontwikkelen..