Gezocht: oplossing voor mondprobleem bij jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skaatje

Gezocht: oplossing voor mondprobleem bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:08

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar nieuwe inzichten en wellicht oplossingen voor een mondprobleem bij een pony.
Ik zal proberen even kort de geschiedenis uit te leggen:

We kochten de pony twee jaar geleden (als 4-jarige). Hij was snel gespannen, dook helemaal in elkaar
bij het aanraken van zijn achterhand en kon uit angst nog wel eens wegdraaien en schoppen. Liet zich
dus ook liever niet pakken in de wei.

Hij heeft eerst een aantal weken de tijd gehad om een beetje te aarden en daarna zijn we rustig begonnen
met grondwerk. De pony is in die weken gecheckt door zowel de tandarts als de fysio. Toen de pony
met grondwerk ontspannen was en goed gewend was aan zijn nieuwe ruitertjes zijn we rustig gestart
met rijden. Hierbij liet de pony regelmatig spanning in mond zien. Dat wil zeggen: mond wat open en het
puntje van zijn tong naar buiten.

Inmiddels is de pony helemaal ingeburgerd. Hij kan overal aangeraakt worden en zelfs door een beginnertje
de bak rondgestuurd worden. Hij gaat lekker mee naar buiten, springt en heeft zijn eerste oefencross
gelopen. Het probleem met de mond is iets minder geworden, maar helaas nog niet opgelost. Dat brengt
logisch gezien toch problemen in de training.

De pony is deze zomer geopereerd aan een ontsteking in zijn kaak. De bult, ter grote van een tennisbal,
ontstond binnen twee dagen en is uiteindelijk onder algehele verdoving geopend. Een echte oorzaak is
nooit gevonden door de dierenarts. Hierna heeft de pony weer een periode rust gehad om te herstellen.
Inmiddels is hij weer helemaal fit en rijdt hij lekker mee. Maar zelfs zonder druk en op een halstertje blijft
hij zijn tong wat uitsteken. Het probleem is dus na de operatie niet erger, maar ook niet minder
geworden.

Daarom zijn we nog steeds aan het zoeken naar een oorzaak en oplossing voor het probleem. Hij blijft
regelmatig zijn mond open doen en het puntje van zijn tong tussen zijn tanden houden. Als je zijn tong
even aanraakt/kriebelt gaat hij weer naar binnen en gaat het weer een paar minuten goed.

Nog even op een rijtje wat we al geprobeerd hebben:
- tandarts om de mond en het bit te controleren
- fysiotherapeut om verdere pijnklachten uit te sluiten
- lage neusriem voor een stillere ligging van het bit en minder druk rond de kaak
- ander bit: momenteel een dubbelgebroken kneveltrensje voor een stille ligging in de mond
- bitloos rijden

Je kunt je niet voorstellen hoe vaak er tegen me gezegd wordt: doe zijn neusriem en sperriem
dan strakker, dan kan hij zijn mond niet meer open doen. Naar dit soort oplossingen ben ik niet
op zoek. In mijn ogen is dit meer symptoombestrijding dan dat het probleem echt wordt opgelost.

Wie heeft er soortgelijke ervaring, een fris nieuw inzicht of een gouden tip?

.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:11

Is zijn hoofd wel eens op de foto gezet? Röntgen bedoel ik uiteraard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:12

Goed dat je al veel hebt geprobeerd en dat je niet ingaat op het aansnoeren.
Een probleem met de mond hoeft echt niet alleen maar met de mond te maken te hebben maar kan ook een zogeheten aanleuningsprobleem zijn. Dan kan er een ongemak zijn elders in het lichaam. Heeft de pony verder tijdens het rijden nog dingen die hij moeilijk vind? Ligt het zadel goed? Schud hij ook echt met het hoofd?

Sim

Re: Gezocht: oplossing voor mondprobleem bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:18

Eens met Jolien, dit kan heel goed met de aanleuning te maken hebben. Een goede instructie zou hier helderheid over moeten kunnen geven. Daarnaast kan het ook nog dat de pony het materiaal van het bit niet prettig vindt. Misschien een bit van een ander materiaal proberen als het geen aanleuningsprobleem is?

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:29

@Rien10:
Voorafgaande aan de operatie is er eerst een echo van zijn hoofd gemaakt. Hierop was aan het weefsel te zien dat er een ontsteking in de wang zat. Een oorzaak was verder niet te zien. Vervolgens is er een röntgenfoto van het hoofd gemaakt. Hierop waren helemaal geen bijzonderheden te zien.

@Joolien:
Ik ben het helemaal met je eens dat dit ook een aanleuningsprobleem is. Wellicht inmiddels zelfs ook gewoonte.

Hij is in zijn geheel nagekeken door de fysiotherapeut/osteopaat. Hij had toen wat spanning in de rug en achterhand en was gevoelig op het SI-gewricht (ten gevolge van een uitglijder in de wei). Hij is hiervoor behandeld. Inmiddels helemaal goed bevonden. Ook het zadel is nagekeken. Dit bleek iets te breed te zijn en kon niet worden aangepast. Inmiddels is er in overleg met de zadelmaker een tijdelijk zadeltje gekomen dat hem goed past. We zijn nog op zoek naar een zadel waarmee de meiden ook fijn kunnen springen en crossen.

Rijtechnisch zijn we nog bij de basis. Moeilijkere opdrachten zoals zijgangen worden nog niet gevraagd omdat de aanleuning inderdaad nog niet in orde is. Hij is iets overbouwd, dus ik verwacht dat het straks wel lastiger voor hem is om meer gewicht op het achterbeen te brengen.

Het is overigens niet zo dat de pony steeds met het hoofd in de lucht loopt of naar beneden gedwongen wordt. Hij loopt wel graag met zijn hoofd, maar vaak met zijn mond net iets open. Hij hangt niet op de teugel/hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:32

Doet de pony dit alleen met rijden, of altijd als hij zijn hoofdstel in heeft? (bijvoorbeeld ook met opzadelen, wandelen, longeren?)

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:38

@_Sim_
Bedankt voor de tip. We hebben al verschillende bitjes geprobeerd. Het is best lastig om in een klein maatje een bit te vinden wat je kunt testen. Ik zal een mail naar Paul Versluis sturen of hij in zijn bittenbank ook ponybitten heeft die getest kunnen worden..

Overigens is het probleem niet minder als hij op een halstertje, of een bitloos hoofdstel wordt gereden.
Omdat hij nog niet veel schuimt ben ik een beetje huiverig voor het testen van een rubber bitje (met het oog op brandblaren) Heeft iemand hier ervaring mee?

@Blijheid
Het probleem is ook aanwezig met longeren als we dit met hoofdstel doen. Longeren met een hulpteugeltje doen we momenteel niet, omdat hij zijn mond dan nog verder open doet, verder dan met rijden en ook als de hulpteugel los hangt. Dat schiet natuurlijk zijn doel voorbij.

Edit: Het bit indoen is trouwens geen probleem. Ook voor kleine kids doet hij direct zijn mond open.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:41

Rubber bit zou ik niet doen. Dat wordt zo stroef! Kun je beter een nathe bitje of appelbitje nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:43

En welke dikte is het bitje dat je nu gebruikt?
Ik las laatst een onderzoek dat een gemiddeld paard met zijn mond dicht zo'n 18mm ruimte heeft tussen de lagen. Wil je dat hij zijn mond dicht kan houden dan zal het bit dus dunner moeten zijn. Bij een kleinere pony zou ik dan ook echt naar een dun bitje kijken, max 12 mm. Mensen hebben de neiging te denken dat een dun bit streng is, maar een te dik bit kan ook veel problemen geven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:46

Myler bit al geprobeerd? Die zijn anatomisch fijner in een moeilijk mond, meer tongvrijheid, blijf je van het bit af dan komt er ook geen druk in de mond, scharniert afzonderlijk,... Je kunt ze testen bij de paardenschuur.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:54

@Cemlys:
Ik rij zelf met een Myler bit, dus dat heb ik ook overwogen. Maar die zijn zo duur in de aanschaf, dat eerst testen inderdaad wel wenselijk is. Ik ga eens kijken bij de Paardenschuur! Het probleem is dat er vaak met een ponymaat geen testmodellen zijn. Zo wilde ik ook testen of de Rambo Micklem Multibridle wellicht uitkomst zou bieden, maar die hadden ze ook niet als testmodel in ponymaat.

@Blijheid:
Daar ben ik het wel mee eens. De Mylers zijn ook wat dunner. Ik zal vanmiddag eens opmeten hoe dik het kneveltrensje is dat hij nu in heeft.

@_Sim_:
Een Nathe bit kende ik nog niet, daar ga ik even wat meer informatie over opzoeken. Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:59

Klopt, Mylers zijn ook 12 mm volgens mij.
Mocht je er een willen kopen, kijk dan eens op ebay.co.uk dan betaal je echt een stuk minder :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:56

Je wilt dat de tong naar binnen gaat.
Dan moet je paard de tong bewegen.
Dit gebeurt als hij slikt, dan trekt hij hem naar binnen.
Om hem te laten slikken moet hij speekselvloed in de mond hebben.
Dit krijg je met suiker.

De mogelijke oplossing:
Neusriem er af, die dienen nergens anders toe dan verkeerde teugelwerking verkappen.
Een bit met voldoende tonguitsparing zodat hij kan slikken.
Een rollertje boven de tong kan helpen, dat beweegt als hij slikt en wordt verbonden aan de suiker, rollertje bewegen is suiker.

Bit in de mond en suikerklontjes, iedere minuut een klontje, hij gaat nu vanzelf speekselvloed krijgen en slikken, verder niets doen met het bit.
Korte sessies en herhalen.

Langzaam ombouwen naar normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:31

Simpelman schreef:
Je wilt dat de tong naar binnen gaat.
Dan moet je paard de tong bewegen.
Dit gebeurt als hij slikt, dan trekt hij hem naar binnen.
Om hem te laten slikken moet hij speekselvloed in de mond hebben.
Dit krijg je met suiker.

De mogelijke oplossing:
Neusriem er af, die dienen nergens anders toe dan verkeerde teugelwerking verkappen.
Een bit met voldoende tonguitsparing zodat hij kan slikken.
Een rollertje boven de tong kan helpen, dat beweegt als hij slikt en wordt verbonden aan de suiker, rollertje bewegen is suiker.

Bit in de mond en suikerklontjes, iedere minuut een klontje, hij gaat nu vanzelf speekselvloed krijgen en slikken, verder niets doen met het bit.
Korte sessies en herhalen.

Langzaam ombouwen naar normaal.

Wat grappig, weer wat geleerd :P

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 08:51

@Simpelman:
Dat is wel een interessante insteek. Eigenlijk stom dat ik zelf niet aan heb gedacht.
Wij voeren de paarden in principe niet uit de hand, maar dit ga ik toch proberen..
De pony is alleen erg gevoelig voor suikers, dus daar moet ik nog even iets op ver-
zinnen..

@Blijheid/Cemlys:
Het bitje dat er nu in zit is 11mm dik. Zijn mond kan gewoon ontspannen dicht met
dit bit in. Ik heb wel contact opgenomen met de paardenschuur over de mogelijkheid
om een Mylerbitje in zijn maat te testen. Die geven door de vorm dan ook meteen
weer iets meer tongvrijheid en zijn ook met rolletje te krijgen..

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:27

Als het probleem niet minder word als de pony bitloos of aan het halster gereden wordt. Weet ik niet of het wel aan het bit ligt. Heeft hij dan geen last van het kopstuk van het hoofdstel achter zijn oren?
want daar komt druk op te staan. Ik heb ook een paard gehad die heel gevoelig was achter zijn oren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:13

Het stoppen van de speekselvloed komt waarschijnlijk voort uit spanning of stress, het maakt de tong droog en onbeweeglijk.
Dat deze dan ook een beetje uit de mond hangt is een bijkomstigheid.
(Mensen doen dat ook soms als ze onzeker of geconcentreerd zijn, het is misschien iets vergelijkbaars.)
Geen enkel bit ligt echt goed in zo'n mond, ook een bitloze optoming werkt niet goed, hierbij moet je namelijk OOK een soepele vochtige mond hebben.
Een passend bit kan goed liggen in een ontspannen, reactieve, vochtige mond.

Dus als insteek, stress en speekselvloed.
Suiker stelt een paard op zijn gemak en laat speeksel vloeien.....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:18

@TS, als pony suikergevoelig is, mss es proberen met suikervrij snoepje? Hebben die bitjes met appelsmaak dan ook niet dezelfde werking?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:24

Problemen met de mond komen in 9 van de 10 gevallen door problemen in de rug. Dat verhelp je alleen door een paard goed over de rug actief van achteren naar voren te rijden.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:24

Bedankt voor alle reacties! Ik ga alle tips overwegen en kijken wat ons weer verder kan helpen.

@Abacab:
Er even vanuit gaande dat het een rugprobleem zou zijn, zoals jij stelt: Hoe zou jij dit aanpakken?
Het blijft een beetje een kip-ei verhaal natuurlijk, dat vind ik lastig. Basisvoorwaarde voor fijn
over de rug rijden is toch wel ontspanning en aanleuning en die zijn niet in orde, want de mond is open.
Maar uit jouw tip maak ik op dat het mondprobleem opgelost kan worden door over de rug te
rijden..

Ik moet er trouwens nog wel even bij zeggen dat er geen blokkade of iets dergelijks in de rug
zit. Dit is gecontroleerd door de fysio.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:43

Idd kip en ei.

Ik zie tong in 9 van de 10 gevallen als een symptoom. Van wat........ Meestal door een blokkade in de rug/bekken. Bekken staat iets ongelijk, heupen staan ongelijk, of geen blokkade maar gewoon week in de rug of lendenen. Het is ook opvallend dat bepaalde nakomelingen vaker problemen met tong laten zien.

Oplossing; Goed en actief over de rug rijden, sterk en soepel maken, rechtrichten, gelijke druk op 2 teugels.
Een paard gaat ontspannen aan het bit wanneer jij de juiste activiteit vraagt en deze activiteit met een weerstandbiedende hand weet op te vangen, waarbij het paard optimaal in blans gaat en de energie van achter naar voor door het lijf vloeit.
Het is per paard verschillend wat de juiste activiteit is en hoe veel weerstand je moet bieden via het bit. Een kundig ruiter voelt dat aan en anders heb je daar instructie bij nodig.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:17

Maar is het probleem dan niet minder tijdens het bitloos rijden? Hij heeft dan in ieder geval de ruimte om zijn mond te openen. Geen idee hoe lang jullie bitloos hebben geprobeerd, maar misschien gaat het na een tijdje beter zodra hij aan de ander soort druk is gewend.

Laat de pony nog steeds spanning ziet als hij zijn tong een beetje naar buiten komt? Anders lijkt het mij geen heel groot probleem.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:21

Welke tandarts cq hoe zijn de tanden behandeld?
Ik heb zo veel problemen gezien na foutieve tandarts.. vandaar mijn vraag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:33

Dit zou inderdaad uit de rug/nek/hals kunnen komen. Heb je destijds ook de atlas/draaier op de foto gezet? En wat doet hij als je longeert/rijdt zonder bit? Als de tong dan ook naar buiten steekt, weet je i.i.g. zeker dat het niet per se het bit is, maar dat het ongemak elders vandaan kan komen. Houdt hij de tong dan wel binnen, dan zou je kritischer naar het bit/hoofdstel moeten kijken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:15

Abacab schreef:
Idd kip en ei.

Ik zie tong in 9 van de 10 gevallen als een symptoom. Van wat........ Meestal door een blokkade in de rug/bekken. Bekken staat iets ongelijk, heupen staan ongelijk, of geen blokkade maar gewoon week in de rug of lendenen. Het is ook opvallend dat bepaalde nakomelingen vaker problemen met tong laten zien.

Oplossing; Goed en actief over de rug rijden, sterk en soepel maken, rechtrichten, gelijke druk op 2 teugels.
Een paard gaat ontspannen aan het bit wanneer jij de juiste activiteit vraagt en deze activiteit met een weerstandbiedende hand weet op te vangen, waarbij het paard optimaal in blans gaat en de energie van achter naar voor door het lijf vloeit.
Het is per paard verschillend wat de juiste activiteit is en hoe veel weerstand je moet bieden via het bit. Een kundig ruiter voelt dat aan en anders heb je daar instructie bij nodig.

Hier ga ik in mee :j