EsterW schreef:Ik ben sinds mijn laatste houding & zit les veel zonder beugels gaan rijden. Dat maakt een enorm verschil in hoe mijn paard onder me beweegt: veel losser door z'n lijf. Ik was me er niet bewust van hoe belemmerend mijn (slechte) zit is voor mijn paard. Echt een eye opener.
Als het gaat om druk op je beugels: ja, die hoort er te zijn, maar dan wel vanuit een juiste houding (en dat is meer dan je benen alleen!). Als je druk op je beugels wilt terwijl je met het achterste deel van je kuit klemt en drijft - waardoor je knieën van je zadel afkomen en je bovenbenen niet meer aansluiten - dan gaat dat niet lukken. Dus start met juiste houding van je bovenlichaam en beenligging (en dat is zonder beugels vaak makkelijker, heb ik ervaren) en zoek vanuit die correcte houding weer het rijden met druk op je beugels op.
Ik heb mijn beugels nu twee gaatjes langer gemaakt dan voor ik met de houding & zitlessen bezig ging en zelfs dat voelt nog kort als ik ze aandoe nadat ik een half uur zonder beugels gereden heb.
Wat ik veel hoor in mijn houding & zit lessen, even kort door de bocht:
- 'omhels' met je bovenbenen je paard (dat is dus geen klemmen!)
- knie is aangesloten, maar klemt niet, het is alleen een scharnierpunt
- drijven doe met het binnen-voor-gedeelte van je kuit en dus niet met de binnen-achterkant (want dan komt je knie los)
- als je beugels in hebt: je moet druk voelen op je grote teen
- ipv tenen naar binnen kun je ook denken 'hakken naar buiten' - dat helpt om je bovenbeen en kuit op de juiste manier aan te leggen
- zitten op je beide zitbeenknobbels - je bovenlijf wordt dan automatisch recht (icm gekanteld bekken scharnier je dan dus niet meer vanuit je bekken en heupen naar voren, zo'n 'tuimelpoppetje-effect')
- bekken kantelen en buikspieren 'aan' (niet GEspannen, maar AANgespannen)
- relax (!) in je rug, laat je onderrug los, buikspieren aan dus niet vertalen in spanning in je onderrug
- schouderbladen wat naar achter en naar elkaar toe brengen (anders ga je voorover)
- handen stil en recht voor je, alsof je in iedere hand een 'half kopje thee' meedraagt (geen heel kopje, want je handen moeten wel elastisch blijven, doodstil houden zou betekenen dat je je schouders gaat vastzetten!)
- richting bepalen vanuit je navel: die kijkt altijd in de rijrichting
Mooie tips! Ga ik zeker meenemen in de training en hoop snel deel te kunnen nemen aan een zitles!